Sunday, September 25, 2016

အခက္စံုမဲ့ပင္လံု

ၿပီးခဲ့တဲ့ တစ္ပတ္ေက်ာ္က ‘ရင္ေလးဖြယ္ပင္လံု’ အမည္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးခဲ့ပါတယ္။ အခုေနာက္ဆက္တြဲ ေတြ႔ရွိခ်က္အခ်ဳိ႕နဲ႔ အျမင္အခ်ဳိ႕ကို ဆက္လက္တင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ ၂၁ ရာစု ပင္လံုဟာ ၂၁ ရာစုဆိုတဲ့ အမည္အတိုင္း ေခတ္တစ္ခုရဲ႕ ေနာက္ဆံုး သံုးသပ္ခ်က္အျမင္မ်ားအျဖစ္ ထူးျခားကြဲျပားစြာ ထြက္ေပၚလာခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေယဘုယ် ၿခံဳၾကည့္ရင္ အဖြဲ႔အသီးသီးဟာ အျမင့္ဆံုးေသာ ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြနဲ႔စၿပီး ေစ်းဖြင့္ခဲ့ၾကတဲ့ သေဘာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းေခတ္ အေျခအေနဟာ လြတ္လပ္ေရး ေတာင္းဆိုတဲ့ ကာလမ်ဳိး သို႔မဟုတ္ ျပည္ပအႏၲရာယ္ အလြန္နီးကပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးနဲ႔ မျဖစ္မေန အလ်င္အျမန္ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ အေျခအေနသာဆိုရင္ အက်ဥ္းအက်ပ္ ေတြ႔သြားႏိုင္တဲ့ အေျခအေနပါ။ ပထမပင္လံုမွာ ဒီအေျခအေနမ်ဳိးကို ႀကံဳခဲ့ရတာ ျဖစ္တယ္။  ေအာင္ဆန္းအက္တလီ စာခ်ဳပ္ဟာ လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ အနာဂတ္တိုင္းျပည္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အေျခခံအခ်က္ေတြ ပါဝင္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ 

ေနာက္ပိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ား ျဖစ္တဲ့ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၊ ရီးစ္ဝီလ်ံေကာ္မရွင္ စတာေတြဟာ ေအာင္ဆန္းအက္တလီ စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တာ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္ ေခၚယူတာနဲ႔ ၄၇ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲတာေတြကလည္း ပင္လံုစာခ်ဳပ္အၿပီး တစ္ႏွစ္အတြင္း လြတ္လပ္ေရးရေရး ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ အလြန္တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္အတြင္း ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တာကို ေတြ႔ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဟာ အလြန္မြန္ျမတ္တဲ့ ေတာင္တန္းေျမျပန္႔ ပူးေပါင္းၿပီး လြတ္လပ္ေရး အရယူမယ္ ဆိုတဲ့ ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓာတ္ကို ေဖာ္က်ဴးႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္ ၄၇ အေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးမွာေတာ့ အားလံုး သူမနာ၊ ကိုယ္မနာဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ဳိး မရခဲ့တာ အေသအခ်ာပါပဲ။

အခုညီလာခံမွာ တင္သြင္းၾကတဲ့ အဖြဲ႔အသီးသီးရဲ႕ စာတမ္းမ်ားနဲ႔ မိန္႔ခြန္းေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ကို ေလ့လာရာမွာ အတိတ္က ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ခဲ့တဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ အတိတ္က အနာေတြကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ခ်က္ေတြကိုလည္း ေတြ႔ရတာ ျဖစ္တယ္။ အတိတ္သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို လိုအပ္တာထက္ ပိုမိုေဖာ္ထုတ္ ခံစားျခင္းဟာ အနာဂတ္ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ေရးအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လိုအပ္သေလာက္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္းကေတာ့ အတိတ္ရဲ႕ သင္ခန္းစာကိုယူၿပီး အနာဂတ္မွာ အက်ဳိးရွိေအာင္ အသံုးခ်ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အတိတ္ကာလ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ခဲ့ပံုကို ‘ဝ’ အဖြဲ႕ရဲ႕ တင္ျပခ်က္မ်ား ဓာတ္ပံုမ်ားနဲ႔တကြ ေတြ႔ရတာ ျဖစ္တယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံထဲရွိ ‘ဝ’ ဘုရင္ နန္းစိုက္ရာ သူ႔ရဲ႕သမီးေတာ္႐ုပ္တု၊ က်ဳိင္းတံုဟာ ‘ဝ’ ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ပံု၊ အမွတ္အသားမ်ားနဲ႔တကြ တင္ျပထားတာ ျဖစ္တယ္။ ကိုးကားစာတမ္းေတြကလည္း ေဒါက္တာသန္းထြန္း G.E ဟာ ေဗးဆာေဂ်ေဂ်ာ့စေကာ့၊ တင္ေမာင္ရင္ အပါအဝင္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အဆိုေတြနဲ႔တကြ ေဖာ္ျပတာ ေတြ႔ရတယ္။ ထိုထိုေသာ အေၾကာင္းအရာ အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ‘ဝ’ နယ္ ဖြဲ႔စည္းေရးအတြက္ နယ္ေျမသတ္မွတ္ရာမွာ လက္ရ ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္သာမက က်ဳိင္းတံုနဲ႔ ေတာင္ပိုင္းက ၁၀ ၿမိဳ႕နယ္ပါ ပါဝင္သြားတာပါ။ ဒီလိုနယ္ေျမပိုင္းျခားပံုအရဆိုရင္ တ႐ုတ္နယ္စပ္၊ ေရႊႀတိဂံနဲ႔ ထိုင္းနယ္စပ္ေတြအထိ ျဖန္႔ၾကက္ထားတဲ့ နယ္ေျမတစ္ခုအျဖစ္ ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကိစၥမွာလည္း သမိုင္းေၾကာင္းေတြကေတာ့ ရွိပါတယ္။ ထိုင္းနယ္စပ္ လြယ္လန္းေဒသက ေတာင္ကုန္းႏွစ္ကုန္းကို ‘ဝ’ တပ္ေတြဟာ ဗကပ လက္ထက္ ၁၉၈၆-၈၇ ေလာက္ကတည္းက ဘိန္းလမ္းေၾကာင္း ဖြင့္ဖို႔အတြက္ ခြန္ဆာတပ္ဖြဲ႔မ်ားထံက တိုက္ခုိက္သိမ္းပိုက္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ႏွစ္ အၾကာႀကီးေနမွ ခြန္ဆာတပ္ေတြက အစိုးရစခန္းကုန္း ခုနစ္ကုန္းေလာက္ကို အလစ္အငိုက္ ဝင္တိုက္ခဲ့တာပါ။ ထိုင္းဘက္ကလည္း မီးေမာင္းေတြထိုးေပးၿပီး ပစ္ကူေပးခဲ့တယ္လို႔ ထိုစဥ္က သတင္းေတြမွာ ေဖာ္ျပပါတယ္။ အဲဒါက ၂၀၀၁-၂၀၀၂ ေလာက္ကပါ။ ေနာက္ ဒီက်ဆံုးသြားတဲ့ ေတာင္ကုန္းေတြကို ‘ဝ’ တပ္ေတြ အကူအညီနဲ႔ ျပန္လည္သိမ္းပိုက္ခဲ့ရတာေၾကာင့္ အဲဒီေဒသမွာ ‘ဝ’ ေတြကို အေျခခ်ေနထိုင္ခြင့္ ေပးခဲ့ရာက ‘ဝ’ နယ္ ေတာင္ပိုင္းဆိုၿပီး ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဒသေတြ တည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္ အဓိက ေငြေရးေၾကးေရး ပါဝင္တဲ့ သူေတြကေတာ့ အေမရိကန္က ဖမ္းဝရမ္းထုတ္ထားတဲ့ ‘ေဝ့ညီအစ္ကို’ မ်ားလို႔လည္း သတင္းမ်ားက ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မည္သို႔ဆိုေစ အခုအခါမွာေတာ့ ဒီနယ္ေျမေတြ အားလံုးကို ‘ဝ’ တပ္ဖြဲ႔က ‘ဝ’ ျပည္နယ္အျဖစ္ တရားဝင္ ေတာင္းဆိုလာပါၿပီ။

‘ဝ’ နယ္ အေတြ႔အႀကံဳလို အနီးေခတ္ အျဖစ္အပ်က္ေရာ၊ ပင္လံုကာလနဲ႔ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီတဲ့ ကိစၥမ်ားေလာက္ မဟုတ္ေပမယ့္ သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္လွန္ရတဲ့ စာတမ္းေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒီစာတမ္းေတြထဲမွာ ရွမ္းနီ (တိုင္းလိုင္) အမ်ဳိးသားမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးပါတီရဲ႕ တင္ျပခ်က္လည္း ပါဝင္ပါတယ္။ သူတို႔တင္ျပခ်က္မွာ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးခ်ိန္ကစလို႔ ၄၇ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲခ်ိန္ ကာလေလာက္အထိ ရွမ္းနီမ်ားရဲ႕ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ နစ္နာခဲ့ရမႈမ်ားကို ခိုင္မာတဲ့ အေထာက္အထားေတြနဲ႔ တင္ျပသြားတာ ျဖစ္တယ္။ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြရဲ႕ ေနာက္ခံကို ပိုမိုျပည့္စံုစြာ သိခ်င္ရင္ ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုရန္သြားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔ရဲ႕ အဂၤလိပ္အစိုးရကို တင္ျပတဲ့ အစီရင္ခံစာမွာ ၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအစီရင္ခံစာမွာ ေတာင္တန္းေဒသ ဝန္ေထာက္ စတီဗင္ဆင္ရဲ႕ ေျခ႐ႈပ္မႈေတြကို ေဖာ္ျပထားတာ ျဖစ္တယ္။ 

ဒါ့အျပင္ ၂၀၁၄ ခုေလာက္က လား႐ိႈးတစ္ဝိုက္က ေရွ႕မီေနာက္မီ ကခ်င္ပညာတတ္မ်ား ျပဳစုတဲ့ ‘မုန္းၿမိတ္ဆင္လီ’ ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာလည္း ရွမ္းေျမာက္မွာရွိတဲ့ ကခ်င္မ်ားက ျပည္နယ္ေတာင္းဆိုဖို႔ လုပ္ရာမွာ စတီဗင္ဆင္က တားခဲ့ေၾကာင္း၊ ရွမ္းေျမာက္မွာ ျပည္နယ္ေတာင္းရင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းေရးမွာ ျမစ္ႀကီးနားခ႐ိုင္နဲ႔ ဗန္းေမာ္ခ႐ိုင္ထဲက ရွမ္းနီေတြ ေနထိုင္တဲ့ ေျမျပန္႔ေဒသေတြကို ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲ ထည့္သြင္းေရး လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ အစီအစဥ္ေတြ ပ်က္သြားႏိုင္တဲ့အတြက္ ရွမ္းေျမာက္ကခ်င္မ်ားဟာ ရွမ္းျပည္နယ္ထဲမွာပဲ Sub state အေနနဲ႔ ေနသင့္ေၾကာင္းေျပာလို႔ ရွမ္းေျမာက္ကခ်င္မ်ားက ျပည္နယ္မေတာင္းဆိုေတာ့တာလို႔ ေရးသားထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ သမိုင္းေတြပါ။ လိုအပ္သေလာက္ပဲ လွန္ၾကည့္သင့္တဲ့ သမိုင္းမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြကေန ရႏိုင္တဲ့ သင္ခန္းစာကေတာ့ အနာဂတ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ရာမွာ ျပည္နယ္တစ္ခုအတြက္ သို႔မဟုတ္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအတြက္ အျခားဘယ္လူမ်ဳိးကိုမွ မနစ္နာေစသင့္ဘူး ဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ပထမပင္လံုအၿပီး ေပၚထြက္လာတ့ဲ အႀကီးဆံုး ျပႆနာက ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ပါဝင္မယ့္ အေျခခံယူနစ္ေတြျဖစ္တဲ့ ျပည္နယ္ေတြကို ဘယ္လို ခြဲျခားသတ္မွတ္ၾကမလဲ ဆိုတဲ့ ျပႆနာပါ။ လူမ်ဳိးအေျခခံ ခြဲျခားမွာလား၊ နယ္ေျမအေျခခံ ခြဲျခားမွာလား ဆိုတာပါပဲ။ သို႔မဟုတ္ ႏွစ္မ်ဳိးေရာစပ္ သတ္မွတ္မွာလား ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ပါ။ အေမရိကန္ပံုစံကေတာ့ နယ္ေျမအေျခခံၿပီး ျပည္နယ္ေတြ ခြဲဲျခားသတ္မွတ္ခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး အိႏၵိယပံုစံကေတာ့ ႏွစ္မ်ဳိးေရာစပ္ သတ္မွတ္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ လူမ်ဳိးမ်ားအလိုက္ ခြဲထားတဲ့ ျပည္နယ္အမ်ားအျပား ေပါင္းစုထားတဲ့ ဖက္ဒရယ္ ပံုစံကေတာ့ ကမာၻမွာ မရွိေသးတဲ့ပံုစံ ျဖစ္ပါတယ္။ 

လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့ လူမ်ဳိးရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို ကာကြယ္တားဆီးရာမွာ ျပည္နယ္မ်ား ခြဲဲျခားဖို႔ စဥ္းစား႐ံုနဲ႔ ရႏိုင္မွာလား၊ အျခားေသာ အကာအကြယ္ေပးမယ့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားက အေျဖလား ဆိုတာလည္း ကြဲျပားေအာင္ စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဖြဲ႔အသီးသီးရဲ႕ တင္ျပခ်က္မ်ားမွာ ပါတီငယ္မ်ားရဲ႕ ထူးျခားတဲ့ တင္ျပခ်က္မ်ားလည္း ေတြ႔ရတာ ျဖစ္တယ္။

လီဆူးအမ်ဳိးသားမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး (ဒူးေလး) ပါတီရဲ႕ တင္ျပခ်က္မွာ ဖက္ဒရယ္စနစ္နဲ႔ တည္ေထာင္သြားမယ့္ တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္မ်ားကို လူမ်ဳိးအမည္နာမမ်ားျဖင့္ မဖြဲ႔စည္းဘဲ ပထဝီ ေဒသႏၲရ အမည္မ်ား အေျခခံၿပီး ေခၚဆိုသင့္ေၾကာင္း၊ သို႔မွသာ လူမ်ဳိးေရးခြဲျခားမႈ၊ လူမ်ဳိးေရး မုန္းတီးမႈမ်ား ပေပ်ာက္သြားမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူမ်ဳိးနာမည္မ်ားျဖင့္ ဆက္လက္ဖြဲ႔စည္း ထားရွိပါက ျပည္နယ္တြင္းရွိ လူမ်ဳိးအသီးသီးက ျပည္နယ္သစ္မ်ား ေတာင္းဆိုလာမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးမွာ ျပည္နယ္ေလးမ်ား အစိတ္စိတ္အႁမႊာႁမႊာ ျဖစ္ေပၚလာမွာျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပသြားတာ ျဖစ္တယ္။ ကိုးကန္႔ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ညီၫြတ္ေရးပါတီမွ ဖတ္ၾကားတင္သြင္းတဲ့ စာတမ္းမွာေတာ့ ေတာင္ေပၚေဒသေန တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားအျပင္ ေျမျပန္႔ေန ဗမာတိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုမ်ား၏ အက်ဳိးမ်ားကိုပါ အေလးထား ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ လိုေၾကာင္း၊ ဥပမာအားျဖင့္ အေျခခံလူတန္းစားမ်ား၏ အက်ဳိးကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈမိခဲ့သျဖင့္ ၈၈ ကဲ့သို႔ အေရးအခင္းမ်ဳိး ထပ္မံျဖစ္ပြားပါက လက္ရွိေဖာ္ေဆာင္ေနေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ထိခုိက္လာႏိုင္ေၾကာင္း ထူးျခားစြာ တင္ျပထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။

ၿခံဳၾကည့္ရင္ေတာ့ တင္ျပခ်က္အားလံုးဟာ ျမန္မာျပည္ရွိ ျပႆနာႏွင့္ ပဋိပကၡေပါင္းစံုကို ထင္ဟပ္ေနတာ ျဖစ္တယ္လို႔ သံုးသပ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ နယ္ေျမခြဲျခားေရး၊ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား တည္ေဆာက္ေရး၊  ဆင္းရဲမြဲေတမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ား၊ လံုၿခံဳေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ လူမႈတရားမွ်တေရးနဲ႔ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ျပႆနာမ်ားအထိ အလံုးစံု ပါဝင္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေျဖရွင္းၾကရာမွာလည္း အလံုးစံုကို ၿခံဳငံုၿပီး ေရွ႕တစ္ဆင့္ တက္ႏိုင္တဲ့ ပံုစံမ်ဳိးကိုပဲ အရင္စဥ္းစားသင့္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္နယ္ပယ္မ်ားမွာမဆို အျမင့္ဆံုး ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားဟာလည္း လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ မရွိေၾကာင္း ေတြ႔ျမင္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဘေမာင္ညိဳ
The Voice

0 comments:

Post a Comment