Thursday, April 9, 2015

အစီအစဥ္ခ်မွတ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း - ပိုက္တင္


ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲက အစီအစဥ္ခ်မွတ္ ေျပာင္းလဲျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ Planned Change ျဖစ္ပါတယ္။ Planned Change ဆိုတာက အေျပာင္းအလဲရဲ႕ ႏႈန္းထားကို စနစ္တက် ကန္႔သတ္ထားတာမ်ဳိးပါ။ အေျပာင္းအလဲကို ေသခ်ာခိုင္မာဖို႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီး ပ်က္စီးဆုံး႐ႈံးမႈ (Mission Failure) မျဖစ္ဖို႔ ႀကဳိတင္တြက္ဆၿပီး အရံအတားေတြ၊ အကာအကြယ္ အစီအမံေတြ က်က်နန ေရးဆြဲထားၿပီးမွ ႏိုင္ငံေရးေျပာင္းလဲဖို႔ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း စတင္ခဲ့တာပါ။ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာမွာ ဗဟိုခ်က္မက အေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒကို ဗဟိုျပဳၿပီး တပ္မေတာ္ ပါဝင္မႈ၊ ဒီမိုကေရစီအေျခခံမ်ား အာဏာခြဲေဝမႈ၊ ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေရး စတာေတြနဲ႔ ရံထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တည္ၿငိမ္မႈ ေဇာင္းေပးထားတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအမံ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအစီအမံက မွန္တယ္ မွားတယ္ ဆိုတာ အျငင္းပြားမႈမ်ား ရွိေသာ္ျငား တည္ၿငိမ္ေရး အာမခံခ်က္ ေတာ္ေတာ္ေလး ေပးထားတဲ့ ဒီမဟာဗ်ဴဟာေၾကာင့္သာ တပ္မေတာ္က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားကို လက္သင့္ခံၿပီး အင္တိုက္အားတိုက္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းမ်ားနဲ႔ တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးၾကည့္ရင္ေတာ့ လက္မခံႏိုင္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို အမွန္တကယ္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ဖို႔ လမ္းစဖြင့္ေပးႏိုင္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ အစီအမံျဖစ္တယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ ျငင္းမရပါဘူး။

စင္ကာပူႏိုင္ငံရဲ႕ အေျပာင္းအလဲက ျမန္မာ့အေျပာင္းအလဲထက္ အမ်ားႀကီး ပိုတင္းက်ပ္ပါတယ္။ Programmed Change ျဖစ္ပါတယ္။ အတိုက္အခံပါတီမ်ား ရပ္တည္ခြင့္ကို လမ္းဖြင့္ေပးထားသလို ရွိေသာ္ျငားလည္း အာဏာရပါတီႀကီးက လုံးဝခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္း ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္ဆန္ဆန္ တင္းက်ပ္ၿပီး စီးပြားေရးေကာင္းေအာင္ တြန္းတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္ ရွိသလိုနဲ႔ တကယ္တမ္းမွာ PAP ပါတီကို ဘယ္သူကမွ မေက်ာ္ႏိုင္ေအာင္ စနစ္တက် Programming ျပဳလုပ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက အတိုက္အခံတို႔ အာဏာရယူခြင့္၊ အစိုးရဖြဲ႔ခြင့္ ရွိပါတယ္။ အာဏာရပါတီႀကီး ျဖစ္တဲ့ ျပည္ခိုင္ၿဖဳိးကို တပ္မေတာ္က ဘက္လိုက္ဖို႔ မရွိပါဘူး။ ေရရွည္မွာ စင္ကာပူနဲ႔ လုံးဝကြဲျပားတဲ့ အခ်က္က တပ္မေတာ္ ႏိုင္ငံေရးကေန ထြက္ခြာတဲ့အခ်ိန္ ေရာက္လာတဲ့အခါ ပါတီႀကီး တစ္ခုတည္းက အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္လႊမ္းမိုးထားဖို႔ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး ဆိုတာပါပဲ။ တစ္နည္းေျပာရရင္ တပ္မေတာ္ ႏိုင္ငံေရးေခတ္လြန္တာနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ရာခိုင္ႏႈန္းျပည့္လုနီးပါး ေသခ်ာေပါက္ ျဖစ္လာမယ္ ဆိုတာပါပဲ။ အာဆီယံ အသိုင္းအဝိုင္းမွာ တည္ၿငိမ္မႈ အရွိဆုံးနဲ႔ အခိုင္မာဆုံး ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ အျဖစ္ ေပၚထြက္လာပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုေမွ်ာ္မွန္းလို႔ ရတာကလည္း တပ္မေတာ္ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမွာ ဝိုင္းဝန္းကူညီခြင့္ကို အာမခံခ်က္ ေပးထားတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းမ်ားနဲ႔ မကိုက္ညီေသးေသာ္ျငား ရွည္လ်ားၿပီး ႐ႈပ္ေထြးလွတဲ့ ျမန္မာ့သမိုင္းေၾကာင္းကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားႏိုင္ရင္ေတာ့ လက္ရွိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မဟာဗ်ဴဟာက အသင့္ေတာ္ဆုံး၊ အာမခံခ်က္အရွိဆုံး ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အစီအစဥ္ခ်မွတ္ ေျပာင္းလဲျခင္းမွာ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ား ရွိပါတယ္။ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းမႈအေပၚ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ားရွိမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ ခ်မွတ္ထားတဲ့ အစီအစဥ္နဲ႔ မကိုက္ညီေသးတဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အတင္းအက်ပ္ တည္ေဆာက္ရယူဖို႔ ႀကဳိးပမ္းမႈမ်ား ရွိခဲ့ရင္ေတာ့ ေအာင္ျမင္ဖို႔ ခက္ခဲပါလိမ့္မယ္။ ဆိုလိုတာက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးျဖစ္စဥ္ အရွိန္ျမႇင့္ဖို႔ဆိုရင္ အင္အားစုမ်ား အေနနဲ႔ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား ပိုမိုျဖစ္ထြန္းဖို႔အတြက္ ဖိအားေပးျခင္းထက္ ေျဖေလွ်ာ့မႈအတြက္ အာမခံခ်က္ရွိမယ့္ အေျခအေနမ်ားကို လိုက္ေလ်ာညီေထြ ဖန္တီးႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အစီအစဥ္အတိုင္း ေျပာင္းလဲမႈ ႏႈန္းထားကို ေစာဒကမတက္ဘဲ လက္ခံေစာင့္ဆိုင္းဖို႔ ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။

ဥပမာအေနနဲ႔ တင္ျပပါ့မယ္။ အာဆီယံ အသိုင္းအဝိုင္းရဲ႕ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအေပၚ ခ်ဥ္းကပ္ပုံ မွန္ကန္မႈဟာ အေျပာင္းအလဲမ်ား စတင္ျဖစ္ထြန္းေရး ႀကီးစြာေသာ အေထာက္အပံ့ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ အာဆီယံ အသိုင္းအဝိုင္းထဲ ဝင္ခြင့္ေပးခဲ့ျခင္း၊ စစ္အစိုးရအေပၚ အျပဳသေဘာ ထိေတြ႔ဆက္ဆံေရး (Constructive Engagement) ျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္လုပ္ေဆာင္ပါက တိုးတက္မႈမ်ား ရရွိမွာျဖစ္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းစည္း႐ုံးခဲ့ျခင္းတို႔ဟာ အေျပာင္းအလဲကို တြန္းအားေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ ဥေရာပနဲ႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတို႔က ျမန္မာအစိုးရအေပၚ ခ်ဥ္းကပ္ပုံ ေျပာင္းလဲသြားပါၿပီ။ ဒါဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အလုပ္မျဖစ္တဲ့ နည္းလမ္းကို သုံးသပ္သင္ခန္းစာယူႏိုင္ၿပီး အစီအစဥ္ခ်မွတ္ ေျပာင္းလဲျခင္းကို နားလည္လက္ခံလိုက္တာေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး ဒီအေျပာင္းအလဲရဲ႕ အရွိန္အဟုန္ (ႏႈန္းထား) ကို အစီအစဥ္ ခ်မွတ္ထားတာထက္ ပိုမုိသြက္လက္ ျမန္ဆန္ေစမယ့္ မဟာဗ်ဴဟာသစ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ ဥပမာတစ္ခုကေတာ့ အေျပာင္းအလဲကာလမွာ ျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအၾကား ပဋိပကၡျပႆနာ (Conflicts between Culture and Change) ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အဲဒီကိစၥကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မဟာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္စဥ္ကတည္းက က်က်နန ထည့္သြင္းစဥ္းစားၿပီးသား ျဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရၿပီး အတိုက္အခံ အင္အားစုမ်ား အေနနဲ႔ ထည့္သြင္းစဥ္းစားတြက္ခ်က္မႈ အလြန္နည္းပါတယ္ ဆိုတာေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီကို စံႏႈန္းျပည့္ ခ်က္ခ်င္းရရွိဖို႔ လက္ဆျပင္းျပင္းနဲ႔ တြန္းေနၾကတာမ်ဳိးေတြ ရွိေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အစဥ္အလာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အသားတက် အံဝင္ဖို႔ အခ်ိန္လုံလုံေလာက္ေလာက္ယူၿပီး စနစ္တက် ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွသာ ဒီမိုကေရစီကို ခိုင္ခိုင္မာမာ ရရွိႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးရဲ႕ ႏႈန္းထားဟာ စီစဥ္ထားတာထက္ ပိုမိုျမန္ဆန္ေရးဟာ ျမန္မာလူထု အက်ဳိးစီးပြား၊ တပ္မေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား၊ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ တစ္ကမာၻလုံးရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ထင္ရွားလာေနၿပီ ျဖစ္ၿပီး ဒီလို ပိုမိုျမန္ဆန္စြာ ေျပာင္းလဲႏိုင္ေရးအတြက္ ခ်ဥ္းကပ္ပုံ ခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ား မွန္ကန္ေရး၊ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိေရးဟာ လြန္စြာပဓာနက်လွပါတယ္။ လာမယ့္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲရဲ႕ တရားမွ်တမႈ လြတ္လပ္မႈကို ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပိုမိုနီးကပ္စြာ ဆက္ဆံေရး၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ပိုမိုျပဳလုပ္ေရး ေစာင့္ဆိုင္းေနျခင္းက လက္ေတြ႔က် ဆီေလ်ာ္တဲ့ “တြန္းအား” ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ ပိုမိုသေဘာထား ေပ်ာ့ေပ်ာင္းလာႏိုင္တဲ့၊ မလိုက္ေလ်ာႏိုင္စရာ မရွိတဲ့ အားျဖည့္ေဆာင္ရြက္မႈတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျပာင္းအလဲက အစီအစဥ္ခ်မွတ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေထာက္ျပေျပာဆိုရျခင္းက ျပည္တြင္းအင္အားစု ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ဒီအခ်က္ကို အေလးအနက္ထားၿပီး လိုက္ေလ်ာညီေထြ “တြန္း” ႏိုင္ၾကေစလိုျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး အပြင့္လင္းဆုံး သတိေပးရမယ္ဆိုရင္ လက္ဆမွန္မွန္နဲ႔ တြန္းႏိုင္တဲ့ အင္အားစုမ်ား တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးမွာ အဓိကလုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ ေနရာမ်ား (Key Roles) ကို တျဖည္းျဖည္း ရရွိလာၾကမွာ ျဖစ္ၿပီး Planned Change ရဲ႕ သေဘာသဘာဝကို မသိက်ဳိးကြၽန္ျပဳလို႔ ျဖစ္ေစ၊ တမင္ ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာနဲ႔ျဖစ္ေစ ေဆာင္ရြက္ေနၾကသူမ်ား အေနနဲ႔ မိမိတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံနဲ႔လူထုကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးစိတ္၊ မိမိတို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး ႀကဳိးပမ္းမႈမ်ား အခ်ည္းႏွီး ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း သတိျပဳမိၾကေစလိုတဲ့ ေစတနာ အရင္းခံေၾကာင့္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

ပိုက္တင္
The Voice Weekly

0 comments:

Post a Comment