Monday, November 3, 2014

ျမန္မာဒီမိုကေရစီ အကူးအေျပာင္း . . . ဘာေတြ ေျပာင္းၿပီလဲ

ျမန္မာ႕ဒီမိုကေရစီ အကူးအေျပာင္းဟာ ၄ ႏွစ္တာ ကာလထဲ ခ်ဥ္းနင္းဝင္ေရာက္ခဲ့ပါၿပီ။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ျဖစ္ခဲ႕တဲ႕ ဒီမိုကေရစီအကူးအေျပာင္းေတြမွာလည္း ပထမဦး ဆံုး ေရြးေကာက္ခံ အစိုးရေတြဟာ စိန္ေခၚမႈ အခက္အခဲမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ၾကရပါတယ္။ ေယဘုယ် ရင္ဆိုင္ရတဲ႕ ျပႆနာေတြကေတာ႕ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ေလွ်ာ့ ခ်ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အေျခခံဥပေဒကို ေခတ္ကာလနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ပါပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း ဒီအခက္အခဲေတြရွိေပမယ္႕ အခုအခ်ိန္ထိ အတိုင္းအတာ တစ္ခု ထိ ေခ်ာေမြ႔ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႕ ဒီအေျပာင္းအလဲဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႔ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ ခရီးသြားလာေရး၊ စာေပ စတဲ႕ အခန္းက႑ေတြအေပၚ ဘယ္လို သက္ေရာက္ခဲ႕သလဲဆိုတာကို ေပၚျပဴလာနယူးစ္က အၾကမ္းဖ်င္း ေမးျမန္းေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။ဦးခင္ေမာင္ဦး
အတြင္းေရးမွဴး (စီးပြားေရးႏွင့္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းဖံြ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရးေကာ္မတီ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္)

လက္ရိွအစိုးရရဲ႕သက္တမ္း ေလးႏွစ္ အတြင္းမွာ စီးပြားေရးပိုင္းဖံြ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ မႈကေတာ့ အားရစရာ အေကာင္းဆံုး က႑တစ္ခုအေနနဲ႔ ရပ္တည္ေနတယ္။ အရင္ကႏုိင္ ငံေတာ္နဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြ မရ ခဲ့တဲ့ စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္းေတြ၊ စီး ပြားေရးအက်ဳိးရလဒ္ေတြ အခုရေနတယ္။ ဥပမာတစ္ခုပဲ ထင္သာျမင္သာကို ေျပာ ရရင္ အရင္တုန္းက ကားတစ္စီးဘယ္ ေလာက္လဲ အခုဘယ္ေလာက္လဲ ဒါကို ပဲ ယွဥ္ထိုးၿပီးၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ေတြ႕ႏုိင္ တယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အခြန္ေတြရ လာတယ္။ အခြန္ေတြ လြတ္ ကင္း လာတဲ့ တပ္မေတာ္ပိုင္ ဦးပိုင္လီမိတက္လိုဟာမ်ဳိးေတြေတာင္မွ အခုအခြန္ေတြေဆာင္ေနရတယ္။ အေရြ႕ေတြရိွတယ္။ ေနာက္တစ္ခု ျပည္ပက ယံုၾကည္မႈေတြ ပို လာရင္ အ ရင္တုန္းက ႏုိင္ငံျခားဘဏ္ေတြ မဝင္ခဲ့ဘူး။ အခုဝင္လာတယ္။ ကိုးခု ေတာင္ဝင္လာတယ္ဗ်ာ။ စီးပြားေရးပိတ္ ဆုိ႔မႈေတြကို႐ုပ္သိမ္းေပး တယ္ဗ်ာ။ ေၾကြးေတြေလွ်ာ္ ပစ္ တယ္ဗ်ာ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို အခု ႏုိင္ငံသားေတြက ေအး ေအးေဆးေဆး လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါက အားသာခ်က္ေတြ။ အားနည္းခ်က္ေရာမရိွဘူးလား။ ရိွတာေပါ့။ လူေတြရဲ႕ ဆႏၵ က အကန္႔အသတ္ရိွတာ မဟုတ္ဘူး။ အၿမဲတမ္းပဲလိုခ်င္တယ္။ ဒီ့အတြက္အား နည္းခ်က္ေတြကိုရွာမယ္။ အားမလို အားမရျဖစ္ၾက။ ဒါေတြ လက္ခံပါတယ္။ ဒီေလာက္ အခ်ိန္တိုတုိေလးနဲ႔ ဒီလိုမ်ဳိး စီးပြားေရးအတုိင္းအတာေတြ ျဖစ္လာ တယ္ဆုိတာက နည္းတဲ့ ေျပာင္းလဲခ်က္ မဟုတ္ဘူး။ အစိုးရပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လႊတ္ ေတာ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တရားစီရင္ေရးကပဲျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ရတဲ့အလုပ္က အကန္႔အသတ္ရိွတယ္။ အဲဒီအကန္႔အသတ္ေတြကေန လုပ္သြားတာပါ။ လူေတြရဲ႕ ဆႏၵ ကေတာ့ အကန္႔အသတ္ကို မရိွဘူး။ ဒါကို နားလည္ရင္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္ရဲ႕ စီးပြားေရးက႑ကေျပာင္းသလား မေျပာင္းဘူးလားဆုိတာကို လယ္ျပင္မွာ ဆင္သြားသလို ျမင္ႏုိင္တယ္။

ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္လြင္
ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး(အၿငိမ္းစား)၊ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာန

က်န္းမာေရးက႑မွာ တုိးတက္လာတဲ့အခ်က္ ငါးခ်က္နဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ ငါးခ်က္ကို ေျပာမယ္။တုိးတက္လာတဲ့ ပထမအခ်က္က အမ်ဳိးသားက်န္းမာေရး ေကာ္မတီကုိ ဒုတိယ သမၼတ (၁) ကိုယ္တုိင္က ဥကၠ႒ အျဖစ္ ထိုင္တယ္ဆုိေတာ့ တုိးတက္လာတယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ NHC ၊ သူက က်န္းမာေရးလုပ္ငန္းေတြကို ညိႇႏိႈင္းတဲ့အခါမွာ ဝန္ႀကီး အ ဆင့္ထက္ျမင့္တဲ့ လူရိွမွသာလွ်င္ အဆင္ေျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္းမာေရးနဲ႔ ဆုိင္လို႔ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနက တာဝန္ယူၿပီးလုပ္ရ တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန အပါအဝင္ ဝန္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္း ညိႇႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ကိစၥေတြဆုိရင္ ဒုတိယသမၼတက တာဝန္ယူထားေတာ့ ေဆာင္ရြက္ရတာ ပိုထိေရာက္ၿပီး တုိး တက္လာတယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။

ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ အစိုးရက က်န္းမာေရးဘတ္ဂ်က္ကို အမ်ားႀကီးတုိးသံုးလာတယ္။ အဲဒါကလည္း တုိးတက္တဲ့ အခ်က္ပဲ။ တတိယအခ်က္ကေတာ့ ႏုိင္ငံတကာ အေထာက္အကူေတြ က်န္းမာေရးက႑မွာ အမ်ားႀကီးရလာတယ္။ စတုတၴအခ်က္ကေတာ့ အခုဆုိ ရင္ မိတ္ေဆြႏုိင္ငံေတြ ပိုမ်ားလာတာနဲ႔အမွ် တကၠသိုလ္အခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္ ဆက္ဆံေရးမွာ တုိးျမႇင့္လာတဲ့အတြက္ ေၾကာင့္ ေဆးပညာသင္ၾကားေရးမွာ အဆင့္ျမင့္သင္ၾကားေရးအတြက္ အခြင့္အလမ္းေတြပြင့္ သြားတယ္။ ေနာက္ဆံုး အခ်က္ကေတာ့ ပုဂၢလိ က ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေတြ မ်ားစြာ ေတြ႕ရတယ္။ ဒါလည္း တုိးတက္လာတဲ့ အခ်က္ပဲ။ လိုအပ္ေနတဲ့အခ်က္ ငါးခ်က္ကို ေျပာမယ္။ က်န္းမာေရး ဝန္ႀကီးဌာနက လူထုက်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနအျဖစ္ ေျပာင္းသင့္တယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ပုဂၢလိက အခန္းက႑ဟာ ပုဂၢလိက ေဆးကု တာေတြကိုယူတဲ့ အခါမွာ လူထုကေရြးေကာက္ ထားတဲ့ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ လူထုက်န္းမာေရးကိစၥေရးရာေတြမွာ အထူးအာ႐ုံစုိက္သင့္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ က်န္းမာေရးဝန္ႀကီး ဌာနရဲ႕အသြင္ သဏၭာန္ဟာ ေျပာင္းလဲသင့္ပါတယ္။

ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ပုဂၢလိက ေဆး႐ုံေတြနဲ႔ ပုဂၢလိက အခန္းက႑က က်န္းမာေရးမွာ မ်ားျပားလာတာနဲ႔အမွ် က်န္းမာေရးကုသမႈဆုိင္ရာ သီးျခားဦးစီး ဌာနတစ္ခု ဖြင့္ လွစ္သင့္တယ္။ သူတုိ႔ ေတြက ကုသမႈကို ႀကီးၾကပ္တဲ့အခါမွာ ပုဂၢလိကကုသမႈကို ႏုိင္ႏုိင္နင္းနင္းေဆာင္ ရြက္ဖို႔လိုပါတယ္။ ကုသမႈအပိုင္းမွာ ေနာက္တစ္ပိုင္း ကေတာ့ ျပည့္စံုမႈမရိွတဲ့ ျပည္သူလူထုကုိ လူထုက်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ပံုစံနဲ႔သြားတဲ့အခါမွာ ေဆးကုသတဲ့အပုိင္းမွာ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ တာဝန္ေတြ ရိွပါတယ္။ ဒီလို ပုဂၢလိ က အခန္းက႑ကို လူထု မနစ္နာေအာင္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။

တတိယအခ်က္အေနနဲ႔ ေျပာခ်င္တာက ဥပေဒပုိင္းဆုိင္ရာအရ က်န္းမာ ေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အလြန္႔အလြန္ အားနည္းပါတယ္။ ဥပမာဆုိရင္ ပုဂၢလိက က်န္းမာေရးေဆး ကုေဂဟာေတြရဲ႕ ဥပေဒ ေတြကဆုိရင္ ထုတ္သာထုတ္ထားတာ တကယ္ကေတာ့ ဥပေဒရိွရင္ နည္း ဥပေဒရိွရမယ္။ နည္းဥပေဒရိွရင္ လုပ္ ထံုးလုပ္နည္းရိွရမယ္။ ၿပီးရင္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ ရိွရမယ္။ စံခ်ိန္စံၫႊန္း ေတြ ရိွရမယ္။ ဥပေဒတစ္ခုတည္းကို မည္ကာမတၱထုတ္႐ုံနဲ႔ ျပည္သူလူထုကို ကာကြယ္ႏုိင္တဲ့ ဥပေဒမျဖစ္ပါ ဘူး။ ေဆး လိပ္ဆုိရင္လည္း ေဆးလိပ္နဲ႔ ေဆး ရြက္ႀကီးဆုိင္ရာ ဥပေဒရိွေပမယ့္ ျပည္ သူလူထုကို ကာကြယ္ႏုိင္တဲ့ အေနအ ထားမရိွပါဘူး။ အစာေဆးဝါးဆုိရင္ လည္း ဥပေဒရိွ တယ္။ ေနာက္ထပ္ျပဳျပင္ တာေလးေတြ ရိွေသာ္လည္းပဲ လူထုအတြက္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖို႔လိုတယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ဒီဥပေဒေတြ မွာ ျပည္သူ လူ ထုရဲ႕ ပိုင္ခြင့္ေတြ ပါဝင္ဖို႔လိုတယ္။ ဒါက ဥပေဒေပါ့။ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒေတြ ကုိ အကုန္လံုး ျပန္ၾကည့္ဖို႔လိုပါတယ္။

စတုတၴအခ်က္ကေတာ့ တုိင္းရင္းေဆးဟာ ပုဂၢလိကဆန္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ တုိင္းရင္းေဆးေတြကုိ ျပည္သူလူထု အႏၲရာယ္မရိွေအာင္ သုေတသနျပဳ စစ္ ေဆးဖို႔ ေဆး သုေတသနဦးစီးဌာနနဲ႔ အစာေဆးဝါးဌာနေတြက လုပ္ႏုိင္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဦးစီးဌာနတစ္ခု အေနနဲ႔ ရိွဖို႔ မလိုအပ္ေတာ့ပါဘူး။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တုိင္း ရင္းေဆးအေနနဲ႔ က သူတုိ႔ႀကိဳက္ေရာင္း ႀကိဳက္ဝယ္ပဲေပါ့။ တုိင္းရင္းေဆးမွာ ေဘးအႏၲရာယ္ရိွတာ မပါဘူး။ တုိင္းရင္းေဆးကို မမွန္မကန္ မေၾကာ္ျငာဖို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီးတဲ့ အခါမွာ တုိင္းရင္းေဆးဆရာေတြအေနနဲ႔ က်င့္ ဝတ္ေတြကို ထိန္းသိမ္းဖို႔အတြက္ သက္ဆုိင္ရာ ဦးစီးဌာနေတြက တာဝန္ခဲြယူလို႔ရတာမုိ႔လို႔ ဦးစီးဌာနတစ္ခုအေနနဲ႔ နားမ လည္တဲ့ လူေတြက ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ မလိုအပ္ပါဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္အေနနဲ႔ေတာ့ အခုႀကီးထြားလာတဲ့ ပုဂၢလိက အခန္းက႑မွာ နာေရးကူညီမႈအသင္းေတြက လဲြလို႔ အျခားဘာမွ ျမင္သာထင္သာ မရိွပါဘူး။ စားသံုးသူ ကာကြယ္ေရးအသင္းေတြကပဲ သူတုိ႔ ေဆာင္ရြက္မႈေတြက သိပၸံနည္းက် အေထာက္အထားေတြနဲ႔ ျပည့္ျပည့္စံုစံုေဆာင္ရြက္မွသာလွ်င္ ထိေရာက္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီအတြက္ လည္း သူတုိ႔ကို အေထာက္အကူျပဳဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အခုၾကားေနရတဲ့ လူနာေတြက ပုဂၢလိက ေဆး႐ုံေတြမွာ ပိုက္ဆံေပးၿပီးေတာ့တက္တဲ့အခါမွာ ထိုက္ထိုက္ တန္တန္ ဝန္ေဆာင္မႈမရဘူးလို႔ေပါ့။ ဒါက ဝန္ေဆာင္မႈ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဆး႐ုံရဲ႕ပံုစံနဲ႔ မတူပါဘူး။ ပုဂၢလိက အခန္းက႑မွာ က်န္းမာေရးေစာင့္ ေရွာက္မႈကို ဝိုင္းၿပီးလုပ္ဖို႔ လုိပါ တယ္။

ေဒါက္တာစိုးဝင္းဦး
ဥကၠ႒၊ ပုဂၢလိကဆရာမ်ားအသင္းခ်ဳပ္

သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရရဲ႕ လက္ထက္ထဲမွာ သိသာတဲ့ ပညာေရးဆုိင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈကေတာ့ ဆရာသမဂၢ၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢေတြနဲ႔ အတုိက္အခံ အင္အားစုေတြရဲ႕ သေဘာဆႏၵ မပါဘဲ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းကို ဓာတ္ၾကမ္းတုိက္ၿပီး အတည္ျပဳလိုက္တာ ပါပဲ။ တားေနရင္းၾကားထဲကေန မရရေအာင္ လုပ္ႏုိင္တယ္၊ မျဖစ္ျဖစ္ေ အာင္ လုပ္ႏုိင္တယ္ဆုိတဲ့ သေဘာက စစ္ အစိုးရ မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႔ေျပာေနတဲ့ စကားကို အခုိင္အမာဟုတ္တယ္ဆုိရင္ အခုိင္အမာဟုတ္ေၾကာင္း တစ္နည္း အား ျဖင့္ ေဖာ္ျပလိုက္တဲ့ သေဘာပါပဲ။ လူနည္းစုက တုိင္းျပည္ရဲ႕ ကံၾကမၼာကို က်င့္သံုးေဖာ္ေဆာင္ေပးတဲ့ နည္းလမ္းအတုိင္း ပညာေရးကို သူတုိ႔ လုပ္လိုက္တာပါပဲ။ အခု အေျပာင္းအလဲက ဘာလဲဆုိရင္ စစ္သားအေရခြံခြၽတ္သလို ဒုတိယဝန္ႀကီး၊ ၫႊန္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ဒုၫႊန္ခ်ဳပ္ မ်ားစသည္ျဖင့္ သြပ္သြင္းလိုက္ တာပဲ။ ေနာက္ဆံုး ၫႊန္မွဴးေတြ လည္း ပါတယ္။ ဒါကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရးကို သူတုိ႔ ျခယ္လွယ္ၾကေတာ့မယ္။ အဲဒီအခါ ပညာေရးဟာ နစ္သထက္နစ္ သြားေတာ့မယ္။ ေကာင္း မြန္တဲ့ ေျပာင္း လဲမႈပါပဲ။ နည္းပါးစြာ ရရိွေနတဲ့ ဘတ္ဂ်က္ကို အမ်ားႀကီး ရေအာင္ ဒီအစိုးရကေပးႏုိင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ႏုိင္ငံ တကာက အကူ အညီေတြကို ေတာင္းႏုိင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေအာက္ေျခမွာျဖစ္တဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ႕ အဆင့္အတန္းနဲ႔ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ပညာအရည္အခ်င္းေတြက သိသိသာ သာ ေျပာင္း လဲမလာခဲ့ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခုေျပာခ်င္တာက အခုဝန္ႀကီးဌာနက ဘာလုပ္လုပ္လွ်ဳိ႕ဝွက္တယ္။ တကယ့္အေရးႀကီးတဲ့ ၄ တန္းနဲ႔ ၈ တန္းကို ခ႐ိုင္စစ္၊ တုိင္း စစ္ ေျပာင္း မယ့္ကိစၥကို အနီးကပ္မွ ေျပာတယ္။ တေလာကပဲ ေမးခြန္းပံုစံအတြက္ ေကာ္မတီဖဲြ႕တဲ့ဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ပညာေရး ရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈကို သိရိွႏိုင္တယ္။ စာေမးပဲြက ဖင္နားကပ္ေတာ့မယ္ အခုမွေမးခြန္းပံုစံအတြက္ ေဆြးေႏြးရဦးမယ္ဆုိေတာ့ မၾကားဖူးတဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြ မၾကား ဖူးတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြပါပဲ။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ပညာေရးကို ၁၂ တန္းအထိ ေျပာင္းလဲမယ္ ေျပာခဲ့ၿပီး အခုအခ်ိန္ထိ ဘာတစ္ခုမွ တိတိက်က် မခ်ျပႏုိ င္ေသး တဲ့ ေျပာင္းလဲမႈ ဘတ္ဂ်က္ေတြရၿပီး အဲဒီဘတ္ဂ်က္ေတြနဲ႔ ျမန္မာ့ပညာေရးရဲ႕အေပၚကို မေျပာင္းလဲႏုိင္တဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြကို သမၼတဦးသိန္း စိန္ရဲ႕ ေလးႏွ စ္တာကာ လ ထဲမွာ လုပ္ႏုိင္ခဲ့တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ သိရိွခဲ့ရပါတယ္။

ေဒၚစံပယ္ေအာင္ (မန္ေနးဂ်င္းဒါ႐ုိက္တာ)
Nature Dream ခရီးသြားလုပ္ငန္း

လက္ရွိအစိုးရသက္တမ္းမွာ ဟိုတယ္နဲ႔ခရီးသြား လုပ္ငန္းတုိးတက္မႈ ရွိတယ္။ အဓိကအခ်က္သုံးခ်က္ေပါ႔။ (၁)ဧည့္အဝင္ႏႈန္း တုိးတက္တယ္။ (၂) အေျခခံအေဆာက္ အအုံပိုင္း၊ ဟိုတယ္ ေလေၾကာင္းလုိင္းေတြ တုိးတက္တယ္။ (၃) မျမင္သာတဲ႔ နည္းဗ်ဴဟာပုိင္းတုိးတက္တယ္။ ဥပမာ Master Plan (ခရီးသြားလုပ္ငန္းပင္ မစီမံကိန္း)ေပၚေ ပါက္လာတယ္။ အေကာင္အထည္လည္း ေဖာ္ႏိုင္တယ္။ အင္နဲ႔အားနဲ႔ Master Plan တစ္ခုထြက္လာတယ္။ အရင္အစုိး ရလက္ထက္တုန္းကေတာ႔ တံခါးပိတ္ဝါဒ က်င္႔ သုံးခဲ႔တဲ႔အတြက္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေလာက္ေလာက္ လားလား ေျပာလုိ႔မရတဲ႔ အေနအထားေပါ႔။ လက္ရွိဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္မွာ မူဝါဒေျပာင္း လဲတယ္။ တံခါးဖြင္႔ဝါဒက်င္႔သုံးလုိ႔ ခရီးသြားလုပ္ငန္းစန္းထလာတယ္။ အားသာခ်က္အေနနဲ႔ဆုိရင္ E-visa (အီလက္ထေရာနစ္ဗီဇာ)လုပ္တယ္။ ဒါခုနကေျပာတဲ႔အ ခ်က္ေတြထဲမွာ ထပ္ျဖည့္လုိက္တဲ႔အခ်က္ေပါ႔၊ အားနည္းခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ႔ ဟုိတယ္ခရီးက႑မွာ ဘတ္ဂ်က္မရွိဘူး။အစိုးရအေနနဲ႔ ဟိုတယ္ခရီးဝန္ႀကီးဌာနအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ခ်ထားေပးတယ္ဆုိတဲ႔ သတ္မွတ္ခ်က္မေတြ႔ရဘူး။ တုိးတက္လာတဲ႔ ဟုိတယ္ခရီးသြားလုပ္ငန္းကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားသလုိမ်ား ျဖစ္ေနလားလုိ႔ေတြးမိတယ္။ ဥပမာ အိမ္နီးခ်င္းထုိင္းႏိုင္ငံဆုိရင္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းတုိးတက္ေရးအတြက္ တစ္ရက္ကို ေဒၚလာ တစ္သန္းႏႈန္းနဲ႔ တစ္ႏွစ္စာ ၃၆၅ သန္းခ်ေပးတာမ်ိဳး၊ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႔အ စည္းေတြက ခရီးသြားက႑အတြက္ကူညီတာမ်ိဳးေတြ အရမ္းမ်ားတယ္။

ဒီမွာက အဲဒါမ်ိဳး မေတြ႔ရဘူး။ ေနာက္ၿပီး အားနည္းခ်က္တစ္ခုအေနနဲ႔ အရည္အေသြးျမင္႔ ဝန္ေဆာင္မႈလုိတယ္။ ခရီးသြားလုပ္ငန္းပြင္႔လန္းလာတဲ႔အခ်ိန္မွာ လုံေလာက္ တဲ႔ ျပင္ဆင္မႈေတြမေတြ႔ရဘူး။ အဲဒါေၾကာင္႔ ဟိုတယ္လုိအပ္ခ်က္၊ လူ႕စြမ္းအားအရင္း အျမစ္ပိုင္းအားနည္းခ်က္ေတြ ေတြ႔ရ တယ္။ Social Impact ကေတာ့ ဥပမာ Child Abuse လိုမ်ိဳး သတိထားလာရမယ့္ အခ်က္ေတြေပါ့။ စီးပြားေရးအရသက္ေရာက္မႈကေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတြ၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္းရဲ႕ဝင္ေငြေတြဟာ ေဒသခံေတြကို ရာခို င္ႏႈန္းဘယ္ေလာက္ အက်ိဳးျပဳသလဲဆိုတာ အစိုးရကို ေမးခြန္းထုတ္စရာေပါ့။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ခုိင္မာတဲ့ခရီးသြားလုပ္ငန္းဥပေဒ မရွိဘူး။ ခရီးသြားလုပ္ငန္းမွာ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးပိုင္း အားနည္းတယ္။ ေနာက္ၿပီး ႏိုင္ငံရဲ႕သန္႔ရွင္းလွပမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ဧည့္သည္ေတြက ေစာဒကတက္တာေတြေတာင္ ရွိတယ္။ သန္႔ရွင္းလွပမႈ Tourism ပိုင္း ကအရမ္းနိမ္႔ က်ပါတယ္။ အဲဒါကိုလည္းထိန္းသိမ္းဖုိ႔လုိပါတယ္။ ခုိင္မာတဲ႔ခရီးသြားလုပ္ငန္းဥပေဒကေတာ့ တကယ္ကို လုိအပ္တဲ့အတြက္ ဒီအစိုးရသက္တမ္းအတြင္းမွာကို ခုိင္မာတဲ႔ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဥပေဒထြက္သင္႔ပါၿပီ။

ဦးထြန္းထြန္းႏိုင္
အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးေကာ္မတီ၊ ဦးေဆာင္ေကာ္မတီဝင္

၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္းမွာ အသြင္ေျပာင္းထားတဲ႔ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ေပၚလာတယ္။ ဒီအစိုးရလက္ထက္မွာ အလုပ္သမားအဖြဲ႕အစည္းဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ အျငင္းပြားမႈ ေျဖရွင္းေရး ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒအပါအဝင္ ဥပေဒ ငါးခု ျပ႒ာန္းခဲ႔တယ္။ မၾကာေသးခင္က ဘဲ အျငင္းပြားမႈ ေျဖရွင္းေရး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခဲ႔တယ္။ ခြင္႔ရက္နဲ႔ အလုပ္ပိတ္ ရက္အက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခဲ႔တယ္။ ၿမိဳ႕ နယ္ ညိႇႏႈိင္းဖ်န္ေျဖေရးအဖြဲ႔မွာ ရွင္းတဲ့ အလုပ္သမားအျငင္းပြားမႈက ၂ဝဝဝ ေက်ာ္ရွိခဲ႔တယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ အလုပ္ သမား ဆႏၵျပမႈေတြက ဆက္တုိက္ျဖစ္ခဲ႔တယ္။ အဓိကက အစိုးရဝန္ထမ္းေတြ လစာတုိးတာနဲ႔ ကုန္ေစ်းႏႈန္းတက္ေတာ႔ အလုပ္သမားေတြကလစာ တုိးလုိခ်င္တာ၊ ေနာက္ တစ္ခ်က္က အလုပ္သမားအဖြဲ႔ အစည္းဥပေဒအရဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အလုပ္ သမားေခါင္းေဆာင္ေတြကို အလုပ္ ရွင္ေတြက အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပၿပီး အလုပ္ထုတ္ တာေ တြေၾကာင့္ ဆႏၵျပတာ။ အဲဒီႏွစ္ခ်က္ေပါ႔။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဥပေဒမလုိက္နာလုိ႔၊ ဥပမာ လူမႈဖူလုံေရးကတ္ကို အလုပ္ သမားလက္ထဲ ထည့္မေပး တာေတြလုိမ်ိဳး ေၾကာင္႔လည္း ဆႏၵျပတာေတြရွိတယ္။ လက္ရွိအလုပ္သမားအဖြဲ႕အစည္းဥပေဒအရဖြဲ႕ထားတဲ႔ အေျခခံအလုပ္သမားအဖြဲ႔ေပါင္းက ၄ဝဝ နီးပါးရွိတယ္။ စုိက္ပိ်ဳးေရးအေျခခံ အလုပ္သမားအဖြဲ႔အ စည္းေပါင္းက ၈ဝဝ ေက်ာ္ရွိတယ္။ ဒီ ႏွစ္ခုေပါင္းမွ လူဦးေရတစ္သိန္းနီးပါးပဲရွိတယ္။ ၂ဝ၁၃ခုႏွစ္တုန္းက ILO က ဦးေဆာင္ၿပီး အလုပ္သမားဖုိရမ္လုပ္တယ္။ အဲဒီမွာဂ်ီနီဗာကိုသြားမယ္႔ ကိုယ္စားလွယ္ေတြေရြးၿပီး လႊတ္ခဲ႔တယ္။ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ အလုပ္သမားညီလာခံမွာ ျမန္မာအလုပ္သမား ကုိယ္စား လွယ္ေတြက အျပဳသေဘာေဆာင္ေထာက္ခံေဆြးေႏြးခဲ႔တဲ႔အတြက္ ILO က ပိတ္ဆုိ႔မႈေတြ ႐ုပ္သိမ္းခဲ႔တယ္။ အဲဒီလုိ႐ုပ္သိမ္းလုိ႔ အစိုးရရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ တက္ တယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ေတြအတြက္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဝင္လာတယ္။ အစိုးရနဲ႔အလုပ္ရွင္ပဲ အျမတ္ထြက္တာ။ အလုပ္သမားေတြကေတာ႔ ဒီေန႔၊ ဒီအခ်ိန္အထိ အခက္ အ ခဲေပါင္းမ်ားစြာန႔ဲ ရင္ဆုိင္ေနရဆဲပဲ။ သူတုိ႔ဘဝေတြ ခုခ်ိန္ထိ ဘာမွမတုိးတက္ဘူး။ လူဆယ္ ေယာက္ရွိတဲ႔အခန္းမွာစုၿပီး ငွားေနရတုန္း၊ ထမင္းဆုိင္မွာ ၁ဝဝ၊ ၂ဝဝ တန္ ထ မင္းနဲ႔ဟင္းကိုစားေနရတုန္းပဲ။ အလုပ္သမားအဖြဲ႔အစည္းက တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူေတြ အလုပ္ထုတ္ ခံေနရတုန္းပဲ။

အစိုးရလုပ္ငန္းေတြကို ပုဂၢိလက ေပးလိုက္တဲ့အတြက္ ဝန္ထမ္းအျဖစ္ႏွစ္ ၃ဝ၊ ၄ဝ လုပ္လာတဲ့သူေတြ ဒုကၡေရာက္ၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ လယ္သမားၿပီးရင္ အလုပ္ သ မားလူတန္းစားက အင္အားအႀကီးဆုံးပဲ။ ဒါဟာျပည္သူလူထုပါပဲ။ လယ္သမား၊ အလုပ္သမား ဘဝအာမခံခ်က္မရွိသေရြ႕ တုိင္းျပည္တည္ ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ မုိ႔ ေနာက္တက္လာမယ္႔ အစိုးရတုိင္း၊ ပါတီတုိင္းက အလုပ္သမားေတြ အလုပ္ခြင္တည္ၿမဲေရးကို အာမခံခ်က္ေပးႏုိင္တဲ႔ အစိုးရျဖစ္ေစခ်င္တယ္။

ေအာင္ဒင္ (စာေရးဆရာ)

ဦးသိန္းစိန္ သက္တမ္းမွာ အေျပာင္းအလဲကေတာ့ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ရလာတယ္။ စာေပစိစစ္ေရးကို ႐ုပ္သိမ္းလိုက္တယ္။ ႀကိဳတင္ဆင္ဆာလုပ္ရတဲ့ဟာေတြ မရိွေတာ့ ဘူး။ အဲဒီလိုမ်ဳိး တိုးတက္မႈေတြရိွလာတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ထုတ္ေဝခြင့္ေပးတယ္။ ေနာက္ ေန႔စဥ္သတင္းစာေတြ ထုတ္ေဝခြင့္ေပးတယ္။ တုိးတက္ မႈ တစ္ရပ္ပါပဲ။ ေကာင္းတယ္။ အထူးသျဖင့္ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ရတယ္ဆုိေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ ကိစၥပါပဲ။ တစ္ဖက္မွာ ဘာျပန္ေတြ႕လဲဆုိေတာ့ တကယ္ တမ္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္အသံုးခ်ေနတာက ခ႐ိုနီေတြနဲ႔ အာဏာ ပိုင္မ်ားနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္ပတ္သက္ေနတဲ့သူမ်ားပဲ ျဖစ္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆုိေတာ့ သူတုိ႔ပဲ အရင္းအႏွီး ရိွတာကိုး။ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ထုတ္ဖို႔ဆုိတာ၊ သတင္းစာတစ္ေစာင္ထုတ္ဖို႔ဆုိတာ အရင္းအႏီွး က ႀကီးမားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း ေရရွည္ရပ္တည္ဖို႔ ႀကိဳးစားဖို႔ဆိုတာ ပိုေတာင္ဆုိးေသးတယ္။ အဲ့ဒီအခါမွာအရင္းအႏွီးနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရိွသူေတြ က ခုနကေျပာသလို ခ႐ိုနီေတြနဲ႔ အာ ဏာပိုင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္သူေတြ မ်ား သာ ျဖစ္ၾက ပါတယ္။ သူတုိ႔ကသာ လက္ရိွမီဒီယာကို လႊမ္းမုိးေနတာကို ေတြ႕ရ တယ္ဆိုေတာ့ မီဒီယာေလာကကို ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ခုနကေျပာသလို အစိုးရပိုင္ သတင္းစာေတြ က လည္း သတင္းစာေလာကရဲ႕ သုံးပံုႏွစ္ပံုေလာက္ကို လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ကာ ခ႐ိုနီေတြနဲ႔ စီးပြားေရးသမားေတြနဲ႔ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ သတင္းစာ ဂ်ာနယ္ေတြက လည္း ေနာက္ထပ္ ရာခုိင္ႏႈန္းႀကီးႀကီးကို လႊမ္းမိုးထားတယ္။ မီဒီယာက်င့္ဝတ္ပီသတဲ့ တာဝန္သိတဲ့ ဂ်ာနယ္ဆရာမ်ား ရဲ႕ စာေစာင္ေတြကေတာ့ တျဖည္းျဖည္း နဲ႔ အေရအတြက္ နည္းသထက္ နည္း လာတဲ့အခါမွာ ေရရွည္မရပ္တည္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။

ဒါေတာ့ ဝမ္းနည္းစရာပဲဆုိေတာ့ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ကို တကယ္တမ္း လက္ေတြ႕အသံုးခ်ၿပီး အက်ဳိးျဖစ္ ေနတာက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ခင္ဗ်ားတုိ႔ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ခ႐ိုနီေတြျဖစ္ေန တာကို ဝမ္းနည္းစြာေတြ႕ျမင္ရတယ္။ အဲ့ဒါ ေတာ့ေတာ္ေတာ္ စိတ္မေကာင္းစရာပါပဲ။ လြတ္လပ္ခြင့္ရိွတယ္။ အဲ့ဒီ လြတ္လပ္ခြင့္ကို တန္ဖိုးထားလို႔ရိွရင္ ဒီထက္ပိုတဲ့ လြတ္ လပ္ခြင့္ကုိ ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရတယ္။ အဲ့ဒီ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ တန္ဖိုးမထားဘူးဆုိရင္ ရိွတဲ့ လြတ္လပ္ခြင့္ပါ ဆံုး႐ႈံးသြားမယ္။ ခုျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာက မီဒီယာေလာကမွာ ကိုပဲမီဒီ ယာ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အလဲြသံုးစားလုပ္ေနတာရိွတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ခ႐ိုနီေတြ ႀကီးစိုးတဲ့ မီဒီယာေတြကေတာ့ ဂ်ာနယ္ကိုလက္ကိုင္ျပဳၿပီးေတာ့ ကိုယ္နဲ႔မတည့္တဲ့ စီးပြားၿပိဳင္ဘက္ကို တုိက္ခုိက္တာတို႔၊ ကိုယ့္ကို ဦးစားမေပးတဲ့ အာဏာရွင္အစိုးရအဖဲြ႕အဖို႔ တိုက္ခုိက္ တာတုိ႔ အဲဒီလိုမ်ဳိး မီဒီယာကို အသံုးခ်ၿပီး တုိက္ခိုက္တာ။ အဲဒီထဲမွာ ဂ်ာနယ္လစ္ေတြက ခုတံုးလုပ္ၿပီး အပါခံေနရတာ။ မီဒီယာေလာကက တစ္နည္းနဲ႔ ေျပာရင္တစ္ဖက္မွာ လြတ္လပ္ခြင့္ရရိွ ရဲ႕သားနဲ႔ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အလဲြသံုးစား လုပ္ၾကတယ္။ ဒါကို ရွင္းလုိက္ႏုိင္ဖို႔ လိုတယ္။ ထုတ္ေဝခြင့္မွာဆုိရင္လည္း အခု ထိေတာ့ ထုတ္ေဝသူအား လံုးက ေနာက္ဆက္ တဲြ ျပႆနာ ကို ေရွာင္ဖို႔ အ တြက္ႀကိဳၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ဂ႐ုတစုိက္ ေရွာင္ၿပီးလုပ္ေနရတုန္းပဲ။ ဒါက သိပ္ေကာင္းတဲ့ လကၡဏာေတာ့ မဟုတ္ ဘူး။ အရမ္းလႊတ္ေပးျပန္ေတာ့ လည္း ဟို တေလာကထြက္တဲ့ အျပာစာအုပ္ဆန္ဆန္ စာအုပ္ေတြ ထြက္လာမွာလည္း ရိွေသးတယ္ဆုိေတာ့ အဲ့ဒါ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လို တန္ဖိုး ထားသလဲ။ ဘယ္လို စနစ္တက် အသံုးခ်သလဲဆုိတာရိွေသးတယ္။ စုန္းျပဴးကေတာ့ ရိွတာပဲ။ အဲ့ဒီမွာ အလဲြသံုးစားျပဳတဲ့သူေတြ မ်ားလာေလေလ လြတ္လပ္ခြင့္ရဲ႕ တန္ဖိုး ကနည္းေလေလ ျဖစ္လာ မွာပဲ။ လြတ္လပ္ခြင့္က ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အျပည့္အဝ ရေသးတာ မဟုတ္ေသးဘူး။ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိပဲ ရထားတာ။ အေရးႀကီးဆုံးက ရထား တဲ့ လြတ္လပ္ခြင့္ကိုတန္ဖိုးထားပါ။ ၿပီးရင္ စနစ္တက်အသံုးခ်ပါ။ ၿပီးရင္ အဲ့ဒီလြတ္လပ္ခြင့္ကို ထပ္ၿပီးေတာ့ ႀကီးမားက်ယ္ ျပန္႔ေအာင္တုိးခ်ဲ႕ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က အသက္ ႐ွဴခြင့္ ရလာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႐ွဴခြင့္ရတဲ့ေလက ညစ္ႏြမ္းေနဆဲပဲ။ မသန္႔ ရွင္းဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ အရင္တုန္းက အသက္ေတာင္ ႐ွဴခြင့္မရခဲ့ဘူး။ အခုက် ေတာ့ အသက္ ႐ွဴခြင့္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေလထုကညစ္ညမ္းေနတယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ေလထုကို သန္႔စင္ေအာင္လုပ္ရမယ္။ ေလထုထဲမွာရိွေနတဲ့ အဂတိလိုက္စား မႈေတြ၊ အခြင့္အေရးကို အလဲြ သံုးစား လုပ္မႈေတြ၊ မေတာ္မတရားမႈေတြ၊ ေငြ ေၾကးခဝါခ်မႈေတြ၊ အာဏာအလဲြသံုးစားအကုန္လံုးကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ သန္႔ စင္ေအာင္ ျဖစ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အဲ့ဒီေလ က စင္ၾကယ္လာမယ္ဆုိရင္ အသက္႐ွဴရတာ ပိုေကာင္းတာေပါ့ဗ်ာ။ အဲ့ဒီေတာ့မွ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အားလံုး ပိုၿပီး ႀကံ႕ခိုင္လာမွာေပါ့ဗ်ာ။

ကိုစည္သူ
ဒါ႐ိုက္တာ၊ လူႀကီးမင္းဖုန္းဆုိင္

ဦးသိန္းစိန္လက္ထက္မွာ ဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အႀကီးမားဆံုး ေျပာင္းလဲမႈကေတာ့ သိန္းခ်ီေပးေနရတဲ့ ဖုန္းေတြ က်ပ္ ၁၅ဝဝ ႏႈန္း ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ ဖုန္းမ ကိုင္ႏိုင္တဲ့ လူေတြ ဖုန္းကိုင္လာႏုိင္တယ္။ ဒီေတာ့ ဖုန္းနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္မႈေတြ အဆင္ေျပလာတယ္။ တစ္ေနရာနဲ႔ တစ္ ေနရာ ဆက္သြယ္ မႈေတြ ေ ကာင္းလာ တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ျမန္မာႏုိင္ငံ ကိုလည္း အျခားႏုိင္ငံေတြလို မုိဘိုင္းဖုန္း နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရြးခ်ယ္သံုးစဲြလို႔ ရ ေအာင္ ေအာ္ပေရ တာေတြ ေပၚေ ပါက္ လာေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့တယ္။ ဆက္သြယ္ေရး ဥပေဒသစ္ကို ျပ႒ာန္းခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ ေအာ္ပေရတာေတြ အၿပိဳင္အဆုိင္နဲ႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြဝင္လာတဲ့ အတြက္ ျမန္ မာျပည္သူေတြ အလုပ္အကုိင္အခြင့္အလမ္းေတြ ရလာတယ္။ စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္းေတြ ေပၚလာ တယ္။ ဖုန္းကိုအေျချပဳၿပီး ေဆာ့ဖ္ဝဲ ေရးဆဲြတာေတြ ရိွလာၿပီး နည္း ပညာ တုိးတက္မႈေတြ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ အက္ပလီေကးရွင္း၊ GPS စတဲ့ စနစ္ေတြ၊ အင္တာနက္သံုးၿပီး Bussiness လုပ္ ငန္းေတြ တြင္က်ယ္လာခဲ့ပါတယ္။ လတ္ တေ လာ အေနအထားအရ ျပည္သူအားလံုး ဖုန္းမကိုင္ႏုိင္ေသးေပမယ့္ ၂ဝ၁၆၊ ၂ဝ၁၇ ေလာက္ဆုိရင္ေတာ့ MPT, Ooredoo, Telenor ကုမၸဏီ ေတြရဲ႕အေျခခံ အေဆာက္ အအံုေတြ ခုိင္မာလာတဲ့အခါ စိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္သံုးႏိုင္ၾကမွာပါ။ ေက်းလက္ေဒသလည္း အသိပညာေတြ တြင္က်ယ္လာမွာပါ။ ဆုတ္ယုတ္မႈေတြအေနနဲ႔ ကေတာ့ အင္ တာနက္သံုးစဲြမႈတြင္က်ယ္လာေပမယ့္ သံုးစဲြသူအမ်ားစုဟာ လူမႈေရးကိစၥဘက္ကို ဦးတည္ၿပီး သံုးေနၾကတယ္။ အက်ဳိးရိွ ေစမယ့္ အရာဘက္ကို မလုပ္ၾက ဘူး။ ဒါက လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံကို လာသြားတဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦးက ေျပာသြားတာပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က မိဘေတြအေနနဲ႔ သားသမီးကို အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အပိုင္းမွာ အနည္းငယ္ လစ္ ဟင္း မႈေတြ ရိွလာတယ္။ သားသမီး ဖုန္းသံုးေနတယ္။ ဘယ္လို အရာေတြကို သံုးေနတယ္ဆုိတာ Password ခံထားရင္ မသိႏုိင္ေတာ့ဘူး။ မ်က္ကြယ္ျဖစ္ေစတဲ့ သေဘာ ပါ။ ၿခံဳၿပီး ေျပာရရင္ေတာ့ သမၼတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္မွာ ဆက္သြယ္ေရးက႑ အေကာင္းဘက္မွာ ရိွေနပါတယ္။

ေပၚျပဴလာနယူးစ္

Popular Myanmar News Journal

0 comments:

Post a Comment