Wednesday, July 31, 2019

အိႏၵိယ - ျမန္မာ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရး ခိုင္မာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေန


အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတို႔သည္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမႇင့္တင္ျခင္းအပါအဝင္ ကာကြယ္ေရး ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ နားလည္မွုစာခၽြန္လႊာ (MOU) တေစာင္ကို တနလၤာေန႔က လက္မွတ္ ေရးထိုးျခင္း အားျဖင့္ ႏွစ္နိုင္ငံ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရး ပိုမိုခိုင္မာေအာင္ လုပ္ေဆာင္လိုက္သည္ဟု အိႏၵိယ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္ေသာ ေၾကညာခ်က္တေစာင္အရ သိရသည္။
ထို နားလည္မွု စာခၽြန္လႊာကို ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္ အိႏၵိယသို႔ သြားေရာက္စဥ္ လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္သည္ အိႏၵိယ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီး ရွရီပက္ဒ္ ယက္ဆိုနိုက္ခ္ႏွင့္ နယူးေဒလီတြင္ က်ယ္က်ယ္ျပန႔္ျပန႔္ ေဆြးေႏြးၿပီးေနာက္ ထိုသေဘာတူညီခ်က္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုအစည္းအေဝးသည္ ႏွစ္နိုင္ငံအၾကား ကာကြယ္ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွု ျမႇင့္တင္ေရး၊ ပူးတြဲစစ္ေရး ေလ့က်င့္မွုမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သို႔ ပို႔ခ်ေနသည့္ သင္တန္းမ်ားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ေရး၊ ပူးတြဲ ေထာက္လွမ္းျခင္းျဖင့္ ေရေၾကာင္း လုံျခဳံမွု ေတာင့္တင္းႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ စြမ္းရည္ တည္ေဆာက္ေရး၊ ေဆးဖက္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ညစ္ညမ္းမွု တုန႔္ျပန္ရာတြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးႏွင့္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ား ပူးတြဲ တည္ေဆာက္ေရးတို႔ ပါဝင္သည္ဟု ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ ေၾကညာခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္သည္ လတ္တေလာတြင္ အိႏၵိယေလတပ္ အႀကီးအကဲ ဘာရင္ဒါ ဆင္း ဒါနိုအာ ၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ အိႏၵိယနိုင္ငံသို႔ ၉ ရက္ၾကာ သြားေရာက္ေနသည္။ ျမန္မာ လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ား စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမႇင့္တင္ေရးတြင္ ထပ္မံကူညီရန္ သူ၏႐ုံးက ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ အႀကီးအကဲကို အာမခံေၾကာင္း အြန္လိုင္း ေၾကညာခ်က္တခုတြင္ သူ၏႐ုံးက ေဖာ္ျပသည္။
အိႏၵိယဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ နာရင္ဒရာ မိုဒီႏွင့္ ေတြ႕ဆုံရာတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ နယ္စပ္လုံျခဳံေရး ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ျခင္းႏွင့္ ျမန္မာတပ္မ်ား စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမင့္မားေအာင္ နည္းပညာ အကူအညီေပးျခင္း အတြက္ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္က ေျပာသည္ဟု ထိုေၾကညာခ်က္က ဆိုသည္။
ႏွစ္ဖက္တို႔သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေရးအတြက္လည္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မည္ဟု ထိုေၾကညာခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
မၾကာေသးမီ လမ်ားအတြင္း အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာတို႔သည္ အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာ ႏွစ္နိုင္ငံစလုံးကို ထိခိုက္ေသာ လက္နက္ကိုင္ အုပ္စုမ်ားကို ပစ္မွတ္ထားေသာ အ႐ုဏ္တက္ (Sunrise) အမည္ရွိ ပူးတြဲစစ္ဆင္ေရး အဆင့္ႏွစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟု အိႏၵိယ သတင္းစာမ်ားက ေဖာ္ျပသည္။
ထိုစစ္ဆင္ေရး၏ ပထမအဆင့္ကို ေဖေဖာ္ဝါရီလက စတင္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏွင့္ အိႏၵိယ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္ နယ္စပ္ ေတာင္ပိုင္းႏွင့္ ေျမာက္ပိုင္းရွိ စခန္းအမ်ားအျပားကို ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ႏွစ္နိုင္ငံ ခ်ိန္ကိုက္ တိုက္ခိုက္သည့္ ျပင္းထန္ေသာ စစ္ဆင္ေရးမ်ားေၾကာင့္ နာဂအမ်ိဳးသား ဆိုရွယ္လစ္ေကာင္စီ၏ ခက္ပလန္ နာဂ လက္နက္ကိုင္ အုပ္စုသည္ အက်အဆုံးမ်ားၿပီး ၎တို႔၏ စစ္ကိုင္းတိုင္း တာဂါမွ စခန္းမ်ားကို ပိတ္လိုက္ရသည္။
“ျမန္မာနိုင္ငံသည္ အိႏၵိယနိုင္ငံ၏ အေရွ႕အာရွ နိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို ဦးစားေပးသည့္ အေရွ႕ဘက္သို႔ မ်က္ႏွာမူေသာ မူဝါဒတြင္ အဓိက မ႑ိဳင္ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယသည္ မၾကာေသးမီ ႏွစ္မ်ားအတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံႏွင့္ ကာကြယ္ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွုကို မွန္မွန္ျမႇင့္တင္ေနသည္” ဟု ထိုေၾကညာခ်က္က ဆိုသည္။
အိႏၵိယသည္ ၎၏ေဒသတြင္း အင္အားႀကီးနိုင္ငံ အခန္းက႑ကို ေတာင့္တင္းေစရန္ႏွင့္ တ႐ုတ္နိုင္ငံ၏ ေဒသတြင္း ၾသဇာ ႀကီးထြားလာျခင္းကို ခ်ိန္ခြင္လၽွာ ညႇိရန္ အေရွ႕ဘက္သို႔ မ်က္ႏွာမူေသာ မူဝါဒကို ၁၉၉၁ ခုႏွစ္က ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ မိုဒီသည္ ထိုမူဝါဒကို တဆင့္ျမႇင့္တင္လိုက္ၿပီး အေရွ႕ဘက္သို႔ ဦးတည္ ေဆာင္ရြက္ေရး မူဝါဒအျဖစ္ အမည္ ျပန္လည္ ေပးအပ္ခဲ့သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယအၾကား အေရးပါေသာ ၾကားခံနိုင္ငံျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္နိုင္ငံ၏ ရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးမားေသာ ရပ္ဝန္းႏွင့္ လမ္းအစီအစဥ္ (BRI) တြင္လည္း အေရးပါေသာ အခန္းမွ ပါဝင္သည္။ တ႐ုတ္ နိုင္ငံသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေနေသာေၾကာင့္ အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာအၾကား ေရေၾကာင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွု ျမန္မာနိုင္ငံအတြက္ အဓိက က်သည္။ ထို ေရနက္ ဆိပ္ကမ္းသည္ တ႐ုတ္နိုင္ငံအတြက္ အိႏၵိယသမုဒၵရာသို႔ လမ္းေၾကာင္း ေပါက္ေစၿပီး ေရနံသြင္းကုန္မ်ား မလကၠာ ေရလက္ၾကားကို မျဖတ္သန္းဘဲ သယ္ေဆာင္နိုင္ ေစသည္။
နယူးေဒလီသည္ ၎၏ ကုန္းတြင္းပိတ္ ျပည္နယ္မ်ာသို႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံမွ တဆင့္ ၾကားခံ စခန္းရရွိေစရန္ ႀကိဳးစားလၽွက္ ရွိသည္။ ကုလားတန္ ဘက္စုံ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စီမံကိန္းသည္ အိႏၵိယ အေရွ႕ပိုင္း ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္း ကာလ္ကတၱားႏွင့္ ကုန္းတြင္းပိတ္ မီဇိုရမ္ အေရွ႕ေျမာက္ ျပည္နယ္ကို ျမန္မာနိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ားမွ တဆင့္ ဆက္သြယ္မည့္ အေဝးေျပး သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လမ္းေၾကာင္းႏွင့္ ပင္လယ္လမ္းေၾကာင္းမ်ား ဖြင့္ေပးမည္ဟု ေမၽွာ္လင့္ရသည္။
ကုလားတန္ ဘက္စုံ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စီမံကိန္းသည္ အေရွ႕ဘက္သို႔ ဦးတည္ လုပ္ေဆာင္ေရး မူဝါဒ၏ အဓိက အစိတ္အပိုင္းျဖစ္ၿပီး သေဘာတူညီခ်က္ တေစာင္ကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ထိုအခ်ိတ္အဆက္သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ ပလက္ဝကို ကုလားတန္ျမစ္မွ ဆက္သြယ္ေပးၿပီး ပလက္ဝမွ မီဇိုရမ္သို႔ ကားလမ္းျဖင့္ ဆက္သြယ္သည္။
ထိုစီမံကိန္းတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ကုလားတန္ျမစ္တြင္ စစ္ေတြမွ ပလက္ဝအထိ ေရလမ္း ၁၅၈ ကီလိုမီတာ (၉၈ မိုင္) ႏွင့္ ပလက္ဝမွ အိႏၵိယ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္၊ ဇိုရင္ပူရီအထိ အိႏၵိယ – ျမန္မာနယ္စပ္ ကုန္းလမ္း ၁၀၉ ကီလိုမီတာ ပါဝင္သည္။
ထိုစီမံကိန္းသည္ ကာလ္ကတၱားမွ စစ္ေတြအထိ ခရီးအကြာအေဝးကိုလည္း ေရလမ္းေၾကာင္းသုံးၿပီး ၁၃၂၈ ကီလိုမီတာ ေလၽွာခ်ရန္ ရည္ရြယ္ၿပီး Chicken’s Neck ေခၚ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ စီလီဂူရီ ျစကၤန္မွ ကုန္စည္ သယ္ေဆာင္ျခင္းထက္ ၃ ရက္မွ ၄ ရက္အထိ အခ်ိန္ကုန္ သက္သာေစမည္ ျဖစ္သည္။
လူမွုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အဖြဲ႕ျဖစ္ေသာ ကုလားတန္ လွုပ္ရွားမွုအဖြဲ႕၏ အဆိုအရ ကုလားတန္ စီမံကိန္းသည္ အိႏၵိယ၊ ျမန္မာႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွသို႔ စီးပြားေရး အခ်ိတ္အဆက္ တိုးျမႇင့္နိုင္မည္ဟု အိႏၵိယ အစိုးရက ေမၽွာ္လင့္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
သူ၏ ခရီးစဥ္အတြင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွူးႀကီး မင္းေအာင္လွိုင္ႏွင့္အတူ ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ အဆင့္ျမင့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား လိုက္ပါသြားၿပီး အိႏၵိယ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္မ်ား အဖြဲ႕ဥကၠ႒၊ ေလတပ္အႀကီးအကဲ၊ ေလတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဘီအက္စ္ ဒါနိုအာ၊ ၾကည္းတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဘီပင္ ရာဝတ္ႏွင့္ ေရတပ္အႀကီးအကဲ ေရတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ကရာဘာ ဆင္း တို႔ႏွင့္လည္း ေတြ႕သည္။

ဧရာဝတီ

0 comments:

Post a Comment