ယေန႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး မ်က္ႏွာစာတြင္ ရွင္သန္အားေကာင္းစြာ လႈပ္ရွားစီးဆင္းေနေသာ ပင္မေရစီး ေၾကာင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုသည္ အတြင္းသေဘာအရ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံ ေရး ဘ၀ကို စစ္တပ္က အသြင္သ႑ာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေရရွည္ႀကီးစိုး လႊမ္းမုိးသြားေရးပင္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သည္ဖြဲ႕စည္းပံုကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္စြမ္းမရွိလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ကို ထူေထာင္ႏိုင္ဖြယ္မရွိ။ စစ္မွန္သည့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုကို ထူေထာင္ႏိုင္ဖြယ္မရွိ။ စစ္မွန္ သည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု မထူေထာင္ႏိုင္ျပန္လွ်င္လည္း အဓြန္႔ရွည္တည္တန္႔မည့္ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရး ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖြယ္ မရွိေပ။ တစ္ခ်ိန္ထဲတြင္ ၂၀၁၅ ခု၌ သန္႔ရွင္းလြတ္လပ္၍ တရားမွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲပင္လွ်င္ က်င္းပႏိုင္ဖြယ္ရာ အေၾကာင္းမျမင္လွေပ။ ဆိုရလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး သည္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏အနာဂတ္ စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ၏ ကံၾကမၼာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးမည့္ အေရးပါသည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးပင္ ျဖစ္ သည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၊ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၊ NLD ပါတီႏွင့္ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္း အသီးသီးတို႔က တက္ႂကြစြာ ပါ၀င္ လႈပ္ရွား ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ျပင္ဆင္လိုေသာဆႏၵ
၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ျပည္တြင္းပညာရွင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစု အားလံုး ကပင္ အလြန္တရာ ႐ႈပ္ေထြးၿပီး အလြန္တရာ ျပင္ဆင္ရခက္ေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္အျဖစ္ တညီတညြတ္ တည္း သတ္မွတ္ထားခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ေသာ အင္အားစုမ်ားက ဖြဲ႕စည္းပံု အသစ္ေရးဆြဲရန္ တိုက္တြန္းေတာင္းဆိုခဲ့ၾက ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအသစ္ ေရးဆြဲရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈသည္ ၂၀၀၈ အေျခခံ ဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ယူထားသည့္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ရန္ စိန္ေခၚလိုက္သည့္ အႏၲရာယ္ ႀကီးေသာလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္၏။ ၁၉၄၇ ဥပေဒကို ရွမ္းမူအရ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲရန္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကျခင္းကို အေၾကာင္းျပ၍ ၁၉၆၂ ခုက စစ္အာဏာသိမ္းခဲ့ၾကသည္ကို သတိမူေစလို သည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ၂၀၀၈ အေျခခံဥေပဒကို ျပဳျပင္ရန္ စတင္ ေလသံပစ္လာသည္မွာ အာဏာရ ျပည္ ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ အေျခခံ ဥပေဒျပဳျပင္ရန္ အင္အားစုအသီးသီးက ေထာက္ခံတင္ျပလာသည့္ အေနအထား သည္ပင္လွ်င္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး အ တြက္ အလားအလာေကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ လာေစခဲ့သည္။
ထိုအခါ အလြန္တရာ႐ႈပ္ေထြးၿပီး အ လြန္ ျပင္ဆင္ရန္ခက္သည့္ ၂၀၀၈ အေျခခံ ဥပေဒကို မည္သို႔မည္ပံု ျပင္ၾကမည္နည္း။ တစ္ခါက ““တကယ္ေတာ့ ျပင္ဆင္လိုတဲ့စိတ္ ဆႏ္ၵရွိရင္ ျပင္ဆင္လို႔မရဘူးဆိုတာ မရွိပါ ဘူး”” ဟူ၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က မွတ္ခ်က္ေပးခဲ့ဖူးပါသည္။ ဤသည္မွာ အစစ္အမွန္ အေျခအေနမ်ားျဖစ္သည္။ အကယ္၍ အေျခခံဥပေဒကို ““ဘာကစ ျပင္မွာလဲ”” လို႔ ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့လွ်င္ အခန္း (၁၂)ျဖစ္ေသာ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ျခင္း က စျပင္ရမွာပဲ”” ဟု ရဲရဲတင္းတင္း ေျဖရ ေပလိမ့္မည္။ ၊ဘယ္ပုဒ္မကစျပင္ရမလဲလို႔ ထပ္ေမးလွ်င္ ပုဒ္မ(၄၃၆)က စေျဖရဲရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ အဆိုပါ ပုဒ္မ (၄၃၆)တြင္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အမတ္ မ်ား၏ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ (၇၅+၁ ရာခုိင္ႏႈန္း)က ေထာက္ခံမွသာလွ်င္ ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိသည္ဆိုေသာ အခ်ဳိးအစားကို ျပဳျပင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ မသမာမႈမ်ဳိးစံုျဖင့္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လႊတ္ေတာ္အမတ္ အမ်ားစုေနရာကို ရယူထားသည့္ အာဏာရ အင္အားစုႏွင့္ ခန္႔အပ္ေနရာေပးခံရသူ တပ္မေတာ္သား (၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း)ပါ၀င္ ေနေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံမဲရႏိုင္စရာ အေၾကာင္း လံုး၀မရွိ ေပ။ တစ္နည္းဆိုရလွ်င္ ပုဒ္မ (၄၃၆)ကို မျပဳျပင္ႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုတြင္ပါ၀င္သည့္ ဒီမိုကေရစီ နည္း မက်ေသာပုဒ္မမ်ားကို လံုး၀ျပင္ဆင္ခြင့္ ရမည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၇၅+၁ ရာ ခုိင္ႏႈန္းကို ပိုမို ဒီမိုကေရစီနည္းက်ေသာ အခ်ဳိးအစား (ဥပမာ ၅၀+၁ ရာခုိင္ႏႈန္းသို႔ မလြဲမေသြ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရေပလိမ့္မည္။
“အသီးတစ္ရာ အညႇာတစ္ခု” ျဖစ္ေနတတ္ၿမဲ ျဖစ္ပါသည္။ အေမရိကန္သမၼတေဟာင္း ဘီလ္ကလင္ တန္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္စဥ္က ေဟာေျပာပြဲတစ္ခုတြင္ “အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရ စီစနစ္အုတ္ျမစ္ ခ်ႏိုင္ေရးအတြက္ အေျခခံဥပေဒကို ျပဳျပင္ ခဲ့ရတာ အခ်ိန္ ၁၂ ႏွစ္ ၾကာခဲ့ရပါတယ္”” ဟု ေျပာခဲ့ဖူးပါသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံအၾကား သမိုင္းေနာက္ခံကား ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္း ႈည်အငအကအငသည မ်ား ၏အေနအထားအေပၚ မူတည္၍ ဖြဲ႔စည္း ပံုျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္၏ အခ်ိန္ကာလ အေနအထား၊ အရွည္အလ်ား မတူညီႏိုင္ ၾကပါ။ သို႔တိုင္ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း အလ်င္အ ျမန္ အလံုးစံု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္စြမ္း မရွိခဲ့ ၾကပါ။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ စစ္အာဏာရွင္ အုပ္စိုးမႈစနစ္ ႏွစ္(၅၀) ရွည္ၾကာၿပီး၊ အမ်ဳိးသားစည္းလံုးညီညြတ္ ေရးၿပိဳကြဲကာ ျပည္တြင္းစစ္ႏွစ္ေပါင္း (၆၀)ေက်ာ္ ၾကာေညာင္းခဲ့ေသာ တိုင္းျပည္မ်ဳိးတြင္ ရႈပ္ေထြးလွေသာ အေျခခံဥပေဒတစ္ ရပ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ မလြဲမေသြ သင့္ တင့္ေလ်ာက္ပတ္သည့္ အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္ ရယူရမည္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ မလြဲမေသြျပဳျပင္ရ မည့္ ဥပေဒပုဒ္မႏွင့္ ၂၀၁၅ ခုေနာက္ပိုင္း ေရာက္မွ အခ်ိန္ယူျပဳျပင္ရမည့္ ဥပေဒပုဒ္မ မ်ားကို အေသအခ်ာ စိစစ္ခြဲျခားရမည္ ျဖစ္သည္။ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ သမ္ၼတ၏ အရည္အခ်င္းႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ျပ႒ာန္း ထားေသာ အခန္း(၃) ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီး အကဲဆိုင္ ရာႏွင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ဖက္ဒရယ္အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ရပိုင္ခြင့္ မ်ားကို ျပဳျပင္ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ျခင္းတို႔ ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မတိုင္ခင္ ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးေပသည္။ သုိ႔မဟုတ္လွ်င္ ဒီမိုကေရ စီျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာသြား ေပလိမ့္မည္။
တိုင္းျပည္၏ ကံၾကမၼာကိုေလာင္းေၾကးထပ္ျခင္း
ျမန္မာျပည္မွာ ျပည္တြင္းစစ္သည္ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္အတူ ေမြးဖြားလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၁၉၄၈ ခု၊ လြတ္ လပ္ေရးရခ်ိန္မွ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း(၆၀)ေက်ာ္အတြင္း လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးစံု တစ္ရာ ေက်ာ္ ရွိခဲ့သည္။ လူမ်ဳိး(၂၅)မ်ဳိး ၀န္းက်င္ခန္႔ရွိေသာ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေပါင္း (၁၇)ဖြဲ႕ခန္႔ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္နယ္တိုင္း လိုလိုမွာပင္ လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ရွိေန တတ္ၿမဲ ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုး အုပ္စိုးသူလူတန္းစား သက္သက္၏ ဗမာ လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ က်င့္သံုးမႈႏွင့္ အမ်ဳိးသားအခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ႈံးေနေသာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ေရး ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲ၀င္မႈတို႔ ေၾကာင့္ အဓြန္႔ ရွည္တည္တံ့သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္က တိုင္းရင္းသားလက္နက္ ကိုင္အဖြဲ႕အစည္း (၁၇)ဖြဲ႕ႏွင့္ရယူခဲ့ေသာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးမွာလည္း ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ ဖက္ဒရယ္ အခြင့္အေရးေပး ရမည့္အစား၊နယ္ျခားေစာင့္တပ္၊ဖြဲ႕စည္းေရးကို ဖိအားေပးေဆာင္ရြက္မႈေၾကာင့္ တိုက္ပြဲ မ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ပြားခဲ့ရသည္။ ၂၀၁၁ ခုမွ ၂၀၁၃ ခုအတြင္း ကခ်င္ျပည္ နယ္တြင္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ KIA အဖြဲ႕တို႔အၾကား တိုက္ပဲြေပါင္း(၂၀၀၀)ေက်ာ္ ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ေသေၾကဒဏ္ရာ ရသူေပါင္း (၁၅၀၀)ခန္႔ရွိကာ၊ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္ခဲ့ရသူေပါင္း တစ္သိန္းနီးပါးမွ် ရွိခဲ့ၾကသည္။ စိတ္ဆႏၵကို အာဏာႏွင့္ ဖိအားေပး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈေၾကာင့္ ေပးဆပ္ခဲ့ရသည့္ တန္ဖိုးမ်ား ျဖစ္ေပသည္။
ဤသို႔ေသာအေနအထားတြင္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ေခါင္းေဆာင္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး ေကာ္မတီႏွင့္ ျမန္မာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစင္တာ (MPC) တို႔ပူးေပါင္းကာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ခ်မွတ္ ေဆာင္ ရြက္ခဲ့ၾက၏။ အဆိုပါ လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ၁၀၁၃ ခု ေအာက္တိုဘာလတြင္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္ အခတ္ရပ္စဲၾကရန္။ ၂၀၁၄ ခု ေဖေဖာ္၀ါရီ လတြင္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ မူေဘာင္မ်ားခ်မွတ္ရန္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ မတ္လအတြင္း အၿပီးသတ္ ေဆာင္ရြက္ ၾကရန္ ျဖစ္သည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ အပစ္အခတ္ရပ္ရန္ သေဘာမတူ ေသးသည့္ အဖြဲ႕ေပါင္းေလးဖြဲ႔ က်န္ ရွိေနသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ၂၀၁၃ ခု၊ ဇူလိုင္လကုန္ပိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္း ေပါင္း (၁၈)ဖြဲ႕ပါ၀င္သည့္ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသားမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ (UNFC) က ေၾကညာ ခ်က္ တစ္ေစာင္ထုတ္ျပန္ခဲ့၏။
အဆိုပါေၾကညာခ်က္တြင္
(၁) ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသစ္ ေရးဆြဲေရး။
(၂) ျမန္မာျပည္နယ္အျဖစ္ ပါ၀င္သည့္(၈)ျပည္နယ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုထူေထာင္ေရး။
(၃) တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရွိေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုမူက်င့္သံုးေရး။
(၄) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္ ထူေထာင္ေရးတို႔ ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား၏ အျမင္အရ UNFC အဖြဲ႔၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားမွာ တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရွိေသာ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုမူ က်င့္သံုးေရး ေတာင္းဆိုခ်က္မွ အပ က်န္အခ်က္မ်ားမွာ လက္ေတြ႕မက်၊ ဆႏၵေစာလြန္းသျဖင့္ လတ္တေလာ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မရွိဟု သံုးသပ္ခဲ့ ၾကသည္။ UNFC အဖြဲ႕၏ ေခါင္းေဆာင္ဟူ၍ ဆိုႏိုင္သည့္ KNU ႏွင့္ ရွမ္းျပည္ ျပန္လည္ ထူေထာင္ေရး ေကာင္စီ (RCSS) တို႔သည္ပင္လွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအသစ္ ျပန္လည္ေရးဆြဲေရးကို လက္မခံႏိုင္ဘဲ ျပဳျပင္ေရး ကိုသာ ေထာက္ခံခဲ့ၾက၏။ ျမန္မာျပည္နယ္ပါ၀င္ေသာ (၈)ျပည္နယ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုမူကိုလည္း ျပည္တြင္းရွိ မည္သည့္ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုကမွ် ေထာက္ခံေဆြးေႏြးမႈ မျပဳခဲ့ၾကေပ။
ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္ထူေထာင္ေရး အယူအဆႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္ ႀကီးျမင့္စိုးက ျမစ္ႀကီးနားသတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲတြင္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္္ေရးႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရး ျဖစ္စဥ္အတြင္း ေရရွည္ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းသြားရမည့္ ျပႆနာ တစ္ရပ္အျဖစ္ မွတ္ခ်က္ ခ်သြားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ လတ္တေလာအားျဖင့္မူ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႕မွ အဆိုျပဳတင္ျပထားသည့္ ၊ ၂၀၁၃ ခုအတြင္း တစ္ျပည္လံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္၊ လက္မွတ္ေရးထုိးေရး အစီစဥ္သည္ပင္လွ်င္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ထဲ သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ ေရာက္ရွိသြားခဲ့ရေလၿပီ။
ယင္းသို႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးအတြက္ ေဆြးေႏြးေနသည့္ ျဖစ္စဥ္ အေတာအတြင္းမွာပင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္အတြင္း တပ္မေတာ္ႏွင့္ KIA ၊ တေအာန္း ပေလာင္အဖြဲ႕ (TNLA) တို႔အၾကား ျဖစ္ပြား ေနသည့္ တိုက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ စစ္ေျပးဒုကၡသည္ အေရအတြက္ ငါးေထာင္နီးပါးမွ် ထပ္မံ တိုးပြားလာခဲ့ရ ေလၿပီ။ ထိုအခါ အင္အားစု အသီးသီးအေနျဖင့္ ေျဖၾကားရန္ ေမးခြန္းတစ္ခု ရွိလာခဲ့သည္။
ဖက္ဒရယ္ ဒီမိုကေရစီျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဓြန္႔ရွည္ တည္တန္႔ေရးအတြက္ ၂၀၀၈ အေျခခံ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ၾကရာတြင္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစမည့္ နည္း လမ္းကို က်င့္သံုးၾကမည္ေလာ (သို႔မဟုတ္) ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည့္ေစမည့္ နည္းလမ္းကို က်င့္သံုးၾက မည္ေလာ။ အင္အားစု အသီးသီး ေရြးခ်ယ္ၾကမည့္ နည္းလမ္းအေပၚတြင္ တိုင္းျပည္၏ကံၾကမၼာ တည္ေန ေပသည္။ ဆိုရလွ်င္ တိုင္းျပည္၏ကံၾကမၼာကို ေလာင္းေၾကးေပး ရမည့္ ႏိုင္ငံေရး ကစား၀ုိင္းႀကီးပင္ ျဖစ္ ေတာ့သည္။
ႏိုင္ငံေရးပေဟဠိ အေျဖညႇိေရး
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း အကဲျဖတ္ရမည္ဆိုလွ်င္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ တာ၀န္ယူႏိုင္စြမ္း အားနည္းေနသည့္ အေလ်ာက္ ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ ႏိုင္ငံေရး ပေဟဠိ၀ွက္တမ္း ကစားေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ တင္းက်ပ္စြာ ဆုပ္ကိုင္ထားသည့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္မွ တစ္စံုတစ္ရာ ေျဖ ေလွ်ာ့မႈတခ်ဳိ႕ ရွိလာခဲ့သည့္တိုင္ ဘယ္ေသာင္ ဘယ္ကမ္းသို႔ဆိုက္မည္ကို မေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေသးေပ။
ယေန႔အခ်ိန္အထိ ဒီမိုကေရစီပန္းတိုင္သို႔ အေရာက္လွမ္းမည္ေလာ (သို႔မဟုတ္) စစ္တပ္ႀကိဳးကိုင္ ဒီမိုက ေရစီပံုစံကို ေရရွည္ထိန္းသိမ္းထားမည္ေလာ (သို႔မဟုတ္) ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္လွည့္မည္ေလာ အေသ အခ်ာ မေျပာႏိုင္ေသးေပ။ ဆိုရလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးအသြင္ကူးေျပာင္းမႈ၏ အလားအလာသည္ပင္လွ်င္ မေသ ခ်ာ မေရရာလွေသးေပ။ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈတစ္ရပ္ဆီသို႔ ဦးတည္မည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ အေရးအပါဆံုး ေခါင္းေဆာင္မ်ားအတြင္း တိုင္းျပည္ကံၾကမၼာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္မည့္ ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္း မႈတစ္ရပ္ ရွိအပ္ေပသည္။
ထို႔ျပင္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းရာ၌ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမရွိေသာ တိုင္း ျပည္မ်ားတြင္ အီလစ္ (Elite) မ်ားအခ်င္းခ်င္း ေစ့စပ္ညႇိ ႏိႈင္းေရးမွာ မ်ားစြာ အေရးပါလွသည္။ ၂၀၁၁ခုႏွစ္ က သမၼတဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔၏ မဂၤလာရွိေသာ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈမွ ျမန္မာ့ဒီမိုက ေရစီတံခါးႀကီးကို တြန္းဖြင့္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ တြင္ လႊတ္ေတာ္အတြင္းသို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ ၀င္ေရာက္လာျခင္းျဖင့္ ဥကၠ႒ သူရဦးေရႊမန္းႏွင့္ ညႇိႏိႈင္းပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ယခုအခ်ိန္အထိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ႏွစ္ဦး ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းမႈ မျပဳႏိုင္ေသးျခင္းမွာမူ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ကြက္လပ္ တစ္ခု ျဖစ္ေနရဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါကြက္လပ္ကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ခဲ့လွ်င္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ ျမတ္ေရး႐ုပ္ပံုလႊာသည္ အမွန္တကယ္ လွပျပည့္စံုလာခဲ့မည္မွာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္သည္။
အထူးသျဖင့္ ယေန႔ကဲ့သို႔ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥေပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ သိမ္ေမြ႕အေရးပါ ေနခ်ိန္မ်ဳိးတြင္ အေျခခံဥပေဒ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး တာ၀န္ယူထားရသည့္ တပ္မေတာ္၏ ဦးစီး ခ်ဳပ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းခြင့္ရေရးမွာ လြန္စြာ အေရးပါလွေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ထက္ျမက္ အေျမာ္အျမင္ရွိေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဦးသိန္းစိန္၊ သူရ ဦးေရႊမန္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္ႏွင့္ သူမကိုယ္တိုင္ပါ၀င္သည့္ ေလးပြင့္ဆိုင္၊ ေတြ႕ဆံုညႇိ ႏိႈင္းပြဲ တစ္ရပ္ က်င္းပႏိုင္ေရးစီစဥ္ေပးရန္ သမၼတႀကီးထံ တင္ျပေမတၱာရပ္ခဲ့ဟန္ ရွိပါသည္။ သို႔တိုင္ ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္၏ ေမတၱာရပ္ခံခ်က္ကို သမၼတဦးသိန္းစိန္က ျငင္းဆန္ျခင္း မျပဳေသာ္လည္း လက္မခံခဲ့ပါ။
လႊတ္ေတာ္က အေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဆိုင္ရာ အစီရင္ခံစာ ထြက္ေပၚလာၿပီးမွ ေတြ႕ဆံုေဆြး ေႏြးေရးကို စဥ္းစားမည္ဟု အေၾကာင္းျပန္ခဲ့ပါသည္။ ဦးသိန္းစိန္၏ တုန္႔ျပန္ခ်က္မွာ မိုးႀကိဳးပစ္ရာ ထန္း လက္ ႏွင့္ကာရင္း အရိပ္ထိုးေနမႈေၾကာင့္ ထမင္းရည္ပူ လွ်ာလႊဲလိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပံုရပါသည္။ ဘာမွ် ေသ ခ်ာေရရာမႈမရွိပါ။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ သူ၏ကတိကိုေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ရပါဦးမည္။
ယေန႔ကဲ့သို႔ အေျခခံဥပေဒ ေျပာင္းလဲေရးဆိုင္ရာ အျမင္သေဘာထားအမ်ိဳးမ်ိဳး ထြက္ေပၚေနခ်ိန္မ်ိဳးတြင္ ရွင္းလင္းျပတ္သားၿပီး ဘက္အသီးသီးမွ လက္ခံႏိုင္ေလာက္သည့္ အျမင္သေဘာထားတစ္ရပ္ ညႇိႏိႈင္းခ် မွတ္ႏိုင္ရန္ အထူးအေရးႀကီး လိုအပ္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႀကီးေလးႀကီးတို႔၏ ေလးပြင့္ဆုိင္၊ညႇိႏိႈင္းေဆြး ေႏြးပြဲက်င္းပရန္ လုိအပ္ၿပီး အေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဆိုင္ရာ သေဘာတူညီမႈတစ္ရပ္ ထြက္ေပၚ လာရန္ မလြဲမေသြ လိုအပ္ေနပါသည္။ ညႇိ ႏိႈင္းသေဘာတူညီခ်က္တစ္ရပ္ ထြက္ေပၚ လာေရးသည္ အခက္ အခဲႀကီးမားသည္ႏွင့္အမွ် နာက်င္ဖြယ္ရာ တန္ဖိုးေပးဆပ္ရႏိုင္သည့္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။
ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းရမႈတိုင္းတြင္ အျပန္အလွန္ အေပးအယူျပဳရမႈမ်ား ပါ၀င္တတ္ၿမဲ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ ေစ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆိုင္ရာ ညႇိႏိႈင္းသေဘာတူညီခ်က္ တစ္ရပ္ထြက္ေပၚလာရန္ ေလးပြင့္ဆိုင္၊ ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးပြဲတစ္ရပ္ က်င္းပႏိုင္ရန္ အထူးအေရးႀကီး လိုအပ္ေနခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။သို႔မဟုတ္လွ်င္မူ -
ေလးပြင့္ဆိုင္ဆံုမွတ္
အကယ္၍ ေလးပြင့္ဆိုင္၊ညႇိႏႈိင္း သေဘာတူညီခ်က္တစ္ရပ္ ထြက္ေပၚမလာႏိုင္ခဲ့လွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ ေရးသည္လည္း ဟန္ျပသ႑ာန္မွ်ေလာက္သာျဖစ္ၿပီး ခရီးမေရာက္ႏိုင္ေပ။ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရး ထင္ သေလာက္ ခရီးမေပါက္လွ်င္လည္း အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ လမ္းေပ်ာက္သည့္ၿမိဳင္ ျဖစ္ေပေတာ့မည္။ တစ္ခ်ိန္ထဲတြင္ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကေရစီ ျပည္ ေထာင္စုစစ္စစ္ျဖစ္ရန္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ အာမမခံႏိုင္ျပန္လွ်င္လည္း ေသနတ္သံမ်ား ထပ္ညံ လာကာ ျပည္တြင္းစစ္သံသရာ တစ္ပတ္ ျပန္လည္လာႏိုင္ပါသည္။ စစ္လည္းမၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လည္း မနီးသည့္ အေနအထားေအာက္တြင္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား ျပားျပားေမွာက္၀ပ္ရင္း လည္စင္းေပးၾကရ ေတာ့မည္။ ယင္းသို႔ ဒီမိုကေရစီလည္းမပီျပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလည္း မေပၚလြင္သည့္ အေနအထားမ်ဳိးတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဆိုသည္မွာလည္း အ႐ူးအိပ္မက္သာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ေတာကိုေၾကာက္၍ ၿမိဳ႕ေပၚေရာက္လာသူမ်ားအေနျဖင့္လည္း အလုပ္လက္မဲ့ စားရေသာက္ရမဲ့၊ အိမ္ေျခ ရာမဲ့ဘ၀ကို ဦးစြာ ရင္ဆိုင္ၾကရလိမ့္မည္။ ႀကံဳရာ က်ပမ္းအလုပ္ ၀င္လုပ္လွ်င္လည္း တစ္ေန႔တစ္ ေထာင္ ႏႈန္းေလာက္ျဖင့္ ရွင္သန္ေအာင္ ႐ုန္းကန္ၾကရမည္။ အေျခအေနကို မေက်နပ္လို႔ ဆႏၵျပပြဲထဲ ၀င္ႏႊဲလွ်င္ လည္း ပုဒ္မ(၁၈)ျဖင့္ အခ်ဳပ္ထဲ ၀င္သြားရႏိုင္သည္။ ခ႐ုိနီမ်ား၏ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေနဆင္းရဲသားမ်ား ၏ နင္းျပားဘ၀တြင္ ေဖာင္စီးရင္းေရငတ္ေန ၾကရၿပီ ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ အထပ္ျမင့္ ကြန္ဒိုႀကီးမ်ား မိုးဦးက်မိႈလိုအလွ်ဳိလွ်ဳိ ထြက္ေပၚေနခ်ိန္တြင္ ၿမိဳ႕ျပင္၌ တဲပုတ္စုတ္မ်ားက ပင္လယ္တမွ် အေျပာက်ယ္လာ ေနခဲ့ၾက၏။ ဤအေနအထားမွာ ၿမိဳ႕ျပလူထု တိုက္ပြဲမ်ား ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ မီးတစ္စက်သည္ ႏွင့္ အံုႂကြေပါက္ကြဲမည့္ ေလာင္စာမ်ားပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။
လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနတြင္ ဤ ေလာင္စာမ်ားေပၚသို႔ က်ေရာက္လာႏိုင္သည့္ ဘာသာေရးမီးကြင္း၊ လူမ်ဳိးေရးမီးကြင္းမ်ား အသင့္ျပင္ထားသည့္ ၊ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ အုပ္စုမ်ားကလည္း အေျခအေန အကြက္ ေကာင္းကို ေခ်ာင္းေနၾကသည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ တြင္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ထက္ အၾကမ္းဖက္ ပြဲဖ်က္မႈမ်ား ပိုမ်ားလိမ့္ မည္ဟူေသာ ႏိုင္ငံေရးေဗဒင္ဆရာမ်ား၏ ေဟာကိန္းမ်ားလည္းရွိထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ပြင့္သစ္စ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးတြင္ ဇိမ္ခံကားမ်ား တိုးပြားလာသကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေရး ပါတီသစ္မ်ားလည္း ဒီေရအလား တိုးပြား လာၾကလိမ့္မည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ကစၿပီး အၿပိဳင္ အဆိုင္ ပြဲၾကမ္းၾကလိမ့္မည္ဟူ၍လည္း အဆိုရွိသည္။ မင္းသားႀကီးမလုပ္ရလွ်င္ ပတ္မႀကီး ထိုးေဖာက္မည့္ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းႀကီးမ်ား ကလည္း ႏိုင္ငံေရးပါတီၿခံဳထဲတြင္ ႀကိတ္ၿပီး ခ်ဳိေသြးေနၾကၿပီ။ ၿခံဳေျပာရလွ်င္ “၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြက္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး သႀကၤန္စာတြင္ အတိတ္နိမိတ္ဆိုးမ်ား လႊမ္းမိုးေနေတာ့သည္။မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ အႀကိဳကာလျဖစ္ေသာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သည္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၏ အနာဂတ္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးမည့္ လမ္းဆံုလမ္းခြပင္ ျဖစ္လိမ့္မည္။ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရးျဖစ္စဥ္ ေရွ႕တိုးမည္ေလာ၊ ေနာက္ျပန္ ဆုတ္မည္ေလာ။ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးေလာ၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ တိုက္ခိုက္ေရးေလာ။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုပံုစံ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမည္ေလာ၊ အသစ္ေရးဆြဲမည္ေလာ။ စစ္ပြဲေလာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေလာ ေရြးခ်ယ္ရေပ ေတာ့မည္။
ထို႔ျပင္ ဦးသိန္းစိန္၊ သူရဦးေရႊမန္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးမင္းေအာင္လိႈင္ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မည္သူ သမၼတျဖစ္ရမည္ကို ေရြးခ်ယ္ရဦးေပမည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သည္ ေလးပြင့္ဆိုင္လမ္းဆံုျဖစ္ႏိုင္သကဲ့သို႔ ေလး ပြင့္ဆိုင္လမ္းခြဲလည္း ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။ ဒီမိုကေရစီေရး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔အတြက္ အေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ျပည္သူမ်ားက အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ေလးပြင့္ဆိုင္ လမ္းဆံုကို ႀကိဳဆို ျမင္ေတြ႕လိုၾကသည္။ သို႔မဟုတ္ပါမူ တိုင္းျပည္၏ ဆိုးရြား လွေသာကံၾကမၼာဟူ၍သာ ဆိုရေပေတာ့မည္။
Mizzima News
0 comments:
Post a Comment