Sunday, April 8, 2018

ဘဏ္တုိးမေလွ်ာ့ႏုိင္တဲ့ ဂယက္၊ ဘဏ္အပ္ေငြအေပၚ မီွခိုလြန္းတဲ့ တုိင္းျပည္အေနနဲ႔ လာအိုကုိ ဘယ္လုိေက်ာ္တက္မလဲ


ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြမွာ အမ်ားျပည္သူ ေငြအပ္ႏွံမႈပမာဏ က်ပ္ ဘီလ်ံ ၃၃၃၀၀ ေက်ာ္ရွိလာၿပီး က်ပ္ ဘီလ်ံ ၂၃၃၀၀ ေက်ာ္ကုိ ပုဂၢလိကဘဏ္ေတြမွာ အပ္ႏွံထားတယ္လို႔ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖြဲ႕ (IMF) က မတ္လကုန္ပုိင္းမွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ IMF Article IV Consultation ဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ပုဂၢလိကဘဏ္ ၂၄ ခု၊ ႏိုင္ငံပိုင္ဘဏ္ ေလးခုနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္ခြဲ ၁၃ ခုအျပင္ အသစ္ထပ္တိုးဖြင့္ ခြင့္ျပဳမယ့္ ဘဏ္သစ္ငါးခုပါ ေပါင္းၿပီးဖြင့္မယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းဘဏ္ေဖာင္းပြမႈ ျဖစ္ေပၚေနၿပီလို႔ ဆိုရေပမယ့္ ဘဏ္ကို အသံုးျပဳသူ အေရအတြက္ဟာ လူဦးေရရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၂၀ ပတ္လည္ပဲ ရွိေနပါတယ္။

အတိအက်ေျပာမယ္ဆိုရင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ေလ့လာခဲ့တဲ့စစ္တမ္းအရ အသက္ ၁၅ ႏွစ္အထက္ လူဦးေရရဲ႕ ၂၃ ရာခိုင္ႏႈန္းကပဲ ဘဏ္စနစ္ကို အသံုးျပဳေနတယ္လို႔ ရန္ကုန္စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းက ဧၿပီ ၅ ရက္မွာ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးဘဏ္မ်ား၏ အနာဂတ္ အလားအလာ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

လူဦးေရရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၂၀ ေလာက္ကပဲ ဘဏ္စနစ္ကုိ အသံုးျပဳေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘဏ္အပ္ေငြက တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ လွည့္ပတ္အသံုးျပဳေနတဲ့ ေငြေၾကးပမာဏထက္ မ်ားျပားေနသလားဆိုတဲ့ အေျခအေန တစ္ခုထြက္လာပါတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္ကုန္အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လွည့္ပတ္သံုးစြဲေငြက က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၀၀၀၀ ေလာက္ပဲ ရွိေနတယ္လို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တာေၾကာင့္ပါ။

ဒီလို ဘဏ္အပ္ေငြ မ်ားလြန္းေနတဲ့ အေျခအေန၊ NLD အစိုးရ လက္ထက္စီးပြားေရး က်ဆင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ ေ၀ဖန္သံ၊ ဘဏ္တိုးႏႈန္း ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မႈမရွိတဲ့ ဂယက္ေတြနဲ႔ လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္မွာ လာအိုႏိုင္ငံကို ေက်ာ္တက္ဖို႔ေတာင္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အေျခအေနေလးခ်က္ ို ျပန္သံုးသပ္မယ္ဆိုရင္ ဘဏ္အပ္ေငြကို မီွခိုၿပီး ရပ္တည္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမလုပ္တဲ့ လူတန္းစားတစ္စုကို ေတြ႕ျမင္ရမွာျဖစ္ၿပီး ဘဏ္ေတြနဲ႔ အဆက္အဆံရွိေနတဲ့လူေတြဟာလည္း အမ်ားစုက စီးပြားေရး လုပ္ခဲ့တဲ့သူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ဘာေၾကာင့္ အလုပ္မလုပ္ၾကေတာ့ဘဲ ဘဏ္မွာေငြအပ္ၿပီး ဘဏ္တိုးထုတ္စားေနတာလဲဆိုတဲ့ အေျဖကို NLD အစိုးရအေနနဲ႔ မလြဲမေသြ အေျဖရွာဖို႔ လိုအပ္လာပါတယ္။

ဘဏ္အပ္ေငြ ဘယ္ေလာက္တိုးတက္ခဲ့လဲ

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးလွည့္ပတ္သံုးစြဲမႈကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ NLD အစိုးရ အာဏာလႊဲေျပာင္းရယူခဲ့တဲ့ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ မတ္လကုန္မွာ လွည့္လည္သံုးစြဲေငြက်ပ္ ၁၀၁၅၇ ဘီလ်ံရွိၿပီး စုေဆာင္းမႈအပ္ႏွံေငြ ပမာဏက က်ပ္ ၂၅၈၈၃ ဘီလ်ံအထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။ စုေဆာင္းမႈအပ္ႏွံေငြ က်ပ္ ၂၅၈၈၃ ဘီလ်ံမွာဆိုရင္ စာရင္းရွင္အပ္ေငြက ၄၆၆၂ ဘီလ်ံပဲ ရွိေနၿပီး စုေဆာင္းမႈအပ္ေငြက က်ပ္ ၂၁၂၂၁ ဘီလ်ံအထိ ရွိေနတာကို ေတြ႕ျမင္ရပါတယ္။

ဒီပမာဏဟာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္အၾကာ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ ဘီလ်ံ ၁၀၀၀၀ နီးပါး ခုန္တက္သြားၿပီး ဘဏ္အပ္ေငြေတြအျဖစ္ ႏုိင္ငံပုိင္ဘဏ္ေတြမွာ က်ပ္ ၉၉၇၉ ဘီလ်ံ (ဘဏ္လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုး၏ ၂၈ ရာခုိင္ႏႈန္း)၊ ပုဂၢလိကဘဏ္ေတြမွာ က်ပ္ ၂၃၃၂၄ ဘီလ်ံ (ဘဏ္လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုး၏ ၆၆ ရာခုိင္ႏႈန္း)၊ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္ေတြမွာ က်ပ္ ၂၁၂၀ ဘီလ်ံ (ဘဏ္လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုး၏ ေျခာက္ရာခုိင္ႏႈန္း) အထိ ျမင့္တက္လာၿပီး ဘဏ္လုပ္ငန္းတစ္ခုလံုးမွာ စုစုေပါင္း အပ္ေငြပမာဏ က်ပ္ ၃၅၄၂၄ ဘီလ်ံအထိ ေရာက္လာခဲ့တယ္လို႔ IMF Article IV Consultation ဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

NLD အစိုးရလက္ထက္မွာ ဘယ္လိုပဲ လ်ာထားခ်က္ ျပည့္မီပါတယ္ေျပာေျပာ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဟာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္ကထက္ ၀င္ေရာက္မႈ က်ဆင္းေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ လတ္တေလာ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဟာလည္း ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအေပၚ မူတည္ေနၿပီး ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ က်ဆင္းတာနဲ႔ ျမန္မာ့စီးပြားေရး က်ဆင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမွာ ျပည္တြင္းက လုပ္ငန္းရွင္ေတြကလည္း စီးပြားေရးမလုပ္ဘဲ ဘဏ္တိုးႏႈန္းတြက္ၿပီး ထိုင္စားေနတယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ အလားအလာအတြက္ ေကာင္းမြန္မႈမရွိသလို အႏွစ္ ၂၀ အတြင္း စင္ကာပူ စီးပြားေရးကို ေက်ာ္တက္မယ္ဆိုတဲ့ အိပ္မက္ကိုလည္း ဘဏ္တိုးႏႈန္းထိုင္စားေနတဲ့ ေငြရွိသူေတြက ျပက္ရယ္ျပဳသလို ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။

ဘဏ္အပ္ေငြမ်ားလို႔ ဘဏ္ေတြအဆင္ေျပေနၿပီလား

ျပည္တြင္းဘဏ္ ၂၄ ခုကို ေလ့လာမယ္ဆုိရင္ ဂ်ာမနီအေျခစုိက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးဆုိင္ရာ ေအဂ်င္စီတစ္ခုျဖစ္တဲ့ GIZ ရဲ႕ အစီရင္ခံစာတစ္ခုအရ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ စုစုေပါင္း ပုိင္ဆုိင္မႈ အမ်ားဆံုးပုဂၢလိကဘဏ္ ၁၀ ခုစာရင္းမွာ ကေမၻာဇဘဏ္က ၄၂ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ဧရာ၀တီဘဏ္က ၁၄ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ သမ၀ါယမဘဏ္ (CB) ဘဏ္က ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ျမ၀တီဘဏ္က ေျခာက္ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ျမန္မာ့ေရွ႕ေဆာင္ဘဏ္က ေျခာက္ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ႐ုိးမဘဏ္က ေျခာက္ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ယူႏုိက္တက္အမရဘဏ္က သံုးရာခုိင္ႏႈန္း၊ ကမၻာ့ရတနာဘဏ္က သံုးရာခုိင္ႏႈန္း၊ အာရွစိမ္းလန္းမႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္က ႏွစ္ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ျမန္မာအေရွ႕တုိင္းဘဏ္က ႏွစ္ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ ရပ္တည္ေနပါတယ္။ ဒီဘဏ္ ၁၀ ခုရဲ႕ ရပ္တည္မႈ အျမတ္အစြန္းကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ “ေခ်းေငြမ်ားမ်ား ထုတ္ေပးႏိုင္ေလ အျမတ္အစြန္း ပိုမိုရရွိေလ” ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ရန္ကုန္စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းကေန ထုတ္ျပန္တဲ့ ျမန္မာ့ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးဘဏ္မ်ား၏ အနာဂတ္ အလားအလာ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ဒီလိုေဖာ္ျပခဲ့ေပမယ့္ ဒီလိုအႀကီးဆံုးဘဏ္ ၁၀ ခုမွာကို စုစုေပါင္း ပိုင္ဆုိင္မႈအခ်ဳိးက ကြာဟလြန္းေနၿပီး ထိပ္တန္းဘဏ္သံုးဘဏ္၊ အလယ္အလတ္အဆင့္ သံုးဘဏ္နဲ႔ အလယ္အလတ္အဆင့္ေအာက္မွာ ဘဏ္ေလးခု ျဖစ္ေနတယ္လို႔ အစီရင္ခံစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ဒီလို အစီရင္ခံစာနဲ႔အတူ ဘဏ္ေတြမွာ စုေဆာင္းေငြမ်ားလာလို႔ ဘဏ္ေတြက အဆင္ေျပေနၿပီလားလို႔ ေမးမယ္ဆုိ ဘဏ္အမ်ားစုက မေျပဘူးလို႔ ေျဖၾကပါလိမ့္မယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ NLD အစိုးရလက္ထက္ ဗဟိုဘဏ္က ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ေခ်းေငြဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းေၾကာင့္ ဘဏ္အခ်ဳိ႕ အခက္ၾကံဳခဲ့ပါတယ္။ မူလက ေျခာက္လသတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ ေခ်းေငြဆိုင္ရာစည္းမ်ဥ္းကို သံုးႏွစ္အထိ တိုးေပးခဲ့ေပမယ့္လည္း ေခ်းေငြဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းထုတ္ျပန္ခ်ိန္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အိမ္၊ ျခံ၊ ေျမ ေစ်းကြက္က်ဆင္းေနခ်ိန္နဲ႔ ခ်ိန္ကိုက္ထုတ္ျပန္သလို ျဖစ္ေနၿပီး ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြ အတြက္လည္း ေခ်းေငြစည္းမ်ဥ္းေၾကာင့္ အခက္ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ပိုဆိုးတာက ဘဏ္ေတြမွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း စြမ္းေဆာင္မႈက မဟုတ္တဲ့ အျမတ္ေငြေတြဟာ ေျမ၊ အေဆာက္အအံုေပၚမွာ မူတည္ေနတာမို႔ ဗဟိုဘဏ္က ခ်ိန္ကိုက္ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ သံုးႏွစ္စည္းမ်ဥ္းေၾကာင့္ ဘဏ္တခ်ဳိ႕ဟာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ေငြထုတ္ေခ်းလို႔ မရေတာ့တဲ့ အေျခအေနနဲ႔ ရင္ဆုိင္လိုက္ရပါတယ္။ ေငြထုတ္ေခ်းႏိုင္မႈမ်ားေလ အျမတ္အစြန္းရမႈမ်ားေလဆိုတဲ့ အစီရင္ခံစာရလဒ္နဲ႔ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ရပ္အျဖစ္ အပ္ေငြပဲ လက္ခံေနရၿပီး ေငြထုတ္ေခ်းႏိုင္မႈ မရွိေတာ့တာဟာ ဘဏ္တခ်ဳိ႕ကို အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဗဟိုဘဏ္ရဲ႕ ေခ်းေငြစည္းမ်ဥ္းေၾကာင့္ ျပင္ပလုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ေငြထုတ္ေခ်းလို႔ မရေတာ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ဘဏ္အပ္ေငြ မ်ားေနၿပီးေတာ့ ဘဏ္တိုးအေပၚ မီွခိုသူမ်ားလြန္းေနတာဟာ ဘဏ္ေတြအတြက္ေတာ့ ရလဒ္မေကာင္းသလို ဗဟိုဘဏ္က ထုတ္ျပန္တဲ့ ေခ်းေငြစည္းမ်ဥ္းဟာ မွန္ကန္ ေကာင္းမြန္ေပမယ့္ အိမ္၊ ျခံ၊ ေျမ ေစ်းကြက္ပ်က္ေနခ်ိန္မွာ ျပန္လည္ခ်ိန္ညိႇဖို႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ျပန္လည္ခ်ိန္ညိႇဖို႔ မလုပ္ႏိုင္ရင္ အပ္ေငြေတြကိုပဲ လက္ခံေနရတဲ့ ဘဏ္တခ်ဳိ႕ဟာ အျမတ္အစြန္းရမယ့္ ဘဏ္ေခ်းေငြကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ထုတ္မေခ်းႏုိင္တာေၾကာင့္ ဘဏ္အ႐ႈံးေပၚတာ၊ ဘဏ္အ႐ံႈးေပၚရင္ လူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈပ်က္ၿပီး ျမန္မာ့စီးပြားေရးအေပၚ ႐ိုက္ခတ္တာစတဲ့ ဆိုးက်ဳိးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တာေၾကာင့္ “ေပါ့ေစလိုလို႔ ေၾကာင္႐ုပ္ထိုး ေဆးအတြက္နဲ႔ေလး” ဆိုသလိုမ်ဳိး ျဖစ္လာရင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးအတြက္ အက်ပ္အတည္းတစ္ခု ထပ္ျဖစ္ေစမွာ ျဖစ္သလို လတ္တေလာ အေျခအေနမွာ ဘဏ္အပ္ေငြ မ်ားလြန္းေနတာဟာ ေခ်းေငြစည္းမ်ဥ္းနဲ႔ အခက္ၾကံဳေနရတဲ့ ဘဏ္ေတြအတြက္ေတာ့ အဆင္မေျပဘူးလို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။

စီးပြားေရး ဘာလို႔မလုပ္ရဲၾကသလဲ

စီးပြားေရးဘာလို႔ မလုပ္ၾကသလဲ ေမးမယ္ဆိုရင္ မလုပ္တတ္ၾကတာေၾကာင့္ပဲလို႔ ေျဖရမွာပါ။ ဒီအေျဖက မမွားဘူးဆိုတာကို NLD အစိုးရလက္ထက္မွာကို ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေငြက်ပ္သိန္းေပါင္းေသာင္းနဲ႔ခ်ီ လိမ္လည္ခံရလို႔ ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြက သက္ေသခံေနတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးကို ကိုယ္တိုင္မလုပ္တတ္ခ်ိန္မွာ အျမတ္အစြန္း မ်ားမ်ားေပးမယ္လို႔ ေၾကညာတဲ့ လိမ္လည္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြမွာ အစုရွယ္ယာကို စုေဆာင္းေငြေတြကေန ၀င္ထည့္ၾကတာပါ။ ကိုယ္တုိင္က စီးပြားေရး မလုပ္တတ္လို႔ အစုရွယ္ယာေတြေခၚ၊ အျမတ္မ်ားမ်ားေပးတာကို၀င္ၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေနခ်ိန္မွာ ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္းကို ဘာေၾကာင့္မလုပ္ၾကသလဲဆိုရင္ ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္း လုပ္ေနတဲ့သူေတြကလည္း ယက္ကန္ယက္ကန္နဲ႔ အေၾကြးလည္ပင္း ျမဳပ္ေနတာကို ျမင္ေနရလို႔ပါ။

ဒါ့အျပင္ ေငြကိုကိုင္မထားဘဲ ရွယ္ယာထည့္ခ်ိန္မွာ အလိမ္ခံရ၊ ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္း လုပ္ေနတဲ့သူေတြက ႐ႈံးေနၿပီးေတာ့ လုပ္ငန္းၿပိဳက်မသြား႐ံု ရပ္တည္ေနခ်ိန္မွာ လူေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္က ဘဏ္ထဲမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ ဘဏ္တိုးစားတာ အေကာင္းဆံုးဆိုၿပီး ဘဏ္တုိးေမွ်ာ္စားေနရတဲ့ ဘ၀ကိုေရာက္ေနသလို စစ္တမ္းေတြမွာ ယံုၾကည္မႈကင္းမဲ့ခံေနရတဲ့ အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးစြမ္းေဆာင္ရည္ေၾကာင့္လည္း အမွန္တကယ္ လုပ္ငန္းလုပ္ေနတဲ့သူေတြက ဒီအခ်ိန္မွာ ဘာလုပ္ငန္းမွမလုပ္ဘဲ ေငြကိုင္ထားတာ အေကာင္းဆံုးပဲလို႔ ေျပာဆိုၾကတဲ့ စကားေတြကလည္း ဘဏ္ေတြမွာ ေငြအပ္ၿပီး ဘဏ္တိုး ထုိင္စားဖို႔ဆိုတဲ့အဆင့္ကို ေရာက္ေစခဲ့ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္က အစိုးရဟာ သူ႔ရဲ႕ ႀကိဳးနီစနစ္ထဲမွာ သူ႔ဘာသာ ပိတ္မိေနတာပါ။ ဥပမာေျပာရရင္ Showa Enterprise ကုမၸဏီက အခန္း ၁၀ ခန္းပဲရွိတဲ့ တည္းခိုခန္း အေသးေလးဖြင့္ဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာ ေလးလေက်ာ္ငါးလၾကာတဲ့အထိ လုပ္ငန္းလိုင္စင္ မရခဲ့တာပါ။ ဒီလို တည္းခိုခန္း အေသးေလးကိုပဲ ၿမိဳ႕နယ္ေထြအုပ္၊ တျခားဌာနဆုိင္ရာေတြနဲ႔ မီးသတ္က အႀကိမ္ႀကိမ္ စစ္ေဆးတာ၊ ဒီလို စစ္ေဆးၿပီးရင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႕႐ံုး တင္ျပရၿပီး တိုင္း႐ံုးကေနတစ္ဆင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္၊ ဟိုတယ္/ခရီး၀န္ႀကီးဌာနေတြကို ျပန္လည္တင္ပို႔ရတာ၊ ဟိုတယ္/ခရီးက အရာရွိေတြက ျပန္လည္စစ္ေဆးတာ၊ ျပန္လည္ စစ္ေဆးၿပီးေတာ့ တုိင္း႐ံုးကို စစ္ေဆးခံရၿပီးေၾကာင္း ျပန္လည္တင္ျပရတာ၊ ဒီလိုျပန္လည္တင္ျပၿပီးခ်ိန္မွာ စည္ပင္ကတစ္ခါထပ္ၿပီး ေျမျပင္စစ္ေဆးမႈလုပ္တာ၊ ဒီလို ေျမျပင္စစ္ေဆးမႈအၿပီးမွာ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕႐ံုးဆီကို ျပန္ေရာက္သြားၿပီး အစိုးရအဖြဲ႕က ၀န္ႀကီးရဲ႕ ေျမျပင္စစ္ေဆးမႈကို တစ္ခါေစာင့္ဆုိင္းရတာဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးပါ။ လုပ္ငန္းအေသးေလးတစ္ခုကို ေလးလေလာက္ၾကာေအာင္ လူေပါင္းစံုက စစ္ေဆးၿပီး ၀ိုင္းႀကီးခ်ဳပ္စနစ္နဲ႔ အထပ္ထပ္ စစ္ေနတာကိုပဲ ၀န္ႀကီးက စစ္ၿပီးမွ လိုင္စင္ထုတ္ေပးမယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးဟာ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္မယ့္သူေတြကို စိတ္ပ်က္ေစတဲ့အခ်က္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဘဏ္မွာေငြအပ္ၿပီး ဘဏ္တိုးႏႈန္း ထိုင္စားေနတဲ့သူေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္ဥကၠ႒ ဦးစိုးမင္းက ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ ၃၁ ရက္မွာ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကို အပ္ေငြ က်ပ္ဘီလ်ံ ၂၇၀၀၀ အထိရွိေနၿပီး ရာခိုင္ႏႈန္း ၈၀ က အေျခခံနဲ႔ အလယ္အလတ္တန္းစားေတြ၊ ပင္စင္စားေတြ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ အမ်ားအျပား ဆက္စပ္မႈမရွိတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ အပ္ေငြေတြျဖစ္လို႔ ဘဏ္တိုးႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခဲ့ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဦးစိုးမင္းရဲ႕ အေျဖက အလံုးစံုမွန္တယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမွာ မရွိပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ လက္ရွိစီးပြားေရးေလာကထဲမွာကို မ႐ံႈး႐ံုတစ္မည္ရပ္တည္ေနၿပီး သံုးလတစ္ႀကိမ္ ဘဏ္တိုးထုတ္မွ အျမတ္ရတယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနနဲ႔ ရပ္တည္ေနတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ရွိေနလို႔ပါ။ ဒီအေျခအေနမွန္ေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ အေနနဲ႔ ျပန္လည္သံုးသပ္ဖို႔ လိုအပ္သလုိ ဘဏ္တိုးႏႈန္းနဲ႔ ရပ္တည္တဲ့ လူတန္းစားရဲ႕ ဘဏ္အပ္ေငြပမာဏနဲ႔ လက္ရွိဘဏ္အပ္ေငြ၊ ဘဏ္စနစ္ကို အသံုးျပဳေနတဲ့ ျမန္မာ့လူဦးေရ အေရအတြက္ကို ခ်ိန္ထုိးရင္ကိုပဲ ဘဏ္ေတြမွာ ေငြအပ္ထားသူေတြမွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြက အပ္ထားေငြေတြ အမ်ားအျပား ပါ၀င္ေနတာကို ေတြ႕ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္ စီးပြားေရး ဘာလို႔မလုပ္ၾကသလဲဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ပထမတစ္ခ်က္က ပြင့္လင္းျမင္သာတဲ့ အစိုးရလို႔ ေၾကြးေၾကာ္ေနေပမယ့္ တင္ဒါေတြကို ေပးခ်င္တဲ့သူေတြေပးတာ၊ အတုိင္ၾကားခံရရင္ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ စစ္ေဆးမႈမရွိတာ၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြ မွားယြင္းေနတာလို႔ ယူဆရမယ့္အျပင္ NLD အစိုးရရဲ႕ အားနည္းခ်က္က စစ္တမ္းေတြနဲ႔ လူထုအသံေတြကို ဂ႐ုမစိုက္တာပါ။

စစ္တမ္းေကာက္ခံမႈ အခ်က္ ၁၀ ခ်က္နဲ႔ပဲ ဆံုးျဖတ္တဲ့ Doing Business ညႊန္းကိန္းေတြမွာ အားနည္းခ်က္ျပင္ဖို႔ ဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္သင့္တာထက္ DTF Score ေတြ တခ်ဳိ႕က႑ေတြမွာ ျမင့္တက္လာေနပါတယ္ဆိုတဲ့ ဆင္ေျခမ်ဳိးေတြ ျမင္ေနရတာက ဆုိးရြားပါတယ္။ ျပည္တြင္းက စစ္တမ္းေတြကို ဂ႐ုမစိုက္ရင္ေတာင္ အေမရိကန္ IRI လိုစစ္တမ္းမ်ဳိး၊ ဥေရာပအေျခစိုက္ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ အတိုင္ပင္ခံကုမၸဏီ Roland Berger လိုစစ္တမ္းမ်ဳိးေတြဟာ သတိျပဳအေလးထားၿပီး ျပင္ဆင္ရမယ့္ စစ္တမ္းေတြပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုစီးပြားေရးဆုိင္ရာ စစ္တမ္းေတြကို NLD အစိုးရဟာ စနစ္တက် ျပင္ဆင္တုံ႔ျပန္ႏိုင္တာကို မေတြ႕ရပါဘူး။ ဒီလို ႏိုင္ငံတကာ စစ္တမ္းေတြကို အေရးတယူ မတံု႔ျပန္ျခင္းရလဒ္က ဒီအစိုးရဟာ စီးပြားေရးကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ နားမလည္ဘူးဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြရဲ႕ အျမင္ကို ခိုင္မာေစခဲ့ပါတယ္။

ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဘာ့ေၾကာင့္၀င္မလာသလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းတိုင္းမွာ ေျမေစ်းႀကီးတာ၊ ေျမယာ ျပႆနာ႐ႈပ္ေထြးတာ၊ မူ၀ါဒမွန္ကန္မႈမရွိဘဲ အေျပာင္းအလဲျမန္တာ၊ လွ်ပ္စစ္မီးခက္ခဲတာ၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ အဂတိတရားမ်ားတာ၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ အခြန္သက္သာခြင့္ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မႈ နည္းပါးတာ စတဲ့အေျဖေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနေတြအတြက္ အေျဖကို ႏွစ္ႏွစ္သက္တမ္းျဖစ္လာတဲ့အထိ မရွာႏိုင္ေသးဘဲ Facebook မွာ ျဖစ္လာတဲ့ အေျခအေနေတြကိုပဲလိုက္ၿပီး လုပ္ေနသလို ျဖစ္ေနတာေတြကလည္း အစိုးရကို ေလ့လာေနတဲ့ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြကို တြန္႔ဆုတ္ေစခဲ့ပါတယ္။

တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အားနည္းတဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ခုဆီကို ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြ ၀င္မလာတာ သဘာ၀က်သလို ျပည္သူေတြ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ခ်င္လာေအာင္နဲ႔ လိမ္လည္မႈေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူတာ၊ အသိပညာေပးမႈ အားနည္းတာ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ေၾကြးေၾကာ္ေနေပမယ့္ လုပ္မေပးႏိုင္ေသးတာ၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုသူေတြအတြက္ လြယ္ကူတဲ့ အေျခအေနေတြ ဖန္တီးမေပးႏိုင္ခ်ိန္မွာ ဘဏ္ထဲထည့္ၿပီး ဘဏ္တိုးေမွ်ာ္စားေနတဲ့ ျပည္သူေတြကို အျပစ္တင္ရမွာ မဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကိုပဲ ဦးစားေပးျပင္ဆင္ႏိုင္မွ ဘဏ္ထဲကေငြထုတ္ၿပီး စီးပြားေရး လုပ္ၾကမယ့္ ျပည္သူေတြ တုိးတက္လာပါလိမ့္မယ္။

ဘဏ္တိုးႏႈန္းျပႆနာ

ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ အားနည္းေနတာေၾကာင့္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဘဏ္အတိုးႏႈန္း ေလွ်ာ့ခ်ေစလုိမႈဟာ မွန္ကန္ေပမယ့္လည္း အပ္ေငြအတိုးႏႈန္း ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းကေန ေလး၊ ငါးရာခိုင္ႏႈန္းကို ခ်က္ခ်င္း ေလွ်ာ့ခ်မယ္ဆုိရင္ အႏၲရာယ္ရွိေနၿပီး အပ္ေငြပမာဏရဲ႕ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ျပန္ထုတ္ရင္ကို ဘဏ္စနစ္ လႈပ္ခတ္သြားႏိုင္တယ္လို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္ဥကၠ႒ (ၿငိမ္း) ဦးသန္းညိန္းက သံုးသပ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ဗဟိုဘဏ္က ဘဏ္မွာေငြအပ္သူေတြ ထိခိုက္မွာစိုးလို႔ ဘဏ္တိုးႏႈန္း မေလွ်ာ့ႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ ျပႆနာ၊ ဘဏ္တိုးႏႈန္း ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းထားနဲ႔ ႏိုင္ငံ့စီးပြားေရး အေျခအေနေတြကို အျမဲေစာင့္ၾကည့္ေနၿပီး သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကိုေရာက္မွ အတိုးႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်မယ္လို႔ ဆိုခဲ့မႈနဲ႔ ျပန္ခ်ိန္ထိုးရမွာပါ။

ဗဟိုဘဏ္အေနနဲ႔ ဘဏ္တုိးႏႈန္း ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ဆိုရာမွာ ကိန္းဂဏန္း အခ်က္အလက္ေတြကို အားကိုးၿပီး ေျပာေနေပမယ့္ ဒီလိုအားကိုးၿပီး ေျပာေနတဲ့အခ်က္ေတြက မွန္ကန္ရဲ႕လားဆိုတာကို ေမးခြန္းျပန္ထုတ္ဖို႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္သလို က်ဆင္းေနတဲ့ ျမန္မာ့စီးပြားေရး၊ ဘဏ္မွာ ေငြအပ္ေနသူေတြမွာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဘယ္ေလာက္ပါ၀င္ေနတယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနေတြကို အမွန္တကယ္ စာရင္းေကာက္ယူထားတာရွိသလား ဆိုတာကို ေမးခြန္းထုတ္ရမွာပါ။ ဒါ့အျပင္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဟာ ဂဏန္းႏွစ္လံုးအဆင့္အထိ ရွိေနေပမယ့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ထဲမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဟာ ေလ်ာ့က်လာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ၄ ဒသမ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းခဲ့တဲ့ အေျခအေန၊ ႏိုင္ငံျခား ေငြလဲႏႈန္းက အရင္တုန္းကလို အတက္အက် မၾကမ္းေတာ့ဘဲ တည္ၿငိမ္ေနတဲ့ အေျခအေနေတြကို မၾကည့္ဘဲ မ်က္စိစံုမွိတ္ၿပီး ဘဏ္တုိးႏႈန္း မေလွ်ာ့ဘူးေအာ္ေနတာ ျဖစ္သင့္ရဲ႕လားလို႔ ျပန္လည္သံုးသပ္သင့္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္က ဘဏ္တုိးႏႈန္းကို ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းဆိုတဲ့ေနရာမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္ဥကၠ႒ (ၿငိမ္း) ဦးသန္းညိန္း ေထာက္ျပေနသလို ဘဏ္တိုးႏႈန္းကို ထိုင္းႏိုင္ငံနဲ႔အၿပိဳင္ ဘဏ္တိုးႏႈန္း ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဆီ ခုန္ဆင္းဖို႔ ေျပာေနတာ မဟုတ္သလို ဘဏ္ထဲကေငြေတြ ၀ိုင္းၿပီးေတာ့ ထုတ္ၾကမယ့္ ဘဏ္တိုးႏႈန္းထက္၀က္ေလာက္ဆင္းတဲ့ ေလး၊ ငါးရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္အထိလည္း ေလွ်ာ့ခ်ခိုင္းေနတာ မဟုတ္ဘဲ ဘဏ္အပ္ေငြအေပၚ အတုိးႏႈန္းကို လက္ရွိ ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းကေန ခုနစ္ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ဘဏ္ေခ်းေငြအေပၚ အတိုးႏႈန္းကို လက္ရွိ ၁၃ ရာခိုင္ႏႈန္းကေန ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေျပာင္းလဲေပးဖို႔ပဲ ေတာင္းဆိုေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘဏ္အပ္ေငြအေပၚ အတိုးႏႈန္း ခုနစ္ရာခိုင္ႏႈန္းဆီ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းဟာ ဘဏ္မွာေငြအပ္ၿပီး ေငြစုတဲ့သူေတြကို သိသာတဲ့ဆိုးက်ဳိးျဖစ္ေစမွာ မဟုတ္တာေၾကာင့္ ေငြစုတဲ့သူေတြ နစ္နာမွာ မဟုတ္သလို ဘဏ္ေခ်းေငြ အတုိးႏႈန္းကို ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေလွ်ာ့ခ်တာကလည္း ၾကားထဲမွာ ကြာဟမႈက ငါးရာခိုင္ႏႈန္းကေန ေလးရာခုိင္ႏႈန္းကို ေျပာင္းလဲတာျဖစ္လို႔ ဘဏ္ေတြအတြက္ သိသာတဲ့ဆိုးက်ဳိးျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ေပမယ့္ SME ေတြနဲ႔ ဘဏ္ကေန ေငြေခ်းသူေတြအတြက္ကေတာ့ ၀န္ေဆာင္ခေတြနဲ႔ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး က်သင့္ေနတဲ့ ဘဏ္တိုးႏႈန္းကေန ခုသာခံသာတဲ့ ႏႈန္းတစ္ခု ျဖစ္လာေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ဘဏ္တိုးႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်ေရးကို မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူးဆိုၿပီး မေလွ်ာ့ေပးဘဲ တင္းခံေနရင္ေတာ့ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ဘဏ္မွာေငြအပ္ၿပီး ထိုင္စားေနတဲ့သူေတြ မ်ားလာတာပဲ အဖတ္တင္ၿပီး ျမန္မာ့စီးပြားေရးက ကိန္းဂဏန္းေတြမွာပဲ ေကာင္းေနတဲ့ ျပႆနာဆက္ၿပီး ၾကံဳေနရမွာပါ။

လာအိုကို ဘယ္လိုေက်ာ္တက္မလဲ

လက္ရွိအစိုးရရဲ႕ က်န္ရွိေနတဲ့ သက္တမ္းအတြင္းမွာ လာအိုႏိုင္ငံကို အမီလိုက္ဖို႔ကို အလားအလာနည္းေနၿပီး နာမက်န္းျဖစ္ေနတဲ့ ျမန္မာ့စီးပြားေရးကုစားေပးဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္၏အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ စဥ္းစားသင့္တဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ကို ကုန္သည္စက္မႈ အသင္းခ်ဳပ္အၾကံေပး စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာ ဦးျမင့္က အၾကံျပဳခဲ့ပါတယ္။

လာအိုႏိုင္ငံကို ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အမီလိုက္ႏိုင္ဖို႔ အလားအလာ နည္းေနတာကို ေဒါက္တာဦးျမင့္က သံုးသပ္ရာမွာ ကမၻာ့ဘဏ္က ထုတ္ျပန္တဲ့ အာဆီယံႏုိင္ငံေတြရဲ႕ လူတစ္ဦးခ်င္း အသားတင္ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈတန္ဖိုး (Per Capita GDP) နဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္တြက္ျပခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ လူတစ္ဦးခ်င္း ဂ်ီဒီပီ ၁၉၃ ဒသမ ၂ ေဒၚလာနဲ႔ အာဆီယံႏိုင္ငံေတြမွာ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ၉၈၇ ဒသမ ၇ ေဒၚလာနဲ႔ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံကို ေက်ာ္တက္ကာ အဆင့္ကိုးေနရာကို ျပန္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ခုႏွစ္အထိ အဲဒီအဆင့္ကို ဆက္ထိန္းထားႏိုင္ခဲ့ၿပီး အာဆီယံအိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ ဗီယက္နမ္၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ထိုင္း၊ မေလးရွား စတဲ့ႏိုင္ငံေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ႏိုင္ဖို႔ ကနဦးမွာ လာအိုကို အမီလိုက္ ေက်ာ္တက္ႏုိင္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ လက္ရွိအစိုးရ သက္တမ္းငါးႏွစ္ျဖစ္တဲ့၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္ကေန ၂၀၂၀-၂၀၂၁ ကာလအတြင္း ျဖစ္ႏုိင္မယ့္ အလားအလာအရ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖြဲ႕ တြက္ခ်က္မႈအရ ၂၀၂၀-၂၀၂၁ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ လူတစ္ဦးခ်င္းဂ်ီဒီပီ ၁၈၂၃ ေဒၚလာ ရရွိမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ လာအိုႏုိင္ငံဟာ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ ရရွိခဲ့သည့္ တစ္ဦးခ်င္းဂ်ီဒီပီကကို ၂၁၄၉ ေဒၚလာျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖြဲ႕ ခန္႔မွန္းသလို လူတစ္ဦးခ်င္းဂ်ီဒီပီ ၁၈၂၃ ေဒၚလာရရင္ကို လာအိုရဲ႕ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဂ်ီဒီပီထက္ နည္းေနတာေၾကာင့္ လာအိုႏိုင္ငံကို အမီလိုက္ဖို႔ ခဲယဥ္းတဲ့ အေနအထား ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေဒါက္တာဦးျမင့္က သံုးသပ္ခဲ့တာပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဂ်ီဒီပီတုိးတက္မႈႏႈန္း အျမင့္ဆံုးႏိုင္ငံျဖစ္ေနေပမယ့္ တျခားဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ပံုမွန္တိုးတက္မႈႏႈန္းကို လိုက္မီဖို႔ကို လြယ္ကူတဲ့အေျခအေနမွာ မရွိပါဘူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံ တုိးတက္ေနသလို တစ္ဖက္မွာလည္း လာအိုႏိုင္ငံက ဆက္လက္တုိးတက္ေနမွာ ျဖစ္သလို လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ခ႐ိုနီႀကီးေတြက လာအိုႏိုင္ငံဆီ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မလုပ္ႏိုင္ေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကေတာ့ လာအိုႏိုင္ငံဆီကေနကို လွ်ပ္စစ္ျပန္၀ယ္ရေတာ့မယ့္ အေျခအေန ဆိုက္ေရာက္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ လာအိုႏိုင္ငံကို ေက်ာ္တက္ဖို႔ဆိုရင္ လက္ရွိတုိးေနတယ္ဆိုတဲ့ အာဆီယံမွာ အျမင့္ဆံုးဆိုတဲ့ အတိုးႏႈန္း ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္နဲ႔ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ဆက္တိုက္တိုးေနမွပဲ ေက်ာ္တက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေက်ာ္တက္ႏိုင္တယ္ဆိုရင္ေတာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အာဆီယံမွာ စင္ကာပူ၊ ဘ႐ူႏိုင္း၊ မေလးရွား၊ ထုိင္း စတဲ့ႏုိင္ငံေတြကို ေက်ာ္တက္ႏိုင္မယ့္ အေျခအေနမွာ မရွိေသးပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ တစ္ႏွစ္ကို ဂ်ီဒီပီတိုးႏႈန္း ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ေတာင္ ပံုမွန္မရွိတဲ့အခ်ိန္မွာ၊ ခန္႔မွန္းမႈေတြထက္ေတာင္ တိုးႏႈန္းေလ်ာ့က်ေနခ်ိန္မွာ အႏွစ္ ၂၀ အတြင္း စင္ကာပူ စီးပြားေရးကို ေက်ာ္တက္မယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုမွျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ မရွိပါဘူး။ စင္ကာပူကို ေက်ာ္တက္ဖို႔ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏုိင္သလို လာအိုႏိုင္ငံကို ေက်ာ္တက္ဖို႔ဆိုတာကလည္း လက္ရွိခန္႔မွန္းထားတဲ့ ဂ်ီဒီပီတုိးႏႈန္း ခုနစ္ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ဘဏ္တိုးႏႈန္း မေလွ်ာ့ႏုိင္တဲ့ ဂယက္၊ ဘဏ္အပ္ေငြမီွခိုမႈနဲ႔ စီးပြားေရး မလုပ္တဲ့တုိင္းျပည္တစ္ခုဟာ ေက်ာ္တက္ဖို႔ မျဖစ္ႏုိင္တာ ေတြ႕ရွိရမွာျဖစ္ၿပီး ဒီလိုအေျခအေနေတြကို အျမန္ဆံုး သံုးသပ္ျပင္ဆင္ႏိုင္ပါေစလို႔ပဲ ဆုေတာင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ၿဖိဳးေ၀
Eleven Media Group

0 comments:

Post a Comment