Tuesday, October 30, 2018

ပ႗ိပကၡစက္ဝန္းနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္


“အကယ္၍မ်ား ကမၻာေပၚက စစ္ဖက္ဆိုင္ရာ ရာထူးရာခံအားလုံးမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြကိုသာ ခန႔္ထားခံရမယ္ဆိုရင္ စစ္ပြဲေတြရွိလာမွာ မဟုတ္ဘူး”လို႔ အေနာက္တိုင္း မႏုႆ ေဗဒ ပညာရွင္ ၂ ဦးျဖစ္တဲ့ Lionel Tiger နဲ႔ Robin Fox က ဆိုခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေယာက်္ားေတြမွာ ေမြးရာပါ “တိုက္ခိုက္သူသဘာဝ” ရွိၿပီး မိန္းမေတြမွာ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္သူ သဘာဝ” ရွိတယ္လို႔ အမ်ားစုလက္ခံထားၾကတဲ့ အျမင္ေပၚမွာ အေျခခံၿပီးေျပာခဲ့တာပါ။ 
ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာျပည္မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ အမ်ိဳးသားေတြကသာ ဦးေဆာင္တဲ့၊ အမ်ိဳးသားေတြသာပါဝင္တဲ့ အစဥ္အလာရွိခဲ့တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 

ဒီအစဥ္အလာဟာလည္း အဆန္းတၾကယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ေယာက်ာ္းေတြ စတင္ခဲ့တဲ့ ပ႗ိပကၡေတြကို ေယာက်္ားအခ်င္းခ်င္းသာ ညႇိႏွိုင္းလို႔ရနိုင္တယ္ဆိုတဲ့ လုံျခဳံေရးတူ႐ူအျမင္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ မွားတယ္လို႔လည္း ေျပာလို႔မရနိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လုံျခဳံေရး တူ႐ူအျမင္တခုတည္းနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ျခင္းဟာ သိပ္အလုပ္မျဖစ္လွဘူးဆိုတာ ကာလၾကာရွည္ လာတာနဲ႔ အမၽွ ပိုရွုပ္ေထြးၿပီး ပိုက်ယ္ျပန႔္လာတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္က သက္ေသပါပဲ။ 

၁၉၆၃၊ ၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြမွာ အစဥ္တစိုက္ ဦးေဆာင္သူဟာ တပ္မေတာ္အစိုးရ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ပါဝင္သူေတြဟာလည္း အမ်ိဳးသား အမ်ားစု ႀကီးစိုးတဲ့ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီနဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ႏွစ္ဖက္စလုံးဆုပ္ကိုင္ထားခဲ့ၾကတဲ့ အေျခခံမူက “လုံျခဳံေရးရွုေထာင့္”ကို အေျခခံတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မွု ျဖစ္ပါတယ္။ လုံျခဳံေရးသည္သာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေကာင္းဆုံးခ်ဥ္းကပ္မွု ျဖစ္သည္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္အေပၚမွာ အေျခခံပါတယ္။ 

ဥပမာဆိုရရင္ တခုတည္းေသာ တပ္မေတာ္ထားရွိရမည္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္တပ္မေတာ္ေတြကို အသိအမွတ္ျပဳရမည္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ နယ္ေၿမသတ္မွတ္ေပးရမည္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားခ်က္ေတြဟာ “လုံျခဳံေရး ရွုေထာင့္”ကို အေျခခံတဲ့ စဥ္းစားခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီစဥ္းစားခ်က္ေတြဟာ တဖက္နဲ႔တဖက္ၾကားမွာ မယုံၾကည္မွုေတြ စိုးရိမ္မကင္းျဖစ္ေနမွုေတြ စိတ္မလုံျခဳံမွုေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတာကို ျပသေနပါတယ္။ ပ႗ိပကၡတခုကို ေျဖရွင္းတဲ့အခါမွာ လက္နက္ကိုင္ပ႗ိပကၡတခုကိုပဲစဥ္းစားၿပီး တဖြဲ႕ဖြဲ႕ကို အျပဳတ္တိုက္ပစ္လိုက္႐ုံနဲ႔ ရွင္းသြားလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆလို႔မရပါဘူး။ 

ပ႗ိပကၡရဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းတရားေတြျဖစ္တဲ့ သမိုင္းေနာက္ခံအျဖစ္အပ်က္ေတြ၊ ဝါဒေရးရာအျငင္းပြားမွုေတြ၊ နိုင္ငံေရးခံယူခ်က္ေတြကို ထည့္မစဥ္းစားသေရြ႕၊ ေျဖရွင္းဖို႔မႀကိဳးစားသေရြ႕ ဘယ္လိုၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ကမွ အလုပ္ျဖစ္နိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ 

အမ်ိဳးသားအမ်ားစုမွာ ျဖစ္တည္ေနတဲ့ ဖိုဝါဒ သုံးမ်ိဳးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးထိန္းသိမ္းရာမွာ အဓိက ေတြ႕ရတဲ့ စိန္ေခၚမွုေတြျဖစ္ေစတယ္လို႔ Sabrina Karim နဲ႔ Kyle Beardsley ေရးသားထားတဲ့ Equal Opportunity Peacekeeping ဆိုတဲ့စာအုပ္မွာ သုံးသပ္ ျပထားပါတယ္။ အဲဒီဖိုဝါဒ သုံးမ်ိဳးကေတာ့ စစ္ဘုရင္ဝါဒ/သူရဲေကာင္းဝါဒ လို႔ ဆိုရမယ့္ Warrior Identity၊ ကာကြယ္သူ/ကယ္တင္ရွင္ဝါဒ လို႔ဆိုရမယ့္ Protective Masculinity နဲ႔ စစ္ပြဲေတြဆင္ႏႊဲျခင္းကသာ အေျဖလို႔ ယူဆေလ့ရွိတဲ့ Militarized Masculinity ဆိုတဲ့ စစ္ဗဟိုျပဳဝါဒ တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီဝါဒေတြကို လက္ရွိ တပ္မေတာ္အႀကီးအကဲ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီးမင္းေအာင္လွိုင္ရဲ့ မိန႔္ခြန္းေတြထဲမွာလည္း မၾကာခဏေတြ႕နိုင္ပါတယ္။ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ၂၁ ရာစု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပင္လုံညီလာခံ အဖြင့္မိန႔္ခြန္းမွာေျပာခဲ့တဲ့စကားမွာ တပ္မေတာ္ရဲ့အင္အားႀကီးမားမွုကို အထင္အရွားျပလိုတဲ့ အင္အားဗဟိုျပဳ ဖိုဝါဒကို ထင္ထင္ရွားရွားေတြ႕ရပါတယ္။ 

“ဒီေန႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းေတြကို နိုင္ငံေတာ္အစိုးရနဲ႔ တပ္မေတာ္က တက္ႂကြစြာ ဦးေဆာင္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းဟာ က်ေနာ္တို႔မွာ အင္အားခ်ည့္နဲ႔ေနလို႔မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သတိခ်ပ္ေစလိုပါတယ္။” လို႔ မၾကာေသးခင္က က်င္းပခဲ့တဲ့ တနိုင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ ၃ႏွစ္ျပည့္ အခမ္းအနားမွာလည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႕ေတြကို NCA ကို တလြဲမသုံးဖို႔ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း သတိေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမိန႔္ခြန္းထဲမွာလည္း ကာခ်ဳပ္မင္းေအာင္လွိုင္မွာရွိတဲ့ Protective Norm ကို ထင္ထင္ရွားရွားေတြ႕ရပါတယ္။ 

“NCA ကို တလြဲအသုံးမခ်ဖို႔ ေျပာလိုပါတယ္။ တလြဲအသုံးခ်ရင္ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူ လူထုရဲ့ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ကို အကာအကြယ္ေပးဖို႔တာဝန္ရွိတဲ့ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ လက္ပိုက္ၾကည့္ေနနိုင္မွာ မဟုတ္ေၾကာင္း အသိေပးလိုပါတယ္”။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ေတြမွာလည္း မိမိလူမ်ိဳး မိမိနယ္ေျမကို ကာကြယ္လိုတဲ့ Protective Norm ေတြ ရွိနိုင္တယ္ဆိုတာကိုလည္း မ်က္ကြယ္ျပဳလို႔ မရပါဘူး။ 

တပ္မေတာ္က အစဥ္တစိုက္ စြဲကိုင္ထားခဲ့တဲ့မူျဖစ္တဲ့ “ခြဲမထြက္ရ”မူဟာ ဒို႔တာဝန္ အေရးသုံးပါးထဲက အခ်က္တခ်က္ျဖစ္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုမၿပိဳကြဲေရးကို အေျခခံတယ္လို႔ ဆိုေပမယ့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာတည္ျမဲေရးဆိုတဲ့ လုံျခဳံေရးဆိုင္ရာ ရွုေထာင့္က စဥ္းစားခ်က္တခုပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးယြက္ဆစ္ (ရွမ္းျပည္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးေကာင္စီ-RCSS/SSA ဥကၠ႒) ကေတာ့ ဒီမူဟာ “တပ္မေတာ္က တဖက္သတ္လိုခ်င္တဲ့ အာမခံခ်က္တရပ္ပဲျဖစ္တယ္” လို႔ ဧရာဝတီသတင္းဌာနနဲ႔ လတ္တေလာေတြ႕ဆုံေမးျမန္းခန္းတခုမွာ ေျပာၾကားထားပါတယ္။ 

“တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံကို တည္ေထာင္ဖို႔ႀကိဳးပမ္းေနၿပီဆိုရင္ ထပ္မံၿပီးေတာ့ အာဏာမသိမ္းပါဘူးဆိုတာကို ဘယ္လိုအာမခံခ်က္မ်ိဳးေပးမလဲဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔တပ္မေတာ္အေပၚကိုလည္း ေမးခြန္းရွိေနပါတယ္” 

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးယြက္ဆစ္ရဲ့ ေမးခြန္း ဟာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ေတြရဲ့ လုံျခဳံေရးရွုေထာင့္ကို အေျခခံတဲ့ စဥ္းစားခ်က္တခုပဲျဖစ္ပါတယ္။ ခြဲထြက္လိုျခင္း ခြဲမထြက္လိုျခင္းဟာ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္အေပၚ တပ္မေတာ္ရဲ့ စြက္ဖက္မွု ဘယ္အတိုင္းအတာအထိရွိနိုင္မလဲဆိုတာအေပၚ စိုးရိမ္မကင္းျဖစ္မွုက လာတယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။ 

တပ္မေတာ္မွာလည္း အလားတူ စိုးရိမ္မွုမ်ိဳးေတြရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းတဲ့ကာလမွာ တပ္မေတာ္ထိပ္တန္း အရာရွိေတြရဲ့လုံျခဳံေရးကို အကာ အကြယ္ေပးနိုင္ဖို႔ တပ္မေတာ္ကို အထူးအခြင့္အေရးေပးၿပီး ေရးဆြဲထားတဲ့ အခ်က္ေတြကို ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒမွာ ထည့္သြင္းထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 

ဒီလိုအျပန္အလွန္ စိုးရိမ္မကင္းျဖစ္မွုေတြ အေပၚအေျခခံတဲ့ စဥ္းစားညႇိႏွိုင္းမွုေတြဟာ ေရွ႕မ တိုးသာ ေနာက္မဆုတ္သာ လိပ္ခဲတင္းတင္း အေျခအေန တရပ္ကိုသာ ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။ 

“က်ေနာ္တို႔ အျပန္အလွန္အေလၽွာ့အတင္းမရွိၾကဘူး အဲဒါေၾကာင့္ အျပန္အလွန္ ယုံၾကည္မွု ေတြ မတည္ေဆာက္ဘဲ ျဖစ္ေနတာပါ။ က်ေနာ္တို႔သူ႔မူကိုယ့္မူဆြဲၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြး ေနၾကလို႔ျဖစ္ပါတယ္” လို႔လည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးယြက္ဆစ္က သုံးသပ္ခဲ့ပါတယ္။ 

ဖိုဝါဒ လႊမ္းမိုးမွုေတြေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ လုံျခဳံေရးတူ႐ူအျမင္ဟာ စစ္ဘုရင္ အခ်င္းခ်င္း ၾကားက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲေတြ မေအာင္ျမင္ေသးျခင္းရဲ့ ေသာ့ခ်က္လို႔ ဆိုနိုင္ပါ လိမ့္မယ္။ သူတို႔ဟာ ေျမျပင္ေပၚမွာ တိုက္ပြဲေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္ႏႊဲခဲ့ၾကသလိုမ်ိဳး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးၾကရာမွာလည္း အေလၽွာ့အတင္း မလုပ္ၾကပဲ အျပန္အလွန္စကားစစ္ထိုးမွုေတြနဲ႔ ဆက္လက္တိုက္ပြဲဝင္ ေနၾကဆဲပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

သမၼတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္က အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ အတူတကြေရးဆြဲခဲ့တဲ့ NCA စာခ်ဳပ္ပါ နိုင္ငံေရးလမ္းျပေျမပုံ ၇ ခ်က္ကိုလည္း လုံျခဳံေရးဆိုင္ရာ ရွုေထာင့္ကိုသာ အေျခခံၿပီး ေရးဆြဲထားတာကို ေတြ႕ရ ပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ေရးဆိုင္ရာ အခ်က္တခုကိုေတာ့ အားလုံး ပါဝင္ေသာ နိုင္ငံေရး ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္းဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ အခ်က္ငယ္တခ်က္အေနနဲ႔ ထည့္သြင္းထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ 

၁၉၆၃ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၁၅ အတြင္း ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ေတြကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ တပ္မေတာ္ေရာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ကပါ တဖက္နဲ႔တဖက္ ညႇိႏွိုင္းၾကရာမွာ အမ်ိဳးသားအမ်ားစု ကိုင္စြဲေလ့ရွိတဲ့ လုံျခဳံေရးတူ႐ူ အျမင္ကိုသာ တစိုက္မတ္မတ္ ဆုပ္ကိုင္ထားခဲ့ၾကလို႔ ေရွ႕ဆက္မတိုးနိုင္ပဲ ပ႗ိပကၡ စက္ဝန္းထဲမွာ လည္ေနခဲ့တာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ 

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ အမ်ိဳးသမီးဦးေဆာင္ပါဝင္မွု၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္တဲ့ NLD ပါတီ အနိုင္ရ ၿပီးတဲ့ အခါမွာေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ ပထမဆုံးအႀကိမ္အေနနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးတေယာက္ ဦးေဆာင္ပါဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ 

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လက္ထက္မွာေတာ့ ေရွ႕မွာ တေလၽွာက္လုံး ကိုင္စြဲလာခဲ့တဲ့ လုံျခဳံေရးရွုေထာင့္ကို အေျခခံတဲ့အျမင္ကို စေျပာင္းဖို႔ႀကိဳးစားလာတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ရသေရြ႕ အစိုးရသက္တမ္းကို အသုံးခ်ၿပီး ခဲတလုံးနဲ႔ ငွက္ႏွစ္ေကာင္ပစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ 

NLD အစိုးရရဲ့ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး လမ္းျပေျမပုံ ထဲမွာ ၂၁ ရာစ ုပင္လုံညီလာခံကေန ျပည္ေထာင္စ ုသေဘာတူညီခ်က္ေတြ ခ်မွတ္တဲ့ ေနရာမွာ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးပါ ပါဝင္လာၿပီး ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ အညီ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပဖို႔ပါ ပါလာတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 

တကယ္ေတာ့ ဒါဟာလည္း အသစ္အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ NCA သေဘာတူညီခ်က္ မွာ ပါဝင္တဲ့အခ်က္ငယ္ တခ်က္ျဖစ္တဲ့ “ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံမွ ထြက္ေပၚလာ ေသာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အပါအဝင္ ဥပေဒမ်ားကို လိုသလိုျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္းႏွင့္ ပယ္ဖ်က္ျခင္းမ်ားကို လုပ္ထုံးလုပ္နည္းနဲ႔ အညီျပဳလုပ္ရန္” ဆိုတဲ့ အခ်က္အေပၚမွာ အေျခခံထားတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ လူထုဆႏၵသေဘာထားရယူပြဲေတြကို နိုင္ငံအႏွံ့မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့ စဥ္တုန္းက “ညီညြတ္ေရးအတြက္ အေျခခံမူဟာ တန္းတူညီမၽွမွုတခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနိုင္ငံမွာ တန္းတူညီမၽွမွုရွိမွ စစ္မွန္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုတခုျဖစ္နိုင္မယ္။ ဒီေတာ့ တန္းတူညီမၽွမွုဟာ ဘယ္ကစရမလဲ။ နိုင္ငံရဲ့ အေျခခံျဖစ္တဲ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒက ေနၿပီးေတာ့ စရမွာျဖစ္ပါတယ္” လို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ 

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္တဲ့ NLD အစိုးရရဲ့အျမင္ကေတာ့ ပ႗ိပကၡေျဖရွင္းေရး ရွုေထာင့္ကို အေျခခံတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္ လို႔ သုံးသပ္ရမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ လုံျခဳံေရးရွုေထာင့္ကသာ အျမဲစဥ္းစားေနၾက အုပ္စုေတြအတြက္ေတာ့ ဒီခ်ဥ္းကပ္မွုက ရွုပ္ေထြးက်ယ္ျပန႔္သလို၊ အားလုံးပါဝင္ဖို႔လိုတဲ့အတြက္ ပိုၿပီးအခ်ိန္ၾကာပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ ဒီျဖစ္စဥ္ႀကီး တခုလုံးကို ၂၀၂၀ ခုႏွစ္မွာ က်င္းပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္ခင္ ၿပီးစီးေအာင္ လုပ္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ အင္မတန္တိုေတာင္းတဲ့ အခ်ိန္ကာလအတြင္းမွာ လက္ေတြ႕က်က် အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ရာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္နိုင္ဘူးလို႔ သုံးသပ္ၾကပါတယ္။ 

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကားက မတူညီတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မွုေတြေၾကာင့္ NCA လက္မွတ္ထိုးဖို႔ ေတြေဝေနၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ 

NCA လက္မွတ္ထိုးဖို႔ ခ်ိန္ဆေနဆဲျဖစ္တဲ့ ကရင္နီအမ်ိဳးသားတိုးတက္ေရးပါတီ (KNPP)ရဲ့ အတြင္းေရးမွူး ၂ Khu Daniel က “တပ္မေတာ္ဖက္က ထြက္လာတဲ့မူေတြက နိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲၿပီးရင္ေတာ့ လက္နက္စြန႔္မယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မယ္။ သူကေတာ့ လက္နက္ စြန႔္ခိုင္းတဲ့ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ 

NLD ကေတာ့ ဒီ NCA ထိုးၿပီးရင္ သူနဲ႔ပူးေပါင္းမယ္။ အေျခခံမူ (ဥပေဒ) ေတြျပင္ဆင္မယ္ လုပ္ထားေတာ့ တပ္မေတာ္ရဲ့ အေျခခံမူမွာ တခု ပါတာက အခုလက္ရွိသုံးေနတဲ့အေျခခံဥပေဒကို အသက္နဲ႔ရင္းၿပီးမွ ကာကြယ္ေစာင့္ ေရွာက္မယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံမူေတြက ရွိတယ္ဆိုေတာ့ ဒီႏွစ္ေယာက္ရဲ့ Principle ေတြက မတူၾကဘူးေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ ဘယ္သူနဲ႔ေပါင္းေပါင္း ျပသနာတခုမဟုတ္ တခုကေတာ့ တက္လာမွာပဲလို႔ ယုံၾကည္တယ္။” 

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္အတြင္းကေန အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကိုပါ တၿပိဳင္တည္းလုပ္ေနမွု အေပၚ တပ္မေတာ္ဖက္က သိပ္ၿပီးေတာ့ လိုလားဟန္မျပခဲ့ပါဘူး။ 

“ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္အတြက္ တကယ္လိုအပ္တဲ့ အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္တာ ျဖည့္စြက္တာကို မူအားျဖင့္ သေဘာတူပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ မဆိုင္ပဲ မိမိတို႔ရဲ့ နိုင္ငံေရးလိုဘကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ NCA လမ္းေၾကာင္းကို တလြဲအသုံးခ်ၿပီး အေျခခံဥပေဒနဲ႔ အျခားဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္တာ ျဖည့္စြက္တာကိုေတာ့ သေဘာတူညီဖို႔ ခက္ခဲမွာ ျဖစ္ပါတယ္” လို႔ ကာခ်ဳပ္ မင္းေအာင္လွိုင္က သူ႔မိန႔္ခြန္းတခုမွာ ထည့္သြင္း ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ 

ဒီလိုေျပာဆိုမွုေတြ လုပ္နိုင္တာကလည္း ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒက ေပးထားတဲ့ အထူး အခြင့္အေရး ေတြေအာက္မွာ တပ္မေတာ္ဟာ အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ဖို႔ အဓိက တာဝန္ရွိသည္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါေနလို႔ပါပဲ။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္ကတည္းက ေရးဆြဲအတည္ျပဳထားခဲ့တဲ့ NCA လမ္းေၾကာင္း အရ သြားေနတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းစဥ္ကို တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ မလိုက္မျဖစ္ လိုက္ပါေနရအုန္းမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ ဒီ NCA လမ္းေၾကာင္းကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မွာ ပါဝင္ေနတဲ့ နိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းေတြကလည္း အသိအမွတ္ျပဳထားၿပီးသားမို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ 

၂၀၁၆ မတိုင္ခင္က ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႔ကိစၥေတြကို NLD ပါတီကသာ အမ်ားဆုံးဦးေဆာင္ခဲ့ေပမယ့္၊ ၂၀၁၆ ေနာက္ပိုင္းကစၿပီး ၂၀၀၈ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔၊ တပ္မေတာ္ကို အရပ္သားအစိုးရေအာက္မွာ ထားဖို႔ တိုင္းရင္းသားေတြ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြက ေျပာလာၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာလာနိုင္တဲ့ အခင္းအက်င္း တခုလည္း ျဖည္းျဖည္းျခင္း တိုးတက္ျဖစ္ေပၚလာေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 

ဒီမိုကေရစီ စံခ်ိန္စံႏွုန္းနဲ႔မကိုက္ညီတဲ့ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျခင္းနဲ႔ ဖက္ဒရယ္ အေျခခံမူေတြ ေရးဆြဲျခင္းဟာ တခုၿပီးမွ တခုလုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမဟုတ္ပဲ တၿပိဳင္ တည္း သြားရမယ့္ ကိစၥေတြျဖစ္ပါတယ္။ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး၊ တပ္ဖ်က္ သိမ္းေရး၊ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရးနဲ႔ လုံျခဳံေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကို ခိုင္မာ တိက်တဲ့မူ ေတြ အေျခခံဥပေဒသေတြမရွိခဲ့လို႔ ေအာင္ျမင္ေအာင္မလုပ္နိုင္ခဲ့တဲ့ သက္ေသသာဓကေတြ ေရွ႕မွာရွိခဲ့ပါတယ္။ 

လက္ရွိအေနအထားမွာေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္တခုလုံး တုံ႔ေႏွးမွုေတြ ျဖစ္ေစခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့အတြက္ NCA စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့တဲ့ ၃ ႏွစ္ေျမာက္ ႏွစ္ပတ္လည္ေန႔မွာ အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ NCA လက္မွတ္ေရးထိုးထားတဲ့ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေခါင္းေဆာင္ေတြအၾကား သီးသန႔္ေတြ႕ဆုံပြဲ တခု ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ခြဲမထြက္ေရး မူနဲ႔ တခုတည္းေသာ တပ္မေတာ္ကိစၥေတြကို အဓိကထားၿပီး ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ 

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးယြက္ဆစ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ေႏွာင့္ေႏွးရျခင္းအေၾကာင္းဟာ တပ္မေတာ္ ေၾကာင့္လို႔ ဧရာဝတီက ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ အင္တာဗ်ဴးတခုမွာ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ “အမွန္ဆို ဒီတစ္ဆို႔မွုျဖစ္လာတာ တပ္မေတာ္က စတင္ေဆြးေႏြးလာတဲ့ အခ်က္ ၂ ခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍ တပ္မေတာ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုလားရင္ ဒီအခ်က္၂ ခ်က္ကို လာၿပီး ေဆြးေႏြးေနစရာ မလိုပါဘူး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တကယ္ေဖာ္ေဆာင္ လိုသလား မေဖာ္ေဆာင္ လိုဘူးလားဆိုတာကေတာ့ တပ္မေတာ္အေပၚမွာ မူတည္တယ္”။ 

ပ႗ိပကၡေျဖရွင္းေရး ရွုေထာင့္ကို အေျခခံတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္ 

ပ႗ိပကၡေျဖရွင္းရာမွာ လက္နက္ကိုင္လမ္းစဥ္စြန႔္လႊတ္ေရး တခုတည္းကိုပဲ စဥ္းစားလို႔ မရပါဘူး။ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ ၆ ခုရွိတယ္လို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သုေတသီ တဦးျဖစ္တဲ့ Johan Galtung က ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုတာ အဲဒီလုပ္ငန္းစဥ္ ၆ ခုထဲက တခုသာျဖစ္ပါတယ္။ 

အဲဒီ ၆ ခုမွာ ပါဝင္တာက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး၊ ဖြဲ႕စည္းပုံအရ ဖိႏွိပ္မွုရပ္တန႔္ေရး၊ ယဥ္ေက်းမွုဆိုင္ရာ ခြဲျခားဆက္ဆံမွုေတ ြရပ္တန႔္ေရး၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊ တန္းတူညီမၽွမွုရရွိေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမွု အေလ့အထ ပ်ိဳးေထာင္ေရးေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ 

ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ဟာ ခုမွ စလုံးေရစ တဲ့ အဆင့္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ အပစ္ အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုတဲ့ ပထမေျခလွမ္းရဲ့ေနာက္မွာ ဆက္ေလၽွာက္ရမယ့္ ေျခလွမ္းေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဖက္ဒရယ္မူကို အေျခခံတဲ့၊ တန္းတူညီမၽွမွုကို အာမခံနိုင္တဲ့ အေျခခံ ဥပေဒ တခု ေရးဆြဲျပဌာန္းနိုင္မွသာ ဖြဲ႕စည္းပုံအရ ဖိႏွိပ္မွုေတြ ယဥ္ေက်းမွုဆိုင္ရာ ခြဲျခားဆက္ဆံမွု ေတြကို ရပ္တန႔္နိုင္မွာျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ထပ္ေျခလွမ္းေတြကို ရဲရဲဆက္ေလၽွာက္နိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ 

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာ္ေဆာင္တဲ့ေနရာမွာ တပ္မေတာ္ (သို႔မဟုတ္) အစိုးရ (သို႔မဟုတ္) အဖြဲ႕အစည္း တခုတည္းက ေဖာ္ေဆာင္လို႔မရပါဘူး။ ႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ တေက်ာ့ၿပီးတေက်ာ့ မဆုံးနိုင္ေအာင္ လည္ပတ္ေနတဲ့ ပ႗ိပကၡစက္ဝန္းႀကီးကို ရပ္ပစ္နိုင္ဖို႔ ဆိုရင္ေတာ့ တပ္မ ေတာ္ေရာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြေရာ အစိုးရေရာ အတူတကြ ႐ုန္းထြက္ၾကမွ ျဖစ္နိုင္ပါလိမ့္မယ္။ 

လက္ရွိအေနအထား အရေတာ့ ပ႗ိပကၡစက္ဝန္းႀကီးကို ရပ္ပစ္ဖို႔ လိုေနၿပီဆိုတဲ့ သေဘာထား တခု အားလုံးမွာ ရွိေနတယ္ဆိုတာ တေရြ႕ေရြ႕ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ေနတဲ့ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမွုေတြက သက္ေသျပေနပါတယ္။ ဒါဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ လကၡဏာတခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ပ႗ိပကၡေျဖရွင္းေရး ရွုေထာင့္ကို အေျခခံတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္က ျဖစ္နိုင္ဖြယ္ရာ မရွိဘူးလို႔ ထင္ေကာင္းထင္နိုင္စရာရွိေပမယ့္ တလွမ္းၿပီးတလွမ္း တစိုက္မတ္မတ္ ဆက္ေလၽွာက္ေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ တေန႔ေန႔ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ပ႗ိပကၡစက္ဝန္းႀကီးကို ရပ္ပစ္လိုက္နိုင္မယ့္ အလားအလာေကာင္းေတြရွိနိုင္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ပါဝင္သူေတြရဲ့ ထိလြယ္ရွလြယ္အေနအထားေတြ၊ ေတြေဝေနာက္တြန႔္မွုေတြေၾကာင့္ အခ်ိန္မေရြးရပ္တန႔္သြားတာေတြလည္း ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ 

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ သက္တမ္းအရွည္ဆုံး သယ္ေဆာင္လာနိုင္ခဲ့တဲ့၊ အားလုံး ပါဝင္ခြင့္ရေအာင္ ႀကိဳးစားေနၾကတဲ့ လက္ရွိၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ကို ရပ္တန႔္ မသြားေအာင္ လုပ္ဖို႔ကေတာ့ ပါဝင္ပတ္သက္သူအားလုံးမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။ 

ဒီၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္ကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွ မဟုတ္ဘူး အျခားေသာ “ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ေဖာ္ေဆာင္လိုသူ သေဘာသဘာဝ” ရွိတဲ့ အမ်ိဳးသမီး၊ အမ်ိဳးသားတိုင္းလည္း ၾကည့္ ျမင္ နိုင္ပါလိမ့္မယ္။ အေရးအႀကီးဆုံးက ကာလရွည္ၾကာ ၾကည့္ျမင္လာခဲ့တဲ့ လုံျခဳံေရး တူ႐ူအျမင္က ဖယ္ခြါၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတူ႐ူအျမင္နဲ႔ ေရွ႕ဆက္ရမယ့္ခရီးကို မမွိတ္မသုန္ ၾကည့္နိုင္ၾကဖို႔ပဲ လိုပါတယ္။ 

(ေဆာင္းပါးရွင္ မြန္မြန္ျမတ္သည္ စာေရးဆရာမတဦးျဖစ္ၿပီး ထိုင္းနိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕ရွိ ဖယပ္တကၠသိုလ္တြင္ Peace Building PhDa
ဧရာ၀တီ

0 comments:

Post a Comment