ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ ေရးဆြဲသည့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ အသံထုတ္လႊင့္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ႐ုပ္သံလုပ္ငန္းႏွင့္ ပံုႏွိပ္မီဒီယာ ပူးတြဲလုပ္ကိုင္ခြင့္ မျပဳျခင္း အပါအ၀င္ အစိုးရ မီဒီယာမ်ားက အသာစီး ရေစမည့္ အခ်က္မ်ားအေပၚ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။
ယင္းဥပေဒၾကမ္းမွာ လက္ရွိျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ လုပ္ကိုင္ေနေသာ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား၊ အသံလႊင့္ျခင္းႏွင့္ သတင္းစာထုတ္ေ၀ျခင္းမ်ားကို အမည္ေျပာင္းလဲရန္ စီစဥ္ထားသည့္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ လုပ္ငန္းအား အကာအကြယ္ ေပးထားၿပီး ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ား၏ လြတ္လပ္စြာ ယွဥ္ၿပဳိင္မႈကို ကန္႔သတ္ထားသည္ဟု ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရွိေနသည္။
႐ုပ္ျမင္သံၾကားႏွင့္ အသံထုတ္လႊင့္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ အခန္း ၁၄ ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၀၉ ခု ပါ၀င္ၿပီး ပူးတြဲလုပ္ကိုင္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္ထားေၾကာင္း သိရသည္။
အဆိုပါ ဥပေဒမူၾကမ္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတင့္ေဆြက "ဥပေဒမွာ ပံုႏွိပ္လုပ္ငန္းနဲ႔ ႐ုပ္သံလႊင့္လုပ္ငန္း ပူးတြဲလုပ္ကိုင္ခြင့္ မျပဳဖို႔ ထည့္သြင္းေရးဆြဲ ရတာကေတာ့ မီဒီယာ လက္၀ါးႀကီး အုပ္မႈေတြ ေပၚမလာေစဖို႔ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ဖို႔၊ မီဒီယာ ဗဟု၀ါဒ ျဖစ္လာေစခ်င္ပါတယ္။ စီးပြားျဖစ္ မီဒီယာေတြ၊ State မီဒီယာေတြ၊ တိုင္းရင္းသား မီဒီယာေတြ စတဲ့ကြဲျပားတဲ့ မီဒီယာေတြ ေပၚလာေစခ်င္ပါတယ္။ အင္အားႀကီး မီဒီယာေတြက လက္၀ါးႀကီး အုပ္သြားမွာကို မလိုလားပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအခ်က္ကို ထည့္သြင္းေရးဆြဲ ရတာပါ" ဟု ေျပာၾကားသည္။
သတင္းစာ ထုတ္ေ၀သူမ်ား ႐ုပ္သံထုတ္လႊင့္ခြင့္ မျပဳျခင္းအေပၚ မိုးဆမ္းပန္း မီဒီယာမွ စီအီးအို ဦးေဇာ္မင္းေအးက "ျမန္မာ့အသံ၊ ျမန္မာ့အလင္းနဲ႔ ေၾကးမံုက ျပည္သူ႔၀န္ေဆာင္မႈဆိုၿပီး သူ႔ဥပေဒ ျပ႒ာန္းၿပီး သူသြားတယ္။ ဟုတ္ၿပီ။ ဒါျဖင့္ ျမ၀တီလို တပ္မေတာ္ပိုင္တာ က်ေတာ့ ဘယ္လိုသတ္မွတ္ မွာလဲ။ တပ္မေတာ္ကို အစိုးရလို႔ သတ္မွတ္မွာလား။ ပုဂၢလိကလို႔ သတ္မွတ္မယ္ ဆိုရင္ေရာ သူတို႔က်ေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဥပေဒအရ ကန္႔သတ္ဖို႔ကို မလိုဘူးလို႔ ထင္တယ္" ဟု ေျပာၾကားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ Printed မီဒီယာ လုပ္တာက အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သူေတြ၊ လူထု မီဒီယာေတြက မ်ားတယ္။ Broadcasting မီဒီယာမွာ လုပ္ကိုင္သူေတြက ေငြရွိတဲ့ ခ႐ိုနီေတြ၊ အရင္အစိုးရ အာဏာရွင္ စနစ္ကို ေထာက္ပံ့ေပးတဲ့သူေတြ မ်ားေနတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္၊ ဒီ Broadcasting Media Law ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အစိုးရက ဘယ္လမ္းေၾကာင္း သြားခ်င္တယ္ဆိုတာ သိပ္ထင္ရွားေနတယ္ . . . . .
သတင္းစာဆရာႀကီး ျမန္မာ့အလင္း ဦးေအာင္သန္းကလည္း "အစုိးရက လုပ္ခြင့္ရွိရင္ေတာ့ ပုဂၢလိကလည္း လုပ္ခြင့္ရွိရမယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒီကိစၥက ပုဂၢလိကက လုပ္တဲ့ေနရာမွာလည္း ပုဂၢလိကမွာလည္း သူ႕စည္းသူ႔ကမ္းနဲ႔ ရွိၿပီးသားပဲ။ အဲဒီဟာအတြက္ ဘာမွပူပင္စရာမွ မရွိတာဗ်။ ဒါဟာ ငါတို႔ပဲ လုပ္မယ္၊ တျခားသူ မလုပ္ရဘူး ဆိုတာကေတာ့ မသင့္ေတာ္ဘူး။ ဒီကိစၥမွာ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ စာနယ္ဇင္း တာ၀န္ရွိသူေတြ ညႇိၿပီးေတာ့ ဘယ္လိုျဖစ္သင့္သလဲ ဆိုတာကို ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္။ ဒီအတုိင္း တစ္ဖက္သတ္ႀကီးကေတာ့ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္မႈ မရွိဘူး" ဟု ဆိုသည္။
ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာန အေနျဖင့္ လက္ရွိလုပ္ကုိင္ေနေသာ ႐ုပ္သံႏွင့္ သတင္းစာ လုပ္ငန္းမ်ားကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ မတိုင္မီ အတည္ျပဳမည့္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာ ဥပေဒအတိုင္း အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ ႐ုပ္သံႏွင့္ အမ်ားျပည္သူ ၀န္ေဆာင္မႈ သတင္းစာအျဖစ္ ထုတ္ေ၀သြားမည္ျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ကာလ တစ္ခုအတြင္း အစိုးရ၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ခုမဟုတ္ဘဲ လြတ္လပ္ေသာ အယ္ဒီတာအဖြဲ႕ မူ၀ါဒျဖင့္ လုပ္ေဆာင္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တပ္မေတာ္သည္လည္း အဆိုပါ ဥပေဒ အတိုင္းသာ လုပ္ေဆာင္သြားမည္ ျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးတင့္ေဆြက ေျပာၾကားသည္။
မီဒီယာ လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈ ဆိုရာတြင္ "ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ အဲဒါကို လံုး၀ကန္႔ကြက္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္လေလာက္က မီဒီယာ ေလာကက မိတ္ေဆြႏိုင္ငံျခားသား တစ္ေယာက္နဲ႔ စကားေျပာျဖစ္တယ္။ သူက ဘာကိုဥပမာ ေျပာလဲဆိုေတာ့ စင္ကာပူမွာ မီဒီယာ အကုန္လံုးကုိ အစုိးရ ပိုင္ထားတာ။ သတင္းစာ ရွိတယ္။ တီဗြီခ်ယ္နယ္ ရွိတယ္။ ႏွစ္ခုစလံုးက ေအာင္ျမင္တယ္။ အဲဒီလို ေအာင္ျမင္ေတာ့ သတင္းစာ ထုတ္တဲ့သူကလည္း ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္သြားတယ္။ တီဗြီလုပ္တဲ့ သူကလည္း သတင္းစာလုပ္ခြင့္ ေတာင္းတယ္။ သတင္းစာ လုပ္တဲ့သူကလည္း တီဗြီလုပ္ခြင့္ ေတာင္းတယ္။ ေတာင္းေတာ့ အစိုးရ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏွစ္ေယာက္စလံုးကို ခ်ေပးလုိက္တယ္တဲ့။ ဒါေပမဲ့ လုပ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အလြန္မေအာင္ျမင္တဲ့ ဘက္ကို ေရာက္သြားတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဒါမ်ဳိးျဖစ္မွာလို႔ ေျပာခ်င္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီဥစၥာႀကီးက ၅၀-၅၀ လို႔ပဲ သတ္မွတ္တယ္။ ဒါႀကီးကိုေၾကာက္လို႔ ႀကိဳပိတ္တယ္ ဆိုတာမ်ဳိးကေတာ့ အဓိပၸာယ္ မရွိဘူးလို႔ ျမင္တယ္" ဟု ဦးေဇာ္မင္းေအးက ဆိုသည္။
"တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုကို ရည္ရြယ္ၿပီး ေရးဆြဲထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ယူနက္စကိုမွာ Media Development Indicator ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ Monopolize လုပ္မွာကို ကာကြယ္တဲ့ဟာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ အေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ဥပေဒကို ေရးတာပါ။ အမ်ားအျမင္မွာေတာ့ ဒီႏွစ္ခုကို Conflict ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အခုဟာက ဥပေဒၾကမ္း အဆင့္မွာပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကလည္း ဒီဥပေဒၾကမ္းအေပၚမွာ ျမင္လာတဲ့ အခ်က္ေတြကို ျပန္လည္ေဆြးေႏြး ဦးမွာပါ။ မၾကာခင္မွာ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ံုးကို ပို႔သြားဖို႔ ရွိပါတယ္။ အဲဒီက ေထာက္ျပတဲ့ အခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ၿပီးမွ အစိုးရ အဖြဲ႕ကို တင္ျပမယ္။ ၿပီးမွ လႊတ္ေတာ္ကို တင္မွာပါ။ ဒီလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းမွာေတာ့ တင္ျပေဆြးေႏြးႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္" ဟု ဦးတင့္ေဆြက ေျပာၾကားသည္။
ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာန အေနျဖင့္ ႐ုပ္သံဥပေဒၾကမ္းအား စက္တင္ဘာ ၃၀ ရက္က ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ အင္းလ်ားလိတ္ ဟိုတယ္တြင္ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲ က်င္းပကာ တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အဆိုပါ အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲ အၿပီးတြင္ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ထြက္ေပၚလာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနသည္ မီဒီယာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ဥပေဒၾကမ္းႏွစ္ခု ထုတ္ျပန္အၿပီးတြင္ ေနာက္ထပ္အျငင္းပြားဖြယ္ရာအျဖစ္ ႐ုပ္/သံ ဥပေဒၾကမ္းအား ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
"ကမၻာႀကီးမွာ ဒီဂ်စ္တယ္ မီဒီယာနဲ႔ ပံုႏွိပ္မီဒီယာဆိုတာ ခြဲလို႔မွ မရတာ။ ဒီဂ်စ္တယ္ မီဒီယာရဲ႕ေအာက္မွာ Broadcasting မီဒီယာရယ္၊ Printed မီဒီယာရယ္ အကုန္ေရာက္ေနၿပီ။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဘယ္လိုမွ ခြဲလို႔မရေတာ့ဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီလိုမ်ဳိးခြဲျခားၿပီး လုပ္ေနတယ္။ ေနာက္ၿပီး Printed မီဒီယာ ဆိုတာက ကမၻာႀကီးမွာ Down Stream ကို သြားေနၿပီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ Printed မီဒီယာ လုပ္တာက အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ သူေတြ၊ လူထု မီဒီယာေတြက မ်ားတယ္။ Broadcasting မီဒီယာမွာ လုပ္ကိုင္သူေတြက ေငြရွိတဲ့ ခ႐ိုနီေတြ၊ အရင္အစိုးရ အာဏာရွင္ စနစ္ကို ေထာက္ပံ့ေပးတဲ့သူေတြ မ်ားေနတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္၊ ဒီ Broadcasting Media Law ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အစိုးရက ဘယ္လမ္းေၾကာင္း သြားခ်င္တယ္ဆိုတာ သိပ္ထင္ရွားေနတယ္။ ျပန္ၾကားေရးကဆြဲတဲ့ ဥပေဒေတြ အားလံုးနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကိုၾကည့္ရင္ ဂ်ာနယ္လစ္ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ သမၼတႀကီး အေပၚမွာ ယံုၾကည္ထားတဲ့ ယံုၾကည္မႈေတြကို ကြၽန္ေတာ္ေတာ္ေတာ္ စိတ္ပ်က္တယ္။ ဒီဥပေဒေတြ ၾကည့္ရင္ေတာ့ အစိုးရ အေနနဲ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို သြားတဲ့ အစိုးရလို႔ မယူဆႏိုင္ပါဘူး" ဟု Eleven Media Group ၏ CEO ေဒါက္တာသန္းထြဋ္ေအာင္က ေျပာၾကားသည္။
Eleven Media Group
0 comments:
Post a Comment