ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာဘက္က တင္ရွိမယ့္ ေၾကြးၿမီေလ်ာ့နဲေအာင္ စီမံကိန္းပမာဏကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့သလို တရုတ္နဲ႔ ျမန္မာ ၂ ႏိုင္ငံရဲ့ ပါဝင္မႈအခ်ိဳးအဆ အသစ္နဲ႔ ညွိႏႈိင္းမႈေတြ လုပ္ႏုိင္ခဲ့တာမို႔ ဒီႏွစ္မကုန္ခင္မွာ သေဘာတူ လက္မွတ္ေရးထိုးေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေမရိကန္ႏုိင္ငံေတာ္ NAFTA စီးပြားေရး သေဘာတူညီခ်က္ကုိ ကုိယ့္ႏုိင္ငံအတြက္ အက်ဳိးမရွိတာေၾကာင့္ ဖ်က္သိမ္းၿပီး အသစ္ျပန္ေဆြးေႏြးတာမ်ဳိး လုပ္ေနခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဘက္ကလည္း တရုတ္နဲ႔ လက္တြဲ လုပ္ေဆာင္ရာမွာ ေရရွည္အက်ိဳးကို ၾကည့္ဖုိ႔လုုိအပ္ေၾကာင္း ျပည္ပေရာက္ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြါးေရး ပညာရွင္ေတြက သံုးသပ္ပါတယ္။
တရုတ္အစိုးရလက္ေအာက္ခံ Citic အဖြဲ႔နဲ႔ NLD အစိုးရတို႔ၾကား ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းတည္ေဆာက္ေရးမွာ ညွိႏႈိင္းမႈ အသစ္ေတြ လုပ္ႏိုင္ၿပီမို႔ ဒီႏွစ္မကုန္ခင္မွာ သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ျမန္မာအထူး စီးပြးေရးဇံု (SEZ) ဆိုင္ရာ ဗဟိုေကာ္မတီဥကၠဌ ျဖစ္တဲ့ ကူးသန္းေရးဝန္ႀကီး ဦးသန္းျမင့္ရဲ့ ေျပာၾကားခ်က္ကို ျမန္မာတိုင္းမ္မွာ ေဖၚျပထားပါတယ္။
စီမံဘ႑ာဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးဆက္ေအာင္ကို ေက်ာက္ျဖဴအထူးစီးပြါးေရးဇံု စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေကာ္မတီ ဥကၠဌအျဖစ္ ခန္႔အပ္ခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ေက်ာက္ျဖဴ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း ဖြံၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္နဲ႔ ပိုင္ဆိုင္မႈအခ်ိဳးအဆ ဆိုင္ရာ သေဘာတူညီခ်က္မူၾကမ္းကို ၾသဂုတ္လ ထဲမွာ တင္သြင္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆင့္ ၄ဆင့္ခြဲလုပ္ေဆာင္မယ့္ စီမံကိန္းအတြက္ ပထမအဆင့္မွာ သေဘၤာ ၁၀ စင္းအတြက္ ေဆာက္လုပ္မယ့္ အစား ၃ စင္းေလာက္ အတြက္ပဲ ေဆာက္လုပ္ဖုိ႔ ျပင္ဆင္မႈအပါအဝင္ အသစ္ညွိႏႈိင္းမႈေတြ အရ မူလက အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၇.၂ ဘီလ်ံကုန္က် မယ့္အစား ၁.၃ ဘီလ်ံေလာက္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ပိုင္ဆိုင္မႈ အခ်ိဳးအဆမွာလည္း အရင္က ၈၅ အခ်ိဳး ၁၅ တာဝန္ယူ တည္ေဆာက္ဖို႔ သေဘာတူထားရာကေန အခု တရုတ္ကုမၸဏီက ၇၀ % နဲ႔ ျမန္မာဘက္က ၃၀% ယူဖို႔ သေဘာတူညီမႈ ရခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုလို သေဘာတူညီမႈ အသစ္ရခဲ့ေပမယ့္ စီမံကိန္းခ် စီးပြါးေရး လုပ္ေဆာင္ရာမွာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာ လာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံတဲ့အတြက္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံဘက္မွာ ၅၀% ထက္ပိုယူူသင့္တယ္လို႔ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ေရာက္ေနတဲ့ စီးပြါးေရးပညာရွင္ ဦးကံထြန္းကျမင့္ပါတယ္။
“၈၅% ကေန ၇၀% ကို သူတို႔ ေလွ်ာ့လိုက္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ၾကည့္လိုက္လို႔ရွိရင္ အရင္ ၁၅% ကေန ၃၀% ဆိုေတာ့ ရုတ္တရက္ ၾကည့္လိုက္ရင္ ၂ ဆ တိုးရတဲ့ သေဘာမ်ိဳးေပါ့ေလ။ Ratio တက္လာတယ္ လို႔ ယူဆရေပမယ့္ ဒီလိုဟာမ်ိဳးမွာ ကၽြန္ေတာ့္ သေဘာဆိုရင္ ၅၁% ေလာက္ ရသင့္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္က အသာစီးယူသင့္တယ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံက။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံမွာ လာလုပ္မွာကုိး။ တစ္အခ်က္က၊ ကမၻာ့ဘဏ္မွာ က်ေနာ္လုပ္တုန္းကလည္း ကမၻာ့ဘဏ္တုိ႔၊ အာရွဘဏ္တုိ႔ကေန ခ်ည္းေငြေတြ အၿမဲယူပါတယ္။ ယူတုိင္း ဘာတြက္ရလဲ ဆုိေတာ့ Rate of return ဆုိတာ တြက္ရပါတယ္။ Internal rate of return ေပါ့ေလ။ အက်ဳိးအျမတ္တြက္တဲ့ ဘ႑ာေရးနည္းနဲ႔ တြက္တယ္။ အဲဒါ တြက္တာကလည္း တဘက္က ကုန္က်မယ့္စားရိတ္ေတြ အကုန္လုံးကုိ စီခ်၊ တဘက္က ရမယ့္အက်ဳိးေတြကုိ ေငြတန္ဖုိးနဲ႔ လုပ္ၿပီးေတာ့ Ratio တြက္လုိက္တာဘဲ။ အဲဒါ Positive ျဖစ္ရမယ္။ Interest rate ထက္ တုိးရမယ္။ အဲဒါမွသာလွ်င္ ဘတ္ဂ်က္တခုက အက်ဳိးအျမတ္ ရွိမယ္ဆုိၿပီး အေျဖရပါတယ္။”
ေမး။ အဲဒီေတာ့ ဦးကံထြန္းအေနနဲ႔ ဘယ္လုိ အႀကံေပးခ်င္ပါသလဲ။ ဒီႏွစ္ကုန္မွာ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ကုိ လက္မွတ္ေရးထုိးၾကမယ္ ဆုိေတာ့ေလ။
ေျဖ။ “က်ေနာ္ကေတာ့ အလ်င္စလုိ မထုိးသင့္ဘူး။ တတ္ကၽြမ္းတဲ့ဘ႑ာေရး ပညာအရ စိစစ္ေရးေတြ လုပ္သင့္တယ္။ စိစစ္ေရး လုပ္တယ္ဆုိတာ ကုိယ့္ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ္ အက်ဳိးရွိမွာလား။ အခုဒီမွာ ျမန္မာျပည္အက်ဳိးရွိမယ့္အေၾကာင္းက သိပ္မပါဘူး။ တရုတ္ အက်ဳိးရွိမယ့္ အေၾကာင္းခ်ည္းဘဲေလ။ ဒါ အရင္ကစခဲ့လုိ႔ အခ်ိန္အတုိင္းအတာအတြင္း ငါတုိ႔ အေျဖေပးရမယ္ဆုိၿပီးေတာ့ အလ်င္စလုိ မလုပ္သင့္ပါဘူး။ ကုိယ့္ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ္ အက်ဳိးရွိမွ လုပ္သင့္ပါတယ္။ မလုပ္လုိ႔ရွိရင္ေတာ့ ဒါကုိ ဖ်က္သင့္ပါတယ္။”
ေမး။ တရုတ္နဲ႔ အခု ကုန္သြယ္ေရးက ဒီ ေက်ာက္ျဖဴ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းတင္ မဟုတ္ပါဘူး။ အခု ျမစ္ဆုံလည္း စကားေတြ ေျပာေနၾကပါတယ္။ ဆုိေတာ့ တရုတ္နဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္တဲ့အခါမွာ အထူး သတိထားသင့္တဲ့ အခ်က္ကေလးေတြေရာ ေျပာျပေပးႏုိင္မလား။
ေျဖ။ “အေမရိကန္လုိ ကမၻာမွာ အခ်မ္းသာဆုံး ႏုိင္ငံေတာင္မွ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ အက်ဳိးမရွိတဲ့ကိစၥေတြကုိ ျပန္လည္သုံးသပ္ၿပီးေတာ့ တရုတ္နဲ႔ေျပာလုိ႔ ျပန္ရတာေတြ ရွိတယ္။ မကၠဆီကုိနဲ႔ NAFTA Trade ျပန္ၿပီး၊ မညီမွ်လုိ႔လုပ္တယ္၊ ကေနဒါနဲ႔လည္း ျပန္ၿပီးေတာ့ လုပ္တယ္ေလ။ ဆုိေတာ့ အေမရိကန္လုိ အင္အားႀကီးတဲ့ႏုိင္ငံေတာင္မွ ကုိယ့္တုိင္းျပည္အတြက္ကုိ ဦးစားေပးၿပီး ၾကည့္ေန၊ လုပ္ေနၾကတဲ့ အတြက္ က်ေနာ္တုိ႔ႏုိင္ငံက ေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း အဲဒီမူအတုိင္းဘဲ လုပ္သင့္တယ္။ ကုိယ္သေဘာတူမွ ရတာပါ။ ႏွစ္ဦး သေဘာတူတယ္ဆုိတာ ကုိယ္မတူရင္ သူဘာမွ လုပ္လုိ႔မရဘူး။ ကုိယ္က မတူဘူး၊ မႀကိဳက္ဘူးေျပာမွ သူက ျပန္စဥ္းစားမွာပါ။ ေနာက္ တရုတ္အေနနဲ႔ကေတာ့ က်ေနာ္ကေတာ့ သိပ္ၿပီးေတာ့ စိတ္မခ်ဘူး။ မယုံဘူးေပါ့ေလ။ အေနာက္မွာ ၀ွက္ဖဲေတြဘာေတြ၊ Trap ေတြ ဘာေတြ မမိေအာင္ က်ေနာ္ကေတာ့ ဘ႑ာေရးနည္းအရ ျပန္စိစစ္ပါ၊ တုိင္းျပည္ တကယ္ေကာင္းမယ္ဆုိမွ လုပ္ပါလုိ႔ဘဲ အႀကံေပးခ်င္ပါတယ္။”
တရုတ္နဲ႔လက္တြဲလုပ္ေဆာင္မႈဟာ စီးပြါးေရးစီမံကိန္းျဖစ္ေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအတြက္ပါ ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္သင့္တယ္လို႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ဆန္းစစ္သူ ေဒါက္တာတင့္ေဆြက ေျပာပါတယ္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စီးပြါးေရးေရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈေရာမွာ သူ႔ရဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းျဖစ္တဲ့ ပိုးလမ္းမႀကီး ထဲက လုပ္တဲ့ကိစၥေတြကို ႏိုင္ငံေရးဘက္က ၾကည့္မွသာလွ်င္ ျပည့္စံုပါလိမ့္မယ္။ ႏို္င္ငံေရးအရ ၾကည့္ရင္ ပထမဆံုး ၾကည့္ရမွာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္ရဲ့ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြါး ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အစိုးရ အေတာ္မ်ားမ်ား အဆက္ဆက္က မၾကည့္ၾကတာလည္း ပါတာေပါ့။ အမွားေတြေရာ လြန္တာေတြေရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လုပ္ခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ လက္ရွိ NLD အစိုးရအေနနဲ႔ တကယ့္ကို ႏုိင္ငံတကာကိစၥေတြေရာ၊ ၿပီးေတာ့ ျပည္တြင္းစီးပြါးေရး အေျခေနေတြေရာ မွာ ဖိအားေတြ တြန္းအားေတြ မ်ားေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဒီဟာကို ေရရွည္ၾကည့္ခ်ိန္ ရပါ့မလား လို႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္နဲနဲ စိုးရိမ္တယ္ခင္ဗ်။”
သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွာ Hambantota ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းအတြက္ တရုတ္ဆီကေန အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁ ဘီလ်ံေခ်းၿပီး တည္ေဆာက္ရာကေန ျပန္မဆပ္ႏုိင္တဲ့အတြက္ အခု အဲဒီဆိပ္ကမ္းကို ၉၉ ႏွစ္သံုးခြင့္ တရုတ္ကို ေပးခဲ့ရသလို အျဖစ္မ်ိဳး မေရာက္ေစဖုိ႔ စီးပြါးေရးပညာရွင္ေတြက သတိေပးေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
VOA
0 comments:
Post a Comment