Tuesday, July 29, 2014

အခ်စ္သံုးပါးႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား

အမွန္အတိုင္းဝန္ခံရလွ်င္ စာေရးသူ၏တင္ၿပခ်က္မ်ားကို အေျဖတစ္ခုသို႔ အေထာက္အပံ့တစ္ရပ္ ျဖစ္ေစခ်င္သည္။ ေျပလည္မႈကို ဦးတည္ေစခ်င္သည္။ အရွိတရား ကို ကိုယ္စားျပဳခ်င္သည္။ လတ္တေလာ အေျခအေန အရပ္ရပ္ တို႔ႏွင့္လည္း နီးစပ္ေစခ်င္ သည္။ အမွန္ေတာ့ ဤသည္မွာ စာေရးသူ တစ္ေယာက္တည္းတြင္ ရွိေသာ ဆႏၵေတာ့ မဟုတ္။ စာေရးသူတိုင္းလိုလိုတြင္ ရွိေသာ ဆႏၵ၊ အတၲမ်ားသာ ျဖစ္လိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။

သို႔အတြက္ စာေရးသူအေနႏွင့္ မီဒီယာမ်ားႏွင့္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ ထိေတြ႕ ရသည္မ်ား ရွိသလို ႀကံဳရာဆံုရာ နယ္ပယ္ အသီးသီးက ပုဂၢိဳလ္ အသီးသီးတို႔၏ ရင္တြင္းျဖစ္ စကား မ်ားကို လိုလိုလားလား နားေထာင္ရျခင္းမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ တုိင္းရင္းသားလည္း တုိင္းရင္းသားမို႔၊ လယ္သမားလည္း လယ္သမားမို႔၊ စစ္သားလည္း စစ္သားမို႔၊ အန္အယ္လ္ဒီလည္း အန္အယ္လ္ဒီမို႔၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးလည္း ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးမို႔၊ ႀကံဳသလို ဆံုသလို ေျပာျဖစ္၊ ဆိုျဖစ္၊ နားေထာင္ျဖစ္သည္။ ဤမွာပင္ သတိထားမိစရာေလး တစ္ခု ရွိလာသည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယခု စာစုကို ေရးျဖစ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယေန႔ကာလ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ျဖစ္ေစ လူမ်ိဳးစံု၊ အျမင္မ်ိဳးစံု အေတြးမ်ိဳးစံု ေတြက ထူးထူးျခားျခား ရွိလွသည္။ အခ်ိဳ႕လည္း တကယ္ ေလးစားဖြယ္ေကာင္းသည္။ တကယ္ ရင့္က်က္သည္။ တကယ္ အျမင္က်ယ္သည္။ အခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္သည္။ အသားလြတ္ ဘဝင္ဟပ္ေနသူမ်ား ျဖစ္သည္။ အသားလြတ္ စိတ္ႀကီး ဝင္ေနသူ မ်ား ျဖစ္သည္။ တကယ္ ေမးၾကည့္၊ ေျပာၾကည့္လွ်င္ လူလူသူသူ ဘာမွ မသိ။ အခ်ိဳ႕က် ေတာ့ ဘာရယ္မဟုတ္။ အုပ္စုေတာင့္ရာ ေယာင္ေတာင္ေတာင္ သမားမ်ား ျဖစ္သည္။ ေျခေျခ ျမစ္ျမစ္ ရယ္လို႔ေတာ့ ဘာမွ်မရွိ။ အခ်ိဳ႕က်ေတာ့လည္း တစ္ဖက္ပိတ္သမားမ်ား ျဖစ္ေနျပန္သည္။ ဘာေၿပာေၿပာလက္မခံ။ အက်ိဳးရယ္ အေႀကာင္းရယ္လို႔ မရွိလွ။ ယင္း သေဘာတို႔မွာ မည္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းရယ္လို႔ မဆိုလို။ ေနရာတိုင္း၊ အဖြဲ႔အစည္းတုိင္းမွာ ရွိေနတတ္ သည္မ်ိဳး ၿဖစ္ပါသည္။

ယခုေဆာင္းပါး အေနႏွင့္လည္း ယေန႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းရွိ သေဘာတစ္ခုကို စာေရးသူ နားလည္မိသလို ဆင္ၿခင္ ႀကည့္မိၿခင္းသာ ၿဖစ္သည္။

၁။ မ်က္ကန္းအခ်စ္

စာေရးသူတို႔သည္ ကိုယ့္ဘဝႏွင့္ကိုယ္ ၿဖတ္သန္းမႈမ်ိဳးစံု ရွိခဲ့ႀကသလို ကိုယ္ရည္ ကိုယ္ေသြး ဆိုသည္ကလည္း တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳး ဆိုသလိုၿဖစ္သည္။ သို႔ၿဖစ္ရာ ယင္းတို႔ အနက္ ပညာအခံ အားနည္းသူမ်ာ၊ အသိအၿမင္ နိမ့္ပါးသူမ်ားမွာ အဖြ႔ဲအစည္းတစ္ခုတြင္ မ်က္ကန္းအခ်စ္ သမားတုိ႔ ၿဖစ္တတ္ၿခင္းပင္ ၿဖစ္သည္။

ယင္းတို႔သည္ မိမိအဖြဲ႔အစည္း၏ ေပၚလစီကိုလည္း သိလွသည္မဟုတ္။ ဘယ္ကို သြားလို႔၊ ဘယ္ကို ေရာက္ေနမွန္းမသိ။ ခံစားခ်က္တို႔က သူတို႔အတြက္ ေမာင္းႏွင္အား ၿဖစ္သည္။ ေၿမႇာက္ေပးလ်ွင္လည္း ေကြးေကာက္ေနေအာင္ ကတတ္သည္။ ေသြးဆူ လြယ္သည္။ ဗိုက္ဆာ လြယ္သည္။ ထစ္ခနဲဆို အေရွ႕ဆံုးမွ ေတြ႔ရေလ့ရွိသည္။ ေဒါသက သူတို႔အတြက္ ေလာင္စာ ၿဖစ္သည္။ ေမာဟက သူတို႔အတြက္ ယံုႀကည္မႈၿဖစ္သည္။ အစာကို ၿမင္ႏုိင္သေလာက္ ငါးမ်ွားခ်ိတ္ကို မၿမင္ႏုိင္ေအာင္ ပိန္းသည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရး ဆန္ဆန္လည္း ကိုးကြယ္တတ္သည္။ အေပါစား ဝါဒၿဖန္႔မႈေလာက္ကိုေတာင္ ေက်ာ္ၿပီး မႀကည့္ႏုိင္။ အညံ့စား ဝါဒမႈိင္းေတြက သူတို႔အတြက္ ပိဋကတ္သံုးပံုေလာက္ကို ထင္မွတ္ စရာၿဖစ္ေနသည္။ဤသည္ကိုပင္အဟုတ္ႀကီးလုပ္ ကိုးကြယ္တတ္ေသးသည္။ မဟာဗ်ဴဟာ အသိတရားႏွင့္ အေဝးဆံုးက လူမ်ားၿဖစ္သည္။ ယင္းတို႔မွာ ပညာအားနည္းၿခင္းကို အမွီၿပဳၿပီး ၿဖစ္လာေသာ ခ်စ္ပံုခ်စ္နည္းၿဖစ္သည္။

မ်က္ကန္းသမားတို႔ အမုန္းဆံုးက ေဝဖန္ေရးၿဖစ္သည္။ မည္သည့္ ေဝဖန္ခ်က္မ်ိဳး ကိုမဆို လက္မခံ၊ အၿပဳသေဘာလည္း မရ၊ မၿပဳ သေဘာလည္းမရ။ နည္းနည္းေလး လာထိသည္ႏွင့္ ပက္ခနဲ ၿပန္ေဆာ္တတ္သည္။ ရႈေထာင့္တစ္ခုတည္းတြင္ အေသ ရပ္ေနသူ မ်ား ၿဖစ္သည္။ သူတို႔လည္ပင္းမွ အရာသည္ ဆြဲႀကိဳးလား၊ လည္ပတ္လား သူတို႔ မေဝခြဲ တတ္။ အဲသေလာက္ သနားစရာေကာင္သည္။ သို႔ၿဖစ္ရာ ထိုသူတို႔သည္ ညစ္ႏြမ္းေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အသံုးခ်ခံ သက္သက္သာ ၿဖစ္တတ္သည္။ မွန္ကန္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အတြက္ က်ၿပန္ေတာ့၊ ထိုသူတု႔ိသည္ ေၿခရာနင္းပါဆိုမွ၊ ဖိနပ္ကို လိုက္နင္းသူမ်ား ၿဖစ္ေနၿပန္သည္။

၂။ ေမ်ွာ္ကိုးအခ်စ္

ဒုတိယအုပ္စုကား ေမ်ွာ္ကိုး အခ်စ္သမားတို႔ ၿဖစ္သည္။ အဖြ႔ဲအစည္း တစ္ခု ေအာင္ၿမင္ရန္ ေမာင္းႏွင္အား အေနႏွင့္ မက္လံုးႏွင့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ (Incentiveand Constraint) တုိ႔ ၿပိဳင္တူ ဖြ႔ံၿဖိဳးရမည္ ၿဖစ္သည္။ မက္လံုးရွိမွ လူတုိင္း အလုပ္လုပ္ခ်င္ မည္။ မက္လံုး၏ သေဘာသည္ ေလာဘကို အေထာက္အကူၿပဳသည္ၿဖစ္ရာ ထိေရာက္ေသာ ေမာင္းႏွင္အား ၿဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မက္လံုးသာရွိၿပီး ကန္႔သတ္ခ်က္ ဟူေသာ အရာမရွိလ်ွင္ ေလာဘ၏ သဘာဝအတိုင္း မဲမဲၿမင္ရာ ငါ့ဟာ လုပ္ကိန္း ရွိသည္။ ထိုေႀကာင့္မက္လံုး (Incentive) ကို ကန္႔သတ္ခ်က္ (Constraint) ၿဖင့္ အနားသတ္ေပးရသည္။

ဤတြင္ ေမ်ွာ္ကိုးအခ်စ္သမားဟူသည္ မက္လံုးသာ ၿမင္သူမ်ားၿဖစ္သည္။ ေလာဘက သူတို႔၏ ေလာင္စာ ၿဖစ္သည္။ မူကိုၿမင္သည္လည္း မဟုတ္။ ေပၚလစီကို သိသည္လည္း မဟုတ္။ အေရြ႕ကို စိတ္ဝင္စားသူမ်ားလည္း မဟုတ္။ မက္လံုးသာလွ်င္ သူတို႔ စိတ္ဝင္စား သည္။ ဒီမက္လံုးေၾကာင့္ ဒီမူကို စိတ္ဝင္စားခ်င္ေယာင္ ေဆာင္သည္။ ဒီအဖြဲ႕အစည္းကို အေလးထားခ်င္ ေယာင္ေဆာင္သည္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ကို သစၥာခံခ်င္ေယာင္ ေဆာင္သည္။ ဗိုက္သာ ျပည့္ပါေစ၊ အၿမဲတေစ သစၥာခံအျဖစ္ ရပ္တည္ေပးဖို႔ ဝန္ေလးလွ သူမ်ား မဟုတ္။ သို႔တည္းမဟုတ္ ဗိုက္ျပည့္ေအာင္ လုပ္ေပးလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ေနသေရြ႕ ပံုခ်စ္မည့္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဗိုက္မျပည့္ႏိုင္ေသာ တစ္ေန႔၊ ပထမဆံုး 'တာ့တာ' လုပ္မည့္သူမ်ားမွာ ေမွ်ာ္ကိုး အခ်စ္သမားမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ရာထူး၊ အေဆာင္အေယာင္ လာဘ္လာဘတို႔ေၾကာင့္ လည္း မသိမသာ ေမွ်ာ္ကိုးသမားဘဝသို႔ ေရာက္ေလ့ရွိၾကသည္။

သူတို႔၏ အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ တန္ဖိုးထားမႈမွာ နတ္ကိုးကြယ္မႈ ဆန္သည္။ ပူေဇာ္ သည္။ ပသသည္။ ၿပီးေတာ့ ေစာင့္ေရွာက္၊ စြန္႔ႀကဲမႈကို ျပန္ေမွ်ာ္လင့္တတ္သူမ်ား ျဖစ္သည္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ အခြင့္အေရးေပးႏိုင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အနီးတြင္ ေမွ်ာ္ကိုး အခ်စ္သမားမ်ားကို အပိုးက်ိဳးေသာ မ်က္ႏွာေပးမ်ားႏွင့္ အစုလိုက္ အပံုလိုက္ ေတြ႕ရေလ့ ရွိသည္။

ထိုသူတို႔အား ပညာအခံ အားနည္းသူမ်ားဟု ဆိုသည္ထက္ ကိုယ္က်င့္တရား အားနည္းသူမ်ားဟု ဆိုက ပို၍ သင့္ေတာ္မည္ ထင္ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အလိုေတာ္ရိ နည္းနည္း ဆန္သည္။ အရွိတရားကို မိမိေလာဘျဖင့္ ဖံုးကြယ္ထားသူမ်ား လွည့္စားထား သူမ်ား ျဖစ္သည္။

၃။ ဆင္ၿခင္အခ်စ္

ဆင္ၿခင္အခ်စ္သမားမ်ားမွာ အမွန္ေတာ့ မ်က္ကန္းသစၥာခံ သက္သက္ မဟုတ္သလို လိုဘ တစ္ခုတည္းၿဖင့္ ရစ္သီသီ လုပ္ေနသူမ်ားလည္း မဟုတ္ေခ်။ ေပၚလစီကိုလည္း စိတ္ဝင္စားသည္။ မူဝါဒကိုလည္း စိစစ္သည္။ ရပ္ကြက္ကိုေက်ာ္၍ ၿမိဳ႕နယ္ကိုလည္း ႀကည့္သည္။ ၿပည္နယ္ကိုေက်ာ္၍ ႏုိင္ငံကိုလည္း ႀကည့္သည္။ ႏို္င္ငံကိုေက်ာ္၍ ကမၻာ ကိုလည္း ႀကည့္သည္။ မိမိအဖြဲ႔အစည္းကိုေက်ာ္၍ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္း တစ္ခုလုံး ကိုလည္း ႀကည့္တတ္သူမ်ားၿဖစ္သည္။ ေခ်ာင္တစ္ခုတြင္ အေသရပ္ေနသူမ်ား မဟုတ္။ အေဟာင္းကို အေသဖက္မထား။ အသစ္ကိုလည္း စူးစမ္းရဲသည္။ ယင္းအတြက္ သင့္သေလာက္ ပညာ ကုိ အေၿခခံထားသည့္အၿပင္၊ သင့္သေလာက္ ေၿပလည္မႈကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ ထားသူမ်ား ၿဖစ္သည္။ ထို႔ေႀကာင့္ ဆင္ၿခင္အခ်စ္သမားအမ်ားစုကို လူလတ္တန္းစား အုပ္စုတြင္ ေတြ႔ရေလ့ရွိသည္။ ထိုထက္ထူးၿခားသည္မွာ ထိုသူတို႔တြင္ သင့္သေလာက္ ဖြင့္ထားေသာ စိတ္ထားတစ္ခုရွိၿခင္းပင္ ၿဖစ္သည္။ သုိ႔ေႀကာင့္ လူလတ္တန္းစားဖြံ႔ၿဖိဳးမႈသည္ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း ေၿဖာင့္မတ္ေရးကို မ်ားစြာအေထာက္အကူၿပဳသည္ဟုဆိုၿခင္း ၿဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းသည္မွာ မိမိကိုယ္ကို ယုံႀကည္မႈ ၿပည့္ဝေသာ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသာ ဆင္ၿခင္အခ်စ္သမားမ်ားကို တန္ဖိုးထားတတ္ၿပီး ယုံႀကည္မႈ အားနည္းေသာ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား အေနႏွင့္ ဆင္ၿခင္အခ်စ္သမားတို႔အား မလိ္ုလားတတ္ၿခင္းပင္ ၿဖစ္သည္။ “ဒီေကာင္ ေရွာ့ခ္ရွိတယ္” ဟု သုံးသပ္ကာ လက္ေရွာင္ ထားတတ္ႀကသည္။ ထိုသူတို႔သည္ အခပ္မသင့္လ်ွင္ “အခ်င္းခ်င္းအေပၚ သစၥာမရွိ” ဟုပင္ တံဆိပ္အကပ္ခံရတတ္သည္။

လူ႔သေဘာမွာ မွားသည္ၿဖစ္ေစ၊ မွန္သည္ၿဖစ္ေစ မိမိိကိုယ္ကို၊ မိမိအဖြဲ႔အစည္းကို ေဝဖန္လာလ်ွင္ မႀကိဳက္။ သို႔ေသာ္ ဆင္ၿခင္အခ်စ္သမားမ်ားကား အၿပဳသေဘာပါေသာ မည္သည့္ ေဝဖန္ခ်က္မ်ိဳးကိုမဆို လက္ခံႏုိင္စြမ္းရွိသလုိ၊ တုံၿပန္ႏုိင္စြမ္းလည္း ရွိသည္။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္း အၿပဳသေဘာေဝဖန္ခ်က္မ်ားကို ခပ္ရဲရဲၿပဳေလ့ရွိသည္။ အၿပဳသေဘာ ေဝဖန္ခ်က္မ်ားကို သတိၱရွိရွိ ႀကိဳဆိုရဲသည္။ မဟုတ္လ်ွင္ မဟုတ္ေႀကာင္း သတိၱရွိရွိ ဝန္ခံ ရဲသလုိ ဟုတ္ရာမွန္ရာအတြက္လည္း အၿမဲအသင့္ၿဖစ္ေနႀကသူမ်ားၿဖစ္သည္။ ေဖာက္ထြက္ ေတြးဖို႔၊ ၿဖန္႔ႀကက္ေတြးဖို႔ ဝန္မေလးသူမ်ားၿဖစ္သည္။

ယင္းတို႔ကား စာေရးသူနားလည္မိေသာ အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးက ခ်စ္ပုံခ်စ္နည္း အဝဝပင္ ၿဖစ္ပါသည္။ ေသခ်ာသည္မွာ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ကိုယ့္အဖြဲ႔အစည္း၊ ကိုယ့္ ဝန္းက်င္ ကို တန္ဖိုးထားႀကသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း၊ တန္ဖုိးထားပုံထားနည္းတို႔က အမ်ိဳးမ်ိဳး ၿဖစ္ေနႀကသည္။ အတၱႏွင့္ ယွဥ္ေသာအခ်စ္၊ ပညာႏွင့္ယွဥ္ေသာအခ်စ္၊ ေဒါသႏွင့္ ယွဥ္ေသာအခ်စ္၊ ေမာဟႏွင့္ ယွဥ္ေသာအခ်စ္၊ ေလာဘႏွင့္ယွဥ္ေသာအခ်စ္၊ မာနႏွင့္ ယွဥ္ေသာအခ်စ္ စသၿဖင့္ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖုံဖုံ ေတြ႔မိပါေႀကာင္း စာေရးသူ ခံစားမိသလို တင္ၿပလိုက္ရပါသည္။


ေပၚလင္းဦး
The Voice Weekly ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၁၀၊ အမွတ္ ၂၆ မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးေဆာင္းပါးမ်ား

0 comments:

Post a Comment