Sunday, June 3, 2018

ဘဂၤါလီျပႆနာေၾကာင့္ ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဆက္ဆံေရး ပိုမိုဆိုးရြားသြားႏိုင္သလား


ကုန္းေျမထိစပ္မႈ မိုင္ေပါင္း ၁၂၆ ဒသမ ၆၈ မိုင္ရွိၿပီး ေရေျမထိစပ္မႈ မိုင္ ၃၉ ဒသမ ၈၂ မိုင္ရွိသည့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအၾကား လက္ရိွတြင္ ဘဂၤါလီအေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံဆက္ဆံေရးမွာ အဖုအထစ္မ်ား ရိွလာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

၁၉၇၂ ခုႏွစ္ မတ္ ၂၁ ရက္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သံတမန္ဆက္ဆံေရး ထူေထာင္ခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံမွာ သံတမန္ဆက္ဆံေရး ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ နီးပါးခန္႔ ရိွလာၿပီျဖစ္သည့္အခ်ိန္တြင္ ယင္းကဲ့သို႔ ျဖစ္ပြားလာျခင္းျဖစ္သည္။

၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၂၅ ရက္တြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း၌ အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕မွ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာအစိုးရမွ နယ္ေျမရွင္းလင္းမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ ဘဂၤါလီ အမ်ားအျပား ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံသို႔ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကသည္။

ထြက္ေျပးသည့္ ဘဂၤါလီမ်ားမွာ ဘဂၤလားေဒ့ရ္ွႏိုင္ငံဘက္အျခမ္းတြင္ ယာယီစခန္းမ်ားထိုးကာ ေနထိုင္လ်က္ရိွသည္။ ယင္းကဲ့သုိ႔ အေျခအေနမ်ားတြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရ္ွႏွင့္ ျမန္မာတို႔အၾကား ထြက္ေျပးသူမ်ားကို ျပန္လည္လက္ခံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေခ်အတင္ျဖစ္မႈမ်ား စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က သံုးသပ္သည္။

“လက္ရိွအေျခအေနအရေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ဆက္ဆံေရးက နည္းနည္းဆိုးတယ္လို႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ရခိုင္ကိစၥျဖစ္ၿပီး ဒုကၡသည္ေတြ ျပန္လက္ခံေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ႏွစ္ဖက္က ညိႇေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုေတာ့ ဒီလိုမ်ဳိးေတာ့ရိွမွာပဲ” ဟု ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားတြင္ သံအမတ္ႀကီးအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က ေျပာၾကားသည္။

ထြက္ေျပးခဲ့သည့္ ဘဂၤါလီမ်ားကို ျပန္လည္လက္ခံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရတို႔အၾကား ၁၉၉၃ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္လက္ခံမည္ဟု စီစဥ္ထားေသာ္လည္း လက္ရိွအခ်ိန္အထိ ျဖစ္ျဖစ္ေျမာက္ေျမာက္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ျခင္းမရိွေသးေပ။

ထိုသို႔ျပန္လည္လက္ခံရာတြင္ အခ်က္ေလးခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္လက္ခံမည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းအခ်က္ေလးခ်က္မွာ ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာသူသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေနထိုင္ခဲ့သူျဖစ္ရမည္၊ ၎တို႔ကိုယ္တိုင္ ျပန္လည္၀င္ေရာက္လိုသူမ်ားျဖစ္ရမည္၊ ကြဲကြာေနေသာ မိသားစု၀င္မ်ားစာရင္းအတြက္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဗဟိုအဆင့္ရိွေသာ တရား႐ံုးမွ ေထာက္ခံခ်က္ပါရိွရမည္၊ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံတြင္ ထပ္မံေမြးဖြားေသာကေလးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ေသာ မိဘႏွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသည့္ ကေလးျဖစ္ရမည္တို႔ျဖစ္သည္။

ထိုသုိ႔ ျပန္လည္လက္ခံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး သေဘာတူညီထားေသာ္လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္မွ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ စိုးရိမ္မႈမ်ားရိွသည္ဟု ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ႐ုံး၀န္ႀကီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေဇာ္ေဌးက ေျပာၾကားသည္။

“ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈေတြ ျဖစ္ေနၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံတကာမွာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဘက္ကုိ အျပစ္တင္တာေတြ မ်ားတယ္။ တကယ့္လက္ေတြ႕ ႏွစ္ႏုိင္ငံသေဘာတူစာခ်ဳပ္ကုိ အေျခခံၿပီး ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ဟာေတြ မေဆာင္ရြက္တဲ့အတြက္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈေတြျဖစ္တယ္။ ျဖစ္လာတဲ့ အက်ဳိးဆက္က ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈေတြဟာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံဘက္က အားလုံးအသင့္ျပင္ထားတယ္။ သုိ႔ေသာ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာမႈေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က စိုးရိမ္တယ္” ဟု ဦးေဇာ္ေဌးက ေျပာၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏွင့္ ျမန္မာနယ္စပ္အၾကားတြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံဘက္မွ ဘန္ကာမ်ားေဆာက္လုပ္ထားမႈ၊ CCTV မ်ား ျမန္မာဘက္သို႔ တပ္ဆင္ထားမႈမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာအစိုးရက ကန္႔ကြက္မႈမ်ားကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ရသည္။

ယင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေမ ၂၃ ရက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရအဖြဲ႕႐ုံး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးႏွင့္ အမ်ဳိးသားလုံျခံဳေရး အၾကံေပးပုဂၢိဳလ္ ဦးေသာင္းထြန္းက ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ သံအမတ္ႀကီးအားေခၚယူကာ သတိေထာက္လႊာေပးအပ္ကာ အသိေပးခဲ့သည္။

ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ ဘန္ကာမ်ား ဖယ္ရွားေပးေရးႏွင့္ အျခားအေဆာက္အအုံမ်ား ေဆာက္လုပ္မႈကို တားဆီးေပးရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူညီခ်က္ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ လိုက္နာသြားရန္ႏွင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား နားလည္မႈ လြဲမွားေစမည့္ လုပ္ရပ္မ်ား လုပ္ေဆာင္ျခင္းမွ တားဆီးေပးရန္လည္း ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးက ေျပာၾကားခဲ့သည္။

အာဆာကို အကာအကြယ္ေပးေနသလား

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည့္ အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံဘက္ျခမ္းတြင္ ခိုလႈံလ်က္ရိွသည္ဟု ျမန္မာအစိုးရက ေျပာဆိုမႈမ်ားရိွခဲ့ေသာ္လည္း အဆိုပါျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္မွ တုံ႔ျပန္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားျခင္းမရိွေပ။

သို႔ေသာ္ ေမလကုန္ပိုင္းတြင္ ထြက္ေပၚလာသည့္ AI အစီရင္ခံစာျဖစ္သည့္ အာဆာအဖြဲ႕က လူအစုလိုက္အျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္ဆိုသည့္ ထုတ္ျပန္ခ်က္အေပၚတြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရက တုံ႔ျပန္မႈမ်ား ခ်က္ခ်င္းဆိုသလို ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အဆိုပါ အစီရင္ခံစာအား ယံုၾကည္မႈမရိွဟုဆိုကာ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲ ျပဳလုပ္ကာ တုံ႔ျပန္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ယင္းကဲ့သို႔ တု႔ံျပန္ခဲ့မႈမွာ စဥ္းစားစရာ အေျခအေနျဖစ္ေၾကာင္း၊ အာဆာအဖြဲ႕အား အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕ျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာအစိုးရက ေၾကညာထားျခင္းေၾကာင့္ အဆိုပါအဖြဲ႕ ေျခကုပ္ရယူႏိုင္ျခင္းမရိွေစရန္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရ အေနျဖင့္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း ဦးေဇာ္ေဌးက ေျပာၾကားသည္။

“ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစုိးရကုိ ေျပာခ်င္တာက အၾကမ္းဖက္သမားအာဆာသည္ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံအစုိးရက တရား၀င္ေၾကညာထားတယ္။ အၾကမ္းဖက္ အဖြဲ႕အစည္းကို အားေပးအားေျမႇာက္ မလုပ္ရဘူး။ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္းကို အားေပးအားေျမႇာက္ျဖစ္ေစႏုိင္တဲ့၊ ႏုိင္ငံေရးအရ ေထာက္ခံအားေပးရာ ေရာက္ေစႏုိင္တဲ့ အျပဳအမူေတြ၊ အေျပာအဆုိေတြ မလုပ္ရဘူး။ လုပ္ရင္ ဒါက အၾကမ္းဖက္အားေပးပဲ။ အဲဒီလုိ အၾကမ္းဖက္အားေပးလုိ သေဘာမ်ဳိး သက္ေရာက္သြားမယ္ဆုိတာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က သတိေပးခ်င္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အာဆာလုိ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္း ေျခကုပ္မယူႏုိင္ေအာင္ ႏွစ္ႏုိင္ငံနယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရး၊ လုံျခံဳေရးကုိ မက်ဴးလြန္ႏုိင္ေအာင္ အဲဒါေတြကို သူတုိ႔ဘက္က သတိျပဳ ေဆာင္ရြက္ေပးဖုိ႔လုိမယ္” ဟု ဦးေဇာ္ေဌးက ေျပာၾကားသည္။

လက္ရိွတြင္လည္း အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕တြင္ ပါ၀င္သူမ်ားစာရင္းကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္သို႔ ေပးပို႔ထားေသာ္လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရ္ွဘက္မွ အေၾကာင္းျပန္ၾကားျခင္း မရိွေသးေပ။

ျမန္မာ- ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံတင္းမာမႈမ်ား

၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ရခိုင္ကမ္းလြန္လုပ္ကြက္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံအၾကား တင္းမာမႈမ်ားမွာ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္ရိွ ကမ္းလြန္လုပ္ကြက္ AD-7 တြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံဘက္မွ စစ္အင္အားျပ ၿခိမ္းေျခာက္ရာမွ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျပႆနာမွာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ အႏုညာတခံု႐ုံးတြင္ အဆံုးအျဖတ္ ခံယူခဲ့ရသည္။

၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျမန္မာစစ္အစိုးရသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္တြင္ ေရနံတူးေဖာ္မႈမ်ား စတင္လုပ္ေဆာင္ေအာင္ျမင္ခဲ့ၿပီး ထိုေရနံလုပ္ကြက္မ်ားမွ ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာ ရရွိခဲ့သည္။

၂၀၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာအစိုးရသည္ ျမန္မာပိုင္အုန္းကြၽန္း (ရွင္မျဖဴကြၽန္း) ရွိ ေရနံလုပ္ကြက္လုပ္ကိုင္ရန္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံ ေဒ၀ူးကုမၸဏီကို ပါမစ္ေပးခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာတြင္ ေဒ၀ူးကုမၸဏီပိုင္ ေရနံရွာေဖြေရးသေဘၤာကို ျမန္မာကမ္းေစာင့္ စစ္ေရယာဥ္ေလးစင္း လိုက္ပါလ်က္ ထိုေရနံလုပ္ကြက္သို႔ ေရနံတူးေဖာ္မႈလုပ္ငန္း သြားေရာက္စတင္ လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရအေနျဖင့္ အုန္းကြၽန္းသည္ ဘဂၤလားပိုင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည့္အတြက္ ထိုေဒသသို႔ ေရနံတူးေဖာ္မႈ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ေနေသာ ျမန္မာစစ္သေဘၤာမ်ားအား ခ်က္ခ်င္းထြက္ခြာရန္ ရာဇသံေပးခဲ့ၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေရတပ္၏ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံလုပ္ ဖရီးဂိတ္စစ္ေရယာဥ္ BNS Kopothakka ကို ခ်က္ခ်င္းေစလႊတ္၍ ၿခိမ္းေျခာက္ ပစ္ခတ္ခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာေရတပ္စစ္သေဘၤာမ်ားမွာ ကမ္းေစာင့္စစ္သေဘၤာမ်ားသာျဖစ္သည့္အတြက္ ဘဂၤလားေရတပ္ဖရီးဂိတ္၏ ၿခိမ္းေျခာက္ပစ္ခတ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေနာက္ျပန္လွည့္ခဲ့ရသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးက ဘဂၤလားေရတပ္၏ အျပဳအမူသည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၏ ပိုင္နက္ႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာကို ကာကြယ္ျခင္းသာျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ျမန္မာအစိုးရ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးကလည္း ရွင္မျဖဴကြၽန္းသည္ ေရွးယခင္ကတည္းက ျမန္မာပိုင္နက္ျဖစ္သည့္အတြက္ မိမိတို႔သည္ မိမိတို႔ပင္လယ္ပိုင္နက္ဆက္စပ္ စီးပြားေရးဇုန္တြင္ ေရနံတူးေဖာ္မႈ ျပဳလုပ္ျခင္းသာျဖစ္သည့္အတြက္ ေနာက္ဆုတ္ရန္ အေၾကာင္းမရွိေၾကာင္း တုံ႔ျပန္ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ျမန္မာေရတပ္ပိုင္ ေကာ္ဗတ္စစ္ေရယာဥ္တစ္စင္း ဒံုးပ်ံတင္အျမန္သြားတိုက္ခိုက္ေရး ေရယာဥ္ေလးစီးျဖင့္ ထပ္မံသြားေရာက္ကာ ေရနံတူးေဖာ္မႈ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ခဲ့သည္။

ျမန္မာေရတပ္၏ စစ္ေရယာဥ္မ်ား ေရနံတူးေဖာ္မႈကို ဟန္႔တားရန္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ အစိုးရသည္ ဘဂၤလားေရတပ္ပိုင္ BNS Abu Bakar, BNS Madhumati, BNS Nivoy, BNS Kopothakka ဖရီးဂိတ္စစ္သေဘာၤေလးစင္းကို ခ်က္ခ်င္းေစလႊတ္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာေရတပ္သေဘၤာမ်ား အေနျဖင့္ ေနာက္ျပန္မလွည့္ပါက ပစ္ခတ္ရလိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား စစ္မက္ျဖစ္ပြားရလိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ဦးေဖသန္းဦးအားဆင့္ေခၚ၍ ဘဂၤလားအစိုးရဘက္မွ အတိအလင္း ရာဇသံေပးခဲ့သည္။

ဘဂၤလားဘက္မွ ဖရီးဂိတ္စစ္ေရယာဥ္ေလးစင္းႏွင့္ ျမန္မာဘက္မွ စစ္ေရယာဥ္ငါးစင္းတို႔သည္ တစ္ပတ္ၾကာ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံစစ္ေရယာဥ္မ်ားသည္ အလြန္နီးကပ္ေသာ အေနအထားျဖင့္ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကၿပီး ႏို၀င္ဘာလကုန္ပိုင္းတြင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး ဦးေဆာင္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕အား ေစလႊတ္၍ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား အျငင္းပြားမႈကို ညႇိႏႈိင္းေျဖရွင္းရန္ ျမန္မာအစိုးရအား အေၾကာင္းၾကားခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ျမန္မာအစိုးရ ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးေမာင္ေအး ဦးေဆာင္ေသာကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕သည္ ဒါကာသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား အျငင္းပြားမႈကို ကုလသမဂၢ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းဆိုင္ရာခံု႐ုံးသို႔ တင္သြင္းေျဖရွင္းရန္ သေဘာတူညီမႈရရွိခဲ့သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံေရတပ္ စစ္ေရယာဥ္မ်ားအား ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းရန္လည္း သေဘာတူခဲ့သည္။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအျငင္းပြားမႈကို စီရက္ခ်က္ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ စီရင္ခ်က္တြင္ အျငင္းပြားဧရိယာ စတုရန္းမိုင္ ၂၈၃,၄၇၁ တြင္ စတုရန္းမိုင္ေပါင္း ၁၁၁,၆၃၁ ကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္သို႔ ေပးအပ္ခဲ့ၿပီး စတုရန္းမိုင္ေပါင္း ၁၇၁,၈၃၂ ကို ျမန္မာဘက္သို႔ ေပးအပ္ခဲ့သည္။

ျမန္မာပိုင္ဟုေျပာဆို၍ရေသာ အုန္းကြၽန္းကိုလည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ပိုင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္လည္း ျမန္မာအစိုးရက ျခံစည္း႐ိုးကာသည့္လုပ္ငန္းအား စတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ခ်ိန္တြင္လည္း မေက်နပ္မႈမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံဘက္မွ ခိုး၀င္လာသည့္ ဘဂၤါလီမ်ား၏ရန္ကုိ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္ ျမန္မာအစိုးရက လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္း မရိွေပ။

“ဒီလိုကာတာကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က မႀကိဳက္ပါဘူး။ သူ႔မွာအိမ္နီးခ်င္းက ႏွစ္ႏိုင္ငံတည္းရိွတာ အိႏၵိယက အရင္ကာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ျမန္မာက ကာတယ္။ ဆိုေတာ့ သူႏိုင္ငံ သိကၡာက်တယ္ေပါ့ဗ်ာ။ အမ်ဳိးမ်ဳိးသြယ္၀ိုက္ၿပီး အေႏွာင့္အယွက္ေပးတယ္။ သူ႔ေျမပါေနတယ္ ျပန္တိုင္းရမယ္ဆိုတာမ်ဳိးကအစ သူ႔ဘက္က ဘဂၤါလီေတြကျခံစည္း႐ိုးက သြပ္ဆူးႀကိဳး အေခြလိုက္ျဖဳတ္ခိုးၿပီး သူ႔ဘက္မွာ ေရာင္းစားေနတာေတြကို မျမင္ဟန္ျပဳထားတာ အဆံုးေပါ့ဗ်ာ” ဟု ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ တိုင္းမွဴးတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ ဦးကိုကိုႏိုင္က ေျပာၾကားသည္။

ဦးကိုကိုႏိုင္မွာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေရးအခင္းတြင္ တိုင္းမွဴးအျဖစ္ တာ၀န္ယူခဲ့ရသူျဖစ္သည္။ လက္ရိွတြင္ ျခံစည္း႐ုိး တည္ေဆာက္ၿပီးစီးမႈမွာ ၁၄၁ ဒသမ ၃၇၈ မိုင္ျဖစ္ၿပီး ျခံစည္း႐ုိးကာရံရန္ က်န္ရွိေနသည္မွာ ၃၉ ဒသမ ၂၁၇ မိုင္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံကို မ်က္စိက်ေနသည့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ဘဂၤါလီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအစိုးရ လက္ထက္တြင္ အဆိုပါျပႆနာမွာ ပိုမိုဆိုးရြားလာခဲ့သည္။

၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္အၾကမ္းဖက္မႈေနာက္ပိုင္းတြင္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္ဟု ႏိုင္ငံတကာက စြပ္စြဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ Icon အျဖစ္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားက တင္စားခဲ့သည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွာလည္း ဆုတံဆိပ္မ်ား ႐ုပ္သိမ္းခံရသည္အထိ ႐ိုက္ခတ္ခဲ့သည္။

ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းခဲ့သျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ ေထာက္ခံမႈမ်ား ရရိွခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္လည္း အရပ္သားအစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္မႈသက္တမ္း ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု မျပည့္မီမွာပင္ ႏိုင္ငံတကာမွ စြပ္စြဲမႈမ်ားကို ရင္ဆိုင္ရလ်က္ရိွသည္။

ယင္းသို႔ျဖစ္ေပၚလာျခင္းမွာ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံႏွစ္ခု၏ အင္အားခ်ိန္ခြင္ လွ်ာညိႇမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က သံုးသပ္သည္။

“အဓိကျဖစ္တဲ့ ျပႆနာကိုၾကည့္ရင္လည္း ႏိုင္ငံတကာ ဖိအားေပးတာ အမ်ားႀကီးရိွတယ္။ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္နဲ႔ အေမရိကန္ရဲ႕ အားၿပိဳင္မႈထဲမွာ ေရာက္ေနတာလည္း တစ္ခုေပါ့။ လူမ်ဳိးသုဥ္းသတ္ျဖတ္မႈေတြရိွ တယ္ဆိုၿပီး အေမရိကန္ဦးေဆာင္ၿပီး လုံျခံဳေရးေကာင္စီကိုတင္တာ။ ICC ကုိတင္တာေတြ လႈပ္ရွားတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း တ႐ုတ္နဲ႔ ရရွားက လံုျခံဳေရးေကာင္စီမွာ ပယ္ခ်တာေတြရိွတယ္။ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္ေပါ့။ သူ႔အတြက္ ထြက္ေပါက္တစ္ခုကျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ မပါသြားဖို႔ အေရးႀကီးတယ္။ အေမရိကန္ကလည္း ဒီပင္လယ္ထြက္ေပါက္ကို လိုခ်င္တယ္။ အဲဒါေတြေၾကာင့္ ကစားခံေနရတာလို႔ ျမင္တယ္။ အဓိက Geopolitic အရေပါ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံက အဓိကအက်ဆံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနတယ္” ဟု ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က ေျပာၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ၏ လူဦးေရ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ အိမ္နီးခ်င္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မ်က္စိက်စရာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ေနေၾကာင္း တပ္မေတာ္ (ေရ) ဦးစီးခ်ဳပ္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သည့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးသူရသက္ေဆြက သူ၏ Facebook စာမ်က္ႏွာတြင္ ေရးသားထားသည္။ ထို႔ျပင္ ၎တာ၀န္ထမ္းေဆာင္စဥ္ကာလက အမ်ားဆံုးေတြ႕ၾကံဳရသည့္ျဖစ္စဥ္မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္မွ ခိုး၀င္လာသည့္ ေလွမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားထားသည္။

“တပ္မေတာ္(ေရ)၏ အႀကီးအကဲအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရေသာအခါတြင္ ဘဂၤါလီေလွစီးသူမ်ား၏ ျပႆနာသည္ ေဒသတြင္းသုိ႔ စတင္႐ိုက္ခတ္လ်က္ရွိေနေပၿပီ။ အဆုိပါ ေလွစီးဘဂၤါလီမ်ားမွာ ဒုုကၡသည္ အေယာင္ေဆာင္မည့္သူမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံတကာအျမင္တြင္ ဒုုကၡသည္မ်ားသာ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိေရျပင္အတြင္း မ၀င္ၿပီးေရာ သေဘာျဖင့္ ေမာင္းထုတ္ပါက လူ႔အခြင့္အေရး ဒုကၡသည္မ်ားဆုိင္ရာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ ရင္ဆုိင္တုိးရမည္ျဖစ္သည္။ မိမိပုိင္နက္ေရျပင္အတြင္း အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပင္လယ္ျပင္ဥပေဒႏွင့္ မကုုိက္ညီေသာ ေရယာဥ္မ်ားအျဖစ္ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္မည္ဆုိပါက ကမ္းေျခသုိ႔ ေခၚေဆာင္လာရမည့္ ခရီးတြင္ လူ ၅၀၀ မွ တစ္ေထာင္နီးပါးအထိ မဆံ့မျပဲ တင္ထားတတ္ေသာ ထုိေရယာဥ္မ်ားကုိ လုံျခဳံေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈတာ၀န္မ်ားကုိ ႏုိင္ငံတကာ လူသားခ်င္းစာနာသည့္ စံႏႈန္းမ်ားအတုိင္း ေျဖရွင္းရန္ အခက္အခဲ ေတြ႕ရၿမဲျဖစ္သလုိ ဆိပ္ကမ္းေရာက္ရွိသည့္အခါ ထုိထိန္းသိမ္းထားေသာ မ်ားျပားလွသည့္ ဒုကၡသည္အမည္ခံ ႏုိင္ငံျခားသား ဘဂၤါလီမ်ားကုိ လက္ခံရန္တာ၀န္ရွိသည့္ သက္ဆုိင္ရာ အစုိးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ား အတြက္လည္း ႀကီးမားေသာ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိးျဖစ္ေစခဲ့သည့္ သာဓကမ်ားရွိခဲ့သည္။ ထုိနည္းတူ ထုိသူမ်ားအား မူလလာရင္းႏုိင္ငံသုိ႔ ျပန္ပုိ႔ေရးကိစၥမွာ ႏွစ္ႏုိင္ငံညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ရသည့္ စိစစ္ လက္ခံေရးလုုပ္ငန္းစဥ္ ၾကာသည္ႏွင့္အမွ် မိမိႏုိင္ငံတြင္ ဒုကၡသည္မ်ားအျဖစ္ လက္ခံထားရသည့္အျဖစ္ကုိ ျပည္သူလူထုက မႏွစ္ၿမိဳ႕သကဲ့သို႔ ႏုုိင္ငံအႀကီးအကဲမ်ားကလည္း မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ေရတပ္တြင္ အဆုိပါ ေလွမ်ားကုိ မလႊဲမေရွာင္သာ ထိန္းသိမ္း ဖမ္းဆီးရပါက ေရတပ္အတြက္ ေနာက္ဆက္ တြဲျပႆနာက ႀကီးမားလွ်င္ ႀကီးမားသလုိ ျဗဟၼာဦးေခါင္းကိုင္မိသလုိ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္အထိ အၿငိဳအျငင္ခံရတတ္သည့္ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေပသည္” ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သူရသက္ေဆြက ေရးသားထားသည္။

ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ စစ္အင္အား ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္

ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ Global Fire Power (GFP) က ထုတ္ျပန္သည့္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္အတြက္ စစ္အင္အား သတ္မွတ္ခ်က္တြင္ ႏုိင္ငံ ၁၃၆ ႏုိင္ငံအနက္ အဆင့္ ၃၅ ျဖစ္ၿပီး စစ္သည္အင္အား ၅၁၆၀၀၀ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တပ္မေတာ္သည္ GFP ၏ သတ္မွတ္ခ်က္တြင္ အဆင့္ ၅၆ ျဖစ္ၿပီး စစ္သည္အင္အား ၂၂၅၀၀၀ ရွိသည္ဟု သိရသည္။

ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ (ေလ) တြင္ စစ္ေလယာဥ္အင္အား ၂၆၃ စင္းရွိေၾကာင္း GFP က ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး တုိက္ေလယာဥ္ ၅၆ စင္းႏွင့္ တုိက္ခုိက္ေရး ရဟတ္ယာဥ္ကိုးစင္း ရွိသည္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္တြင္ စစ္ေလယာဥ္ အင္အား ၁၇၃ စင္းရွိၿပီး တုိက္ေလယာဥ္ ၄၅ စင္းရွိေသာ္လည္း တုိက္ခုိက္ေရးရဟတ္ယာဥ္ မရွိေၾကာင္း GFP က ေဖာ္ျပထားသည္။

ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ (ေလ) ႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္တုိ႔သည္ ႐ုရွားႏွင့္ တ႐ုတ္ေလယာဥ္မ်ားကုိ အဓိကအသုံးျပဳက်ျခင္း တူညီၿပီး Mig-29၊ Chengdu F-7 တုိက္ေလယာဥ္မ်ားကုိ အသုံးျပဳေနသလုိ Su-30 တုိက္ေလယာဥ္မ်ားကုိလည္း ႏွစ္ႏုိင္ငံစလုံး မွာယူထားၾကသည္။

အဓိကကြာျခားခ်က္အျဖစ္ တပ္မေတာ္ (ေလ) တြင္ Mi-35 တုိက္ခုိက္ေရး ရဟတ္ယာဥ္မ်ား အသုံးျပဳေနေသာ္လည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေလတပ္တြင္ တုိက္ခုိက္ေရး ရဟတ္ယာဥ္ သီးသန္႔မရွိျခင္းျဖစ္သည္။

ၾကည္းတပ္ႏႈိင္းယွဥ္မႈအရ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္တြင္ တင့္ကား ၅၉၂ စင္း၊ သံခ်ပ္ကာ လူသယ္ယာဥ္ ၁၃၅၈ စင္းႏွင့္ ယာဥ္တင္အေျမာက္ ၁၀၈ လက္ရွိၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တပ္မေတာ္တြင္ တင့္ကား ၅၃၄ စင္း၊ သံခ်ပ္ကာလူသယ္ယာဥ္ ၉၄၂ စင္းႏွင့္ ယာဥ္တင္အေျမာက္ ၁၈ လက္ရွိေၾကာင္း GFP က ေဖာ္ျပထားသည္။

ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ အဓိကတုိက္ပြဲ၀င္ တင့္ကားမ်ားမွာ ပါကစၥတန္-တ႐ုတ္ ပူးေပါင္းထုတ္ MBT 2000 တင့္မ်ားႏွင့္ ႐ုရွားထုတ္ T-72S တင့္မ်ားျဖစ္ၿပီး အဓိက အသုံးျပဳသည့္ သံခ်ပ္ကာယာဥ္မွာ ယူကရိန္းထုတ္ BTR 3U ျဖစ္သည္။ ယာဥ္တင္အေျမာက္အျဖစ္ ဆားဘီးယားထုတ္ Nora B-52 ႏွင့္ တ႐ုတ္ထုတ္ Norinco SH-1 တုိ႔ကုိ အသုံးျပဳေနသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ၾကည္းတပ္တြင္လည္း အဓိက တုိက္ပြဲ၀င္တင့္အျဖစ္ MBT 2000 တင့္ကုိ အသုံးျပဳေနၿပီး တ႐ုတ္ထုတ္ ပုံစံ ၆၉ အမ်ဳိးအစားတင့္မ်ားႏွင့္ သံခ်ပ္ကာယာဥ္အျဖစ္ ႐ုရွားထုတ္ BTR-80 ကုိ အမ်ားဆုံး အသုံးျပဳေနသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ တပ္မေတာ္၏ အဓိကယာဥ္တင္အေျမာက္မွာလည္း ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သုံးေနသည့္ ဆားဘီးယားထုတ္ Nora B-52 ပင္ ျဖစ္သည္။

ႏွစ္ႏုိင္ငံအဓိက ထိစပ္မႈျဖစ္သည့္ ပင္လယ္ျပင္အတြက္ တပ္မေတာ္ (ေရ) တြင္ ဖရီးဂိတ္ငါးစင္း၊ ေကာ့ဗက္စစ္ေရယာဥ္သံုးစင္း၊ အပါအ၀င္ စစ္ေရယာဥ္ ၁၅၅ စင္းရွိၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေရတပ္တြင္ မၾကာခင္ကမွ တ႐ုတ္မွ ၀ယ္ယူထားသည့္ မင္အတန္းအစား ေရငုပ္သေဘၤာႏွစ္စင္းအျပင္ ဖရီးဂိတ္ ေျခာက္စင္း၊ ေကာ့ဗက္ေလးစင္း စုစုေပါင္း စစ္ေရယာဥ္ ၈၉ စင္းရွိေၾကာင္း GFP က ေဖာ္ျပထားသည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလအတြင္းက ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ေရပုိင္နက္အျငင္းပြားမႈေၾကာင့္ ႏွစ္ႏုိင္ငံေရတပ္ႏွစ္ခုအၾကား အနီးကပ္ဆုံး ထိပ္တုိက္ေတြ႕ဆုံမႈ ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီးေနာက္ တပ္မေတာ္ (ေရ) အေနျဖင့္ ေရတပ္အင္အား တုိးခ်ဲ႕လာသလုိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ကလည္း စစ္ေရယာဥ္မ်ားအျပင္ ေရငုပ္သေဘၤာမ်ားပါ တုိးခ်ဲ႕ ၀ယ္ယူလာခဲ့သည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ေရငုပ္သေဘၤာ ၀ယ္ယူခဲ့သလုိ တပ္မေတာ္ (ေရ) ကလည္း ၿပီးခဲ့သည့္လပုိင္းအတြင္းက အိႏၵိယေရတပ္ႏွင့္ ပူးတြဲ၍ ေရငုပ္သေဘၤာတုိက္ဖ်က္ေရး စစ္ေရးေလ့က်င့္မႈကုိ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္အတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ထုိ႔ျပင္ GFP က ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ ႏွစ္စဥ္ကာကြယ္ေရးအသုံးစရိတ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၄ ဘီလ်ံ သုံးေၾကာင္းႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က ႏွစ္စဥ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၅၉ ဘီလ်ံ အသုံးျပဳသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

ျမန္မာနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တင္းမာမႈ ပိုမိုဆိုးရြားႏိုင္သလား

လတ္တေလာ အေရးအခင္းမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာႏွင့္ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား တင္းမာမႈမ်ားရိွေနၿပီး ယင္းကဲ့သို႔ အေျခအေနတြင္ ပိုမိုဆိုးရြားႏိုင္သလားဆိုသည္မွာ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။

“အခုခ်ိန္မွာကေတာ့ သံတမန္ေရးရာအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က အသာစီးရေနတဲ့ အေနအထားမွာရိွတယ္။ သူ႔ေနာက္မွာက ၀ိုင္းပံ့ပိုးတဲ့သူေတြလည္း ရိွေနတာဆိုေတာ့။ ဒီဘက္မွာက တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ အမွန္တရား ဆိုတာရိွတယ္။ အဲဒီဟာကို သိေအာင္ျပဖို႔ လိုတယ္။ ရခိုင္ကိစၥဆိုရင္ ေသေသခ်ာခ်ာ Test Book လုပ္ၿပီးေတာ့ကို ထုတ္ေဖာ္ျပသရမယ္။ ငံု႔ခံေနလို႔မရဘူး” ဟု ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က ေျပာၾကားသည္။

သို႔ေသာ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ စစ္မက္ျဖစ္ပြားႏိုင္သည့္ အေျခအေနသို႔ မေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ လက္ရိွအားသာေနသည့္ အေနအထားအား ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္မွ ပ်က္ယြင္းခံမည့္ အေနအထား မဟုတ္ေၾကာင္း ၎က ဆက္လက္ ေျပာၾကားသည္။

“အခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က သြားေနတာက ဒီပလိုေမစီလို႔ ေခၚရမွာေပါ့။ သူတို႔ဘက္မွာ ဘဂၤါလီေတြရိွေနသမွ် ကာလပတ္လံုး စစ္တိုက္ဖို႔မလုပ္ဘူး။ ထို႔အတူပဲ ကိုယ့္ဘက္ကလည္း အမွန္တရား ေပၚလာေအာင္ လုပ္ယူရမယ္။ စီမံကိန္းေတြခ်ၿပီး လုပ္မွရမယ္” ဟု ဦးေမာင္ေမာင္စိုးတင့္က ေျပာၾကားသည္။

လက္ရိွတြင္ ျမန္မာႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံမွာ ဘဂၤါလီအေရးျဖင့္ တင္းမာမႈမ်ား ရိွလာခဲ့ၿပီး ယင္းတင္းမာမႈမ်ားက ပိုမိုဆိုးရြားလာႏိုင္မလားဆိုသည္မွာ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေျခအေနျဖစ္ေပသည္။

ေဇာ္မင္းႏိုင္၊ ၿငိမ္းကို
Eleven Media Group

0 comments:

Post a Comment