Monday, February 24, 2014

တတ္ျခင္းႏွင့္ သိျခင္း

ပညာတြင္ အတတ္ပညာႏွင့္ အသိပညာဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ အတတ္ပညာမွာ တတ္ကြ်မ္းျခင္း၊ စနစ္တက် တတ္ကြ်မ္းျခင္းျဖစ္သည္။ အတတ္ပညာပိုင္းတြင္ ေဆးပညာ၊ အင္ဂ်င္နီယာပညာ၊ စီးပြားေရးပညာ၊ ပညာသင္ၾကားျခင္းပညာ စုိက္ပ်ဳိးေမြးျမဴေရးပညာမွသည္ စစ္နည္းဗ်ဳဟာပညာ မ်ားအထိ ပါ၀င္သည္။ လူမွု ့အဖြဲ ့အစည္းတုိင္းတြင္ ဆုိင္ရာနယ္ပယ္အသီးသီး၏ အတတ္ပညာမ်ားကို မူလတန္းမွသည္ တကၠသိုလ္မ်ားမွ ပါရဂူဘြဲ ့မ်ား ရသည္အထိ စနစ္တက်သင္ၾကားလွ်က္ရွိၾကသည္။ ထိုအတတ္ပညာမ်ားအား အသံုးခ်ျခင္းျဖင့္ပင္ လူသားတို ့၏ ရုပ္၀တၱဳဘ၀မ်ားသည္ ျမင့္မားတုိးတက္လာၾကသည္။


အသိပညာမွာ သိျခင္းသေဘာျဖစ္သည္။ သိျခင္းဆုိသည့္အရာ၌ အေကာင္းအဆိုး၊ အမွားအမွန္၊ ဓမၼ အဓမၼ တုိ ့ကို ေကာင္းစြာ ခြဲျခားသိျမင္ႏူိင္ျခင္း၊ ေကာင္းစြာ  ခြဲဲျခားနားလည္ႏူိင္ျခင္းတုိ ့ ပါ၀င္သည္။ သိမွု ့ သေဘာသည္ လြန္စြာက်ယ္ျပန္ ့ေပသည္။ မိမိကိုယ္အားသိျခင္း၊ မိမိပတ္၀န္းက်င္အားသိျခင္း၊ မိမိႏူိင္ငံအားသိျခင္း၊ မိမိေနထုိင္ေသာကမၻာေလာကၾကီးအားသိျခင္းမွသည္ အဆံုးအစ မထင္ေသာ အနတၱစၾက၀႒ာအား သိျမင္ျခင္းတို ့ပါ၀င္သည္။ ထိုတည္ေနရာမ်ားကိုသိရာ၌လည္း မိမိလက္ရွိအခ်ိန္ကာလအားျဖင့္သိျခင္း၊ မိမိၾကီးျပင္းရာ ေခတ္အားသိျခင္း၊ ရာစုႏွစ္အားျဖင့္သိျခင္း၊ သမုိင္းမွတ္တမ္းတင္ေသာ ကာလမ်ားအားသိျခင္းမွသည္၊ အခ်ိန္မဲ့ သိျခင္းမ်ားအထိ ပါ၀င္သည္။

အေကာင္းအဆုိး၊ အမွားအမွန္၊ ဓမၼ အဓမၼတို ့မွာ တည္ေနရာအေလွ်ာက္ အခ်ိန္ကာလအေလွ်ာက္ ကြဲျပားျခားနားၾကေလသည္။ ဥပမာ တည္ေနရာအားျဖင့္ ခရစ္ယန္ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္းအတြင္း ဦးထုပ္ခြ်တ္ကာ ဖိနပ္စီးရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာ ေစတီပုထုိးအတြင္းတြင္ ဦးထုပ္ေဆာင္းႏူိင္ကာ ဖိနပ္စီးခြင့္မရွိေပ။ အခ်ိန္ကာလ ဥပမာအားျဖင့္လည္းလည္း ၁၈ ရာစု ဥေရာပတြင္ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ ပက္သတ္ေသာ အမွု ့ကိစၥမ်ားတြင္ ေသနတ္ခ်င္းယွဥ္ပစ္ကာ ေျဖရွင္းျခင္းသည္ လူၾကီးလူေကာင္းတို ့၏ နည္းလမ္းျဖစ္ေသာလည္း ယေန ့ေခတ္တြင္ လူမုိက္တို့၏ နည္းလမ္းျဖစ္လာသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ လူတစ္ဦးသည္ အသိပညာအရာ၌ တည္ေနရာအားျဖင့္လည္းေကာင္း အခ်ိန္ကာလ၌လည္းေကာင္း အေၾကာင္းအရာတို ့၌လည္းေကာင္း က်ယ္ျပန့္စြာသိျမင္နားလည္ဖုိ ့ရာ လုိအပ္ေပသည္။ သို ့မွသာ တကၠသိုလ္၀င္တန္း အဂၤလိပ္ျပ႒ာန္းဖတ္စာမွ ပညာတတ္ၾကီးမ်ားကဲ့သို ့ အတတ္ၾကဴး အရူးမျဖစ္ပဲ အမွု ့ကိစၥ အေရးအခင္းတို ့အား တည္ေနရာ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ လုိက္ကာသင့္ေလွ်ာ္ေအာင္ ျပဳမူေဆာင္ရႊက္ႏူိင္ၾကမည္ ျဖစ္ေပသည္။

အသိပညာရွာေဖြရာတြင္ လူတို ့သည္ စာအုပ္စာေပတို ့၌ အေလးထားကာ ရွာေဖြၾကေလသည္။ စာဖတ္ျခင္းအားျဖင့္ လူသည္ ျပည့္၀လာသည္၊ အျမင္က်ယ္လာသည္။ ေဆြးေႏြးေျပာဆုိျခင္းအားျဖင့္  ခြဲျခားသိျမင္္ေစသည္။ စာေပဖတ္ရွု ့ရာတြင္္လည္း သမုိင္း၊ လကၤာကဗ်ာ၊ ယုတၱိေဗဒ၊ သဘာ၀တရား၊ သိပၸံ၊ ကုိယ္က်င့္ဒသန၊ အေတြးအျမင္ စသည္ျဖင့္ စံုေအာင္ဖတ္ႏူိင္ရန္ လုိအပ္ေပသည္။ အလိမၼာစာမွာရွိဆုိသည့္အတုိင္း အသိပညာလုိခ်င္လွ်င္ စာအုပ္စာေပမ်ားတြင္ ဦးစားေပးအေနျဖင့္ ရွာရမည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း အသိပညာ၏ မူလဘူတ အရင္းအျမစ္မွာကား စာအုပ္မ်ားထဲ၌ မဟုတ္ေပ။ အသိပညာသည္ မိမိကုိယ္တြင္း၌လည္းေကာင္း မိမိပတ္၀န္းက်င္၌လည္းေကာင္း တည္ေလသည္။ ဖတ္ရွု့ေလ့လာျခင္း၊ နာၾကားေလ့လာျခင္းအားျဖင္သိလာေသာ အသိတို ့အား ပတ္၀န္းက်င္မွ ထိေတြ ့ခံစားသိေသာအရာမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးေလ့လာျခင္း မိမိစိတ္အစဥ္၌ ဆင္ျခင္ျခင္းအားျဖင့္သာလွ်င္ အသိပညာအား ရရွိႏူိင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ႏြားအေၾကာင္းသိလုိလွ်င္  ႏြားႏွင့္ အတူေနထိေတြ ့ဖူး၊ ႏြားအေၾကာင္း နာၾကားဖတ္ထားဖူး၊ ႏြားအေၾကာင္း ျခင္ဆင္ေတြးေတာ ဖူးမွသာလွ်င္ ႏြားအေၾကာင္းေသခ်ာစြာ သိျမင္နားလည္ႏူိင္ေပမည္။ ထပ္ဆင့္ တုိး၍ ေတြးေတာႏူိင္လွ်င္ ႏြားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္သည္ ကမၻာေလာကအေၾကာင္းအား စာအုပ္မ်ားထဲမွထက္ သူ၏ ႏြားအုပ္မ်ားထံမွ ပို၍ ေလ့လာႏူိင္သည္။

လူသားတစ္ဦးအေနျဖင့္ သူ၏အတိတ္ကံ ပါရမီကို ဖယ္ထားပါက ေမြးဖြားလာသည္မွ ေသသည္အထိ ပတ္၀န္းက်င္အား အာရုံေျခာက္ပါးျဖင့္ ေလ့လာစူးစမ္းေသာ္လည္း အလံုးစံုအား အခ်ိန္မဲ့သိျခင္းမ်ဳိးတြင္ မစြမ္းႏူိင္ေပ။ သို ့ေသာ္ ေမြးဖြားလာသည္မွ တစ္ေန ့ထက္ တစ္ေန၊့ တစ္လထက္ တစ္လ၊ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ အသိပညာမွာ အစဥ္ၾကီးပြားတုိးတက္လာသည္မွာ ယံုမွားသံသယရွိစရာမလိုေပ။ သို ့ရာတြင္ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦးကား ႏွုိင္းယွဥ္ၾကည့္ရာ၌ တုိးတက္သည့္ အရွိန္တြင္ကား ကြာျခားၾကသည္။ အေၾကာင္းမွာ သိလုိမွု့ စိတ္ ၌ ကြာျခားျခင္း ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ အသိပညာလံုးလံုး မရွိေသာသူသည္ မိမိမသိသည္ကိုပင္ မိမိကိုယ္ကိုမသိႏူိင္ေပ။ သူတို ့အတြက္ကား သူတို ့ တတ္သည့္ အတတ္ပညာအား တစ္ပါးသူမွခုိင္းေစသည့္ အတုိင္းသာအသံုးျပဳႏူိင္ၾကေလသည္။ သူတို ့ တတ္ကြ်မ္းထားသည့္ အတတ္ပညာမ်ားကို တစ္ျခားတစ္ပါးေသာသူတုိ ့အတြက္ အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္ ဘ၀ကို ျဖတ္သန္းၾကသူမ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ တစ္ခ်ဳိ့ကား အနည္းငယ္မွ်သာ သိသည္။ တည္ေနရာ၌လည္းေကာင္း အခ်ိန္ကာအားျဖင့္လည္းေကာင္း အနည္းငယ္မွ်သာသိေသာ ထုိသူမ်ဳိးသည္ သူတို ့ အသိအနည္းငယ္မွ်ျဖင့္ ဆင္ျခင္ေတြးေတာကာ သူတို ့အတတ္ပညာအားအသံုးျပဳၾက ကုန္ေလသည္။ ထုိသူမ်ဳိးကား အႏၱရာယ္ၾကီးေပသည္။ အသိပညာအနည္းမွ်သာရွိျပီး အတတ္ပညာျပည့္၀သူမ်ဳိးသည္ ကမၻာေလာကၾကိီးအတြက္ ေကာင္းက်ဳိးထက္ ဆုိးက်ဳိးသာ သာ၍ ျဖစ္ေစသည္။ အသိပညာ၌ တည္ေနရာအားျဖင့္လည္းေကာင္း အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္လည္းေကာင္း ၾကီးမားက်ယ္ျပန္ ့စြာသိကုန္ေသာ သူတို ့၏ အမွန္တရား၊ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဓမၼသည္ ပစၥဳပၸန္ေလာက လက္ရွိေခတ္၏ အမွန္တရား၊ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဓမၼပင္ျဖစ္သည္။ အသိပညာသည္ပင္လွ်င္ ဤကမၻာေလာက၏ အလင္းျဖစ္သည္။


ဇင္ေအာင္      

0 comments:

Post a Comment