Monday, December 21, 2015

ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ကမၻာ့အေျခအေန ဆက္ႏႊယ္ေနမႈ (အပုိင္း-၁၊၂) သီတဂူဆရာေတာ္ ေဒါက္တာအရွင္ဉာဏိႆရ(အဂၢမဟာပ႑ိတ) (Ph.D, D.Litt)


ယခုအခါ ကမၻာႏွင္႕အဝန္း ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္သမားတို့၏ ၿခိမ္းေျခာက္အႏၱရာယ္ေပးမႈအား ထိတ္လန့္တၾကား ရင္ဆိုင္ေနရခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အလားတူ မိမိတို့ ျပည္တြင္း၌လည္း 'ၿငိမ္းခ်မ္းေရး'ဆိုေသာ အသံကို က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ၾကားေနရခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။ ေလာက၌ အရာအားလံုးတို့၏ ရင္းျမစ္သည္ ဓမၼ၌သာ အေျခတည္ ေလသည္။ ျပႆနာအရပ္ရပ္တို့ကို ၿငိမ္းေအးေအာင္ ေျဖရွင္းရာ၌ ဓမၼေရးရာ သေဘာတရားတို့ကို ကြယ္ဝွက္ထား၍ မရစေကာင္း။ျမန္မာႏွစ္ ၁၃၇၆ ခု၊ နတ္္ေတာ္လဆုတ္ (၁၃)ရက္က ပုဂံၿမိဳ႔ ူ Aureum Place Hotel တြင္ ဗုဒၶဘာသာ ပိုမိုထြန္းကားျပန့္ပြားလာေစရန္ လက္တြဲႀကိဳးပမ္းျခင္းျဖင္႕ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင္႕ လံုၿခံဳထိန္းသိမ္းမႈကို ကူညီလုပ္ေဆာင္ရန္ဟူေသာ ဦးတည္ခ်က္ျဖင္႕ ျပဳလုပ္ခဲ႕ေသာ ျမန္မာ-တ႐ုတ္-အိႏၵိယ သံုးႏိုင္ငံအၾကား က်င္းပသည္႕ အစည္းအေဝးႀကီး တြင္ သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္မ်ား၏ အဓိပတိ သီတဂူဆရာေတာ္ အရွင္ဉာဏိႆရ(အဂၢမဟာပ႑ိတ) (Ph.D, D.Litt)က 'ဗုဒၶဘာသာႏွင္႕ ကမၻာ့အေျခအေန ဆက္ ႏြယ္ေနမႈ'ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္တစ္ရပ္ျဖင္႕ မိန့္ၾကားခဲ႕ပါသည္။ ယင္းမိန့္ၾကားခ်က္မ်ားသည္ ကမၻာတြင္ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနေသာ အေျခအေနအရပ္ရပ္တို့ႏွင္႕ ကိုက္ညီေန႐ံုသာမက မၾကာမီအစိုးရအေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေတာ႕မည္႕ ျမန္မာေခတ္ဆန္းခ်ိန္၌ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္မ်ား အေရးတႀကီး လိုက္နာေစာင္႕ထိန္းရမည္႕ အခ်က္အလက္၊ အေၾကာင္းအရာမ်ား ပါဝင္ေနသျဖင္႕ ယင္းေဟာေျပာခ်က္အား ေဖာ္ျပေပးလိုက္ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

(အယ္ဒီတာခ်ဳပ္)

ျပည္အသီးသီးက ႏိုင္ငံေရး၊ ဘာသာေရး ႏွင့္ လူမႈေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားအားလံုး၊ ကမၻာသူ၊ ကမၻာသားအားလံုးတို႔ႏွင့္ ယေန႔အစည္းအေဝး သို႔ ၾ<ြကေရာက္လာၾကေသာ ျမန္မာ၊ တ႐ုတ္၊ အိႏိၵယ အိမ္နီးခ်င္းသံုးႏိုင္ငံတို႔က လူႀကီးမင္းမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ၊ ညီၫြတ္စြာ၊ လံုၿခံဳစြာ၊ ခ်မ္းသာစြာေနႏိုင္ၾကပါေစ။ အိပ္ စက္ႏိုင္ၾကပါေစဟု ေရွးဦးစြာဆုေတာင္း၍ ႏႈတ္ခြန္း ဆက္ပါတယ္။

ယေန႔ ကြၽႏု္ပ္တို႔အေနနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ ပိုမိုထြန္း ကားျပန္႔ပြားေစရန္ လက္တြဲႀကိဳးပမ္းျခင္းျဖင့္ ကမၻာ့ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရး ထိန္းသိမ္းမႈကို ကူညီလုပ္ေဆာင္ ေပးၾကမယ္ဆိုတဲ့ တူညီေသာ ဦးတည္ခ်က္နဲ႔ ယေန႔ ဒီအ စည္းအေဝးႀကီးမွာ အတူ စု႐ုံးေရာက္ရွိေနၾကတာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္း ေဆာင္၊ လူမႈေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ကမၻာသူ၊ ကမၻာ သား အားလံုးတို႔သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးကို ႀကိဳးႀကိဳးစားစား ရွာေဖြေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ဟု ယံု ၾကည္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးကိုကား မည္သည့္တိုင္းျပည္မွ် အျပည့္ အဝရရွိထားၾကသည္ကို မေတြ႕ရေသးပါ။ စစ္မက္ေရး ရာ ႐ႈေထာင့္ကၾကည့္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းလံုၿခံဳသည္ဟု ဆိုႏိုင္ ေသာ္လည္း စီးပြားေရး႐ႈေထာင့္ကျဖစ္ေစ၊ လူမႈေရး ႐ႈ ေထာင့္ကျဖစ္ေစ ၾကည့္လွ်င္ မလံုၿခံဳ၊ မၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ ရွိေနပါတယ္။

ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ ပို၍ စိုးရြံ႕ဖြယ္ ေကာင္းစြာ လံုၿခံဳေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေႏွာင့္ယွက္ လာေသာ အေၾကာင္းတစ္ခုမွာ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ တို႔၏ အေႏွာင့္အယွက္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္စင္စစ္ ေတာ့ လူသားတို႔ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာတရားတိုင္းသည္ လူသားတို႔၏ စိတ္႐ိုင္းမ်ားကို ယဥ္ေက်းေသာစိတ္မ်ား ျဖစ္လာေအာင္ ျပဳလုပ္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ကြၽႏု္ပ္ ေမွ်ာ္လင့္ ပါတယ္။ ပူေလာင္ေနေသာ လူသားတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို ေအးခ်မ္းလာေအာင္ ဆံုးမႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ကြၽႏု္ပ္ ယံု ၾကည္ပါတယ္။ လူသားတို႔ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာတရား မ်ားသည္ လူသားတို႔၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးအ တြက္ ျဖစ္ဖို႔ေကာင္းပါတယ္။
ဤ ယေန႔က်င္းပေသာ အစည္းအေဝးႀကီး သည္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဧၿပီလက Ceylon, Sri Lanka ႏိုင္ငံ ကိုလံဘိုၿမိဳ႕မွာက်င္းပတဲ့ ငါးႏိုင္ငံ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား အစည္းအေဝးက မူဝါဒတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ခ်မွတ္ၿပီး ဆံုး ျဖတ္ အတည္ျပဳထားခဲ့ေသာ ၤFive Principles (Panca Shila) ပၪၥသီလ၏ အႏွစ္(၆ဝ)ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္ အျဖစ္ ျမန္မာ-တ႐ုတ္-အိႏိၵယ အိမ္နီးခ်င္းသံုးႏိုင္ငံတို႔ အၾကား က်င္းပတဲ့ အစည္းအေဝးႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။

ထိုပၪၥသီလ (Five Principles) ကို အိႏိၵယ ႏိုင္ငံဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဂ်ဝါဟာလာေန႐ူး(Jawaharlal Nehru) က ဦးေဆာင္ေရးဆြဲ၍ ကိုလံဘိုအစည္းအေဝး မတိုင္မီ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ သြားေရာက္ကာ တ႐ုတ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Zhou Enlai ႏွင့္ ေရွးဦးစြာ သေဘာတူညီခ်က္ ယူၿပီး ခ်ဴအင္လိုင္းႏွင့္ ေန႐ူးတို႔ ေရွးဦးစြာ လက္မွတ္ေရးထိုး ခဲ့ၾကပါတယ္။

ထို႔ေနာက္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေန႐ူးက ကိုလံဘိုမွာ က်င္းပတဲ့ ငါးႏိုင္ငံ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား အစည္းအေဝး၌ တင္ျပေဆြးေႏြး၍ ကိုလံဘို Declaration အျဖစ္ ထုတ္ ျပန္ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ကိုလံဘို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား အစည္းအေဝးက ေၾကညာခဲ့ေသာ Five Principles (သို႔မဟုတ္) ကိုလံဘိုပၪၥသီလ ငါးပါးသီလ သည္ ယခုအခါ ႏွစ္ေပါင္း ၆ဝ ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။

Five Principles ပၪၥသီလမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ ပါတယ္ ။

(၁) ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာႏွင့္ နယ္ ေျမတည္တံ့ခိုင္ၿမဲမႈကို အျပန္အလွန္ ေလးစားရန္။
(၂) အျပန္အလွန္ က်ဴးေက်ာ္မႈ မျပဳရန္။
(၃) ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရးကို အျခားတစ္ ႏိုင္ငံက ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳရန္။
(၄) အျပန္အလွန္ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ သာတူညီမွ် မႈရွိရန္ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ျပဳရန္။
(၅) ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူ ယွဥ္တြဲေနထိုင္သြားရန္။

ထို႔ျပင္ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ ဧၿပီလက အင္ဒိုနီးရွား ႏိုင္ငံ Bandung ၿမိဳ႕မွာ Asian-African Conference တစ္ရပ္ကို က်င္းပခဲ့ရာ ထို Conference သို႔ ကိုလိုနီ ဘဝမွ လြတ္ေျမာက္ၿပီးခါစ အာရွ-အာဖရိက ႏိုင္ငံေပါင္း ၂၉ ႏိုင္ငံတို႔ တက္ေရာက္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ထိုအာရွ-အာဖရိက အစည္းအေဝးႀကီးကို အင္ဒိုနီးရွားသမၼတႀကီး ေဒါက္တာဆူကာႏိုက ေခါင္း ေဆာင္ က်င္းပခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ခ်ဴအင္ လိုင္း၊ အိႏိၵယဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေန႐ူး၊ ျမန္မာဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏု တို႔ ပါဝင္တက္ေရာက္ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။

ထိုအာရွ-အာဖရိက Bandung Conference ႀကီးက Five Principles သာမက Ten Principles ဒသသီလကိုပင္ ခ်မွတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ထို Bandung Conference မွ ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ဒသသီလမွာ ေအာက္ပါအ တိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။

(၁) အေျခခံ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို ေလးစားရန္ႏွင့္ ကုလသမဂၢ ပဋိညာဥ္စာတမ္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား အား ေလးစားလိုက္နာရန္။
(၂) ႏိုင္ငံအားလံုး၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္ဆိုင္မႈ ႏွင့္ နယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈကို ေလးစားရန္။
(၃) ကမၻာ့ႏိုင္ငံအားလံုးႏွင့္ လူမ်ဳိးအားလံုးတို႔၏ သာတူ ညီမွ်မႈကို အသိအမွတ္ျပဳရန္။
(၄) အျခားႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရးကို ဝင္ ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မျပဳရန္။
(၅) ကုလသမဂၢ ပဋိညာဥ္စာတမ္းႏွင့္အညီ ႏိုင္ငံတစ္ ႏိုင္ငံစီ၏ခုခံကာကြယ္ခြင့္ကို ေလးစားရန္။
(၆) အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ စုေပါင္းကာကြယ္ေရး အစီအမံမ်ား အသံုးျပဳျခင္း ကို ေရွာင္ၾကဥ္ရန္။
(၇) ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္မႈႏွင့္ နယ္ေျမ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးကို ထိပါးသည့္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈႏွင့္ အင္အားအသံုးျပဳျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ရန္။
(၈) ႏိုင္ငံတကာ အျငင္းပြားမႈမ်ားကို ေျဖရွင္းရာတြင္ ကုလသမဂၢ ပဋိညာဥ္စာတမ္းႏွင့္အညီ ေစ့စပ္ေဆြး ေႏြးျခင္း၊ ခံု႐ုံးဖြဲ႕ စစ္ေဆးျခင္း၊ ဥပေဒေၾကာင္းအ ရ ဆံုးျဖတ္ေျဖရွင္းျခင္း စသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖ ရွင္းနည္းမ်ားအျပင္ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ၏ ဆႏၵႏွင့္ အညီ အျခားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေျဖရွင္းနည္းတို႔ကို အသံုးျပဳၿပီး ေျဖရွင္းရန္။
(၉) အျပန္အလွန္ အက်ဳိးစီးပြား ျဖစ္ထြန္းေရးအတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ရန္။
(၁ဝ) တရားမွ်တမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ က်င့္ဝတ္မ်ားအား ေလးစားလိုက္နာရန္။

အာရွတုိက္၏ထူးျခားခ်က္
------------------------------------
ယေန႔ ကြၽႏု္ပ္တို႔ေနထိုင္ရာ အာရွတိုက္ႀကီး ဟာ အျခားတိုက္ႀကီးမ်ားထက္ အလြန္ထူးျခားေသာ တိုက္ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လြန္ေလၿပီးေသာ ႏွစ္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ဥေရာပမွာ သိပၸံပညာရွင္ေတြ မေပၚေပါက္မီကတည္း ကပင္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားစြာ၊ လူမႈေရးႏွင့္ စိတ္ဓာတ္ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားစြာတို႔ ေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။


ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ကမၻာ့အေျခအေန ဆက္ႏႊယ္ေနမႈ (အပုိင္း-၂)
သီတဂူဆရာေတာ္ ေဒါက္တာအရွင္ဉာဏိႆရ(အဂၢမဟာပ႑ိတ) (Ph.D, D.Litt)

ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားစြာရဲ႕ ေပၚ ေပါက္ရာေနရာဟာ အိႏိၵယျပည္ႀကီး ပါပဲ။ ဥပမာ- ျမတ္ဗုဒၶထက္ ႏွစ္ ၄ဝ ခန္႔ ေစာႏိုင္သည္ဟု ခန္႔မွန္းရေသာ မဟာဝီရ(ဂ်ိန)ပုဂိၢဳလ္ထူး တစ္ေယာက္ ရွိပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အေျပာင္ေျမာက္ဆံုး (Philosophy)ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီကေတာ့ 'အဟႎသဝါဒ' ျဖစ္ပါတယ္။

အဟႎသဆိုတာ Non-Violence ပါပဲ။ အ ၾကမ္းဖက္မႈေတြ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈေတြ၊ တိုက္ခိုက္မႈ ေတြ အလြန္ထူေျပာေနတဲ့ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ မဟာဝီရဆရာႀကီးရဲ႕ အဟႎသဝါဒဟာ ႏိုင္ငံေရးေခါင္း ေဆာင္ေတြအားလံုး၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ အားလံုး၊ လူသားတစ္ရပ္လံုး လိုက္နာက်င့္သံုးရမည့္ Common- Platform ျဖစ္ပါတယ္။

Jesus Christ ရဲ႕ ေဟာေျပာခ်က္ေတြကို ၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း -

(၁) သတၱေလာကႀကီး၏ ဆင္းရဲဒုကၡကို သိျမင္၍ စိတ္ ႏွလံုးတုန္လႈပ္စြာ ခံစားရျခင္း။
(၂) သတၱေလာကႀကီး၏ ဆင္းရဲ႕ဒုကၡကို အစဥ္မျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊
(၃) သတၱဝါတို႔၏ ဆင္းရဲဒုကၡကို ဖယ္ရွားေပးလိုေသာ စိတ္ကို ေမြးျမဴျခင္းဆိုတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶ၏က႐ုဏာဝါဒ ႏွင့္ ထပ္တူညီမွ် ရွိေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။


သိဒၶတၴေဂါတမျမတ္ဗုဒၶကို BC 623 မွာ ကြၽႏု္ပ္တို႔ နီေပါႏိုင္ငံမွာ ေမြးဖြားခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ က႐ု ဏာရွင္ Jesus Christ ကိုလည္း ကြၽႏု္ပ္တို႔ အာရွတိုက္ ထဲက အစၥေရးႏိုင္ငံမွာ ေမြးဖြားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန ရာမွာ ၾကားညႇပ္၍ အနည္းငယ္ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ အဝိဇၨာ ႏွင့္ တဏွာ Ignorance ႏွင့္ Craving အမွန္တရားကို မသိျခင္းႏွင့္ စည္းစိမ္ဥစၥာ အာဏာမက္ေမာျခင္းတို႔ ဟာ ဆင္းရဲဒုကၡအားလံုးတို႔ရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ပါတယ္။ က႐ုဏာရွင္ Jesus ကဲ့သို႔ေသာ အဖိုးတန္ပုဂိၢဳလ္ တစ္ ေယာက္ အသတ္ခံလိုက္ရျခင္းဟာ အဝိဇၨာဖံုးေသာ လူ သားအခ်ဳိ႕၏ အာဏာမက္ေမာျခင္းေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ထို႔ျပင္ အစၥလာမ္ဘာသာကို တည္ေထာင္တဲ့ မိုဟာမက္ကလည္း ေဆာ္ဒီအာေရဗီးယားႏိုင္ငံ မကၠာ ၿမိဳ႕မွာ ေမြးဖြားတာျဖစ္လို႔ သူလည္း အာရွတိုက္သားပါပဲ။ ဝိသမေလာဘသမားေတြကို တိုက္ဖ်က္ေရးဆိုတဲ့ မိုဟာ မက္ရဲ႕ Theory တစ္ခုဟာလည္း Economic Unbalance စီးပြားေရးမညီမွ်မႈေတြ အလြန္မ်ားေနတဲ့ ကမၻာ ႀကီးမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ မ်ားစြာအေထာက္အကူ ျပဳတဲ့ ဝါဒတစ္ခုပါပဲ။

မိုဟာမက္သခင္က ေငြတိုးခ်၊ အေပါင္ခံ၊ အ ျမတ္ႀကီးစား၊ အိမ္သိမ္း၊ လယ္သိမ္း၊ လူသိမ္းဆိုတဲ့ ဝိသမ ေလာဘသမားေတြကို ႐ႈတ္ခ် ျပစ္တင္ထားတာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ¤င္းဝိသမေလာဘသားေတြအေနနဲ႔ ေလာဘကို စည္းကမ္းသတ္ၾကဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မိုဟာမက္က ေျပာခဲ့တဲ့ ၾ<ြကယ္ဝခ်မ္းသာသူတို႔က ဆင္း ရဲမြဲေတသူတို႔အား ေဝငွေပးရမယ္ဆိုတဲ့ စကားတစ္ရပ္ လည္းရွိပါတယ္။ အဲဒီဝါဒဟာလည္း ျမတ္ဗုဒၶမိန္႔ၾကား ေတာ္ မူေလ့ရွိတဲ့ ဒါနသံဝိဘာဂရေတာ ေပးကမ္းေဝငွ ျခင္း၌ လူတိုင္း ေပ်ာ္ပိုက္ရမည္ဟူေသာ ဆံုးမခ်က္နဲ႔ ထပ္တူျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ၾကြယ္ဝျခင္းႏွင့္ မြဲေတျခင္း (Richness and Poverty)ကို ဟန္ခ်က္ညီ ေစတဲ့ အဆံုးအမမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

ထို႔ျပင္ B.C 551 တ႐ုတ္ျပည္မွာ ေမြးဖြားတဲ့ Confucius ဆိုတဲ့ ဆရာႀကီးဟာ အလြန္တရာခ်စ္ခင္ ၾကည္ညိဳဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ သူဟာ မိသားစုၿငိမ္းခ်မ္း ေရးအတြက္ မိဘႏွစ္ပါးႏွင့္ သားသမီးတို႔ အျပန္အလွန္ ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းရတဲ့ က်င့္ဝတ္ေတြကို မ်ားစြာ ေဟာခဲ့ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာၾကားေတာ္မူထားတဲ့ သိဂၤါေလာဝါဒသုတၱန္မွာ သားသမီးက်င့္ဝတ္ ငါးပါး (Five Principles for Children)၊ မိဘတို႔က သားသမီး အေပၚမွာ က်င့္ရတဲ့ က်င့္ဝတ္ငါးပါး (Five Principles for Parents)ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြကိုၾကည့္လွ်င္ ဃသည္ကခငက် ရဲ႕ မိဘနဲ႔ သားသမီးၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဝါဒဟာ အံ့ၾသစရာ ေကာင္းပါတယ္။ အဲဒါေတြဟာ Panca Sila ပၪၥသီလ ပုတၱမီတာနံ ပၪၥသီလ၊ မာတာပိတူနံ ပၪၥသီလေတြပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ Confucius ဆရာႀကီးက ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ အက်င့္ပ်က္ရင္ တိုင္းျပည္ပ်က္စီးတာ နဲ႔ အတူတူပဲ၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ပညာမတတ္ လွ်င္ တစ္တိုင္းျပည္လံုး ပညာမတတ္ေတာ့ဘူး၊ ကန္းၿပီ လို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံ ေရး အတတ္ပညာဟာ သီလနဲ႔ပညာ ဤႏွစ္ျဖာပဲလို႔ဆို ခဲ့ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ ေသာဏဒ႑ သုတၱန္မွာ သီလ ပညာ ဤႏွစ္ျဖာသည္ လူ႔ေလာကႀကီး တစ္ခုလံုး၏ အျမတ္ဆံုးဥစၥာ ျဖစ္သည္ဟု ေဟာထားေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ကြၽႏု္ပ္ေျပာၾကားခ်င္တာက သီလ ဆိုတာ လူသားတို႔၏ ေျခေထာက္၊ ပညာဆိုတာ လူသား တို႔၏ မ်က္လံုးျဖစ္ပါတယ္။ အက်င့္ပ်က္လွ်င္ အားလံုး ေျခေထာက္ျပတ္ေနၿပီး ဘယ္လိုလုပ္ ေရွ႕သို႔ခ်ီတက္ႏိုင္ ၾကေတာ့မွာလဲ၊ ေျချပတ္တဲ့သူသည္ ဘယ္လမ္းကိုမွေလွ်ာက္ ႏိုင္ေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေျခေထာက္ေကာင္းေသာ္ လည္း မ်က္စိကန္းေနလွ်င္ ဘယ္လမ္းစဥ္ကို ဘယ္လို ေရြးႏိုင္ၾကေတာ့မွာလဲ။ ပညာမ်က္လံုးကန္းတဲ့ ေခါင္း ေဆာင္ေတြရဲ႕ လမ္းစဥ္ေတြဟာ လမ္းစဥ္အမွားေတြ ခ်ည္း ျဖစ္ေနမွာေပါ႔။

ဒါေၾကာင့္ ယေန႔ႏိုင္ငံတိုင္းက ႏိုင္င့ံေခါင္း ေဆာင္ေတြအားလံုး ေျခမျပတ္ဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ မ်က္စိမကန္းဖို႔လည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ အား လံုး အက်င့္ေကာင္းၾကပါေစ။ အားလံုး ပညာတတ္ၾက ပါေစ။

အက်င့္ေကာင္းသူေတြဟာ ပညာလည္း ျပည့္ စံုတတ္တယ္။ ပညာေကာင္းသူေတြဟာလည္း အက်င့္ ေကာင္းနဲ႔ ျပည့္စံုတတ္ပါတယ္။ သီလသည္ လူ႔ေျခ ေထာက္၊ ပညာသည္ လူ႔မ်က္လံုး (Character and Education) သီလႏွင့္ပညာသည္ အျပန္အလွန္ မွီခိုေန ေသာ အရာမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဤသီလႏွင့္ပညာသည္ လူသားတစ္ေယာက္၏ သို႔မဟုတ္ တိုင္းျပည္တစ္ခု၏ အရင္းအႏွီးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာဝအရင္းအျမစ္ Natural Sources ေတြ မည္မွ်ပင္ ဆင္းရဲေစကာမူ သီလ ႏွင့္ပညာ (Character and Education) ျပည့္စံုတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြဟာ ဒီကေန႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေနတာကို မ်က္ေမွာက္ကမၻာမွာ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽႏု္ပ္ ဤေနရာမွာ ေျပာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ Character and Wisdom are Poor men's Capital.


ကြၽႏု္ပ္တို႔ရဲ႕ အာရွတိုက္ႀကီးဟာ အထက္မွာ ေဖာ္ျပထားခဲ့တဲ့အတိုင္း ဂ်ိန(ဇိန)-မဟာဝိရ၊ သိဒၶတၴ ေဂါတမဗုဒၶ၊ Jesus Christ၊ မိုဟာမက္၊ Confucius အစရွိတဲ့ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားအားလံုး ေမြးဖြား ရာ တိုက္ႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာ Science နဲ႔ Technology ေတြဟာ ေအဒီ ၁၄ ရာစုႏွစ္မွာ စတင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၄ ရာစုႏွစ္ဆိုတာ ခရစ္ေတာ္ေမြးဖြားၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၁၄ဝဝ ၾကာၿပီးေနာက္ ကို ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ အႏွစ္ ၂ဝဝဝ ခန္႔ၾကာမွ သိပၸံပညာေတြ စတင္ေပၚေပါက္ ထြန္းကားခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ထူးျခားတဲ့အခ်က္ကို ကြၽႏု္ပ္ေျပာ ခ်င္တာက ကြၽႏု္ပ္တို႔ အာရွတိုက္သားေတြဟာ ဘာသာ ေရးအဆံုးအမေတြကို သိပၸံပညာ မထြန္းကားမီ ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္ႏွင့္ခ်ီ၍ ေစာစီးစြာက ရရွိထားခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္တာကို ကြၽႏု္ပ္တို႔ အေရွ႕တိုင္းသားေတြဟာ အေနာက္တိုင္းသား ေတြထက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေစာ၍ ယဥ္ေက်းႏွင့္ၾကၿပီဟု ဆိုခ်င္ပါတယ္။ တစ္နည္းဆိုရရင္ အေနာက္တိုင္းက သူေတြအားလံုးဟာ ကြၽႏု္ပ္တို႔အေရွ႕တိုင္းကို ရွိခိုးေနၾက တာပါဟု ဂုဏ္ယူဝင့္ၾ<ြကားစြာနဲ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ပၪၥသီလ(ငါးပါးသီလ)
*********************
ၿငိမ္းခ်မ္းလံုၿခံဳေသာ မိသားစုတစ္ခု၊ ၿငိမ္းခ်မ္း လံုၿခံဳေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၊ ၿငိမ္းခ်မ္းလံုၿခံဳေသာ တိုင္း ျပည္တစ္ခု တည္ေဆာက္မည္ဆိုလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ၿငိမ္း ခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးမူဝါဒ Principle of Peaceful Co-existence ေတြဟာ မ်ားစြာရွိပါတယ္။ လင္နဲ႔မယား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရးမွာ လည္း ေယာက်္ားဘက္က မူငါးခ်က္၊ မိန္းမဘက္ကလည္း မူငါးခ်က္ ရွိပါတယ္။

Yangon Media Group
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

0 comments:

Post a Comment