ဒစ္ဂ်စ္တယ္ စနစ္ ႐ုပ္ရွင္႐ုံ မ်ားကို ၿမိဳ႕ ႀကီးမ်ား၌ပင္မဟုတ္၊ ၿမိဳ႕နယ္ေက်းရြာ မ်ားမွာပင္ မည္သို႔ေရာက္ရွိေအာင္ ျပဳလုပ္၍ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္ သူေပၚ လာေအာင္ မည္သု႔ိ လုပ္ေဆာင္ ရမည္ လဲဆိုသည့္ အေၾကာင္းမ်ား၊ Rating ဇာတ္ကား အဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ ႏိုင္ေရးအတြက္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ယဥ္ေက်း မႈႏွင့္ အံဝင္မႈ ရွိေအာင္ မည္သို႔ ဆက္ လက္ေဆာင္ရြက္ သြားၾကမလဲ ဆုိသည့္ အေၾကာင္း မ်ားကို ေဆြးေႏြးေျပာဆို ခဲ့ၾကသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံ ႐ုပ္ရွင္ အစည္းအ႐ုံး ဥကၠ႒ ဦးလူမင္း ကေတာ့ အခုလို ႏွစ္ဖက္ ေတြ႕ဆုံျဖစ္တာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး “အခုျဖစ္လာတာ ကေတာ့ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ေန႔ ကစၿပီး ဆင္ဆာျပန္ တင္းက်ပ္မယ္ ဆိုတဲ့အေပၚ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ုပ္ရွင္ေလာကသားေတြ က ရရွိထား တဲ့ ဆင္ဆာ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဆုံး႐ႈံး သြားမလား ဆိုတဲ့ စိုးရိမ္ ပူပန္မႈေတြ ျဖစ္ပြား လာၿပီးေတာ့ အခုလိုေတြ႕ဆုံ မႈျဖစ္ပြား လာတာပါ။ လြန္ဆြဲေနသ လို ပါပဲ။ အႏုပညာ ဖန္တီးသူနဲ႔ ဆင္ဆာ ၾကပ္မတ္သူတို႔ အၾကား ေခတ္ အဆက္ ဆက္ လြန္ဆြဲ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီေန႔ဟာ လည္း လြန္ဆြဲပြဲေလး တစ္ခုပါပဲ”ဟု ေျပာခဲ့သည္။
ယခင္ ကာလ ဆင္ဆာမူဝါဒ မေလွ်ာ့ခင္တုန္း ကဆိုလွ်င္ တင္းက်ပ္ မႈမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ဆင္ဆာ ေျဖ ေလွ်ာ့ၿပီးေနာက္ လက္ရွိ ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ သည္ ယခင္ကလို မ်ဳိး တင္းက်ပ္စြာ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းမ်ဳိး မရွိေတာ့ဘဲ ေထာက္ ညႊန္ခ်က္ မ်ားကိုသာ ေပးပို႔လ်က္ရွိ သည္ဟု ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ျမႇင့္တင္ေရး ဦးစီး ဌာန၏ ဦးေဆာင္ ညႊန္ၾကားေရး မွဴးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေအာင္က ေျပာခဲ့သည္။
“အခု အေတာ္ကို လြတ္လပ္စြာ နဲ႔ ႐ိုက္လာေနတာပါ။ လြတ္လပ္စြာ ႐ိုက္တဲ့ အပိုင္းမွာ ေထာက္ညႊန္ခ်က္ ကိုပဲ ေပးပါတယ္။ ဟိုတုန္း ကလို တင္း က်ပ္စြာလုပ္တာမ်ဳိး မရွိပါဘူး။ ပရိသတ္ ဆီကလည္း အသံ ထြက္လာတယ္။ ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ေတြက မၾကည့္ေတာ့ဘူး လားဆိုတဲ့ အသံေတြ ရွိလာတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္မို႔ ဒီအေပၚမွာ မတင္းက်ပ္ ခင္၊ တင္းက်ပ္ေတာ့မယ္ ဆုိၿပီးေတာ့ သတိေပးတာပါ။ ဘယ္လို တင္းက်ပ္ မယ္ ဆိုတာ ကိုလည္း ရွင္းျပပါတယ္။ ဟိုလိုမ်ဳိး ျဖတ္ေတာက္တာ မဟုတ္ပါဘူး” ဟု ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေအာင္က ေျပာျပခဲ့သည္။ အဆိုပါ ထိပ္တိုက္ ေတြ႕ဆုံ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည့္ ႐ုပ္ရွင္ အေရး ကိစၥမ်ားစြာ ထဲမွ စကားသံ အခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။
ဦးဇင္ဝိုင္း
”ညစ္ညမ္းတဲ့ ျပကြက္ေတြ ေမာင္နဲ႔ ႏွမသားနဲ႔ အမိၾကည့္လို ႔မတင့္ တယ္တဲ့ ကားမ်ဳိးကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ မ႐ိုက္ပါဘူး။ ဆန္႔က်င္ပါမယ္။ ဒါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလုံးရဲ႕ ဆႏၵ တစ္ခု ပါ။ တကယ္လို႔မ်ား အဲဒီ အဓိပၸာယ္ကို မထင္မွတ္ဘဲ သက္ေရာက္ သြားခဲ့ရင္ ေတာင္ သက္ဆိုင္ရာ ဌာနမ်ား ျဖတ္ ေတာက္ေပးမယ္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ က ေက်းဇူးေတာင္ တင္ရမွာပါ။ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ သတိ လက္လြတ္ၿပီး ပါသြား ခဲ့ရင္ ဒီထက္ ဆိုးက်ဳိးေတြ ဘယ္ ေလာက္ ျဖစ္သြားႏိုင္မလဲ၊ ဒီအတြက္ ဒါေလး ကို ျဖတ္ေတာက္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ကို ညႊန္ျပေပးခဲ့ရင္ ဝမ္းသာအား ရ လက္ခံရမွာပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံ မွာ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ ေနထိုင္ ၾကတဲ့ ဘာသာ တရား မ်ားကို ထိပါး ေစာ္ကား ႐ိုက္ကူးမႈ လုံးဝ မျပဳလုပ္ ပါဘူးလို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ဘက္က တာဝန္ယူ ပါတယ္။ တာဝန္ခံ ပါတယ္။ မေတာ္တဆ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ိုး႐ိုးသား သားဖန္တီး လိုက္တဲ့ ပညာသည္ အဲဒီ အဓိပၸာယ္မ်ဳိး သက္ေရာက္ သြားႏိုင္ တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆလို႔ ဒီဘက္က ေန ေထာက္ေပးတာမ်ဳိး ဆိုရင္လည္း အလြန္ေက်းဇူး တင္ပါတယ္ လို႔ ကြၽန္ ေတာ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါေတြ ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အႏုပညာ သမား ဘက္ က တာဝန္ယူႏိုင္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာၾကားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ “အေၾကြးေတာ္ပုံ ေအာင္ရမည္” ဆိုတဲ့ ကိုခန္႔စည္သူ ရဲ႕ ဇာတ္ကားဟာ အခ်က္ေပါင္း ၁၉ခ်က္ နဲ႔ ျဖတ္ ေတာက္ရန္ ဆိုတဲ့ မွတ္ခ်က္နဲ႔ ထြက္လာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ရည္ရြယ္ တာက ဒီကေန႔အထိိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေအာက္ေျခမွာ ျဖစ္ပ်က္ ေနတဲ့ အေျခအေန ကို ျပသထားၿပီး သားထဲမွာ သုံးႏႈန္းထားတဲ့ အသုံးအႏႈန္း မ်ားသည္ လုပ္ ႀကံေျပာဆို ထားတဲ့ အသုံးအႏႈန္း မ်ားတစ္ခုမွ မပါပါဘူး။ အမွန္တကယ္ တရားဝင္ႏိုင္ငံေတာ္ က တာဝန္ရွိ သူမ်ားကိုယ္က ေလလႈိင္း ၾကားက လည္းေကာင္း၊ မီဒီယာ မ်ားမွ တစ္ဆင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စာနယ္ဇင္း မ်ားမွ တစ္ဆင့္ လည္းေကာင္း၊ ထုတ္ခဲ့ တာပါ။ ျပည္သူေတြကို ထမင္း တစ္နပ္ ေလွ်ာ့စားဖု႔ိ ေျပာခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး လားလို႔ ေမးရင္ ျပန္ေျဖေပးေစခ်င္ ပါတယ္။ မီးပ်က္ေနရင္ ဖေယာင္းတိုင္ ထြန္းၾကပါလို႔ သမၼတရဲ႕ အႀကံေပးက ေနေျပာၾကား ခဲ့တာ ဟုတ္သလား၊ မဟုတ္သလား သိလို ပါတယ္။ ဒီလိုပါ ပဲ တစ္ေန႔ကို ၂ဝဝဝ ရွိရင္ တစ္မိသားစု လုံး လုံေလာက္ၿပီ လို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔က တင္ေျမႇာက္ လိုက္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ အစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္ တစ္ဦးက ေျပာခဲ့တာ မဟုတ္လား။ သိခ်င္ပါတယ္။ ျပန္ေျပာတဲ့ သူကို ပါး႐ိုက္မယ္ ေျပာခဲ့တာကို လည္း ဒီေနရာမွာ ျငင္းမယ့္သူ ရွိရင္ ကြၽန္ေတာ္ေမးခ်င္ ပါ တယ္။ ဒီလိုပါ ပဲ မိုက္တီး ကလည္း ဗိုက္ႀကီး လွန္ျပတယ္ ဆိုသလို ဗိုက္ႀကီး လွန္ျပတဲ့သူေတြ ရွိ ပါတယ္။ ဒါဟာ တကယ့္ အျဖစ္ပ်က္ ေတြပါ။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ဒီ႐ုပ္ရွင္ထဲ မွာ ထည့္႐ိုက္ျပလိုက္ မွ မဟုတ္ပါ ဘူး။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး သိၿပီးသားျဖစ္ၾက ပါတယ္။ ခုနေျပာပါတယ္။ လႊမ္းမိုး မႈအရ စာနယ္ဇင္း တစ္ေစာင္က လူ တစ္ေယာက္ ပဲ သိႏိုင္သလို ႐ုပ္ရွင္ ဟာ လူေပါင္း မ်ားစြာ ၾကည့္ႏိုင္ သိ ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီ လႊမ္းမိုးမႈအားကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ယူတာပါ ခင္ဗ်ာ။ စာနယ္ ဇင္းမ်ားက တာဝန္ေက်စြာ နဲ႔ ေပးဆပ္ လိုက္တာ သန္းေပါင္း ၆ဝ ေလာက္ ျပည္သူလူထု က သန္း၂ဝ ေလာက္ပဲ သိတယ္ ဆိုရင္ ေနာက္ထပ္ သန္း၃ဝ ေလာက္ ပိုသိလာေအာင္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ုပ္ရွင္ အႏုပညာ နဲ႔ ထပ္မံ တာဝန္ ေက်စြာ ပံ့ပိုးတာပါ။ ဒါကိုမွ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ပံ့ပိုးတဲ့ ေစတနာကို ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲေတြ သိေစခ်င္ ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ ရဲ႕ တကယ့္ လက္ရွိ အေျခ အေန ျပည္သူေတြ ၂ဝဝဝနဲ႔ မေလာက္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာ သိေစခ်င္ တာပါ။ ျပည္သူ အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ိုက္တာပါ။ ဒီဇာတ္ကား ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီး အကဲေတြ ၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေရွ႕ေရးကို ပိုၿပီး တြက္ဆႏိုင္ေအာင္လို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဥာဏ္မီသမွ် အသိ ပညာ အတတ္ပညာ၊ အႏုပညာေတြ နဲ႔ ပ့ံပိုးေပးတာပါ။ ပံ့ပိုးခြင့္ေပး ၾကပါလို႔ တစ္ေလာက သားလုံး ရဲ႕ ကိုယ္စား ေျပာခ်င္ပါတယ္။”
ဒါ႐ုိက္တာမိုက္တီး
“အခုေခတ္မွာ ဆို စာေပေလာက အတြက္ မီဒီယာေတြက တာဝန္ေက် ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ုပ္ရွင္က လည္း မီဒီယာပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မီဒီယာ မိသားစု ျဖစ္ရဲ႕ သားနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေတြက မလုပ္ ႏုိင္ရင္လည္း ရွက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ စာေပကို လြတ္လပ္ခြင့္ ရသလို ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြ လည္း လြတ္လြတ္ လပ္ လပ္ လုပ္ခြင့္ရရင္ ေကာင္းမယ္ လို႔ထင္ပါတယ္”
ဒါ႐ိုက္တာဝိုင္း
“ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင့္ တကြ လူႀကီးမင္း မ်ားကို ပန္ၾကားလိုတာက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ႐ုပ္ရွင္ ေလာကသားေတြ ကို (၁) စိုးရိမ္ပူပန္မႈ မမ်ားပါနဲ႔ (၂) စိတ္ရွည္ေပးပါ၊ သည္းခံေပးပါ လို႔ ေျပာ ခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေခါင္းေတြ က ႏွစ္ေပါင္း ၄ဝ ေလာက္ Self – censor ရဲ႕ ႐ိုက္ခတ္မႈကို ခံထား ရပါ တယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာ ရရင္ သံေခ်း တက္ ေနတဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ ဖန္တီး လို စိတ္ေတြ၊ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ Creation ပါဝါေတြ အားလံုးက သံေခ်း တက္ေနပါတယ္။ အခု ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ကိုေျဖ ေလွ်ာ့ေပး တဲ့ သံုးႏွစ္မွာပဲ ဒီသံေခ်းကို ခြာခ်ဖို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကဳိး စားတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ဆို တကယ္ ကားေလး တစ္ကားႏုိင္ငံ့ အတြက္၊ ျပည္သူ႔ အတြက္ တအား ႐ိုက္ခ်င္ လို႔ ရွာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ေခါင္း ကို ခုထက္ထိ မိုင္းစက္ထဲက ထုတ္ဖုိ႔ တအား ခက္တယ္။ အမွန္အတုိင္း ေျပာတာပါ။ သို႔ေသာ္ျငား လည္း လမ္း စေလး ေတြက တျဖည္းျဖည္း ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီ အတြက္ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ုပ္ရွင္ ေလာက သားေတြကို စိတ္ ရွည္ သည္းခံေပးပါ။ လမ္းေျပာင္းျပန္ ေလွ်ာက္ေန တဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ တမင္ လုပ္တဲ့ သူလည္း ရိွပါတယ္။ လူ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ စိတ္ အေထြေထြ ရွိေနတတ္ လို႔ပါ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔လို ႐ုပ္ရွင္ အေပၚ ခ်စ္ျမတ္ႏိုး သလို ကားေကာင္းေတြ ကို ႐ိုက္ခ်င္တဲ့ သူေတြလည္း ရွိေနမွာပါ။ သူတို႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ကို နားလည္ေပး ရမွာပါ။ သူတုိ႔ဇာတ္ ကားတစ္ကား ႐ိုက္ဖို႔ အတြက္ တစ္ႏွစ္ ေလာက္ ႀကဳိစဥ္းစား ရတာပါ။ စဥ္းစားတဲ့ အခါမွာ Self – censor ကိုလည္း ျဖတ္ရေသးတယ္။ ဒီဘက္က ရွိေနတဲ့ မူဝါဒေတြ ကိုလည္း ၾကည့္ရေသး တယ္။ အဲဒါေတြ ကုိ တြက္ဆၿပီး ဇာတ္လမ္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ အင္မတန္မွ ၾကာပါတယ္။ အနည္းဆံုး တစ္ႏွစ္၊ တစ္ႏွစ္ခြဲေလာက္ ၾကာပါတယ္။ ႐ုတ္ျခည္း ေျပာင္းလဲမယ္ ဆိုရင္ စဥ္းစား ထားတဲ့ ဟာေတြက ဖ႐ိုဖရဲ ျဖစ္သြားႏုိင္ တယ္။ ပိုၿပီးေတာ့လည္း ဆိုးသြား ႏုိင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ က ဆင္ဆာ ကိုခြင့္ျပဳတယ္။ DCP ေတြ ေျပာင္း တယ္ ဆိုတဲ့ေနရာ မွာ မေရြ႕ဘူး ဆိုတာ ကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ လက္မခံပါဘူး။ အနည္းငယ္ေလး လက္မေလာက္ျဖစ္ ရင္ျဖစ္မယ္၊ cm ေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ သြားႏုိင္မွာပါ။ ၂ဝ၁၃ က ႐ံုတင္ေငြ စာရင္းပိုက္ဆံ နဲ႔႐ံုၾကည့္ႏႈန္း နဲ႔ အခု ၂ဝ၁၄ ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ သံုးဆယ္ ရာခုိင္ႏႈန္း ဒါမွမဟုတ္ ႏွစ္ဆယ့္ ငါးရာခုိင္ႏႈန္း တိုးတက္ လာမွာ ပါ။ ဒါကလည္း DCP ေၾကာင့္ျဖစ္သလို မူဝါဒ ေလွ်ာ့ေပါ့ေပး မႈေတြေၾကာင့္လုိ႔ ယူဆမိ ပါတယ္။ ပရိသတ္ ႏိုင္ငံျခား ကားေတြလိုပဲ တန္း တူ ခံစားႏုိင္မယ့္ ပညာ အရည္ အေသြး၊ ႐ုပ္ အရည္အေသြး၊ အသံ အရည္အေသြး ေၾကာင့္ ျဖစ္လာတယ္ လုိ႔ ကြၽန္ေတာ့္ အေန နဲ႔ျမင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီထက္ ပိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အေနနဲ႔ အႏု ပညာ ဖန္တီးတဲ့ ေနရာမွာ အတတ္ႏုိင္ ဆံုး ႐ုပ္ရွင္ အဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ ေရး စနစ္ကို အျမန္ဆံုး ေျပာင္းလဲႏုိင္ မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”
လူမင္း
”အရင္တုန္းက ဆင္ဆာတင္း က်ပ္မႈၾကားထဲ ကေနၿပီး ႐ုန္းထြက္ခ်င္ တဲ့ အႏုပညာ ေလာကသားေတြ တစ္စုံ တစ္ရာ အတုိင္းတာ တစ္ခုထိ လြတ္ လပ္မႈ ရတဲ့ အတြက္ အႏုပညာ ဖန္တီး မႈ ပုိမုိခ်ဲ႕ထြင္ လာႏုိင္တယ္။ လတ္တေလာ ျဖစ္လာတာက ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔ ကစၿပီး ဆင္ဆာေတြ ျပန္တင္းက်ပ္ ေတာ့မယ္ ဆုိတဲ့ အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အႏုပညာ ေလာကသားေတြ က ဒီလုိ တင္းက်ပ္မႈေတြ ျပန္ရွိလာေတာ့ အရင္ လုိ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ျပန္လည္ ဆုံး႐ႈံး သြားမလား ဆုိတာ ကုိေတာ့ စုိးရိမ္ေန ၾကမွာပါ။ ခု လုပ္ရပ္ေတြက လြန္ဆြဲ သလုိပါပဲ။ ခုနျပသြားတဲ့ ကားေတြ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ျငင္းခ်က္ ထုတ္စရာ ဟုတ္သလုိ၊ ဝန္ခံစရာ တစ္ခုလည္း ဟုတ္ပါ တယ္။ ဒီလုိကား ေတြကုိ ၁ႏွစ္မွာ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ထြက္ပါတယ္။ ရာခုိင္ႏႈန္းအရ ၾကည့္ မယ္ဆုိရင္ ခုနက ပယ္ကားေတြက သုည ဒသမ ၁ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ ပဲရွိ ပါတယ္။ ဒီလုိ လြတ္လပ္မႈ တစ္ခုရလာတဲ့ အေပၚမွာ ဒီလုိမ်ိဳးေတြ လည္း တြဲၿပီး ပါလာမွာပါ။ လြတ္လပ္မႈအေပၚ ဒါေတြ ပါလာတာက သဘာဝပါပဲ။ ဗီဒီ ယုိကား ထုတ္လုပ္ တယ္ ဆုိတာက လည္း သူတုိ႔ရဲ႕ အထြာေလး နဲ႔ သူတုိ႔ ထြာေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ရဲ႕ အား နည္းခ်က္၊ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ကုိ အျပစ္ လုိ႔ မျမင္ရက္ပါဘူး။ က႐ုဏာေတာင္ ပုိမိ ပါတယ္။ သူတုိ႔ အေန နဲ႔ကလည္း မျဖစ္စေလာက္ ေငြေလးနဲ႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ထားရတာ ကလည္း အင္မတန္မွ ပင္ပန္း ဆင္းရဲ လွပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြ ေတာထဲ ေတာင္ထဲမွာ ႐ုိက္ရတယ္။ ႐ႈတင္ကား ႐ႈတင္အိမ္ ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ တစ္ေနရာ ကေန တစ္ေနရာ ေရြ႕ ရင္လည္း စက္ပစၥည္းေတြ ကုိ ကုိယ္ တုိင္ထမ္းၿပီး ေျခက်င္ ေလွ်ာက္ရပါ တယ္။ ျဖစ္သလုိေန၊ ျဖစ္သလုိစားၿပီး ဇာတ္ကားကုိ ဖန္တီး ႐ုိက္ရတဲ့ သူတုိ႔ရဲ႕ အားနည္းမႈေတြေၾကာင့္ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ျဖစ္လာတဲ့ အတြက္ က႐ုဏာသက္ ပါ တယ္။ ေနာက္တစ္ခု ကေတာ့ လြတ္လပ္လာတဲ့ အေပၚ ေကာင္းျခင္း နဲ႔အတူ ဆိုးက်ိဳးေတြ ကုိေတာ့ ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္ နဲ႔ႏွမ သားနဲ႔အမိ မၾကည့္သင့္ တဲ့ ျပ ကြက္ေတြ ကုိ ဖန္တီးမွာ မဟုတ္သလုိ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံး ညီၫြတ္မႈ၊ အျခား ဘာသာတရားကုိ ထိခုိက္ေစဖုိ႔ အတြက္ ေစာ္ကားမႈေတြ ကုိ လုိလားေတာင္း ဆုိၾကဖုိ႔ သူေတြ လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ေလာကသားေတြ နဲ႔ လက္ရွိ တည္ဆဲ ဥပေဒအရ တည္ရွိတဲ့ ဆင္ဆာဘုတ္ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ လြန္ ဆြဲပြဲ တစ္ခုပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔က အႏုိင္ မယူ သလုိ အ႐ႈံးလည္း မေပးပါ ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔က ေကာင္းမြန္တဲ့ တစ္ခုကုိ လုိလားတဲ့ သူခ်င္း တူမယ္ ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဘက္ ကလည္း လက္ႀကီး ပဲျဖန္႔ခ်င္တာ မဟုတ္ ပါဘူး။ ျပန္ေပးခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အႏုပညာ သမား ေလာကသားေတြ လုိအပ္ေနတဲ့ လြတ္လပ္ခြင့္၊ အႏုပညာ ဖန္တီး ခြင့္ေတြ အတြက္ ဘာေတြ ေစာင့္ထိန္း သင့္တယ္ ဆုိတာ ပါလာၾက မွာပါပဲ။ ဒီ ပြဲေလး ကေတာ့ ဆင္ဆာ အတြက္ေဆြး ေႏြးတဲ့ လြန္ဆြဲ ပြဲေလးပါပဲ။
ခန္႔စည္သူ
“ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဒီဇာတ္ကားကို ႐ိုက္တဲ့အခါမွာ ေလာကမွာ ျဖစ္ ပ်က္တတ္ တဲ့သေဘာအတိုင္း တရားသူႀကီးထဲ မွာလည္း ေကာင္းတဲ့ တရားသူၾကီး ရွိသလို ဆိုးတဲ့ တရား သူႀကီး လည္း ရွိပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အရပ္သား ထဲမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ သည္ ရပ္/ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး တစ္ေယာက္ ရဲ႕ အသြင္ကို ႐ိုက္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထဲမွာ လည္း ဆင္ဆာ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား အျဖတ္ခံရတဲ့ အခ်က္ အလက္ေတြက ေျပာမယ္ ဆို ရင္ အႏုပညာ သမား တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ တစ္ခါတေလ အရွိန္လြန္တာ ရွိခဲ့ရင္ ရွိမယ္။ တခ်ဳိ႕ဟာေတြ ရဲ႕ အခ်က္ အလက္ေတြက တကယ္ မရွိဘူးလား ဆိုရင္ စာေပ၊ စာနယ္ဇင္း မွာ ရွိတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ၊ ကာတြန္းေတြ ျပည္သူ မ်ားၾကား သိတဲ့ ကိစၥေတြ အေပၚ မွာ အေျခခံ ထားတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ဒီ ၁၉ ခ်က္ထဲ မွာ မင္းဘာသာ မင္း တီထြင္ၿပီး ႐ိုက္ထားတဲ့ အခ်က္ ရွိသလား၊ ကြၽန္ေတာ့္ကို ေထာက္ျပပါဦး ခင္ဗ်။ တစ္ခုမွ မရွိပါဘူး။ ေနာက္ တစ္ခုက ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ဒီထဲမွာျဖတ္ သြား တဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသပါတယ္။ မင္းတို႔ ဘယ္သြား တာလဲတဲ့။ အာဇာနည္ေန႔မွာ သြားၿပီးေတာ့ ေက်ာက္တုိင္ မွာ အေလးျပဳၾကတာ ပါလို႔ေျပာတယ္။ ေျပာၿပီးေတာ့ မင္းတို႔ကကြာ ေတာ္ေတာ္ အားေနလားတဲ့။ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ကိုေလးစားလို႔ပါ။ သူက မစားဘဲ စြန္႔သြားလို႔ပါ။ ဒါဆိုရင္ မစြန္႔ဘဲစားတဲ့ သူက ဘယ္သူလဲ လုိ႔ ေမးတာ ေလးေလးတုိ႔ ေလလို႔ေျပာ တာကို အျဖတ္ခံ ရတယ္။ ဒါကို ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ က ေနာက္ေဖးေပါက္က ပစၥည္းလာ ေပးသမွ် လက္ခံ။ ေျပာတဲ့ စကားက မသင့္ပါဘူး။ ျဖတ္ေပးပါတဲ့။ အဲဒီ စကား မ်ဳိးေျပာတာ မရွိဘူးလား။ ရွိ မွာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ႐ိုက္ျပတဲ့ ရပ္ကြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး သည္ လံုးဝ ကိုယ့္ အတြက္ပဲ ၾကည့္ၿပီး ကိုယ္က်ဳိးကိုရွာ တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး တစ္ေယာက္ ကို ရည္ရြယ္ၿပီး ႐ိုက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပါပဲ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေလာကမွာ ရွိတဲ့ ဆရာဝန္၊ စာေရးဆရာ၊ အႏုပညာရွင္ အားလံုး အတူတူပါပဲ။ တပ္မေတာ္ထဲ မွာလည္း ဒီလို လူမ်ဳိးေတြ ရွိေနတယ္ ဆိုတာတင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ တစ္ခ်က္က ဂ်ာနယ္ထဲ မွာပါတဲ့ ကိစၥပါ။ တိုင္ရင္ ရွင္းမယ္၊ ႏုိင္ရင္ ဗ်င္း မယ္၊ ပိုင္ရင္ဗ်င္းမယ္ ဆိုတာက လည္း မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ထဲမွာ ပါေန တဲ့ကိစၥ ပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာက ဘယ္သူ႔ကိုမွ ရည္ရြယ္ၿပီး ေျပာျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေန႔ ထြက္လာတဲ့ အင္တာနက္ စာရင္းကို ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္လည္း မၾကာမီက ဥကၠ႒ ရာထူး လႊဲေပးလုိက္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟာ ဆိုရင္လည္း အာဆီယံ အဆင့္ အက်င့္ပ်က္ ျခစား ကံဆိုးမႈ စာရင္း ထဲမွာ ပထမ ရသြားပါၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အႏုပညာ သမားေတြ ကလည္း တစ္ဖက္ တစ္လမ္း ကေန မွားယြင္းတဲ့ အခ်က္ ကေလးေတြကို တတ္သေလာက္၊ မွတ္ သေလာက္ ေထာက္ျပတာ ကို ၁၉ ခ်က္ အျဖတ္ ခံရတာ ဖန္တီးသူ တစ္ေယာက္ အေန နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိပါတယ္။ ဒုဝန္ႀကီး ကိုလည္း တင္ျပခဲ့ ပါတယ္။ ၁၉ ခ်က္ အျဖတ္ခံရတယ္။ ေျပာမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဒီ ၁၉ ခ်က္က ကြၽန္ေတာ့္ ကားအတြက္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားေနပါၿပီ။ ေရွ႕ဘုန္းႀကီး တစ္ခ်က္ ေခါက္တယ္၊ ေနာက္ ဘုန္းႀကီး က ကြၽန္ေတာ့္ကို ႏွစ္ခ်က္ ေခါက္ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ စာၾကည့္တုိက္ ေဖာင္ေဒးရွင္း မွာ ကြၽန္ေတာ္က ဗဟို အမႈေဆာင္ပါ။ လက္ရွိ ဝန္ႀကီးက လည္း နာယက ပါ။ လာလွဴတဲ့ စာအုပ္ မွန္ သမွ်ကို အကုန္ လက္ခံပါတယ္။ ဟိုတေလာက ဆို လာလွဴပါတယ္။ “ၾကာၾကာ သိမ္းဖို႔အတြက္ အာဏာ သိမ္းတာ မဟုတ္ဘူး” ဒီ စာအုပ္ လာ လွဴတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လက္ခံပါ တယ္။ ဒီစာအုပ္ေတြ ကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ မပစ္ပါဘူး။ ဒါကို ဝန္ႀကီးလည္း သိ ပါတယ္။ နယ္မွာ ရွိတဲ့ စာၾကည့္တုိက္ ေတြမွာေဝပါတယ္။ စာဖတ္ခ်ိန္ ျမႇင့္တင္ေရးေတြ လုပ္ေပးပါတယ္။ ဒီ အခ်က္အလက္ေတြ ပါလို႔ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔လႊင့္ပစ္ ရမွာလား။ ဒါ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ ေဖာင္ေဒးရွင္း အေနနဲ႔ တစ္ဖက္ တစ္လမ္းကေန အက်ဳိးျပဳတာပါ။ ဒီကားကလည္း ႐ုပ္ရွင္ ဗီဒီယိုဘက္ကေန တတ္ႏုိင္ သေလာက္ ျပန္ အက်ဳိးျပဳတာပါ။ ဒါ ေတြကိုေတာ့ တစ္ခ်က္ေလာက္ ျပန္ စဥ္းစားေပး သင့္တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။”
ထက္လူ၊ ဇင္မာႏြယ္
ယခင္ ကာလ ဆင္ဆာမူဝါဒ မေလွ်ာ့ခင္တုန္း ကဆိုလွ်င္ တင္းက်ပ္ မႈမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ဆင္ဆာ ေျဖ ေလွ်ာ့ၿပီးေနာက္ လက္ရွိ ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ သည္ ယခင္ကလို မ်ဳိး တင္းက်ပ္စြာ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းမ်ဳိး မရွိေတာ့ဘဲ ေထာက္ ညႊန္ခ်က္ မ်ားကိုသာ ေပးပို႔လ်က္ရွိ သည္ဟု ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ျမႇင့္တင္ေရး ဦးစီး ဌာန၏ ဦးေဆာင္ ညႊန္ၾကားေရး မွဴးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေအာင္က ေျပာခဲ့သည္။
“အခု အေတာ္ကို လြတ္လပ္စြာ နဲ႔ ႐ိုက္လာေနတာပါ။ လြတ္လပ္စြာ ႐ိုက္တဲ့ အပိုင္းမွာ ေထာက္ညႊန္ခ်က္ ကိုပဲ ေပးပါတယ္။ ဟိုတုန္း ကလို တင္း က်ပ္စြာလုပ္တာမ်ဳိး မရွိပါဘူး။ ပရိသတ္ ဆီကလည္း အသံ ထြက္လာတယ္။ ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ေတြက မၾကည့္ေတာ့ဘူး လားဆိုတဲ့ အသံေတြ ရွိလာတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္မို႔ ဒီအေပၚမွာ မတင္းက်ပ္ ခင္၊ တင္းက်ပ္ေတာ့မယ္ ဆုိၿပီးေတာ့ သတိေပးတာပါ။ ဘယ္လို တင္းက်ပ္ မယ္ ဆိုတာ ကိုလည္း ရွင္းျပပါတယ္။ ဟိုလိုမ်ဳိး ျဖတ္ေတာက္တာ မဟုတ္ပါဘူး” ဟု ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေအာင္က ေျပာျပခဲ့သည္။ အဆိုပါ ထိပ္တိုက္ ေတြ႕ဆုံ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည့္ ႐ုပ္ရွင္ အေရး ကိစၥမ်ားစြာ ထဲမွ စကားသံ အခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါသည္။
ဦးဇင္ဝိုင္း
”ညစ္ညမ္းတဲ့ ျပကြက္ေတြ ေမာင္နဲ႔ ႏွမသားနဲ႔ အမိၾကည့္လို ႔မတင့္ တယ္တဲ့ ကားမ်ဳိးကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ မ႐ိုက္ပါဘူး။ ဆန္႔က်င္ပါမယ္။ ဒါ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အားလုံးရဲ႕ ဆႏၵ တစ္ခု ပါ။ တကယ္လို႔မ်ား အဲဒီ အဓိပၸာယ္ကို မထင္မွတ္ဘဲ သက္ေရာက္ သြားခဲ့ရင္ ေတာင္ သက္ဆိုင္ရာ ဌာနမ်ား ျဖတ္ ေတာက္ေပးမယ္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ က ေက်းဇူးေတာင္ တင္ရမွာပါ။ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ သတိ လက္လြတ္ၿပီး ပါသြား ခဲ့ရင္ ဒီထက္ ဆိုးက်ဳိးေတြ ဘယ္ ေလာက္ ျဖစ္သြားႏိုင္မလဲ၊ ဒီအတြက္ ဒါေလး ကို ျဖတ္ေတာက္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ကို ညႊန္ျပေပးခဲ့ရင္ ဝမ္းသာအား ရ လက္ခံရမွာပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံ မွာ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ ေနထိုင္ ၾကတဲ့ ဘာသာ တရား မ်ားကို ထိပါး ေစာ္ကား ႐ိုက္ကူးမႈ လုံးဝ မျပဳလုပ္ ပါဘူးလို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ဘက္က တာဝန္ယူ ပါတယ္။ တာဝန္ခံ ပါတယ္။ မေတာ္တဆ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ိုး႐ိုးသား သားဖန္တီး လိုက္တဲ့ ပညာသည္ အဲဒီ အဓိပၸာယ္မ်ဳိး သက္ေရာက္ သြားႏိုင္ တယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆလို႔ ဒီဘက္က ေန ေထာက္ေပးတာမ်ဳိး ဆိုရင္လည္း အလြန္ေက်းဇူး တင္ပါတယ္ လို႔ ကြၽန္ ေတာ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါေတြ ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အႏုပညာ သမား ဘက္ က တာဝန္ယူႏိုင္ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာၾကားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ “အေၾကြးေတာ္ပုံ ေအာင္ရမည္” ဆိုတဲ့ ကိုခန္႔စည္သူ ရဲ႕ ဇာတ္ကားဟာ အခ်က္ေပါင္း ၁၉ခ်က္ နဲ႔ ျဖတ္ ေတာက္ရန္ ဆိုတဲ့ မွတ္ခ်က္နဲ႔ ထြက္လာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ရည္ရြယ္ တာက ဒီကေန႔အထိိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေအာက္ေျခမွာ ျဖစ္ပ်က္ ေနတဲ့ အေျခအေန ကို ျပသထားၿပီး သားထဲမွာ သုံးႏႈန္းထားတဲ့ အသုံးအႏႈန္း မ်ားသည္ လုပ္ ႀကံေျပာဆို ထားတဲ့ အသုံးအႏႈန္း မ်ားတစ္ခုမွ မပါပါဘူး။ အမွန္တကယ္ တရားဝင္ႏိုင္ငံေတာ္ က တာဝန္ရွိ သူမ်ားကိုယ္က ေလလႈိင္း ၾကားက လည္းေကာင္း၊ မီဒီယာ မ်ားမွ တစ္ဆင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စာနယ္ဇင္း မ်ားမွ တစ္ဆင့္ လည္းေကာင္း၊ ထုတ္ခဲ့ တာပါ။ ျပည္သူေတြကို ထမင္း တစ္နပ္ ေလွ်ာ့စားဖု႔ိ ေျပာခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး လားလို႔ ေမးရင္ ျပန္ေျဖေပးေစခ်င္ ပါတယ္။ မီးပ်က္ေနရင္ ဖေယာင္းတိုင္ ထြန္းၾကပါလို႔ သမၼတရဲ႕ အႀကံေပးက ေနေျပာၾကား ခဲ့တာ ဟုတ္သလား၊ မဟုတ္သလား သိလို ပါတယ္။ ဒီလိုပါ ပဲ တစ္ေန႔ကို ၂ဝဝဝ ရွိရင္ တစ္မိသားစု လုံး လုံေလာက္ၿပီ လို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔က တင္ေျမႇာက္ လိုက္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ အစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္ တစ္ဦးက ေျပာခဲ့တာ မဟုတ္လား။ သိခ်င္ပါတယ္။ ျပန္ေျပာတဲ့ သူကို ပါး႐ိုက္မယ္ ေျပာခဲ့တာကို လည္း ဒီေနရာမွာ ျငင္းမယ့္သူ ရွိရင္ ကြၽန္ေတာ္ေမးခ်င္ ပါ တယ္။ ဒီလိုပါ ပဲ မိုက္တီး ကလည္း ဗိုက္ႀကီး လွန္ျပတယ္ ဆိုသလို ဗိုက္ႀကီး လွန္ျပတဲ့သူေတြ ရွိ ပါတယ္။ ဒါဟာ တကယ့္ အျဖစ္ပ်က္ ေတြပါ။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ဒီ႐ုပ္ရွင္ထဲ မွာ ထည့္႐ိုက္ျပလိုက္ မွ မဟုတ္ပါ ဘူး။ တစ္ႏိုင္ငံလုံး သိၿပီးသားျဖစ္ၾက ပါတယ္။ ခုနေျပာပါတယ္။ လႊမ္းမိုး မႈအရ စာနယ္ဇင္း တစ္ေစာင္က လူ တစ္ေယာက္ ပဲ သိႏိုင္သလို ႐ုပ္ရွင္ ဟာ လူေပါင္း မ်ားစြာ ၾကည့္ႏိုင္ သိ ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီ လႊမ္းမိုးမႈအားကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ယူတာပါ ခင္ဗ်ာ။ စာနယ္ ဇင္းမ်ားက တာဝန္ေက်စြာ နဲ႔ ေပးဆပ္ လိုက္တာ သန္းေပါင္း ၆ဝ ေလာက္ ျပည္သူလူထု က သန္း၂ဝ ေလာက္ပဲ သိတယ္ ဆိုရင္ ေနာက္ထပ္ သန္း၃ဝ ေလာက္ ပိုသိလာေအာင္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ုပ္ရွင္ အႏုပညာ နဲ႔ ထပ္မံ တာဝန္ ေက်စြာ ပံ့ပိုးတာပါ။ ဒါကိုမွ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ပံ့ပိုးတဲ့ ေစတနာကို ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲေတြ သိေစခ်င္ ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ ရဲ႕ တကယ့္ လက္ရွိ အေျခ အေန ျပည္သူေတြ ၂ဝဝဝနဲ႔ မေလာက္ဘူး ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာ သိေစခ်င္ တာပါ။ ျပည္သူ အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ိုက္တာပါ။ ဒီဇာတ္ကား ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီး အကဲေတြ ၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေရွ႕ေရးကို ပိုၿပီး တြက္ဆႏိုင္ေအာင္လို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဥာဏ္မီသမွ် အသိ ပညာ အတတ္ပညာ၊ အႏုပညာေတြ နဲ႔ ပ့ံပိုးေပးတာပါ။ ပံ့ပိုးခြင့္ေပး ၾကပါလို႔ တစ္ေလာက သားလုံး ရဲ႕ ကိုယ္စား ေျပာခ်င္ပါတယ္။”
ဒါ႐ုိက္တာမိုက္တီး
“အခုေခတ္မွာ ဆို စာေပေလာက အတြက္ မီဒီယာေတြက တာဝန္ေက် ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ုပ္ရွင္က လည္း မီဒီယာပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မီဒီယာ မိသားစု ျဖစ္ရဲ႕ သားနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေတြက မလုပ္ ႏုိင္ရင္လည္း ရွက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ စာေပကို လြတ္လပ္ခြင့္ ရသလို ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြ လည္း လြတ္လြတ္ လပ္ လပ္ လုပ္ခြင့္ရရင္ ေကာင္းမယ္ လို႔ထင္ပါတယ္”
ဒါ႐ိုက္တာဝိုင္း
“ဆင္ဆာ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင့္ တကြ လူႀကီးမင္း မ်ားကို ပန္ၾကားလိုတာက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ႐ုပ္ရွင္ ေလာကသားေတြ ကို (၁) စိုးရိမ္ပူပန္မႈ မမ်ားပါနဲ႔ (၂) စိတ္ရွည္ေပးပါ၊ သည္းခံေပးပါ လို႔ ေျပာ ခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေခါင္းေတြ က ႏွစ္ေပါင္း ၄ဝ ေလာက္ Self – censor ရဲ႕ ႐ိုက္ခတ္မႈကို ခံထား ရပါ တယ္။ ရွင္းရွင္းေျပာ ရရင္ သံေခ်း တက္ ေနတဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ တီထြင္ ဖန္တီး လို စိတ္ေတြ၊ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ Creation ပါဝါေတြ အားလံုးက သံေခ်း တက္ေနပါတယ္။ အခု ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ကိုေျဖ ေလွ်ာ့ေပး တဲ့ သံုးႏွစ္မွာပဲ ဒီသံေခ်းကို ခြာခ်ဖို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကဳိး စားတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ဆို တကယ္ ကားေလး တစ္ကားႏုိင္ငံ့ အတြက္၊ ျပည္သူ႔ အတြက္ တအား ႐ိုက္ခ်င္ လို႔ ရွာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ေခါင္း ကို ခုထက္ထိ မိုင္းစက္ထဲက ထုတ္ဖုိ႔ တအား ခက္တယ္။ အမွန္အတုိင္း ေျပာတာပါ။ သို႔ေသာ္ျငား လည္း လမ္း စေလး ေတြက တျဖည္းျဖည္း ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီ အတြက္ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ႐ုပ္ရွင္ ေလာက သားေတြကို စိတ္ ရွည္ သည္းခံေပးပါ။ လမ္းေျပာင္းျပန္ ေလွ်ာက္ေန တဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ တမင္ လုပ္တဲ့ သူလည္း ရိွပါတယ္။ လူ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ စိတ္ အေထြေထြ ရွိေနတတ္ လို႔ပါ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔လို ႐ုပ္ရွင္ အေပၚ ခ်စ္ျမတ္ႏိုး သလို ကားေကာင္းေတြ ကို ႐ိုက္ခ်င္တဲ့ သူေတြလည္း ရွိေနမွာပါ။ သူတို႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ ကို နားလည္ေပး ရမွာပါ။ သူတုိ႔ဇာတ္ ကားတစ္ကား ႐ိုက္ဖို႔ အတြက္ တစ္ႏွစ္ ေလာက္ ႀကဳိစဥ္းစား ရတာပါ။ စဥ္းစားတဲ့ အခါမွာ Self – censor ကိုလည္း ျဖတ္ရေသးတယ္။ ဒီဘက္က ရွိေနတဲ့ မူဝါဒေတြ ကိုလည္း ၾကည့္ရေသး တယ္။ အဲဒါေတြ ကုိ တြက္ဆၿပီး ဇာတ္လမ္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ အင္မတန္မွ ၾကာပါတယ္။ အနည္းဆံုး တစ္ႏွစ္၊ တစ္ႏွစ္ခြဲေလာက္ ၾကာပါတယ္။ ႐ုတ္ျခည္း ေျပာင္းလဲမယ္ ဆိုရင္ စဥ္းစား ထားတဲ့ ဟာေတြက ဖ႐ိုဖရဲ ျဖစ္သြားႏုိင္ တယ္။ ပိုၿပီးေတာ့လည္း ဆိုးသြား ႏုိင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ က ဆင္ဆာ ကိုခြင့္ျပဳတယ္။ DCP ေတြ ေျပာင္း တယ္ ဆိုတဲ့ေနရာ မွာ မေရြ႕ဘူး ဆိုတာ ကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ လက္မခံပါဘူး။ အနည္းငယ္ေလး လက္မေလာက္ျဖစ္ ရင္ျဖစ္မယ္၊ cm ေလာက္ေတာ့ ျဖစ္ သြားႏုိင္မွာပါ။ ၂ဝ၁၃ က ႐ံုတင္ေငြ စာရင္းပိုက္ဆံ နဲ႔႐ံုၾကည့္ႏႈန္း နဲ႔ အခု ၂ဝ၁၄ ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္မယ္ ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ သံုးဆယ္ ရာခုိင္ႏႈန္း ဒါမွမဟုတ္ ႏွစ္ဆယ့္ ငါးရာခုိင္ႏႈန္း တိုးတက္ လာမွာ ပါ။ ဒါကလည္း DCP ေၾကာင့္ျဖစ္သလို မူဝါဒ ေလွ်ာ့ေပါ့ေပး မႈေတြေၾကာင့္လုိ႔ ယူဆမိ ပါတယ္။ ပရိသတ္ ႏိုင္ငံျခား ကားေတြလိုပဲ တန္း တူ ခံစားႏုိင္မယ့္ ပညာ အရည္ အေသြး၊ ႐ုပ္ အရည္အေသြး၊ အသံ အရည္အေသြး ေၾကာင့္ ျဖစ္လာတယ္ လုိ႔ ကြၽန္ေတာ့္ အေန နဲ႔ျမင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီထက္ ပိုၿပီး ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အေနနဲ႔ အႏု ပညာ ဖန္တီးတဲ့ ေနရာမွာ အတတ္ႏုိင္ ဆံုး ႐ုပ္ရွင္ အဆင့္အတန္း သတ္မွတ္ ေရး စနစ္ကို အျမန္ဆံုး ေျပာင္းလဲႏုိင္ မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္”
လူမင္း
”အရင္တုန္းက ဆင္ဆာတင္း က်ပ္မႈၾကားထဲ ကေနၿပီး ႐ုန္းထြက္ခ်င္ တဲ့ အႏုပညာ ေလာကသားေတြ တစ္စုံ တစ္ရာ အတုိင္းတာ တစ္ခုထိ လြတ္ လပ္မႈ ရတဲ့ အတြက္ အႏုပညာ ဖန္တီး မႈ ပုိမုိခ်ဲ႕ထြင္ လာႏုိင္တယ္။ လတ္တေလာ ျဖစ္လာတာက ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႔ ကစၿပီး ဆင္ဆာေတြ ျပန္တင္းက်ပ္ ေတာ့မယ္ ဆုိတဲ့ အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အႏုပညာ ေလာကသားေတြ က ဒီလုိ တင္းက်ပ္မႈေတြ ျပန္ရွိလာေတာ့ အရင္ လုိ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ျပန္လည္ ဆုံး႐ႈံး သြားမလား ဆုိတာ ကုိေတာ့ စုိးရိမ္ေန ၾကမွာပါ။ ခု လုပ္ရပ္ေတြက လြန္ဆြဲ သလုိပါပဲ။ ခုနျပသြားတဲ့ ကားေတြ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ျငင္းခ်က္ ထုတ္စရာ ဟုတ္သလုိ၊ ဝန္ခံစရာ တစ္ခုလည္း ဟုတ္ပါ တယ္။ ဒီလုိကား ေတြကုိ ၁ႏွစ္မွာ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ထြက္ပါတယ္။ ရာခုိင္ႏႈန္းအရ ၾကည့္ မယ္ဆုိရင္ ခုနက ပယ္ကားေတြက သုည ဒသမ ၁ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ ပဲရွိ ပါတယ္။ ဒီလုိ လြတ္လပ္မႈ တစ္ခုရလာတဲ့ အေပၚမွာ ဒီလုိမ်ိဳးေတြ လည္း တြဲၿပီး ပါလာမွာပါ။ လြတ္လပ္မႈအေပၚ ဒါေတြ ပါလာတာက သဘာဝပါပဲ။ ဗီဒီ ယုိကား ထုတ္လုပ္ တယ္ ဆုိတာက လည္း သူတုိ႔ရဲ႕ အထြာေလး နဲ႔ သူတုိ႔ ထြာေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာ သူတုိ႔ရဲ႕ အား နည္းခ်က္၊ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ကုိ အျပစ္ လုိ႔ မျမင္ရက္ပါဘူး။ က႐ုဏာေတာင္ ပုိမိ ပါတယ္။ သူတုိ႔ အေန နဲ႔ကလည္း မျဖစ္စေလာက္ ေငြေလးနဲ႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ထားရတာ ကလည္း အင္မတန္မွ ပင္ပန္း ဆင္းရဲ လွပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြ ေတာထဲ ေတာင္ထဲမွာ ႐ုိက္ရတယ္။ ႐ႈတင္ကား ႐ႈတင္အိမ္ ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ တစ္ေနရာ ကေန တစ္ေနရာ ေရြ႕ ရင္လည္း စက္ပစၥည္းေတြ ကုိ ကုိယ္ တုိင္ထမ္းၿပီး ေျခက်င္ ေလွ်ာက္ရပါ တယ္။ ျဖစ္သလုိေန၊ ျဖစ္သလုိစားၿပီး ဇာတ္ကားကုိ ဖန္တီး ႐ုိက္ရတဲ့ သူတုိ႔ရဲ႕ အားနည္းမႈေတြေၾကာင့္ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ျဖစ္လာတဲ့ အတြက္ က႐ုဏာသက္ ပါ တယ္။ ေနာက္တစ္ခု ကေတာ့ လြတ္လပ္လာတဲ့ အေပၚ ေကာင္းျခင္း နဲ႔အတူ ဆိုးက်ိဳးေတြ ကုိေတာ့ ခံစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာင္ နဲ႔ႏွမ သားနဲ႔အမိ မၾကည့္သင့္ တဲ့ ျပ ကြက္ေတြ ကုိ ဖန္တီးမွာ မဟုတ္သလုိ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံး ညီၫြတ္မႈ၊ အျခား ဘာသာတရားကုိ ထိခုိက္ေစဖုိ႔ အတြက္ ေစာ္ကားမႈေတြ ကုိ လုိလားေတာင္း ဆုိၾကဖုိ႔ သူေတြ လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ေလာကသားေတြ နဲ႔ လက္ရွိ တည္ဆဲ ဥပေဒအရ တည္ရွိတဲ့ ဆင္ဆာဘုတ္ အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ လြန္ ဆြဲပြဲ တစ္ခုပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔က အႏုိင္ မယူ သလုိ အ႐ႈံးလည္း မေပးပါ ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔က ေကာင္းမြန္တဲ့ တစ္ခုကုိ လုိလားတဲ့ သူခ်င္း တူမယ္ ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဘက္ ကလည္း လက္ႀကီး ပဲျဖန္႔ခ်င္တာ မဟုတ္ ပါဘူး။ ျပန္ေပးခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အႏုပညာ သမား ေလာကသားေတြ လုိအပ္ေနတဲ့ လြတ္လပ္ခြင့္၊ အႏုပညာ ဖန္တီး ခြင့္ေတြ အတြက္ ဘာေတြ ေစာင့္ထိန္း သင့္တယ္ ဆုိတာ ပါလာၾက မွာပါပဲ။ ဒီ ပြဲေလး ကေတာ့ ဆင္ဆာ အတြက္ေဆြး ေႏြးတဲ့ လြန္ဆြဲ ပြဲေလးပါပဲ။
ခန္႔စည္သူ
“ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဒီဇာတ္ကားကို ႐ိုက္တဲ့အခါမွာ ေလာကမွာ ျဖစ္ ပ်က္တတ္ တဲ့သေဘာအတိုင္း တရားသူႀကီးထဲ မွာလည္း ေကာင္းတဲ့ တရားသူၾကီး ရွိသလို ဆိုးတဲ့ တရား သူႀကီး လည္း ရွိပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ အရပ္သား ထဲမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ သည္ ရပ္/ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး တစ္ေယာက္ ရဲ႕ အသြင္ကို ႐ိုက္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီထဲမွာ လည္း ဆင္ဆာ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား အျဖတ္ခံရတဲ့ အခ်က္ အလက္ေတြက ေျပာမယ္ ဆို ရင္ အႏုပညာ သမား တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ တစ္ခါတေလ အရွိန္လြန္တာ ရွိခဲ့ရင္ ရွိမယ္။ တခ်ဳိ႕ဟာေတြ ရဲ႕ အခ်က္ အလက္ေတြက တကယ္ မရွိဘူးလား ဆိုရင္ စာေပ၊ စာနယ္ဇင္း မွာ ရွိတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ၊ ကာတြန္းေတြ ျပည္သူ မ်ားၾကား သိတဲ့ ကိစၥေတြ အေပၚ မွာ အေျခခံ ထားတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ဒီ ၁၉ ခ်က္ထဲ မွာ မင္းဘာသာ မင္း တီထြင္ၿပီး ႐ိုက္ထားတဲ့ အခ်က္ ရွိသလား၊ ကြၽန္ေတာ့္ကို ေထာက္ျပပါဦး ခင္ဗ်။ တစ္ခုမွ မရွိပါဘူး။ ေနာက္ တစ္ခုက ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ဒီထဲမွာျဖတ္ သြား တဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသပါတယ္။ မင္းတို႔ ဘယ္သြား တာလဲတဲ့။ အာဇာနည္ေန႔မွာ သြားၿပီးေတာ့ ေက်ာက္တုိင္ မွာ အေလးျပဳၾကတာ ပါလို႔ေျပာတယ္။ ေျပာၿပီးေတာ့ မင္းတို႔ကကြာ ေတာ္ေတာ္ အားေနလားတဲ့။ မဟုတ္ပါဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ကိုေလးစားလို႔ပါ။ သူက မစားဘဲ စြန္႔သြားလို႔ပါ။ ဒါဆိုရင္ မစြန္႔ဘဲစားတဲ့ သူက ဘယ္သူလဲ လုိ႔ ေမးတာ ေလးေလးတုိ႔ ေလလို႔ေျပာ တာကို အျဖတ္ခံ ရတယ္။ ဒါကို ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ က ေနာက္ေဖးေပါက္က ပစၥည္းလာ ေပးသမွ် လက္ခံ။ ေျပာတဲ့ စကားက မသင့္ပါဘူး။ ျဖတ္ေပးပါတဲ့။ အဲဒီ စကား မ်ဳိးေျပာတာ မရွိဘူးလား။ ရွိ မွာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ ႐ိုက္ျပတဲ့ ရပ္ကြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး သည္ လံုးဝ ကိုယ့္ အတြက္ပဲ ၾကည့္ၿပီး ကိုယ္က်ဳိးကိုရွာ တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး တစ္ေယာက္ ကို ရည္ရြယ္ၿပီး ႐ိုက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပါပဲ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ေလာကမွာ ရွိတဲ့ ဆရာဝန္၊ စာေရးဆရာ၊ အႏုပညာရွင္ အားလံုး အတူတူပါပဲ။ တပ္မေတာ္ထဲ မွာလည္း ဒီလို လူမ်ဳိးေတြ ရွိေနတယ္ ဆိုတာတင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ တစ္ခ်က္က ဂ်ာနယ္ထဲ မွာပါတဲ့ ကိစၥပါ။ တိုင္ရင္ ရွင္းမယ္၊ ႏုိင္ရင္ ဗ်င္း မယ္၊ ပိုင္ရင္ဗ်င္းမယ္ ဆိုတာက လည္း မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ထဲမွာ ပါေန တဲ့ကိစၥ ပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာက ဘယ္သူ႔ကိုမွ ရည္ရြယ္ၿပီး ေျပာျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေန႔ ထြက္လာတဲ့ အင္တာနက္ စာရင္းကို ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္လည္း မၾကာမီက ဥကၠ႒ ရာထူး လႊဲေပးလုိက္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟာ ဆိုရင္လည္း အာဆီယံ အဆင့္ အက်င့္ပ်က္ ျခစား ကံဆိုးမႈ စာရင္း ထဲမွာ ပထမ ရသြားပါၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ အႏုပညာ သမားေတြ ကလည္း တစ္ဖက္ တစ္လမ္း ကေန မွားယြင္းတဲ့ အခ်က္ ကေလးေတြကို တတ္သေလာက္၊ မွတ္ သေလာက္ ေထာက္ျပတာ ကို ၁၉ ခ်က္ အျဖတ္ ခံရတာ ဖန္တီးသူ တစ္ေယာက္ အေန နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိပါတယ္။ ဒုဝန္ႀကီး ကိုလည္း တင္ျပခဲ့ ပါတယ္။ ၁၉ ခ်က္ အျဖတ္ခံရတယ္။ ေျပာမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ဒီ ၁၉ ခ်က္က ကြၽန္ေတာ့္ ကားအတြက္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားေနပါၿပီ။ ေရွ႕ဘုန္းႀကီး တစ္ခ်က္ ေခါက္တယ္၊ ေနာက္ ဘုန္းႀကီး က ကြၽန္ေတာ့္ကို ႏွစ္ခ်က္ ေခါက္ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ စာၾကည့္တုိက္ ေဖာင္ေဒးရွင္း မွာ ကြၽန္ေတာ္က ဗဟို အမႈေဆာင္ပါ။ လက္ရွိ ဝန္ႀကီးက လည္း နာယက ပါ။ လာလွဴတဲ့ စာအုပ္ မွန္ သမွ်ကို အကုန္ လက္ခံပါတယ္။ ဟိုတေလာက ဆို လာလွဴပါတယ္။ “ၾကာၾကာ သိမ္းဖို႔အတြက္ အာဏာ သိမ္းတာ မဟုတ္ဘူး” ဒီ စာအုပ္ လာ လွဴတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လက္ခံပါ တယ္။ ဒီစာအုပ္ေတြ ကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ မပစ္ပါဘူး။ ဒါကို ဝန္ႀကီးလည္း သိ ပါတယ္။ နယ္မွာ ရွိတဲ့ စာၾကည့္တုိက္ ေတြမွာေဝပါတယ္။ စာဖတ္ခ်ိန္ ျမႇင့္တင္ေရးေတြ လုပ္ေပးပါတယ္။ ဒီ အခ်က္အလက္ေတြ ပါလို႔ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔လႊင့္ပစ္ ရမွာလား။ ဒါ ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ ေဖာင္ေဒးရွင္း အေနနဲ႔ တစ္ဖက္ တစ္လမ္းကေန အက်ဳိးျပဳတာပါ။ ဒီကားကလည္း ႐ုပ္ရွင္ ဗီဒီယိုဘက္ကေန တတ္ႏုိင္ သေလာက္ ျပန္ အက်ဳိးျပဳတာပါ။ ဒါ ေတြကိုေတာ့ တစ္ခ်က္ေလာက္ ျပန္ စဥ္းစားေပး သင့္တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။”
ထက္လူ၊ ဇင္မာႏြယ္
Popular Journal
0 comments:
Post a Comment