Sunday, June 1, 2014

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ အလိုရွိသည္

ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္၏ ႐ုံးခန္းအနီး ေဖာ္ျမဴလာဝမ္းကား ၿပဳိင္ပြဲအလား ယာဥ္ၿပဳိင္ပြဲမ်ား ရွိသည္။ လမ္းကူး ဒုကၡသည္မ်ား ရွိသည္။ ၿမဳိ႕လယ္ ဗြက္ေတာမ်ားလည္း ရွိသည္။ ေမတၱာအပို႔ခံ စပယ္ယာမ်ား ရွိသည္။
အစားအစာႏွင့္ ပတ္သက္၍ စားသုံးကာကြယ္ေရး ေျပာဆိုေနၾကခ်ိန္တြင္ အခ်ဥ္ထဲ အက္စစ္ ပါဝင္ေနျခင္း၊ အေၾကာ္ေၾကာ္ရာတြင္ ပလတ္စတစ္ ထည့္ေၾကာ္ျခင္း စသည့္ ေကာလာဟလမ်ားက ရန္ကုန္လူထုကို ေခ်ာက္ခ်ားေစသည္။




စီးပြားေရး လုပ္ကိုင္ရန္ အခြင့္အလမ္းသာျခင္း၊ နယ္ၿမဳိ႕မ်ားထက္ အလုပ္အကိုင္ ရွာေဖြရန္ ပိုမိုလြယ္ကူျခင္းတို႔က ရန္ကုန္ ၿမဳိ႕ေတာ္သို႔ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္သူ မ်ားျပားလာေစၿပီး လူဦးေရ တရိပ္ရိပ္တက္ကာ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး စသည့္ အခက္အခဲ မ်ားစြာကို ဖိတ္ေခၚလာသည္။
လူဦးေရ တိုးတက္မ်ားျပားလာမႈေၾကာင့္ ေနစရာ ရွားပါးလာမႈႏွင့္အတူ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမေစ်းႏႈန္းမ်ား မိုးေပၚက မဆင္းေသာ္လည္း ၿမဳိ႕ေနလူထု၏ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေသာ ျပည္သူမ်ား၏ လူေနမႈ အဆင့္အတန္းမွာမူ ေအာက္ဆုံး ထိုးဆင္းေနသည္။
ဤကား ရန္ကုန္ . . . ။
စားေရး၊ သြားေရး၊ ေနထိုင္ေရးတို႔ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းစြာ ေနထိုင္ရသည့္ ျမန္မာ့လူဦးေရ၏ ဆယ္ပုံတစ္ပုံ ေနထိုင္ေနေသာ ဒုကၡၿမဳိ႕ေတာ္ ရန္ကုန္။ယင္းျပႆနာမ်ားကို ရွင္းရန္ ရန္ကုန္၏ ဂ်ဳိကိုဝီကို ေမွ်ာ္လင့္ၾကသည္။ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ကို ရွာပုံေတာ္ ဖြင့္ၾကသည္။

လမ္းရွိရင္ေတာင္ သြားလို႔မရ

ဆူးေလဘုရားအနီး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားက ေဖာ္ျမဴလာဝမ္း ကားၿပဳိင္ပြဲေတြအလား သူ႔ထက္ငါ ဦးေအာင္ ေမာင္းႏွင္ရင္း လူကူးမ်ဥ္းက်ားကို အရွိန္ႏွင့္ ျဖတ္ေမာင္းေနေတာ့ လမ္းျဖတ္ကူးမည့္သူ မ်ားက ဘုရားအဝိုင္း လူကူးမ်ဥ္းက်ားတြင္ စစ္ေဘး ဒုကၡသည္ေတြလို ေျပးလႊားေနၾကရသည္။

လိုင္းကားေပၚတြင္ လူမ်ား ျပည့္က်ပ္ညပ္ေနေသာ္လည္း ေဘာလုံးတစ္ကြင္းစာ ရွိေသးသည္ ဆိုၿပီး လူထပ္တင္ေနေသာ လူထုေမတၱာ ခံယူေနသည့္ စပယ္ယာကို ခရီးသည္မ်ားက ေမတၱာပို႔ေနၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္ ကမာၻႀကီးကို ခါးေစာင္းတင္ ထမ္းထားရသည့္ ယာဥ္ေမာင္းက အရွိန္ႏွင့္ သြားေနသည့္ကားကို ဘရိတ္ေဆာင့္အုပ္လိုက္ရာ ခရီးသည္မ်ား အားလုံး ဖ႐ိုဖရဲျဖစ္ကာ လဲက်သူ၊ ခိုက္မိသူမ်ား ရွိေသာ္လည္း သူေကာင္းသားမ်ားက ကိုယ္ႏွင့္ မဆိုင္သလိုပင္။

ငါးပိသိပ္ ကားအတြင္း ပူအိုက္နံေစာ္ေနခ်ိန္မွာ အခုတစ္မ်ဳိး ေတာ္ၾကာတစ္မ်ဳိး ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ ကားတင္သြင္းခြင့္ မူဝါဒမ်ားႏွင့္အတူ ေမာ္ေတာ္ကား မ်ားျပားလာၿပီး ကားလမ္းပိတ္ဆို႔ျခင္းမ်ား ႀကံဳလာရေၾကာင္း ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေန လူထုက ညည္းညဴၾကသည္။ လိုင္းကား မစီးလိုသျဖင့္ တကၠစီ စီးပါကလည္း လူေပါင္းတင္ျခင္း၊ ေစ်းစကား စစ္ထိုးရျခင္းတို႔ႏွင့္ မလြတ္။ တတ္ႏိုင္သျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားစီးမလား။ ခပ္ေႏွးေႏွး ကားတန္းႀကီးထဲတြင္ ကားက်ပ္ျခင္း သံသရာတြင္ လည္သြားႏိုင္သည္။

တစ္ေလာက နာမည္ႀကီး အေမရိကန္တံဆိပ္ ေမာ္ေတာ္ကား ကုမၸဏီတစ္ခု၏ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ စိုက္ထူထားေသာ ေၾကာ္ျငာစာသားက “လမ္းမရွိရင္ေတာင္ ကားရပ္ပစ္လုိက္စရာ မလို” (Even the road stops, you won't have to)။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္တြင္ ျဖစ္ေနသည္ကား “လမ္းရွိရင္ေတာင္ ကားသြားလို႔မရ”။
“စေနလည္းပိတ္၊ တနဂၤေႏြလည္းပိတ္၊ မပိတ္တဲ့ေန႔ကို မရွိဘူး၊ ေတာ္ေတာ္ က်က္သေရတုံးတဲ့လမ္း” ဟု ၁၅၇ ယာဥ္လိုင္း စပယ္ယာကလည္း ေန႔တြက္မကိုက္မွာ ေတြးရင္း စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ဆိုသည္။

ကားသိပ္သည္းဆႏွင့္ လမ္း၏ လက္ခံႏိုင္စြမ္း (Road Capacity) မမွ်မတ ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိေသာ္လည္း အမွန္တကယ္ တြက္ခ်က္မည္ ဆိုလွ်င္ လမ္း၏ လက္ခံႏိုင္စြမ္း မျပည့္မီေသးေၾကာင္း ၿမဳိ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ ဦးသန္းဝင္းက ေျပာၾကားသည္။

ယာဥ္ေမာင္းမ်ား၏ စည္းကမ္းမဲ့မႈ၊ လမ္းသြားလမ္းလာမ်ား၏ စည္းကမ္းမဲ့မႈတို႔ အျပင္ လမ္းေဘးေစ်းသည္မ်ားႏွင့္ စည္းကမ္းမဲ့ ယာဥ္ရပ္နားမႈမ်ားေၾကာင့္ ကားလမ္းပိတ္ဆို႔မႈ ပိုမိုျဖစ္လာရသည္ဟု ၎ကဆိုသည္။ ယင္းအျပင္ ကားရပ္နားရန္ေနရာ မလုံေလာက္ေသာေၾကာင့္ လမ္းမ်ားေပၚတြင္ ကားရပ္ထားျခင္းလည္း ပါဝင္ေနျပန္သည္။

စည္းကမ္းမဲ့ယာဥ္မ်ား၊ လမ္းသြားလမ္းလာမ်ား၊ ယာဥ္ေၾကာ ထိန္းသိမ္းေပးသည့္ မီးပြိဳင့္မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ လြဲမွားေနျခင္းတို႔ကလည္း ကားလမ္းပိတ္ရျခင္း အခ်က္မ်ား ျဖစ္ေနျပန္သည္။

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္း ေန႔စဥ္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး ပိုမိုအဆင္ေျပေစရန္ လက္ရွိ ဘတ္စ္ကားလိုင္းမ်ား ေျပးဆြဲေနေသာ စနစ္ကို ျပင္ဆင္မည္ဟု ယမန္ႏွစ္ေမလက ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ထိ ထူးမျခားနားပင္ ျဖစ္ေနေသးသည္။

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ JICA ႏွင့္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔တို႔က ၿမဳိ႕ျပ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အတြက္ စီမံကိန္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနေသာ္လည္း ေမာ္ေတာ္ကားလမ္းအျပင္ ေရလမ္းခရီးႏွင့္ ရထားတို႔ကိုပါ အက်ဳိးရွိစြာ အသုံးခ်ႏိုင္ရန္ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ရမည့္ စရိတ္စကမွာ ႀကီးမားလြန္းေနသည္။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္ကမူ “ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔တာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြရဲ႕ သေဘာထား မွတ္ခ်က္ေတြ ျပဳစုၿပီး အစိုးရကို တင္ျပဖို႔ ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခု ျပင္ဆင္ေရး ဆြဲေနတာေတာ့ ရွိပါတယ္” ဟု ေျပာဆိုသည္။

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္တြင္ ကားရပ္နားရန္ ေနရာသစ္မ်ား ေဖာ္ထုတ္လာႏိုင္ခ်ိန္၊ ယာဥ္စည္းကမ္း လမ္းစည္းကမ္းကို အမွန္တကယ္ ၾကပ္မတ္ထိန္းသိမ္းလာႏိုင္ခ်ိန္၊ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စီမံကိန္းမ်ား အမွန္တကယ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ အခ်ိန္ကား လိုဦးမည္။
ခဏခဏလာေသာ ရန္ကုန္လွ်ပ္စစ္မီး တစ္ႏိုင္ငံလုံး အတိုင္းအတာ လွ်ပ္စစ္မီးရရွိမႈ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာ ရွိေနေသးခ်ိန္ အမ်ားစုကို စီးပြားေရးၿမဳိ႕ေတာ္ ရန္ကုန္က အဓိက သုံးစြဲေနသည္။

သို႔ေသာ္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားစြာ တည္ရွိေနသည့္ ရန္ကုန္အတြက္ ရွိရင္းစြဲ လွ်ပ္စစ္မီးပမာဏ မလုံေလာက္သကဲ့သို႔ အ႐ႈံးခံ စိုက္ထုတ္ေပးေနရသည့္ အစိုးရအတြက္ ဝင္ေငြမွာလည္း မေလာက္င။ မီတာခပင္ တိုးျမႇင့္ ေကာက္ခံရသည့္ အေျချဖစ္လာသည္။ မီးကား ေပ်ာက္ျခင္းမလွ ေပ်ာက္ေနဆဲ။
“မီတာခ တက္ၿပီးသြားၿပီ ဆိုရင္လည္း မီးမွန္ေအာင္ ေပးရမယ္။ ေနာက္ၿပီး မီးကေတာ့ မွန္ပါရဲ႕။ အားက မျပည့္ ဆိုတာမ်ဳိးလည္း မျဖစ္ဖို႔ လိုတယ္” ဟု ေတာင္ဒဂုံ စက္မႈဇုန္မွ လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။

ရလဒ္အေနႏွင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္ျခင္း၊ လုပ္ခလစာ တိုးေတာင္းျခင္းမ်ား ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲ ႀကံဳေတြ႔ရေသာ္လည္း လွ်ပ္စစ္မီး ပိုမိုရရွိျခင္း ဆိုသည္မွာ ေႏြအိပ္မက္ တစ္ခုသာ ျဖစ္ေနဆဲ။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လွ်ပ္စစ္ဝန္ႀကီး ဦးဉာဏ္ထြန္းဦးက ဤသို႔ ရွင္းျပျပန္သည္။
ယခုႏွစ္ ဧၿပီလမွ စတင္ကာ မီတာခမ်ား တိုးျမႇင့္ခဲ့ေသာ္လည္း ဓာတ္အားလိုင္း ႀကဳိးအေဟာင္း အသစ္ လဲလွယ္ျခင္း၊ ဗို႔အားျပည့္ ဓာတ္အားလိုင္းႀကဳိး လဲလွယ္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနရျခင္းေၾကာင့္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း လွ်ပ္စစ္မီး အခ်ိန္ျပည့္ေပးႏိုင္ဦးမည္ မဟုတ္ေၾကာင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ကမာၻ႔ဘဏ္က ျမန္မာႏိုင္ငံ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရးအစီအစဥ္တြင္ အဓိကအျဖစ္ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ႏွင့္ က်န္းမာေရး က႑တို႔အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ႏွစ္ဘီလီယံ အသုံးျပဳမည္ ျဖစ္ၿပီး၂၀၃၀ ျပည့္ႏွစ္ မတိုင္မီ တစ္ႏိုင္ငံလုံး မီးလင္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ပါဝင္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကမာၻ႔ဘဏ္ ဥကၠ႒ Mr. Kim Jim Yong က သူ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပထမဦးဆုံး ခရီးစဥ္တြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ယခု ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ ျပည့္စုံလာမည့္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ကို နားစြင့္ ေစာင့္ေမွ်ာ္ရင္းက လြဲ၍ ဘာမွ် မတတ္ႏိုင္ေပ။

ၿမဳိ႕ေန လူထုကေတာ့ အေကာင္းျမင္တတ္သည္။ ပ်က္လိုက္လာလိုက္ ျဖစ္ေနေသာ ရန္ကုန္လွ်ပ္စစ္မီးကို ခဏခဏလာေသာ လွ်ပ္စစ္မီးအျဖစ္ တင္စားတတ္သည္။

ေရေဘးသင့္ ရန္ကုန္

အက်ည္းတန္သည္ဟု မသုံးႏႈန္းလိုသည့္တိုင္ မိုးအနည္းငယ္ ရြာ႐ုံျဖင့္ အ႐ုပ္ဆိုးစြာ လမ္းေပၚ ထြက္႐ိႈးလာတတ္သည့္ ေျမာင္းပုပ္ေရမ်ားက လူတကာကို ႏွိပ္စက္ကလူ ျပဳမူေနသည္။ ၿမဳိ႕တြင္း ၿမဳိ႕နယ္မ်ားသာမက တစ္ၿမဳိ႕လုံးနီးပါး ေရႀကီးေရလွ်ံမႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ရၿပီး ကားလမ္းမ်ားေပၚတြင္ ေျမာင္းေရမ်ား မည္းမည္းလႈပ္လ်က္ သြားလာေရး ခက္ခဲမႈ၊ ယာဥ္လမ္း ပိတ္ဆို႔မႈတို႔ကို ဆိုးရြားစြာ ရင္ဆိုင္ၾကရသည္။ ယင္းဒုကၡမွာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္းသာမက ၿမဳိ႕သစ္မ်ား၊ ရပ္ကြက္တြင္းမ်ား၊ ေစ်းဝယ္စင္တာႀကီးမ်ား၊ အဆင့္ျမင့္ အိမ္ရာမ်ားတြင္လည္း ရွိသည္။

“မိုးရြာရင္ ကားလမ္းေပၚ ေရလွ်ံတာ ေျမာင္းေတြထဲ အမႈိက္ေတြ ျပည့္ေနလို႔ေပါ့ဗ်။ ေျမာင္းထဲကို မိုးေရဝင္မယ့္ အေပါက္ေတြကလည္း အမိႈက္ေတြနဲ႔ပိတ္၊ တစ္ခါတေလ ေရႏုတ္ေျမာင္းဆိုတာ ရွိတယ္လို႔ေတာင္ မထင္ရဘူး” ဟု ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေန သက္လတ္ပိုင္း အမ်ဳိးသားတစ္ဦးက ဆိုသည္။

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တစ္ဝန္း ေရႀကီးေရလွ်ံမႈ မျဖစ္ေစရန္ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ အသုံးစရိတ္ က်ပ္သန္းတစ္ေသာင္း လ်ာထားေဆာင္ရြက္ေနသည္ဟု ေျပာထားေသာ္လည္း ေျမာင္းဆယ္၊ ေျမာင္းေဖာ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည့္ စည္ပင္သာယာ ဝန္ထမ္းမ်ားမွာလည္း ႏွစ္စဥ္ မိုးရာသီေရာက္မွသာ ေတြ႔ျမင္ရၿပီး မိုးရြာတိုင္း ေရႀကီးေရလွ်ံသည့္ ျမင္ကြင္းပင္ ျမင္ေနရသည္။

အခြန္ဘ႑ာေငြမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႔ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ရာတြင္ အမွန္တကယ္ အက်ဳိးထိေရာက္မႈ ရွိသလား ဆိုသည္ကို တာဝန္ရွိသူမ်ား ျပန္လည္ သုံးသပ္သင့္ေနၿပီ။

ယခုႏွစ္အတြင္း ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ အမိႈက္သိမ္းဆည္းေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အမိႈက္သိမ္းဆည္းျခင္းႏွင့္ ျပန္လည္စြန္႔ပစ္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ တစ္ရပ္အေနနဲ႔ ပုဂၢလိကပိုင္ လုပ္ငန္းမ်ားကို တင္ဒါေခၚယူထားရာ စနစ္က်သည့္ အမိႈက္သိမ္းဆည္းမႈ ပုံစံ ေျပာင္းလဲလာမည္လား ဆိုသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရဦးမည္ ျဖစ္သည္။

“ပထမတစ္ခ်က္က စည္းကမ္းမဲ့ အမိႈက္ပစ္သူေတြ၊ ဒုတိယအခ်က္က စည္းကမ္း မရွိတာကို ဌာနဆိုင္ရာေတြက ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္တာပဲ” ဟု ၿမဳိ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ ဦးသန္းဝင္းက ဆိုသည္။

ေရႀကီးေရလွ်ံျခင္းသည္ စည္းကမ္းမဲ့ အမိႈက္စြန္႔ပစ္ျခင္း ေၾကာင့္သာမက ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၏ ပထဝီဝင္ အေနအထားကိုလည္း နားလည္ရန္ လိုအပ္ေပသည္။
ဆိပ္ကမ္းၿမဳိ႕ တစ္ၿမဳိ႕ျဖစ္သည့္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္တြင္ ျမစ္၊ ေခ်ာင္းမ်ား ျဖတ္သန္းစီးဆင္းေနသလို ျမန္မာႏိုင္ငံေအာက္ပိုင္းတြင္ တည္ရွိသည့္ ၿမဳိ႕ျဖစ္ျခင္းႏွင့္ သစ္ပင္၊ သစ္ေတာျပဳန္းတီးမႈႏွင့္ ေျမဆီလႊာ ပ်က္စီးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ေရမ်က္ႏွာျပင္ ျမင့္တက္လာမႈတို႔ကိုလည္း ထည့္တြက္ရန္ လိုေၾကာင္း ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္ ဒုတိယ ဧည့္ပါေမာကၡလည္း ျဖစ္သူ ဦးသန္းဝင္းက ရွင္းျပသည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ေတာ့ မိုးနည္းနည္း ရြာလွ်င္ပင္ ရန္ကုန္လူထုမွာ ေရေဘးဒုကၡကို ေၾကာက္ေနရၿပီ။

ဘာစားၾကမလဲ ရန္ကုန္မွာ

အစားအစာႏွင့္ ပတ္သက္၍ စားသုံးသူကာကြယ္ေရးဟု တြင္တြင္ ေျပာဆိုေနၾကေသာ္လည္း အခ်ဥ္ထဲတြင္ အက္စစ္ ပါဝင္ေနျခင္း၊ အေၾကာ္ေၾကာ္ရာတြင္ ပလတ္စတစ္ ထည့္ေၾကာ္ျခင္း စသည့္ ေကာလာဟလမ်ားက လူထုကို ေခ်ာက္ခ်ားေစသည္။ ေဘးကင္းလုံၿခံဳမႈ၊ ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္မႈႏွင့္ ျပည္သူ႔ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္း စသည့္ စကားလုံးမ်ားသည္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေန လူထုအတြက္ မည္ကာမတၱမွ်သာ ျဖစ္ေနသည္။

ယင္းအျပင္ ေမွာင္ခိုလမ္းေၾကာင္းမ်ားမွ တစ္ဆင့္ ေစ်းကြက္အတြင္း ဝင္ေရာက္လာေသာ အတုအပ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ စံမမီ အစားအစာ၊ ေဆးဝါးမ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္နစ္နာမႈမ်ားကလည္း ဒုႏွင့္ေဒး ရွိေနေသးသည္။ အဆိုပါ အတုအပႏွင့္ စံမမီပစၥည္းမ်ား ဝင္ေရာက္လာမႈကို တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈ တားဆီးထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဗဟိုေကာ္မတီ ဖြဲ႔စည္းကာ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ ရွိေသာ္လည္း ကုန္သြယ္မႈ အဓိက ပင္မလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္ေသာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မႈမွ တရားမဝင္ ဝင္ေရာက္လာေသာ ပစၥည္းမ်ားကိုမူ စိစစ္တားဆီးႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေပ။

အစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ား အေနႏွင့္ စားသုံးသူျပည္သူမ်ား ေဘးကင္းလုံၿခံဳေရး အတြက္ စားသုံးသူကာကြယ္ေရး ဥပေဒ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနျခင္း၊ စံမမီပစၥည္းမ်ား ေစ်းကြက္တြင္း ဝင္ေရာက္လာမႈမွ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ Anti-Dumping ဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲေနျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန အႀကံေပး ေဒါက္တာေမာင္ေအာင္က ဆိုသည္။

နားခိုစရာ အဘယ္မွာ

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အဆင့္ျမင့္ ၿဂဳိဟ္တုဆက္သြယ္ေရးကို ကမာၻပတ္လမ္းအတြင္း မလႊတ္တင္ႏိုင္ ေသးေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္၏ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမ ေစ်းႏႈန္းမွာ ကမာၻ႔ပတ္လမ္းအတြင္း ေရာက္ရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္သည္။

ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္မႈ တစ္စတစ္စ မ်ားျပားလာေသာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္သည္ ၂၀၄၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ လူဦးေရ ဆယ္သန္း ျပည့္မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားၿပီး အာရွတိုက္၏ ေနာက္ထပ္ ေပၚထြက္လာမည့္ ၿမဳိ႕ျပႀကီးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားရာ တိုးပြားလာသည့္ လူဦးေရအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္သည့္ လွ်ပ္စစ္မီး၊ ေရႏွင့္ လမ္းအျပင္ အိမ္ရာစီမံကိန္းမ်ား မ်ားစြာ လိုအပ္လ်က္ ရွိသည္။ ထို႔အျပင္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား အတြက္ ႐ုံးခန္းေနရာ ရွားပါးျခင္းႏွင့္ စတည္းခ် ေနထိုင္ရန္ ေနရာရွားပါးျခင္း၊ ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္ျခင္းတို႔သည္ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖဳိးမႈကို တုံ႔ေႏွးသြားေစႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

“တိုးလာတဲ့ လူေတြအတြက္ ၿမဳိ႕ကြက္သစ္ေတြ ေဖာ္တယ္။ ေျမကြက္ေတြ ခ်ေပးတယ္။ ဒါေပမဲ့ မီး၊ ေရ၊ လမ္း ဘာဆိုဘာမွ မရွိဘဲ ဘယ္လို သြားေနၾကမတုန္း” ဟု ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေက်ာ္က ေျပာၾကားသည္။

အိမ္ခန္း၊ တိုက္ခန္း လိုအပ္ခ်က္ ျမင့္မားေနေသာ္လည္း လမ္း၊ ေရ၊ လွ်ပ္စစ္ မီးစသည့္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေရွးဦးစြာ ျဖည့္ဆည္းထားျခင္း မရွိပါက အခ်ည္းႏွီးပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရႏွင့္ စည္ပင္သာယာေရးတို႔က တန္ဖိုးနည္းဟု ဆိုသည့္ အိမ္ခန္းမ်ား ေရာင္းခ်ေပးေသာ္လည္း က်ပ္သိန္းတစ္ရာေက်ာ္မွာ အမ်ားျပည္သူ လက္လွမ္းမီႏိုင္သည့္ ေစ်းမဟုတ္ျပန္။ အငွားေနသူမ်ားကလည္း တရိပ္ရိပ္ တက္လာသည့္ အိမ္ခန္းခ၊ ပြဲစားသို႔ ေပးရသည့္ လစာမ်ားႏွင့္ ဝန္ပိေနၾကဆဲ။

သုံးဂဏန္းပုစာၦ

ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ျပ ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္လာရန္ အတြက္ အဓိက ေျဖရွင္းရမည့္ ျပႆနာ သို႔မဟုတ္ စိန္ေခၚမႈ သုံးခ်က္ ရွိေၾကာင္း ၿမဳိ႕ျပစီမံကိန္းႏွင့္ ေျမစီမံခန္႔ခြဲမႈ ဌာနမွ ဒုတိယဌာနမွဴး ဦးတိုးေအာင္က ေျပာၾကားသည္။ လုံေလာက္စြာ ေရေပးေဝႏိုင္ေရး၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ လွ်ပ္စစ္မီး လုံေလာက္စြာ ရရွိေရးတို႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

ေရအခက္အခဲ ႀကံဳေတြ႔ေနရသည့္ ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္းခ႐ိုင္၊ အေနာက္ပိုင္းခ႐ိုင္ ၿမဳိ႕နယ္မ်ားႏွင့္ ၿမဳိ႕သစ္မ်ားအတြက္ ေရပိုက္ကြန္ရက္ တိုးခ်ဲ႕ျခင္း၊ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ ကားလမ္း တိုးခ်ဲ႕ျခင္း၊ ၿမဳိ႕ျပင္ပတ္ ရထားလမ္းမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းတို႔ လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုေၾကာင္း ၎က ရွင္းျပသည္။

ယခု ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရ သုံးစြဲရန္ လ်ာထားေသာ က်ပ္ ၃၃၄ ဘီလီယံေက်ာ္၏ ၇၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္သည့္ ၂၃၃ ဘီလီယံေက်ာ္ကို ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ အဓိက စီမံခန္႔ခြဲေနေသာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီက သုံးစြဲမည္။

ရန္ကုန္စည္ပင္မွ ရွာေဖြေနသည့္ ႏွစ္စဥ္ အခြန္မ်ားႏွင့္ ေပါင္းပါက ၂၃၃ ဂဏန္းထက္ ပိုမ်ားေပလိမ့္မည္။ ၿမဳိ႕လယ္ရွိ ခမ္းနားလွေသာ ေဗဒါေရာင္ ၿမဳိ႕ေတာ္ခန္းမႀကီး အတြင္းမွ ယင္းျပႆနာမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲမည့္သူ တစ္ဦးကို ရန္ကုန္လူထုက အလိုရွိေနၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္၏ ဂ်ဳိကိုဝီကိုကား ရွာပုံေတာ္ ဖြင့္ရမည့္ အေရးျဖစ္ေနသည္။

ဂ်ဳိကိုဝီ ဆိုသည္မွာ

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကမာၻ႔ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ တတိယဆုရွင္လည္း ျဖစ္သည္။ လူခ်စ္လူခင္ မ်ားသျဖင့္ ယခုေတာ့ ေနာက္လာမည့္ အင္ဒိုနီးရွား သမၼတေလာင္းပင္ ျဖစ္ေနၿပီ။

႐ိုး႐ိုးရွင္းရွင္း သူလိုကိုယ္လို အဝတ္အစား ဝတ္ဆင္ၿပီး ဆင္းရဲသား ရပ္ကြက္ႏွင့္ လမ္းႀကဳိလမ္းၾကား မ်ားတြင္ ေလွ်ာက္သြားေနတတ္သည္။ ေတြ႔သမွ် လူမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းကာ သူတို႔ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အခက္အခဲမ်ား၊ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် အျပင္ထြက္ အလုပ္လုပ္ေနသည့္ သူ႔ကို ႏိုင္ငံပိုင္မီဒီယာမ်ား ကသာမက ကမာၻ႔မီဒီယာမ်ားတြင္ ျမင္ေတြ႔ေနရသည္။ ထိုသူကား အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ ဂ်ာကာတာၿမဳိ႕၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ ဂ်ဳိကို၀ီဒိုဒို သို႔မဟုတ္ အမ်ားသိၾကသည့္ ဂ်ဳိကိုဝီပင္ ျဖစ္သည္။ ၿမဳိ႕ေတာ္သူ ၿမဳိ႕ေတာ္သားမ်ား ခံစားေနရသည့္ ျပႆနာမ်ားကို ႐ုံးခန္းမွ တစ္ဆင့္ မေျဖရွင္းဘဲ ျပည္သူေတြႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ထိေတြ႔ကာ ျပည္သူမ်ား၏ ဒုကၡ၊ သုခကို ရွာေဖြရင္း အလုပ္လုပ္ေနသည့္ ဂ်ဳိကိုဝီပင္ ျဖစ္သည္။

ျပည္သူေတြ ႀကံဳေတြ႔ေနရသည့္ စားေသာက္ကုန္ေစ်းႏႈန္း၊ အိမ္ရာအခက္အခဲ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ေရႀကီးေရလွ်ံမႈ မ်ားကို လမ္းႀကဳိလမ္းၾကား ဆင္းရဲသား ရပ္ကြက္မ်ားသို႔ ကိုယ္တိုင္သြားေရာက္ ၾကည့္႐ႈေလ့ ရွိသည့္ ဂ်ဳိကိုဝီသည္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ကမာၻ႔အေကာင္းဆုံး ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ဆုတြင္ တတိယ ခ်ိတ္ခဲ့သလို Fortune မဂၢဇင္းက ထုတ္ျပန္ေသာ ကမာၻ႔အႀကီးက်ယ္ဆုံး ေခါင္းေဆာင္မ်ားတြင္လည္း နံပါတ္ ၃၇ ခ်ိတ္ခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ကိုကား ေတြ႔ႏိုင္ခဲလွသည္။

အာရွတိုက္၏ မီဂါစီးတီးတစ္ခု ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးၿမဳိ႕ေတာ္ ရန္ကုန္၏ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ကိုမူ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ေန ျပည္သူအမ်ားစုကပင္ မသိရွိေၾကာင္း The Voice ၏ လူဆယ္ေပါင္း မ်ားစြာကို ေမးျမန္းခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။ အခ်ဳိ႕က နာမည္ ၾကားဖူးသည္။ လူမျမင္ဖူး။ အခ်ဳိ႕က နာမည္လည္း မသိ၊ လူလည္း မျမင္ဖူး။ လူဦးေရ ေျခာက္သန္းခန္႔ ေနထိုင္ေသာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္တြင္ ရန္ကုန္ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ကို သိသူ၊ ျမင္ေတြ႔ဖူးသူ အေရအတြက္မွာ နည္းပါးသည့္အျပင္ အမည္ကိုပင္ သိသူ ရွားလွသည္။

“ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ ဘယ္သူဆိုတာလဲ မသိဘူး၊ သူဘာေတြ လုပ္ေနလဲ ဆိုတာလဲ မသိဘူး၊ ျမင္လည္း မျမင္ဖူးဘူး” ဟု ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ မဟာဗႏၶဳလလမ္း၊ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ ႐ုံးစိုက္ရာ ၿမဳိ႕ေတာ္ခန္းမအနီး ဝန္းက်င္မွ ဖုန္းကတ္ အေရာင္းဆိုင္ရွင္တစ္ဦးက ဆိုသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ၿမဳိ႕အတြင္း အၿမဲတေစ လမ္းသလား ေနတတ္သည့္ ေအာက္ပါ လက္သုံး စကားပိုင္ရွင္ ဂ်ဳိကိုဝီႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနသည္။
“တစ္ရက္ တစ္နာရီေလာက္ ႐ုံးမွာ ထိုင္ေနရင္ ေတာ္ၿပီေပါ့”

လက္ရွိ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္မွာ သံတမန္ေဟာင္း တစ္ဦးျဖစ္သည္။ အာဂ်င္တီးနား၊ ဘရာဇီးႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ သံအမတ္အျဖစ္ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးသည္။ သူကား ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ေတာ္သူ ၿမဳိ႕ေတာ္သားမ်ားႏွင့္ မေတြ႔စေလာက္။ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္၏ သက္တမ္း သုံးႏွစ္ေက်ာ္အတြင္း ယုတ္စြဆုံး သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲပင္ မလုပ္ဖူး။ သတင္းေထာက္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ေမးမလုပ္ဖူး။

ရခဲလွစြာေသာ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ ဦးလွျမင့္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခြင့္အတြက္ The Voice Weekly က ႀကဳိးပမ္းၾကည့္သည္။ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံႏိုင္ရန္ ရန္ကုန္စည္ပင္သာယာေရး ေကာ္မတီ၊ ျပန္ၾကားေရးႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ဌာနတြင္ စုံစမ္းကာ စာတင္ရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အလုပ္မ်ားသည့္အတြက္ လူကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ဆုံႏိုင္မည္ဟု မထင္ေၾကာင္း ၿမဳိ႕ေတာ္ စည္ပင္ ျပန္/ဆက္ဌာနမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ဆိုသည္။

လမ္းရွိရင္ေတာင္ သြားလို႔ မရျဖစ္ ျဖစ္သြားေလ့ ရွိသည့္ ရန္ကုန္လွ်ပ္စစ္မီး ခဏခဏ လာေလ့ရွိေသာ ရန္ကုန္၊ ေရေဘးသင့္ ရန္ကုန္၊ ေဘးကင္းစားစရာ ရွားေသာ ရန္ကုန္၊ ေက်ာတခင္း နားခိုစရာ မလြယ္ေသာ ရန္ကုန္။ ယင္း အခ်င္းအရာမ်ားကို အသက္ ၆၅ ႏွစ္ဝန္းက်င္ ရွိၿပီျဖစ္သည့္ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ ဦးလွျမင့္ သိ၊ မသိ မ်ားစြာ မေသခ်ာလွ။ သိလည္း ရွင္းႏိုင္၊ မႏိုင္ မ်ားစြာ မေသခ်ာလွ။

လက္ရွိ ပစၥကၡတ္ ရန္ကုန္အေရးကို ေျဖရွင္းႏိုင္၊ စီမံႏိုင္သည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္ဝန္ တစ္ဦးကိုေတာ့ ရန္ကုန္သူ ရန္ကုန္သားမ်ားက အလိုရွိေနၾကသည္။

စစ္ၿငိမ္းသူ
Written by Editor
The Voice Weekly

0 comments:

Post a Comment