ဆရာ စိုင္းခမ္းမိုင္း (ဓာတ္ပံု – စိုင္းေဇာ္ / ဧရာဝတီ)
ဆရာ စိုင္းခမ္းမိုင္းကို ရွမ္းျပည္နယ္ မိုင္းပြန္ၿမိဳ႕တြင္ ေမြးဖြားသည္။ ၁၉၆၁ တြင္ ျမစ္ႀကီးနားရွိ Kachin Baptist School မွ ၁၀ တန္းေအာင္ျမင္ၿပီး ေတာင္ႀကီး ဥပစာေကာလိပ္၊ မႏၲေလးတကၠသိုလ္တို႔ တြင္ တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ မႏၲေလးတကၠသိုလ္မွ သမိုင္းအထူးျပဳျဖင့္ မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႔ရရွိခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္အထိ မႏၲေလး တကၠသိုလ္၊ မိတၳီလာ ေကာလိပ္တို႔တြင္ နည္းျပ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ လက္ေထာက္ ကထိက အျဖစ္လည္းေကာင္း တာ၀န္ အဆင့္ဆင့္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။ထို႔ေနာက္ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး ဌာနတြင္ လက္ေထာက္ကထိက အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ကထိက အျဖစ္လည္းေကာင္း တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ဆႏၵအရ အလုပ္မွ ႏုတ္ထြက္ခဲ့သည္။
၁၉၉၀- ၉၁ ခုႏွစ္ အတြင္း စင္ကာပူ အမ်ိဳးသား တကၠသိုလ္၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေလ့လာေရး ဌာနတြင္ သုေတသီ အဖြဲ႔၀င္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ၁၉၉၂-၉၈ ခုႏွစ္ အတြင္း ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်ဴလာေလာင္ေကာင္ တကၠသိုလ္၊ အေရွ႕ေတာင္ အာရွေရးရာ ဌာနတြင္ သုေတသိ အဖြဲ႔၀င္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ မဲေခါင္ေဒသ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေကာ္မတီ၀င္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ အယုဒၶယ သမိုင္းေလ့လာေရး စင္တာတြင္ သုေတသီ အဖြဲ႔၀င္ အျဖစ္လည္းေကာင္း ပါ၀င္ခဲ့သည္။
၁၉၉၈- ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ အတြင္း တိုယိုတာေဖာင္ေဒးရွင္းမွ သုေတသန ခ်ီးျမွင့္ေငြျဖင့္ သုေတသန စီမံကိန္း ၂ ခု လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၁- ၂၀၁၂ တြင္ ၾသစေၾတးလ် အမ်ိဳးသား တကၠသိုလ္တြင္ ဧည့္ပညာရွင္ အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
၀ လူမ်ိဳးစုတို႕၏ သမိုင္းအက်ဥ္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးႏွင့္ တို႕ကို ဧရာဝတီ ေကာ္ပီအယ္ဒီတာ ႏိုင္စြမ္းႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးထားပါသည္။
ေမး။ ။ ၀ ဆိုတာ ဘယ္သူေတြလဲ၊ တ႐ုတ္လား၊ ျမန္မာလား။ မြန္ခမာ စကားေျပာ အုပ္စု၀င္ ျဖစ္တယ္။
ေျဖ။ ။ ၀ ဆိုတာ တရုတ္လည္း မဟုတ္ဘူး၊ ျမန္မာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ၀ ဟာ ၀ ပဲ ျဖစ္တယ္။
ေမး။ ။ ၀ ေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ ေတြ အေၾကာင္း ရွင္းျပပါ။
ေျဖ။ ။ သမိုင္းအရ ေျပာရမယ္ ဆိုရင္ မြန္ခမာ အႏြယ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ၁၉၆၀ ေလာက္ အထိ ၀ ေတြဟာ ေတာင္ယာစိုက္တယ္၊ ဘိန္းစိုက္တယ္။ လမ္းပမ္ဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ နယ္ေျမျဖစ္ တယ္။ ၀ ေတြ အတြက္ သူတို႔ စိုက္ပ်ိဳးေရးက သူတို႔ေဒသတြင္း စားသံုးဖို႔ မလံုေလာက္ဘူး။ ဖဆပလ ေခတ္ တေလွ်ာက္ ဆန္နဲ႔ ဆား အလိုအပ္ဆံုး နယ္ေျမျဖစ္ခဲ့တယ္။ ၀ နယ္နဲ႔ ၀ လူထုဟာ အလြန္ ေခတ္ေနာက္က် ခဲ့တဲ့ အတြက္ အလိုအပ္ဆံုးအရာဟာ စားသံုးဖို႔ ဆန္နဲ႔ ဆားပဲ ျဖစ္တယ္။ ဆန္နဲ႔ ဆားရွိရင္ ေက်နပ္ေရာင့္ရဲတဲ့ လူမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တယ္။ အသားအတြက္ မၾကာခဏ ပူေဇာ္ေလ့ ရွိတဲ့ ယဇ္ပူေဇာ္ပြဲက ရတဲ့ ကြ်ဲသားမ်ား ျဖစ္တယ္။
သူတို႔ဟာ နတ္ကိုးကြယ္သူေတြ ျဖစ္တယ္။ ၀ နဲ႔ လ ဆိုၿပီး လူမ်ိဳးစု ၂ စုလည္း ကြဲျပားေနတာလည္း ရွိတယ္။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးခ်ိန္ အထိ လ မ်ိဳးႏြယ္စုက ပိုမို ယဥ္ေက်းတယ္ လို႔ ေျပာႏိုင္တယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ယြန္းဂိုဏ္းကို ကိုးကြယ္တယ္။ ယဇ္ပူေဇာ္တဲ့ အေလ့အထကိုလည္း က်င့္သံုးတယ္။ လူေခါင္း မျဖတ္ေပမယ့္ တိရစၧာန္ ေခါင္းေတြနဲ႔ ယဇ္တိုင္ စိုက္ထူတယ္။ ၀ နယ္တခုလံုးမွာ အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳ ေစာ္ဘြားနယ္ ၁ နယ္ပဲ ရွိတယ္။ အဲဒီ နယ္က မိုင္းလြန္း (Mang Lun) နယ္ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ မိုင္းလြန္းနယ္ မိုင္းလြန္းေစာ္ဘြား အျဖစ္ အဂၤလိပ္က ေစာ္ဘြား အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလႊာ (SANAD) ေပးခဲ့တယ္။
သူတို႔ရဲ႕ သမိုင္းကို ေလ့လာရင္ ဒ႑ာရီ ပံုျပင္ေတြပဲ အမ်ားစု ေတြ႔ရတယ္။ အဂၤလိပ္ေခတ္နဲ႔ ဖဆပလ ေခတ္အထိ ၀ နယ္မွာ ေတာင္ပိုင္းနဲ႔ ေျမာက္ပိုင္း ဆိုၿပီး ခြဲထားတာ ရွိခဲ့တယ္။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ မွတ္တမ္းမ်ား အရ ၀ နယ္ရဲ႕ ဧရိယာ အက်ယ္ အ၀န္းမွာ စတုရန္းမိုင္ ၅၀၀၀ ရွိၿပီး လူဦးေရ ၂၅၀၀၀၀ ရွိတယ္။ အစိုးရအေနနဲ႔ အသိအမွတ္ျပဳတာက မိုင္းလြန္းေစာ္ဘြား စ၀္မန္လိတ္ ျဖစ္တယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီ အာဏာသိမ္းေတာ့ ဖမ္းဆီးခံရတဲ့ အထဲ ပါသြားတယ္။
ေမး။ ။ ၀ ေတြက ေခါင္းျဖတ္တဲ့ လူ႐ိုင္းေတြ ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ ဟုတ္လား။ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေခါင္းျဖတ္တာေတြ ေပ်ာက္သြားခဲ့တာလဲ။
ေျဖ။ ။ ၀ ေတြ ေခါင္းျဖတ္တဲ့ အေၾကာင္းက ယံုၾကည္မႈနဲ႔ ဆိုင္တယ္။ သမိုင္း အေထာက္အထားမ်ား အရ ၀ ေယာက္်ားသား တေယာက္ရယ္လို႔ ျဖစ္လာရင္ အနည္းဆံုး ေခါင္း ၁ ေခါင္းေတာ့ ျဖတ္ဖူးရတယ္။ ျဖတ္ပံုျဖတ္နည္းနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ ၀ နယ္မွာ တိက်တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရယ္လို႔ မရွိခဲ့ဘူး။ အဂၤလိပ္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္တုန္းက No Man’s Land လို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ဘယ္သူပိုင္တဲ့ နယ္ေျမမွ မဟုတ္ ဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ ၀ နယ္ တနယ္လံုးမွာ ကာကြယ္ေရး ဆိုတာ မရွိဘူး။ ကိုယ့္ရြာကို ကိုယ္တိုင္ ကာကြယ္တာပဲ ရွိတယ္။ တရားဥပေဒ ဆိုတာ ကလည္း ဓေလ့ထံုးစံ တရပ္ပဲ။ ပညာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ ဆိုတာေတြ မရွိခဲ့ဘူး။ နတ္ဆရာကိုပဲ အားကိုးၾကတယ္။
ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ေခါင္းျဖတ္တယ္ ဆိုရာမွာလည္း သူတို႔ နယ္ေျမကို ျပင္ပရန္က ကာကြယ္ဖို႔ ျဖတ္တာ ရွိတယ္။ ေနာက္ တခုက အထူးသျဖင့္ေတာ့ မ်ိဳးႀကဲခ်ိန္မွာ ဆန္ေရစပါး ေပါမ်ားေရးနဲ႔ သီးႏွံအထြက္တိုးေအာင္ ေခါင္းျဖတ္ ယဇ္ပူေဇာ္တဲ့ ဓေလ့ရွိတယ္။ ေခါင္းျဖတ္တဲ့ ကာလဟာ ေတာင္ယာ မီး႐ႈိ႕တဲ့ ကာလက စၿပီး စိုက္ပ်ိဳးတဲ့ ရာသီ၊ ရိတ္သိမ္းတဲ့ ရာသီေတြမွာလည္း ျဖတ္တယ္။ ဒီရာသီမွာ ၀ နယ္ထဲကို ခရီးသြားဖို႔ အလြန္အႏၲရာယ္မ်ားတဲ့ ကာလ ျဖစ္တယ္။ ေနထိုင္မေကာင္း မက်န္းမာရင္လည္း နတ္ဆရာ ေျပာတဲ့ အတိုင္း လုပ္ေဆာင္တာလည္း ရွိတယ္။ ဒီဓေလ့က ဘယ္အခ်ိန္မွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့တာလဲ ဆိုတာထက္ ဘယ္အခ်ိန္ အထိ ရွိေနမလဲ ဆိုတာေတာ့ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္တယ္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး မရွိတဲ့ အခ်ိန္ အထိ ရွိေနႏိုင္တယ္။
ေမး။ ။ ၀ ေတြနဲ႔ ရွမ္းေတြရဲ႕ ဆက္ဆံေရးက ဘယ္လို ရွိခဲ့လဲ။
ေျဖ။ ။ ၀ ေတြနဲ႔ ရွမ္းေတြရဲ႕ ဆက္ဆံေရးကို ေလ့လာရင္ တစိမ္းတရံဆံလို ဘယ္ေတာ့မွ သေဘာမထားၾကဘူး။ ရင္းႏွီးတဲ့ ဆက္ဆံေရး ရွိခဲ့တယ္။ ၀ နဲ႔ ကိုးကန္႔ကေတာ့ ရင္းႏွီးမႈ ဘာမွ မရွိ။ တကယ္က ကိုးကန္႔ဆိုတာ တ႐ုတ္ ျဖစ္ၿပီး၊ ၀ ဆိုတာက ၀ ပါပဲ။ ကိုးကန္႔ လူမ်ိဳး ဆိုတာ မရွိဘူး။ ကိုးကန္႔ နယ္ေျမပဲ ရွိတယ္။
ေမး။ ။ တ႐ုတ္ရဲ႕ ၾသဇာက ၀နဲ႔ ကိုးကန္႔ အေပၚ ဘယ္ေလာက္အထိ ရွိခဲ့သလဲ။
ေျဖ။ ။ အဂၤလိပ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ၁၉၄၈ အထိ ၀ နဲ႔ ကိုးကန္႔နယ္မွာ တ႐ုတ္ရဲ႕ ၾသဇာအာဏာ ေျပာပေလာက္ ေအာင္ ဘာမွ မရွိခဲ့ပါ။ ၀ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာႏိုင္တာက အဂၤလိပ္အစိုးရ ေခတ္နဲ႔ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေခတ္ေတြမွာ ၀ နယ္ အတြင္းပိုင္း အထိ ထိထိေရာက္ေရာက္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဆိုတာ မေတြ႔ရပါဘူး။ ၀တို႔ရဲ႕ စာေပအေနနဲ႔ မေတြ႔ရဘူး။ မိုင္းလြန္းေစာ္ဘြားရဲ႕ နယ္မွာေတာ့ ရွမ္းစာကို သံုးစြဲခဲ့တာ ေတြ႔ရတယ္။
ဧရာ၀တီ
0 comments:
Post a Comment