ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတ မျဖစ္ႏုိင္ေပမယ့္လည္း NLD ႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုမ်ား ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အသာစီးရႏုိင္၊ မရႏုိင္ဟူသည့္ ကိစၥမွာလည္း ႏုိင္ငံတကာ အသုိင္းအဝုိင္းအတြက္ စိတ္ဝင္စားစရာ ျဖစ္ေနျပန္သည္။ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာတုန္းကလုိ မဟုတ္ဘဲ ယခုေရြးေကာက္ပြဲကုိ လြတ္လပ္မွ်တစြာ က်င္းပခြင့္ရမည္ ဆုိပါက NLD ႏွင့္ အတုိက္အခံမ်ား အေနႏွင့္ ၁၉၉၀ ဒီမုိကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲအတုိင္း ျပည္လုံးကြၽတ္နီးပါး အတုိင္းအတာျဖင့္ အႏုိင္ရမည္သာ ျဖစ္သည္ဟု အခ်ိဳ႕က ေဟာကိန္းထုတ္ၾကသည္။ လာမည့္ ႏုိဝင္ဘာ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္စဥ္ အတြက္ လတ္တေလာ (ယခု ၂၀၁၅ ႏွစ္ဆန္းမွစ၍) ကာလအတြင္း အစိုးရ၊ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီ အသီးသီးတုိ႔ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားႏွင့္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္မ်ားကုိ ၾကည့္မည္ဆုိပါက လြတ္လပ္မွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲတစ္ရပ္ ျဖစ္ႏုိင္သည့္ အေနအထားမ်ိဳးကို ေတြ႔ရပါသည္။ လြတ္လပ္မွ်တမႈ ရွိပါက NLD ႏွင့္ အျခားအတုိက္အခံပါတီမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား အႏုိင္ရလိမ့္မည္ဟု ေယဘုယ် တြက္ဆႏုိင္သည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း အႏုိင္ရ႐ုံမွ်ျဖင့္ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးမွာ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ သစၥာေတာ္ခံ တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းက မီးစိမ္းမျပေသးသေရြ႕ ျဖစ္ႏုိင္ေျခမရွိဟုပင္ ဆုိရမည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဇြန္လအတြင္း အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္ ေနာက္ဆုံးအႀကိမ္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္မႈ မရရွိခဲ့ေပ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ျမန္မာသမၼတရာထူး ရယူမည့္ ကိစၥကုိ တပ္မေတာ္ (စစ္တပ္) ဘက္က မည္သုိ႔မွ် လက္မခံႏုိင္ ျဖစ္ေနသည္ဟုပင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ျမန္မာ့အေရး ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက ယုံၾကည္သြားၾကသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္မည့္ ကိစၥသည္ ျမန္မာစစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမ်ားအတြက္ အနီေရာင္အဆင့္ရွိ မ်ဥ္းတစ္ေၾကာင္း ျဖစ္သည္ဟု International Labour Organisation မွ ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ ကုိယ္စားလွယ္ Richard Horsey က သုံးသပ္လုိက္သည္။
လက္ရွိ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္တို႔မွာ စစ္တပ္၏ လုိက္ေလ်ာခ်က္ ျဖင့္ေပၚထြက္လာေသာ အေျခအေနအရပ္ရပ္တုိ႔သာ ျဖစ္ၾကၿပီး စစ္တပ္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္မရဘဲ အေျခခံဥပေဒကုိ မည္သုိ႔မွ် ျပင္ဆင္ႏုိင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ဟူေသာ အခ်က္ကုိလည္း ေကာင္းစြာ နားလည္သြားၾကသည္။ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္ ဇြန္လအတြင္း ႀကိဳးပမ္းခဲ့မႈကုိ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ စစ္တပ္က ၎တြင္ မည္မွ်အတုိင္းအတာအထိ အာဏာရွိသည္ကုိ ထုတ္ျပလုိက္ၿပီး ယင္းအာဏာကုိ ထိခုိက္ေလ်ာ့က်ေစမည့္ မည္သုိ႔ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကိုမွ် လက္ခံမည္မဟုတ္ ဟူသည့္ သေဘာမ်ိဳးကုိပါ တစ္ပါတည္း ျပသလုိက္သည္ကုိ ေတြ႔ရပါလိမ့္မည္။
ဤတြင္ ျပည္ပမွ ပညာရွင္အခ်ိဳ႕က လႊတ္ေတာ္ျပင္ပမွေန၍ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏုိင္မည့္ နည္းလမ္းအခ်ိဳ႕ကို ေထာက္ျပခဲ့ျပန္ေသးသည္။ ပထမနည္းလမ္းမွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္ ပါဝင္သည့္ ေျခာက္ပြင့္ဆုိင္ ေဆြးေႏြးပြဲကဲ့သုိ႔ေသာ အေရးႀကီးသည့္ ဒုိင္ယာေလာ့ခ္မ်ားတြင္ ျပင္ဆင္ေရးကိစၥအေပၚ သေဘာတူညီမႈရေအာင္ ျပဳလုပ္ေရးျဖစ္ၿပီး ဒုတိယနည္းလမ္းမွာမူ လက္ရွိအစိုးရ အသည္းအသန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ တစ္ႏုိင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရးထုိးၿပီးေနာက္ ေပၚထြက္လာမည့္ ႏုိင္ငံေရးဒုိင္ယာေလာ့ခ္တြင္ အေျခခံဥပေဒကိစၥကို ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးေရးပင္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း အဆုိပါ နည္းလမ္းမ်ားအတုိင္း ဤသုံးလတာ ကာလအတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္မည္ဟု မည္သူကမွ် အတိအက် အာမမခံႏုိင္ေသးေပ။ ၿပီးခဲ့သည့္ သီတင္းပတ္အတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ တုိင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမွာလည္း ရလဒ္တစ္စုံတစ္ရာ မထုတ္ႏုိင္ဘဲ အဆုံးသတ္ခဲ့ရသည္။ အေၾကာင္းမွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္တြင္ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအားလုံး ပါဝင္သင့္၊ မသင့္ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေဆြးေႏြးညိႇႏႈိင္းႏုိင္ခဲ့ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တုိင္းရင္းသားမ်ားဘက္က အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္တြင္ လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႔အစည္း ၁၇ ဖြဲ႔ ပါဝင္ေစလုိေသာ္လည္း အစုိးရဘက္က အခ်ိဳ႕ကုိသာ ပါဝင္ေစလုိေသာေၾကာင့္ ယင္းကိစၥညိႇႏႈိင္း၍ မၿပီးျပတ္ဘဲ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးတြင္ သမုိင္းမွတ္တုိင္သစ္တစ္ရပ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ လြန္စြာအခရာက်ေသာ အဆုိပါ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ရလဒ္တစ္စုံတစ္ရာ မထုတ္ႏုိင္ဘဲ ျဖစ္ေနျခင္းအေပၚ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ႏုိင္ငံေရးေလ့လာသူ အခ်ိဳ႕က စုိးရိမ္မကင္းျဖစ္လ်က္ ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ ၿပီးခဲ့သည့္ ဇူလုိင္လအတြင္း BBC သတင္းဌာနႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းတြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္က တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္အဖြဲ႔မ်ား အားလုံးႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ား မရရွိေသးသေရြ႕ ရာႏႈန္းျပည့္ အရပ္သားအစုိးရတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ရန္ အခ်ိန္ေစာင့္ဆုိင္းရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆုိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ “ငါးႏွစ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ၁၀ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာႏုိင္တယ္ (အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ မရေသးသေရြ႕)၊ ကြၽန္ေတာ္လည္း အတိအက် မေျပာႏုိင္ပါဘူး” ဟု ၎က ယင္းအင္တာဗ်ဴးတြင္ ေျပာဆုိခဲ့သည္။
အေျခအေနအရပ္ရပ္ကုိ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ တပ္မေတာ္ (စစ္တပ္) သည္ အဓိကက်သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ဆက္လက္ပါရွိ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ အာဏာဆက္ရွိေနမည္ ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္သူအမ်ားစုက လူထုေခါင္းေဆာင္ဟု သတ္မွတ္ထားေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္ေရးမွာ ငါးႏွစ္ သုိ႔မဟုတ္ ၁၀ ႏွစ္ အနည္းဆုံး ၾကာျမင့္မည့္သေဘာတြင္ ရွိေနပါသည္။ ဤသို႔ေသာ အေနအထားမ်ိဳးတြင္ က်င္းပသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ သေကၤတတစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ရႏုိင္ပါမည္ေလာဟု ေမးစရာ ျဖစ္လာျပန္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ ငါးႏွစ္နီးပါး ၾကာျမင့္လာသည့္ ကာလအတြင္း ႏုိင္ငံတကာ အသုိင္းအဝိုင္း၏ ခ်ီးမြမ္းခံခဲ့ရ႐ုံမွ်မက အထင္ကရ ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးေကာင္းမ်ား ထူေထာင္ႏုိင္ခဲ့ေသာ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစုိးရအဖြဲ႔ကုိ ေထာက္ခံသူမ်ားကေတာ့ သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးျခင္း၊ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ လြတ္လပ္ေသာ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္တြင္ ပါဝင္ပတ္သက္ခြင့္ျပဳျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရးစကားဝုိင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခြင့္ျပဳျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား မ်ားစြာလႊတ္ေပးျခင္း အစရွိသည္တုိ႔ကုိ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ၏ သေကၤတမ်ားအျဖစ္ ေထာက္ျပၾကပါလိမ့္မည္။ အစိုးရဆန္႔က်င္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး မလုိက္ေလ်ာသည့္ ကိစၥ၊ ဆႏၵျပျပည္သူမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ အင္အားသုံး ၿဖိဳခြင္းႏွိမ္နင္းသည့္ ကိစၥရပ္မ်ား အပါအဝင္ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္ မူဝါဒေရးရာ လြဲေခ်ာ္မႈအခ်ိဳ႕ကို ေထာက္ျပၾကၿပီး စစ္မွန္သည့္ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ မေပၚထြန္းေသးေၾကာင္း ေျပာဆုိၾကေပလိမ့္မည္။
ဆုိရလွ်င္ ဒီမုိကေရစီ စံခ်ိန္စံႏႈန္း သုိ႔မဟုတ္ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးဟူသည့္ စကားျဖင့္ ေျပာမည္ဆုိပါက အတုိက္အခံ အင္အားစုမ်ားဘက္က အသာစီးရေနမည္သာ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ လြတ္လပ္ေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္း (Liberalization) ဟူသည့္ စကားျဖင့္ ေျပာမည္ဆုိပါက သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစုိးရဘက္က မ်က္ႏွာပန္းပြင့္မည္မွာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္မွာ လက္ရွိ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး၏ အဓိကက်ေသာ၊ အကဲဆတ္ေသာ အခန္းက႑တုိ႔ တြင္ စစ္တပ္ (တပ္မေတာ္) ပါဝင္ပတ္သက္ေနျခင္းသည္ ဒီမုိကေရစီ စံခ်ိန္စံႏႈန္းတုိ႔ျဖင့္ ကုိက္ညီမႈ မရွိေပ။ သုိ႔ေသာ္ လြတ္လပ္ခြင့္ျပဳျခင္း၊ ခ်ဳပ္ကုိင္မႈမ်ား ေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္းဟူသည့္ စကားျဖင့္ ေျပာမည္ဆုိပါက ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေနအထားသည္ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေနသည့္ အျခားႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ အေျခအေန အေတာ္ေကာင္းေနၿပီး ျပည္ပႏုိင္ငံႀကီးမ်ား၏ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံျခင္း (Appreciation) ရရွိထားၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ဒီမုိကေရစီစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကုိက္ညီမႈ မရွိေသာ္လည္း တစ္ေက်ာင္းတစ္ဂါထာ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္ေနသည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင Liberalization ေခၚ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား အရွိန္ေကာင္းေနျခင္းက ခုိင္မာမႈရွိၿပီး အမ်ားလက္သင့္ခံသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ိဳးကုိ ဦးတည္ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။
Ref: The Nation and BBC
ခြၽန္ထူးဟန္
The Voice Weekly
0 comments:
Post a Comment