အစြန္း (၂) ပါးကို ဗုဒၶဘာသာ ဝင္တိုင္းမွ် သိၿပီးျဖစ္သည္။ အလယ္ အစြန္းမွာမူ သိမ္ေမြ႕ လြန္းေသာေၾကာင္႔ သိသူ နည္းလွ၏။ အရာရာကို မိမိ၏ ကိုယ္ပိုင္ ဆင္ျခင္ ေျမာ္ျမင္ မႈ အသံုးမျပဳ ဘဲ အလယ္ တည့္တည့္ ခ်ခဲ႔လွ်င္၊ ထို သည္လည္း အစြန္း တစ္ပါး ျဖစ္လာ၏။ မဇၩိမ ပဋိပဒါ ၏ အနက္ အဓိပၸာယ္မွာ ‘အလယ္ တည့္တည့္’ ဟု မဆို လိုပါ၊ ‘သင္႔ တင္႔’ ‘မွ်တ’ ‘ေလ်ာက္ပတ္’ ေသာ သေဘာ ပါဝင္ပါသည္။ သင္႔တင္႔ေလ်ာက္ ပတ္မွ်တခဲ႔လွ်င္ အစြန္း ၂ပါးၾကား အား လံုးျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ မွ်ေျခ ဟူေသာ Equilibrium သေဘာ ႏွင္႔ ႏိႈင္းယွဥ္ စဥ္း စားလွ်င္ ပို၍ ျမင္လာႏိုင္ပါသည္။ မွ် ေျခမဲ႔လွ်င္ ပ်က္စီးတတ္သည္၊ ဥပမာ အားျဖင္႔ အရင္းအဖ်ား လံုးပတ္ တူေသာ သစ္ေခ်ာင္း ငယ္ တစ္ခု၏ အလယ္တည့္ တည့္အမွတ္မွ ႀကိဳးခ်ည္ တြဲေလ်ာင္းခ် လွ်င္ အႏွစ္မ်ား၍ အေလးခ်ိန္ စီးေသာ ‘အရင္း’ ပိုင္းဘက္ ေလးေနသည္ ကို ေတြ႕ ရပါမည္။ အႏွစ္ နည္း၍ အေလးခ်ိန္ ေပါ႔ေသာ အဖ်ားပိုင္းက ေပါ႔၍ေထာင္ လိုက္လာပါမည္။ ေနာက္ ဥပမာတစ္ခု မွာ 0 ံC သည္ ေရခဲမွတ္ ျဖစ္၍ 100 ံC သည္ ေရဆူမွတ္ ျဖစ္သျဖင္႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔အေနျဖင္႔ အလယ္ ျဖစ္ေသာ 50 ံC ကို မဇၩိမပဋိပဒါ အမွတ္ဟု ယူဆ၍မရ ေခ်။ လူသားတိုင္းႏွင္႔ အသင္႔ေလ်ာ္ဆံုး အပူခ်ိန္သည္ 30 ံC ခန္႔မွာ ျဖစ္ပါလိမ္႔ မည္။
ထို႔ေၾကာင္႔ မဇၩိမ ပဋိပဒါသည္ အလယ္ တည့္တည့္ မဟုတ္ေခ်။ တစ္ခါ တစ္ရံ အလယ္ တည့္တည့္ ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ တစ္ခါတစ္ရံ အလယ္ တည့္တည့္မွ အတန္ငယ္ ကြာေဝးေသာ ေနရာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ ‘မွ် တ’ ‘သင္႔တင္႔’ သည့္သေဘာ ပါဝင္ ရန္သာ ျဖစ္သည္။ ‘ဟန္ခ်က္’ ‘မွ်ေျခ’ တို႔ မပ်က္ယြင္းေစရန္ သေဘာလည္း ပါ ဝင္သည္။
အစြန္းတစ္ဖက္ ႏွင္႔ ပိုလာ႐ိုက္ေဇးရွင္း
ျမန္မာ႔စ႐ိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ သည္ ‘ခ်စ္လံုးလံုး’ ‘မုန္းျပင္ျပင္’ ကို မ်ားစြာ အားသန္ တတ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အ စြန္း တစ္ဖက္သို႔ ေရာက္သြားျခင္း သေဘာ ျဖစ္သည္။ ထိုေသာ အခါ တစ္စံုတစ္ရာ ကို ခ်စ္ၾကသူမ်ား ႏွင္႔ တစ္စံုတစ္ရာ ကို မုန္းၾကသူမ်ားၾကား ‘ဘက္ခြဲျခား’မႈမ်ား ျဖစ္လာကာ တစ္ျဖည္းျဖည္း ‘ရန္-ငါ’ သေဘာ သက္ေရာက္ သြား ၾကေတာ႔ သည္။ ေကာင္းသည့့္ လကၡဏာဟု မျမင္၊ လူမႈ ကြန္ရက္တြင္ ဖတ္႐ႈေန ရသည္မ်ား ကို ေလ႔လာလွ်င္ ျမန္မာ တို႔သည္ ‘ရန္-ငါ’ မ်ားစြာ ခြဲျခားထား ၿပီးသည့္ အေျခ အေန တစ္ခုသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီဟု ျမင္ႏိုင္ ပါသည္။ ကိုယ့္ဘက္ ေထာက္ခံလွ်င္ ျဖဴ ျခင္း၊ မည္းျခင္းကို မျမင္ဘဲ မိတ္ေဆြဟု သေဘာ ထားၿပီး၊ ကိုယ္ႏွင္႔ သေဘာမတူ သည္ႏွင္႔ ပညာမဲ႔စြာ ရန္သူ အျဖစ္ၾကမ္း တမ္းစြာ တိုက္ခိုက္ တတ္ၾကသည္ကို လူမႈ ကြန္ရက္တြင္ ျမားေျမာင္လွစြာ ေတြ႕ ေနရသျဖင္႔ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိ ရသည္။ တစ္ဦးႏွင္႔ တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႕ႏွင္႔ တစ္ဖြဲ႕ သည္ အၿမဲတမ္းအားလံုးတူညီေနႏိုင္ မည္ မဟုတ္သျဖင္႔ ဤသို႔ေသာ ပိုလာ ႐ိုက္ေဇးရွင္းကို ျပဳေနၾကမည္ဟု ဆိုလွ်င္ မ်ားမၾကာမီ အခ်ိန္ တြင္ အကြဲကြဲအျပား ျပား ျဖစ္လာ ၾကပါလိမ္႔မည္။ အတိတ္ သမိုင္းတြင္လည္း ဤသို႔ နည္းျဖင္႔ လြန္ စြာ စည္း႐ံုး၍ အႏွစ္ ၄ဝ ၾကာရွည္ ရမည္ ဟူေသာ ဖဆပလ ႀကီးပင္ ကြဲထြက္သြား ခဲ႔ၿပီး၊ ေရာင္စံု လက္နက္ကိုင္ မ်ားလည္း ေပၚလာရသည္ကို မေမ႔သင္႔ေခ်။
လူေတာ္၊ လူေကာင္း
’လူ ေတာ္၍ မေကာင္းလွ်င္’ ဟူ ေသာ အေမးသည္ ‘လူေတာ္လူေကာင္း’ ျပႆနာတြင္ ကပ္လ်က္ ပါလာတတ္ ေသာ ေမးခြန္း တစ္ခု ျဖစ္သည္။ အမွန္ စင္စစ္ ‘ေတာ္ျခင္း’ ႏွင္႔ ‘ခြၽန္ျခင္း’ ကို ေကာင္းစြာ မခြဲျခားႏိုင္၍ အေရာေရာ အေထြေထြ သိျမင္ၾက ေသာေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ဥပမာ- ငယ္ စဥ္က သင္ၾကားခဲ႔ရေသာ ဘာသာရပ္ ၆ခု တြင္ တစ္ဦး တစ္ေယာက္သည္ သခ်ၤာ တြင္ အမွတ္ျပည့္ ၁ဝဝ ရၿပီး၊ အျခားသူ တစ္ဦး အေနျဖင္႔ မည္သည့္ ဘာသာ တစ္ ရပ္ရပ္ကိုမွ် ၁ဝဝ မရေသာ္လည္း ဘာ သာ အားလံုး တြင္ ၈ဝ ရရွိခဲ႔သည္ရွိေသာ္ ထိုသူကို သာလူေတာ္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ပါ သည္။
တစ္ေနရာတည္းမွ် သာ ခြၽန္သူကို လူေတာ္ဟု မွားယြင္း ယံုၾကည္ၾကေသာ ေၾကာင္႔ ‘လူေတာ္ၿပီး မေကာင္းလွ်င္’ ဟူေသာ ေမးခြန္း ရွိလာ ရျခင္း ျဖစ္သည္ ဟု ယူဆ ပါသည္။ ဗုဒၶ အေလာင္းအလ်ာ ျဖစ္ေသာ သိဒၶတၴ မင္းသားသည္ ‘သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း’ ဟူေသာ နိမိတ္ႀကီး ေလးပါးကို ေတြ႕ျမင္ရၿပီး ေလာကီ ကိစၥ အားလံုးကို စြန္႔ လႊတ္ႏိုင္ ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ‘သူ အို’ သက္သက္ ကိုသာ ေတြ႕႐ံုျဖင္႔ ေလာ ကီကို စြန္႔ခြာႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ ထို႔ျပင္ Wisdom ဟူေသာ ပညာသည္ ‘အမွား-အမွန္’ ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားသိရွိ၊ လိုက္ နာႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးတစ္ ေယာက္သည္ ‘ခြၽန္’ ႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ဘဲ အမွန္တကယ္ ‘လူေတာ္’ ျဖစ္ခဲ႔ပါက ‘အမွန္-အမွား’ ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ သည့္အျပင္၊ လိုက္ပါ က်င္႔သံုးႏိုင္မည္ လည္း ျဖစ္သျဖင္႔ ‘လူေတာ္၍ မေကာင္း လွ်င္’ ဟူေသာ ေမးခြန္း ရွိလာေတာ႔မည္ မဟုတ္ေခ်။
ဥပမာ အားျဖင့္ Statesman မ်ားသည္ တိုင္းက်ဳိး ျပည္ျပဳရန္ သာ အေသြးထဲ အသားထဲ ရွိေနသူ ျဖစ္သျဖင္႔ သူ႔အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရျခင္း -မရျခင္း၊ အာဏာ ရျခင္း -မရျခင္း အေပၚ စဥ္းစားေတာ ႔မည္ မဟုတ္ေခ်။ Statesman ကဲ႔သို႔ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိး မထား ႏိုင္ေသးေသာ ႏိုင္ငံေရး သမားမ်ား Politician မ်ားအေနျဖင္႔မူ အာဏာ ကို ရသည့္ နည္းလမ္း မွ ရယူရန္ ႀကိဳးစားေန မည္ ျဖစ္သျဖင္႔ အမွား တစ္ခုခုကို က်ဴး လြန္ႏိုင္ဖြယ္ရာ ရွိေနပါလိမ္႔မည္။
’လူေတာ္-လူေကာင္း’ သည္ ဦးစားေပးရာ သေဘာ အတြဲအစပ္ျဖင္႔ ေရးသားျခင္း သာျဖစ္ၿပီး၊ ႏွစ္ခု စလံုးသည္ Positive ဟူေ သာ အေကာင္း လကၡဏာ မ်ားသာျဖစ္ သည္။ ေလာကီ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္မႈ မ်ားကို လူေတာ္မ်ားကသာ ေဆာင္ၾကဥ္းႏိုင္ သည္။ လူေကာင္းမ်ား က ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးကို မေဆာင္ရြက္ ႏိုင္၊ သို႕ေသာ္လည္း ကိုယ္က်ဳိး စီးပြား အေျခ မခံၾကရန္ အတြက္ လူေတာ္မ်ား လူေကာင္းျဖစ္ရန္ေတာ႔ လိုအပ္ပါသည္။
လူေတာ္လား-လူေကာင္းလား ျပန္စစ္ေဆးရန္ လိုသည္
တစ္ခ်ိန္က စနစ္မွားကို ေရြးခ်ယ္ ခဲ႔မႈေၾကာင္႔ ျမန္မာတို႔ အျခားႏိုင္ငံ ထက္ မ်ားစြာ ေနာက္က် က်န္ခဲ႔ရပါသည္။ ေခတ္သည္ လူေတာ္မ်ား ၿပိဳင္ဆိုင္ၾကရ သည့္ေခတ္ ျဖစ္ လာသည္။ လူ႔အရင္း အျမစ္ အားနည္းေနသည္ ဟူသည္မွာ လူေတာ္မ်ား ရွားပါးေနသည္ကို ကိုယ္ စားျပဳသည့္ အသံုး အႏႈန္း ျဖစ္သည္ကို မေမ႔သင္႔၊ ေခတ္၏ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ျခင္း သည္လူေတာ္မ်ား ၿပိဳင္ဆိုင္ ၾကရာမွ ထြက္ လာေသာအက်ဳိး ရလဒ္ျဖစ္သည္။ အမွန္ မေတာ္ၾက သူမ်ား အေနျဖင္႔ ေနာက္ ဆက္တြဲ ‘မေကာင္းလွ်င္ေရာ’ ဟူ သည့္ ေမးခြန္း ရွိလာႏိုင္ ပါေသာ္လည္း၊ အမွန္ တကယ္ လူေတာ္မ်ား အတြက္မူ ထိုသို႔ ေသာ ေမးခြန္း ရွိလာဖြယ္ရာ မရွိေတာ႔ ေခ်။
ႏိုင္ငံျပန္လည္ ထူေထာင္စ ျဖစ္ သျဖင့္ ႏိုင္ငံသား အားလံုး၏ ပါဝင္မႈ လိုအပ္ေနသည္ ျဖစ္ရာ အားလံုး သည္ မိမိတို႔ ကိုယ္ကို မိမိတို႔ ‘လူေတာ္’ ‘လူ ေကာင္း’ မည္သည့္ အထဲ ပါဝင္ၾကသည္ ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေလ႔လာျဖစ္ရန္ လို ပါလိမ္႔မည္။ ဤတြင္မည္မွ်ေသာ ‘ေတာ္ ဆင္႔’ တြင္ရွိေနၿပီလဲ ဟူသည္ ကပင္ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ လာပါဦး မည္။ မူလတန္း ေက်ာင္းသားမ်ား ႏွင္႔ ယွဥ္ ေသာေတာ္ျခင္း၊ အထက္တန္းေက်ာင္း သားမ်ားႏွင္႔ ယွဥ္ေသာေတာ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံ တကာႏွင္႔ ယွဥ္၍ ေတာ္ေသာ ေတာ္ျခင္း ဟူ ၍ ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ပါမွ လိုအပ္ ေသာ အရည္အခ်င္း မ်ားကို မွန္မွန္ကန္ ကန္ထပ္မံ ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ၾကပါ လိမ္႔မည္။ အခ်ဳိ႔က မူလတန္း၊ အလယ္တန္း အဆင္႔ မွ်ႏွင္႔ ယွဥ္ ၍ ေတာ္ျခင္း အဆင္႔မွ်သာ ရွိ ေနပါ ေသာ္လည္း၊ မိမိ ကိုယ္ကို အထင္ တစ္လံုးျဖင္႔ ဆက္လက္ ရပ္တည္ၾကကာ ဆရာႀကီးမ်ား အသြင္ ရယူေနၾက သူမ်ား ကို လည္း ေတြ႕ ရပါ၏။
ပါရဂူ အဆင္႔ ဘြဲ႕ရၿပီး သူမ်ားသည္ ပင္လွ်င္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ ကိုင္ကာ ပညာသစ္၊ အေတြ႕အႀကံဳ သစ္ မ်ားကို ရွာေဖြေနၾက ရဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ Red Ocean မွ Blue Ocean သို႔ ကူး ေျပာင္းျခင္းသည္ ဤသေဘာကို ေကာင္း စြာ ရည္ၫႊန္းထားပါသည္။
အေျခခံအက်ဆံုး
ေတာ္ျခင္း၊ ေကာင္းျခင္း တို႔သည္ အေပၚထပ္ အေဆာက္အအံု အဆိုင္ရာ အရည္အခ်င္း မ်ားဟု ယူဆသည္။ အေျခခံ အက် ဆံုးေသာ အရည္အခ်င္း မွာ ျမင္သိ ခံယူမႈ Perception မွန္ ကန္ရန္ျဖစ္ၿပီး၊ မွန္ျခင္း -မွားျခင္း ကို လည္း ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ၾကရန္ လို သည္ဟု ျမင္သည္။
ခ်စ္ႏိုင္ၾကပါသည္၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ တစ္စံု တစ္ရာကို အခ်စ္လြန္ ျခင္းျဖင္႔ အျခား တစ္ဖက္ကို အမုန္းပြား ျခင္းမ်ဳိးေတာ႔ မျဖစ္သင့္ျပန္၊ တစ္ဖက္ ဖက္ကို ခ်စ္ျခင္း က ျပႆနာ မျဖစ္ပြား ေစႏိုင္ပါ၊ ထိုသို႔ ခ်စ္ျခင္းေၾကာင္႔ အျခား တစ္ဖက္ကို အမုန္းပြား လာခဲ႔လွ်င္ ပိုလာ ႐ိုက္ျဖစ္လာကာ ျပႆနာကို ဖန္တီးေပး ရာေရာက္ လာပါ၏။ မဇၩိမ ပဋိပဒါမျဖစ္ ေတာ႔ေခ်။ မဇၩိမပဋိပဒါ မျဖစ္ေတာ႔ပါက ဟန္ခ်က္ပ်က္၍ မွ်ေျခလည္း မဲ႔သြားႏိုင္ ပါသည္။ ခ်စ္ျခင္း သက္သက္သည္ မုဒိ တာစိတ္ အေပၚ အေျခခံ၍ မုန္းျခင္း သည္ မစၧရိယစိတ္၊ ေဒါသစိတ္၊ ေလာ ဘစိတ္၊ ေမာဟစိတ္စေသာ အကုသိုလ္ စိတ္တို႔ အေပၚ အေျခခံသည္ ျဖစ္ရာ တစ္ဦးခ်င္း အတြက္လည္း မေကာင္း၊ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း အတြက္လည္း ေကာင္း က်ဳိးေပးသည္ မဟုတ္ပါ။
ေထာက္ခံလွ်င္ ခ်ီးေျမႇာက္၍ ဆန္႔က်င္လွ်င္၊ သေဘာ တစ္ထပ္တည္း မျဖစ္လွ်င္ ဖိႏွိပ္ျခင္းသည္ တစ္ခ်ိန္ေသာ အခါက ႏိုင္ငံေရး စနစ္ေၾကာင့္ ျဖစ္သြား ခဲ႔ရေသာ လကၡ ဏာ မ်ား ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ဟု ဆိုလာ ခဲ႔ၿပီျဖစ္ ၍ ထိုစိတ္ မ်ဳိးကို စြန္႔ခြာသင္႔ ခ်ိန္တန္ၿပီဟု ျမင္ သည္။ ႏိုင္ငံေရး ႏွင္႔ အဆက္အစပ္ ေဝးခဲ႔ေသာ သာမန္ ျပည္သူ မ်ား အတြက္ စာေပ လြတ္လပ္ခြင္႔ ရလာခဲ့ၿပီျဖစ္၍ မ်ားစြာ လြတ္လပ္ခြင့္ျဖင့္ ေရးသားႏိုင္ ခဲ့ၾကသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ေဝဖန္ ေထာက္ျပျခင္းသည္ ေကာင္းမြန္ေသာ အရာ ျဖစ္၍ လိုအပ္သူ အေပၚ ျဖည့္ဆည္း ေပးမႈ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း အေၾကာင္းအရာ အေပၚ အသိ အျမင္မွန္ကန္စြာ ေဝဖန္ေထာက္ျပႏိုင္ဖို႔ လိုပါ သည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးရာ သေဘာ၊ နားဝင္ခက္ေသာ စကားလံုး မ်ားျဖင္႔ ေဝဖန္သည့္အခါ ေဝဖန္ ေထာက္ျပသည္ ထက္ ပိုလြန္ေသာ တိုက္ခိုက္မႈ သေဘာ သက္ေရာက္ သြား သျဖင္႔ အစြန္းတစ္ဖက္ သို႔ေရာက္သြား တတ္ပါသည္။ ကိုယ္တိုင္ က အစြန္းတစ္ဖက္ ေရာက္လာခဲ႔လွ်င္ အျခားဘက္ ကလည္း အစြန္း တစ္ဖက္ ေရာက္သြား တတ္သည့္ သေဘာ ရွိ၍ အစြန္းႏွစ္ပါး၌ သာမေလ်ာ႔တမ္း ရပ္တည္ ေနၾကလွ်င္ တျဖည္းျဖည္း ပိုလာ႐ိုက္ ေဇးရွင္း ျဖစ္မွန္း မသိျဖစ္ကာ ေကာင္း က်ဳိးထက္ ဆိုးက်ဳိး ကို သာ ေဆာင္ၾက ေတာ႔ မည္မွာ လြဲမည္ မဟုတ္ပါေခ်။
သူမ်ားကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ေပး ျခင္းသည္ ေကာင္းပါ၏။ ကိုယ္႔ကိုယ္ ကိုယ္လည္း ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ၾကဖို႔ လိုသည္၊ ကိုယ္႔ ရပ္တည္ခ်က္ က မဇၩိမ ပဋိပဒါ အတြင္းမွာ ရွိေန သည္လား၊ အစြန္း တစ္ဖက္ဖက္သို႔ ဦးတည္ သြားၿပီလား ဟူသည္ကို အၿမဲတမ္း သံုးသပ္ႏိုင္ၾကပါ လွ်င္ ေနာက္တစ္ဆင္႔ ျဖစ္ေသာ လူေတာ္ လူေကာင္း၏ အရည္ အခ်င္းမ်ား ျဖည့္ တင္းႏိုင္ရန္ မေဝးကြာဘဲ လက္လွမ္းမီ ႏိုင္ခြင္႔ ရွိေနသည္ဟု ျမင္မိပါ၏။
ေနဇင္လတ္
ထို႔ေၾကာင္႔ မဇၩိမ ပဋိပဒါသည္ အလယ္ တည့္တည့္ မဟုတ္ေခ်။ တစ္ခါ တစ္ရံ အလယ္ တည့္တည့္ ျဖစ္ႏိုင္သလို၊ တစ္ခါတစ္ရံ အလယ္ တည့္တည့္မွ အတန္ငယ္ ကြာေဝးေသာ ေနရာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ ‘မွ် တ’ ‘သင္႔တင္႔’ သည့္သေဘာ ပါဝင္ ရန္သာ ျဖစ္သည္။ ‘ဟန္ခ်က္’ ‘မွ်ေျခ’ တို႔ မပ်က္ယြင္းေစရန္ သေဘာလည္း ပါ ဝင္သည္။
အစြန္းတစ္ဖက္ ႏွင္႔ ပိုလာ႐ိုက္ေဇးရွင္း
ျမန္မာ႔စ႐ိုက္ ယဥ္ေက်းမႈ သည္ ‘ခ်စ္လံုးလံုး’ ‘မုန္းျပင္ျပင္’ ကို မ်ားစြာ အားသန္ တတ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အ စြန္း တစ္ဖက္သို႔ ေရာက္သြားျခင္း သေဘာ ျဖစ္သည္။ ထိုေသာ အခါ တစ္စံုတစ္ရာ ကို ခ်စ္ၾကသူမ်ား ႏွင္႔ တစ္စံုတစ္ရာ ကို မုန္းၾကသူမ်ားၾကား ‘ဘက္ခြဲျခား’မႈမ်ား ျဖစ္လာကာ တစ္ျဖည္းျဖည္း ‘ရန္-ငါ’ သေဘာ သက္ေရာက္ သြား ၾကေတာ႔ သည္။ ေကာင္းသည့့္ လကၡဏာဟု မျမင္၊ လူမႈ ကြန္ရက္တြင္ ဖတ္႐ႈေန ရသည္မ်ား ကို ေလ႔လာလွ်င္ ျမန္မာ တို႔သည္ ‘ရန္-ငါ’ မ်ားစြာ ခြဲျခားထား ၿပီးသည့္ အေျခ အေန တစ္ခုသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီဟု ျမင္ႏိုင္ ပါသည္။ ကိုယ့္ဘက္ ေထာက္ခံလွ်င္ ျဖဴ ျခင္း၊ မည္းျခင္းကို မျမင္ဘဲ မိတ္ေဆြဟု သေဘာ ထားၿပီး၊ ကိုယ္ႏွင္႔ သေဘာမတူ သည္ႏွင္႔ ပညာမဲ႔စြာ ရန္သူ အျဖစ္ၾကမ္း တမ္းစြာ တိုက္ခိုက္ တတ္ၾကသည္ကို လူမႈ ကြန္ရက္တြင္ ျမားေျမာင္လွစြာ ေတြ႕ ေနရသျဖင္႔ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိ ရသည္။ တစ္ဦးႏွင္႔ တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႕ႏွင္႔ တစ္ဖြဲ႕ သည္ အၿမဲတမ္းအားလံုးတူညီေနႏိုင္ မည္ မဟုတ္သျဖင္႔ ဤသို႔ေသာ ပိုလာ ႐ိုက္ေဇးရွင္းကို ျပဳေနၾကမည္ဟု ဆိုလွ်င္ မ်ားမၾကာမီ အခ်ိန္ တြင္ အကြဲကြဲအျပား ျပား ျဖစ္လာ ၾကပါလိမ္႔မည္။ အတိတ္ သမိုင္းတြင္လည္း ဤသို႔ နည္းျဖင္႔ လြန္ စြာ စည္း႐ံုး၍ အႏွစ္ ၄ဝ ၾကာရွည္ ရမည္ ဟူေသာ ဖဆပလ ႀကီးပင္ ကြဲထြက္သြား ခဲ႔ၿပီး၊ ေရာင္စံု လက္နက္ကိုင္ မ်ားလည္း ေပၚလာရသည္ကို မေမ႔သင္႔ေခ်။
လူေတာ္၊ လူေကာင္း
’လူ ေတာ္၍ မေကာင္းလွ်င္’ ဟူ ေသာ အေမးသည္ ‘လူေတာ္လူေကာင္း’ ျပႆနာတြင္ ကပ္လ်က္ ပါလာတတ္ ေသာ ေမးခြန္း တစ္ခု ျဖစ္သည္။ အမွန္ စင္စစ္ ‘ေတာ္ျခင္း’ ႏွင္႔ ‘ခြၽန္ျခင္း’ ကို ေကာင္းစြာ မခြဲျခားႏိုင္၍ အေရာေရာ အေထြေထြ သိျမင္ၾက ေသာေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ဥပမာ- ငယ္ စဥ္က သင္ၾကားခဲ႔ရေသာ ဘာသာရပ္ ၆ခု တြင္ တစ္ဦး တစ္ေယာက္သည္ သခ်ၤာ တြင္ အမွတ္ျပည့္ ၁ဝဝ ရၿပီး၊ အျခားသူ တစ္ဦး အေနျဖင္႔ မည္သည့္ ဘာသာ တစ္ ရပ္ရပ္ကိုမွ် ၁ဝဝ မရေသာ္လည္း ဘာ သာ အားလံုး တြင္ ၈ဝ ရရွိခဲ႔သည္ရွိေသာ္ ထိုသူကို သာလူေတာ္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ပါ သည္။
တစ္ေနရာတည္းမွ် သာ ခြၽန္သူကို လူေတာ္ဟု မွားယြင္း ယံုၾကည္ၾကေသာ ေၾကာင္႔ ‘လူေတာ္ၿပီး မေကာင္းလွ်င္’ ဟူေသာ ေမးခြန္း ရွိလာ ရျခင္း ျဖစ္သည္ ဟု ယူဆ ပါသည္။ ဗုဒၶ အေလာင္းအလ်ာ ျဖစ္ေသာ သိဒၶတၴ မင္းသားသည္ ‘သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း’ ဟူေသာ နိမိတ္ႀကီး ေလးပါးကို ေတြ႕ျမင္ရၿပီး ေလာကီ ကိစၥ အားလံုးကို စြန္႔ လႊတ္ႏိုင္ ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ ‘သူ အို’ သက္သက္ ကိုသာ ေတြ႕႐ံုျဖင္႔ ေလာ ကီကို စြန္႔ခြာႏိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ ထို႔ျပင္ Wisdom ဟူေသာ ပညာသည္ ‘အမွား-အမွန္’ ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားသိရွိ၊ လိုက္ နာႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးတစ္ ေယာက္သည္ ‘ခြၽန္’ ႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ဘဲ အမွန္တကယ္ ‘လူေတာ္’ ျဖစ္ခဲ႔ပါက ‘အမွန္-အမွား’ ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ သည့္အျပင္၊ လိုက္ပါ က်င္႔သံုးႏိုင္မည္ လည္း ျဖစ္သျဖင္႔ ‘လူေတာ္၍ မေကာင္း လွ်င္’ ဟူေသာ ေမးခြန္း ရွိလာေတာ႔မည္ မဟုတ္ေခ်။
ဥပမာ အားျဖင့္ Statesman မ်ားသည္ တိုင္းက်ဳိး ျပည္ျပဳရန္ သာ အေသြးထဲ အသားထဲ ရွိေနသူ ျဖစ္သျဖင္႔ သူ႔အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရျခင္း -မရျခင္း၊ အာဏာ ရျခင္း -မရျခင္း အေပၚ စဥ္းစားေတာ ႔မည္ မဟုတ္ေခ်။ Statesman ကဲ႔သို႔ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိး မထား ႏိုင္ေသးေသာ ႏိုင္ငံေရး သမားမ်ား Politician မ်ားအေနျဖင္႔မူ အာဏာ ကို ရသည့္ နည္းလမ္း မွ ရယူရန္ ႀကိဳးစားေန မည္ ျဖစ္သျဖင္႔ အမွား တစ္ခုခုကို က်ဴး လြန္ႏိုင္ဖြယ္ရာ ရွိေနပါလိမ္႔မည္။
’လူေတာ္-လူေကာင္း’ သည္ ဦးစားေပးရာ သေဘာ အတြဲအစပ္ျဖင္႔ ေရးသားျခင္း သာျဖစ္ၿပီး၊ ႏွစ္ခု စလံုးသည္ Positive ဟူေ သာ အေကာင္း လကၡဏာ မ်ားသာျဖစ္ သည္။ ေလာကီ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္မႈ မ်ားကို လူေတာ္မ်ားကသာ ေဆာင္ၾကဥ္းႏိုင္ သည္။ လူေကာင္းမ်ား က ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးကို မေဆာင္ရြက္ ႏိုင္၊ သို႕ေသာ္လည္း ကိုယ္က်ဳိး စီးပြား အေျခ မခံၾကရန္ အတြက္ လူေတာ္မ်ား လူေကာင္းျဖစ္ရန္ေတာ႔ လိုအပ္ပါသည္။
လူေတာ္လား-လူေကာင္းလား ျပန္စစ္ေဆးရန္ လိုသည္
တစ္ခ်ိန္က စနစ္မွားကို ေရြးခ်ယ္ ခဲ႔မႈေၾကာင္႔ ျမန္မာတို႔ အျခားႏိုင္ငံ ထက္ မ်ားစြာ ေနာက္က် က်န္ခဲ႔ရပါသည္။ ေခတ္သည္ လူေတာ္မ်ား ၿပိဳင္ဆိုင္ၾကရ သည့္ေခတ္ ျဖစ္ လာသည္။ လူ႔အရင္း အျမစ္ အားနည္းေနသည္ ဟူသည္မွာ လူေတာ္မ်ား ရွားပါးေနသည္ကို ကိုယ္ စားျပဳသည့္ အသံုး အႏႈန္း ျဖစ္သည္ကို မေမ႔သင္႔၊ ေခတ္၏ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ျခင္း သည္လူေတာ္မ်ား ၿပိဳင္ဆိုင္ ၾကရာမွ ထြက္ လာေသာအက်ဳိး ရလဒ္ျဖစ္သည္။ အမွန္ မေတာ္ၾက သူမ်ား အေနျဖင္႔ ေနာက္ ဆက္တြဲ ‘မေကာင္းလွ်င္ေရာ’ ဟူ သည့္ ေမးခြန္း ရွိလာႏိုင္ ပါေသာ္လည္း၊ အမွန္ တကယ္ လူေတာ္မ်ား အတြက္မူ ထိုသို႔ ေသာ ေမးခြန္း ရွိလာဖြယ္ရာ မရွိေတာ႔ ေခ်။
ႏိုင္ငံျပန္လည္ ထူေထာင္စ ျဖစ္ သျဖင့္ ႏိုင္ငံသား အားလံုး၏ ပါဝင္မႈ လိုအပ္ေနသည္ ျဖစ္ရာ အားလံုး သည္ မိမိတို႔ ကိုယ္ကို မိမိတို႔ ‘လူေတာ္’ ‘လူ ေကာင္း’ မည္သည့္ အထဲ ပါဝင္ၾကသည္ ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေလ႔လာျဖစ္ရန္ လို ပါလိမ္႔မည္။ ဤတြင္မည္မွ်ေသာ ‘ေတာ္ ဆင္႔’ တြင္ရွိေနၿပီလဲ ဟူသည္ ကပင္ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ လာပါဦး မည္။ မူလတန္း ေက်ာင္းသားမ်ား ႏွင္႔ ယွဥ္ ေသာေတာ္ျခင္း၊ အထက္တန္းေက်ာင္း သားမ်ားႏွင္႔ ယွဥ္ေသာေတာ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံ တကာႏွင္႔ ယွဥ္၍ ေတာ္ေသာ ေတာ္ျခင္း ဟူ ၍ ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ပါမွ လိုအပ္ ေသာ အရည္အခ်င္း မ်ားကို မွန္မွန္ကန္ ကန္ထပ္မံ ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ၾကပါ လိမ္႔မည္။ အခ်ဳိ႔က မူလတန္း၊ အလယ္တန္း အဆင္႔ မွ်ႏွင္႔ ယွဥ္ ၍ ေတာ္ျခင္း အဆင္႔မွ်သာ ရွိ ေနပါ ေသာ္လည္း၊ မိမိ ကိုယ္ကို အထင္ တစ္လံုးျဖင္႔ ဆက္လက္ ရပ္တည္ၾကကာ ဆရာႀကီးမ်ား အသြင္ ရယူေနၾက သူမ်ား ကို လည္း ေတြ႕ ရပါ၏။
ပါရဂူ အဆင္႔ ဘြဲ႕ရၿပီး သူမ်ားသည္ ပင္လွ်င္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ ကိုင္ကာ ပညာသစ္၊ အေတြ႕အႀကံဳ သစ္ မ်ားကို ရွာေဖြေနၾက ရဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ Red Ocean မွ Blue Ocean သို႔ ကူး ေျပာင္းျခင္းသည္ ဤသေဘာကို ေကာင္း စြာ ရည္ၫႊန္းထားပါသည္။
အေျခခံအက်ဆံုး
ေတာ္ျခင္း၊ ေကာင္းျခင္း တို႔သည္ အေပၚထပ္ အေဆာက္အအံု အဆိုင္ရာ အရည္အခ်င္း မ်ားဟု ယူဆသည္။ အေျခခံ အက် ဆံုးေသာ အရည္အခ်င္း မွာ ျမင္သိ ခံယူမႈ Perception မွန္ ကန္ရန္ျဖစ္ၿပီး၊ မွန္ျခင္း -မွားျခင္း ကို လည္း ေကာင္းစြာ ခြဲျခားႏိုင္ၾကရန္ လို သည္ဟု ျမင္သည္။
ခ်စ္ႏိုင္ၾကပါသည္၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ တစ္စံု တစ္ရာကို အခ်စ္လြန္ ျခင္းျဖင္႔ အျခား တစ္ဖက္ကို အမုန္းပြား ျခင္းမ်ဳိးေတာ႔ မျဖစ္သင့္ျပန္၊ တစ္ဖက္ ဖက္ကို ခ်စ္ျခင္း က ျပႆနာ မျဖစ္ပြား ေစႏိုင္ပါ၊ ထိုသို႔ ခ်စ္ျခင္းေၾကာင္႔ အျခား တစ္ဖက္ကို အမုန္းပြား လာခဲ႔လွ်င္ ပိုလာ ႐ိုက္ျဖစ္လာကာ ျပႆနာကို ဖန္တီးေပး ရာေရာက္ လာပါ၏။ မဇၩိမ ပဋိပဒါမျဖစ္ ေတာ႔ေခ်။ မဇၩိမပဋိပဒါ မျဖစ္ေတာ႔ပါက ဟန္ခ်က္ပ်က္၍ မွ်ေျခလည္း မဲ႔သြားႏိုင္ ပါသည္။ ခ်စ္ျခင္း သက္သက္သည္ မုဒိ တာစိတ္ အေပၚ အေျခခံ၍ မုန္းျခင္း သည္ မစၧရိယစိတ္၊ ေဒါသစိတ္၊ ေလာ ဘစိတ္၊ ေမာဟစိတ္စေသာ အကုသိုလ္ စိတ္တို႔ အေပၚ အေျခခံသည္ ျဖစ္ရာ တစ္ဦးခ်င္း အတြက္လည္း မေကာင္း၊ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း အတြက္လည္း ေကာင္း က်ဳိးေပးသည္ မဟုတ္ပါ။
ေထာက္ခံလွ်င္ ခ်ီးေျမႇာက္၍ ဆန္႔က်င္လွ်င္၊ သေဘာ တစ္ထပ္တည္း မျဖစ္လွ်င္ ဖိႏွိပ္ျခင္းသည္ တစ္ခ်ိန္ေသာ အခါက ႏိုင္ငံေရး စနစ္ေၾကာင့္ ျဖစ္သြား ခဲ႔ရေသာ လကၡ ဏာ မ်ား ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ဟု ဆိုလာ ခဲ႔ၿပီျဖစ္ ၍ ထိုစိတ္ မ်ဳိးကို စြန္႔ခြာသင္႔ ခ်ိန္တန္ၿပီဟု ျမင္ သည္။ ႏိုင္ငံေရး ႏွင္႔ အဆက္အစပ္ ေဝးခဲ႔ေသာ သာမန္ ျပည္သူ မ်ား အတြက္ စာေပ လြတ္လပ္ခြင္႔ ရလာခဲ့ၿပီျဖစ္၍ မ်ားစြာ လြတ္လပ္ခြင့္ျဖင့္ ေရးသားႏိုင္ ခဲ့ၾကသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ေဝဖန္ ေထာက္ျပျခင္းသည္ ေကာင္းမြန္ေသာ အရာ ျဖစ္၍ လိုအပ္သူ အေပၚ ျဖည့္ဆည္း ေပးမႈ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လည္း အေၾကာင္းအရာ အေပၚ အသိ အျမင္မွန္ကန္စြာ ေဝဖန္ေထာက္ျပႏိုင္ဖို႔ လိုပါ သည္။ ပုဂၢိဳလ္ေရးရာ သေဘာ၊ နားဝင္ခက္ေသာ စကားလံုး မ်ားျဖင္႔ ေဝဖန္သည့္အခါ ေဝဖန္ ေထာက္ျပသည္ ထက္ ပိုလြန္ေသာ တိုက္ခိုက္မႈ သေဘာ သက္ေရာက္ သြား သျဖင္႔ အစြန္းတစ္ဖက္ သို႔ေရာက္သြား တတ္ပါသည္။ ကိုယ္တိုင္ က အစြန္းတစ္ဖက္ ေရာက္လာခဲ႔လွ်င္ အျခားဘက္ ကလည္း အစြန္း တစ္ဖက္ ေရာက္သြား တတ္သည့္ သေဘာ ရွိ၍ အစြန္းႏွစ္ပါး၌ သာမေလ်ာ႔တမ္း ရပ္တည္ ေနၾကလွ်င္ တျဖည္းျဖည္း ပိုလာ႐ိုက္ ေဇးရွင္း ျဖစ္မွန္း မသိျဖစ္ကာ ေကာင္း က်ဳိးထက္ ဆိုးက်ဳိး ကို သာ ေဆာင္ၾက ေတာ႔ မည္မွာ လြဲမည္ မဟုတ္ပါေခ်။
သူမ်ားကို ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ေပး ျခင္းသည္ ေကာင္းပါ၏။ ကိုယ္႔ကိုယ္ ကိုယ္လည္း ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ႏိုင္ၾကဖို႔ လိုသည္၊ ကိုယ္႔ ရပ္တည္ခ်က္ က မဇၩိမ ပဋိပဒါ အတြင္းမွာ ရွိေန သည္လား၊ အစြန္း တစ္ဖက္ဖက္သို႔ ဦးတည္ သြားၿပီလား ဟူသည္ကို အၿမဲတမ္း သံုးသပ္ႏိုင္ၾကပါ လွ်င္ ေနာက္တစ္ဆင္႔ ျဖစ္ေသာ လူေတာ္ လူေကာင္း၏ အရည္ အခ်င္းမ်ား ျဖည့္ တင္းႏိုင္ရန္ မေဝးကြာဘဲ လက္လွမ္းမီ ႏိုင္ခြင္႔ ရွိေနသည္ဟု ျမင္မိပါ၏။
ေနဇင္လတ္
Popular Myanmar News Journal
0 comments:
Post a Comment